Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, papertiger skrev:

Jasså?!

BMW Confirms first ever M3 Touring!

https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1747932

Til opplysning har Bavaria Stavanger akkurat postet det samme på Facebook/IG.

Hehe, hele min IG story er full av det ene teaser bildet av M3 touring bakenden.😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos BMW har de tenkt én av to.

1) «Oi, vi får vanvittig mye hate for den stygge fronten vi har laget. Kanskje vi skal lage en touring-utgave for å tilby noe nytt? Det må da få salget opp..»

eller 2) «Nå som vi har designet den stygge fronten, kan vi endelig bevise for BMW fansen at touring ikke selger. Da slipper vi maset om å komme med touring på fremtidige modeller ved å vise til de elendige salgstallene for G8x M..»

 

Ellers er det helt fantastisk at BMW tar til fornuften når det kommer til verstingutgaver av touring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, KireS skrev:

Gjennomgang og test av «nye» 545e

 

I debatten om skinn og kunst skinn så kan jeg som mulig kjøper av denne bilen si at det er helt uaktuelt å velge noe annet enn hud. Jukseskinn kan være så bra som bare det, men i en dyr premiumbil så skal det være hud. Det har noe med lukt og følelse å gjøre, ikke minst hvordan det er å komme i kontakt med.

12 timer siden, Ingvaldsen skrev:

helt enig... 

det har vært mye snakk om snikislamering/ekstremister/innvandring som truer samfunnet, men jeg tror politisk korrekthet og veganere snart er langt farligere for dagens samfunn.

Nei islamisering er faktisk farligere, det kan potensielt være dødelig for oss "vantro". Politisk korrekthet og veganere ødelegger bare for seg selv og egen livskvalitet. Men jeg får en god jobb i årene fremover med å slå tilbake indoktrineringen jentungen kommer til å bli utsatt for i barnehage og skole om klima og rødgrønn propaganda. Hører jo bare på hva de lærer ungene til kolleger av meg på skolen, kjøtt er farlig og bilkjøring dreper klima.. Dette forteller de til åtteåringer, man blir jo nødt til å fortelle hjemme at lærerne akkurat på dette punktet er noen løgnhalser!

11 timer siden, Evopower skrev:

Thomas på autogefuehl har gjort det til sin personlige kampsak å fremme veganere, og nevner alltid dette om bilen er med eller uten animal skin som han kaller det. Jeg mener som en viktig bil journalist at han burde vite bedre å holde personlige og politiske kampsaker for seg selv. 

Han var ikke slik før, og dette er en av grunnene til at jeg har sluttet å se på den kanalen. Det er noe med den totalitære politiske korrekthet han har, som egentlig bare er oppspinn av saker hvor man ser problemet i feil ende. Dette provoserer meg nok til å ikke se på. Når det er sagt, han virker smartere enn de fleste av oss, reflektert og nøyaktig, men veldig kalkulerende. Han har lov å ha sine synspunkt, men jeg er hvertfall enig i det at dyreskinn bare er et biprodukt av andre ting som tas fra dyret. Se på bentley som kun bruker skinn fra dyr som går på fritt beite. Lider dyra? Nei. Jeg tror Thomas ikke mener det slik, jeg tror det han mener er rett å slett alle veganere syn, nemlig at dyr skal ikke brukes til mat uansett frittgående eller ikke. 

Så kan det diskuteres hvem som har rett, men jeg mener han heller kan snakke mindre om det og mer om bilen. 

Ser for meg han er en fyr som er umulig å diskutere med, for han har alltid velformulerte motsvar 😅

Jeg har også lagt merke til at dette med bærekraft og en grønn utvikling er en fanesak for Thomas i Autogefül. Og som med deg så har det gjort at jeg har droppa veldig mye av kanalen, ser kun de videoene om interessante modeller sånn som denne om 545e. Men det tok ikke langt inn i videoen hvor han satte igang med sensatec og kunstskinn. Dette er totalt irrelevant for meg og jeg savner informasjon om hvilke skinn varianter som tilbys. Videre så savner jeg litt entusiasme, fyren er helt klar en "smarting" men han er støvende tørr og kjedelig å høre på. Det er sjelden jeg ser de lange Autogefül videoene helt ut, det blir rett og slett for kjedelig å høre på. Tyskere er gode på mye, men å lage underholdning kan de virkelig ikke 😅

 

3 timer siden, papertiger skrev:

Jasså?!

