Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg postet nylig test av Alpina B5. Da må jeg nesten dele denne og, to fantastiske biler på alle områder.

Jeg synes og Alpina har fått til LCI clusteret bedre en BMW selv, planken er fortsatt stygg men her kan man nesten se litt BMW tendenser i clusteret.886F6794-E15F-4138-B27A-4964D53AF2AB.jpeg.7e1f3c12448368e22dfdd481fbfa7627.jpegD05F90BA-647A-4FFA-A7EC-220BF825303C.jpeg.2273a09a6185795829f65f9621e1eeee.jpeg3F3416A6-5B67-4F89-BCD9-BA61B774A0DB.png.5cfcdd5815efb0e306afb5767a3d72d4.png

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nope…ser fortsatt helt forjævlig ut spør du meg. Men om jeg skal fortsette å kjøre BMW så må jeg vel kanskje bare vende meg til det…

Ikke uenig, men det ser mer ut som noe fra BMW en hva de selv lager. Alpina sin har et snev av BMW farger med rødt og blått. 

AA68CAE4-1A8D-467A-9018-BB286FA2F7D9.jpeg.6e0406b78160dc3ffe2ce7189946a529.jpegEF839961-8DB6-40B9-8929-6419C3341611.jpeg.0f50e3b2517dcd1e3e1cea7e36c66011.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommende M2 skal vist nok være den siste M bilen uten noen form for elektrifisering. Herfra og frem blir det 48V mild hybrid og Plug in hybrid, men etter å ha kjørte 545e PHEV og M340i (48V mild hybrid) så tror jeg ikke dette blir noe probemen hverken for godfølelsen eller kjøregleden 😀

https://www.pistonheads.com/news/ph-germancars/new-m2-confirmed-as-last-pure-combustion-m-car/45791

Det blir nok litt ramaskrik i starten, men det ble det når M bilene fikk turbo og etterhvert firehjulstrekk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med @Ampera som var på lukket visning av i7 tidligere i uka, var jeg å kikket på bilen i dag. Først og fremst - bilen er ikke pen (på grensen til stygg) og den gir inntrykk av å være i Rolls/Bentley-segmentet med sine 5,4m i lengde, men interiøret - det var virkelig en höjdare. For første gang har jeg ikke sett en BMW-modell med synlig plastikk i interiøret. Der G30 og G11 nesten fremstod som rene Dow Chemical Company (verdens største plastfabrikk), var G70 i den helt andre enden av skalaen. Det som var av plast var trukket i skinn eller stoff, og det som var av nedre A-, B- og C-stolpedeksler og terskellister var trukket i gulvstoff. Alt av interiørlister var i ekte tre og det var utstrakt bruk av krystallelementer. Setene var komfortable i den forstand at man sank ned i de, men funksjonsmessig er de et tilbakesteg fra tidligere.

Her er et par av bemerkninger;
- Svært komfortable seter (litt sofaaktig), men lårstøtten er kort og knekken i ryggen er blitt betydelig dårligere fra G11 til G70 (husk at knekken også ble betydelig dårligere fra E65 til F01 - så nå snakker vi dårlig). Bryterjusteringen i dørene muliggjør kun justering av ryggvinkel og høyde/lengde på setet (tenk setejusteringen til et elektrisk standardsete på E60), så for nakkestøtte, knekk i rygg, lårstøtte, setebreddjustering og korsryggstøtte må man inn i iDrive for å justere. Tungvindt