BMW Confirms first ever M3 Touring!

https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1747932

Til opplysning har Bavaria Stavanger akkurat postet det samme på Facebook/IG.

Dette var sannelig på tide, endelig har BMW hørt på entusiastene 👍 Her safer de nok også litt, for de kommer til å selge færre biler med den nye fronten...men en Touring kan veie opp for dette igjen. Men helt konge at man nå får M3 som Touring, denne kommer uansett til å bli utrolig populær. Det blir ikke kult å være Audi RS4 nå 🤣

Og så venter vi bare i spenning på M5 Touring, her må BMW kjenne sin besøkelsestid og få ut fingeren. De skapte jo dette segmentet med E34 M5 Touring 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

I debatten om skinn og kunst skinn så kan jeg som mulig kjøper av denne bilen si at det er helt uaktuelt å velge noe annet enn hud. Jukseskinn kan være så bra som bare det, men i en dyr premiumbil så skal det være hud. Det har noe med lukt og følelse å gjøre, ikke minst hvordan det er å komme i kontakt med.

Jeg har også lagt merke til at dette med bærekraft og en grønn utvikling er en fanesak for Thomas i Autogefül. Og som med deg så har det gjort at jeg har droppa veldig mye av kanalen, ser kun de videoene om interessante modeller sånn som denne om 545e. Men det tok ikke langt inn i videoen hvor han satte igang med sensatec og kunstskinn. Dette er totalt irrelevant for meg og jeg savner informasjon om hvilke skinn varianter som tilbys. Videre så savner jeg litt entusiasme, fyren er helt klar en "smarting" men han er støvende tørr og kjedelig å høre på. Det er sjelden jeg ser de lange Autogefül videoene helt ut, det blir rett og slett for kjedelig å høre på. Tyskere er gode på mye, men å lage underholdning kan de virkelig ikke 😅

 

Det har kommet mange nye alternativer til jukseskinn. Flere av de nye materialene holder temmelig høy kvalitet og virker eksklusive selv om de f.eks inneholder ull og plantefibre. Jeg tror at veldig mye handler om hva vi er vant til og hva vi dermed forventer. Jeg kan forøvrig huske at sko stort sett var laget av skinn og hvis noen hadde fortalt at vi i fremtiden kom til å gå med sko og klær laget av syntetisk materialer (f.eks fleece som er laget av plastikk) ville det på 70-tallet ha vært vanskelig å tro på det. I dag er dette helt vanlig.

BMW har f.eks Sensatech som et alternativ til skinn og jeg synes kvalitetsinntrykket er veldig bra. Mercedes-Benz utviklet MB-Tex allerede på 60-tallet (jeg tror at de kaller det Artico i dag litt avhengig av markedet) og holdbarheten er fantastisk. Mange foretrekker derfor eldre MB'er som har slike seter fremfor skinnseter, som ofte trenger til å bli skiftet ut (noe som ikke er helt billig). 

Vedr. Thomas i Autogefühl så er jeg litt enig i at han kan virke litt kjedelig og uten den helt store entusiasmen. Jeg ser også på en annen tysk bilkanal (Ausfahrt) og det er litt den samme tingen der. Jeg tenker at det kanskje handler om en kulturforskjell vis a vis f.eks britiske og amerikanske kanaler vedr. hvordan programlederen bør opptre. Det finnes helt sikkert unntak på begge sider, men det er klart en generell forskjell.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Dakota skinn i e61'en (er dette ekte eller falskt?) og alcantara i e39'en. Ingen tvil om at jeg sitter bedre i e39 sportssetene, alcantara en holder en på plass og er ikke så kald eller klam som skinn er. I mine biler lukter det også bedre av alcantara en enn skinnet. Jeg synes daktoa skinnet virker billig? 

Derimot nappa eller merino virker veldig bra i kvalitet og opplevelse, ingen tvil om at det må være skinn når man har en eksklusiv bil. Helst ventilert skinn. Men alcantara er ypperlig løsning i for eksempel M2 og M3. 

Har kjørt en del ny subaru med Premium Sport pakken hvor "skinn" er inkludert. Makan til elendig juksestoff altså.... Og her er stoffsetene i nivå classic bedre. I det tilfellet ville jeg vært enig med Thomas. Velg stoff. Men på ekte asiatisk vis får man ikke velge stoffseter ilag med resten av utstyret til sport premium pakken. Man må ta alt eller ingenting som er slik de opererer. 

Det å kunne skreddersy bilen er det premium merkene er så gode på. 

Jeg mener skinn hører hjemme der det hører hjemme. Typisk engelske biler. Men stoff er undervurdert, vi hadde alltid stoffseter i min oppvekst. Det at alle må ha skinn var vel noe som for alvor kom rundt 2005.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Vedr sensatec etc. Ta alcantara som et eksempel. Dette selger jo som bare det, fordi det er _bra_ og fungerer. Det er bare å lage materialer som har gode egenskaper så vil nok folk kjøpe dette også, helt uten sure oppstøt om kua (som uansett slaktes for kjøttet).

Godt poeng (og jeg er langt på vei helt enig), men hvis det var så enkelt så hadde jeg ikke giddet å involvere meg i temaet. Utfordringen er at billigprodusentene av skinn oppdretter kuer kun for skinnets skyld. Kjøttet blir destruert fordi dyrene er syke pga. underernæring (dette er hvordan man holder prisen på skinnet nede) og det kan ikke engang brukes til hundemat. Det er ganske enkelt en forferdelig industri.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Fredrik skrev:

Godt poeng (og jeg er langt på vei helt enig), men hvis det var så enkelt så hadde jeg ikke giddet å involvere meg i temaet. Utfordringen er at billigprodusentene av skinn oppdretter kuer kun for skinnets skyld. Kjøttet blir destruert fordi dyrene er syke pga. underernæring (dette er hvordan man holder prisen på skinnet nede) og det kan ikke engang brukes til hundemat. Det er ganske enkelt en forferdelig industri.   

Dette er nytt for meg, jeg sier ikke det ikke skjer, det bare virker ulogisk og rart, kaste kjøtt for dyret er skabbete?

Da blir vel skinnet tilsvarende elendig? Du ser hva «de» (og hundene) spiser enkelte steder..?
Har du noen kilder til dette?

At skinn skal være det verste av det verste mtp dyrevern syns jeg virker litt konstruert, vet ikke om slakt med religiøs art er i denne dyrevern kategorien, men det er kanskje et ikke tema? 

Alcantara er helt greit, det skal være et såkaldt «sporty» tilsnitt, for meg er alcantara «bare« stoff, det er ikke noe premium og hører ikke hjemme i biler over 3 serie nivå.

Sensatec ser ut som skinn og er et billigere tilvalg en ekte skinn, så at mange vil spare på stoffet i setene forstår jeg til en viss grad.
X5 med stoffseter er for meg fullstendig utenkelig og det er et ufravikelig krav i en slik/tilsvarende bil og i cabrioleter - det er også mye lettere å holde skinnseter rene for de som har barn...

Men dette har litt med alder og preferanser å gjøre også. 
Dakota skinn er billig skinn og dette har ikke blitt bedre de siste tiårene.

At det lukter bedre av stoffseter enn av skinnseter betyr vel at det kanskje er på tide å smøre opp skinnet litt, dette er verre på stoff ville jeg tro?! Man får velge det man selv ønsker, men at det har med kostnad å gjøre - definitivt!

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Mye handler om at enkelte storprodusenter av skinn (f.eks India og Kina) ikke følger internasjonale krav til merking av skinnet. Ergo oppdrettes mange dyr kun for skinnets skyld og med så lave kostnader som mulig for å gjøre skinnet billig nok for dette markedet. Skinnet brukes naturligvis ikke kun i biler, men også bl.a møbler og sko. Utfordringen er at bransjen ikke er gjennomsiktig så skinnet i likhet med kjøtt kan derfor skifte opprinnelse flere ganger. I EU og USA er det ganske fornuftige regler rundt dette, men selv i EU er det ikke et krav at bearbeidet kjøtt (f.eks pølser) merkes med det første opprinnelseslandet - kun landet der sluttproduktet er laget. 

Jeg vet ikke hvordan denne delen av skinnindustrien rent faktisk fungerer i relasjon til å holde dyrene i live og samtidig holde kostnadene så lave som mulig, men jeg kan forestille meg at det fungerer på den samme måten som med pelsdyr (f.eks mink). De slaktes så snart kost/nytteverdien er optimal (helt unge voksne) og med lavest mulig kostnader. Sykdommer holdes nede med medisinering og såvidt jeg forstår er dette også årsaken til at kjøttet ikke kan brukes kommersielt. 

Jeg er forøvrig temmelig sikker på at vi etterhvert kommer til å se mange alternativer til skinn og plastikk i bilinteriører. Allerede nå ser vi at flere bilprodusenter eksperimenterer med ganske interessante materialer når det gjelder dashboard, paneler og setetrekk (altså det man kommer i kontakt med). Utviklingen går hurtig og jeg tror at det egentlig kun handler om å bryte vanetenking når det gjelder hva kjøperne forventer. Trepaneler i biler er et godt eksempel på dette. Før var det et krav om eksklusive tresorter i kostbare biler, men i dag (bl.a etter krav om bærekraftige tresorter) er nesten alt av materialer akseptert bare kvaliteten og finishen er god nok.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Dette er nytt for meg, jeg sier ikke det ikke skjer, det bare virker ulogisk og rart, kaste kjøtt for dyret er skabbete?

Da blir vel skinnet tilsvarende elendig? Du ser hva «de» (og hundene) spiser enkelte steder..?
Har du noen kilder til dette?

At skinn skal være det verste av det verste mtp dyrevern syns jeg virker litt konstruert, vet ikke om slakt med religiøs art er i denne dyrevern kategorien, men det er kanskje et ikke tema? 

Alcantara er helt greit, det skal være et såkaldt «sporty» tilsnitt, for meg er alcantara «bare« stoff, det er ikke noe premium og hører ikke hjemme i biler over 3 serie nivå.

Sensatec ser ut som skinn og er et billigere tilvalg en ekte skinn, så at mange vil spare på stoffet i setene forstår jeg til en viss grad.
X5 med stoffseter er for meg fullstendig utenkelig og det er et ufravikelig krav i en slik/tilsvarende bil og i cabrioleter - det er også mye lettere å holde skinnseter rene for de som har barn...

Men dette har litt med alder og preferanser å gjøre også. 
Dakota skinn er billig skinn og dette har ikke blitt bedre de siste tiårene.

At det lukter bedre av stoffseter enn av skinnseter betyr vel at det kanskje er på tide å smøre opp skinnet litt, dette er verre på stoff ville jeg tro?! Man får velge det man selv ønsker, men at det har med kostnad å gjøre - definitivt!

Hvis vi snakker bmw så har jeg et litt annet syn. Alcantara passer i alt opp til 7 serie. Det er kun forskjellig smak som vi har, men jeg velger heller alcantara foran Dakota. Når det gjelder stoffseter så har vel det aldri vært noen suksess i bmw sine biler, utenom sportssetene i stoff i e46, e39, e90 tiden. Dakota er også min preferanse når vi snakker skinn i bmw, fordi det er det de fleste har desverre. Jeg mener at Dakota (sensatec i nyere tid) ikke skulle vært mulig å få lenger. Nappa og merino er en bmw verdig. 

Av andre biler enn tysk og engelsk premium så har jeg stor tiltro til tekstiler. Volvo har virkelig fått det til med sine seter. Her er stoff det jeg ville valgt. 

Asiatiske biler har så forferdelig jukseskinn og ofte utrolig triste stoffseter. Med unntak av de dyreste lexusene da. 

Jeg mener alcantara er det beste fra to verdener, og burde vært normalen innen bil produksjon. Mine syn er kun praktiske, og ikke ideologiske. Det er der jeg og Thomas er forskjellige. 

Jeg satte inn dakotasetene mine i e61med svisswax leather care kit, for et halvt år siden. Vil ikke si det lukter dårlig, bare at alcantaraen, hele auraen i e39 lukter bedre. Sikkert kun mine egne preferanser og nostalgi som spiller inn :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...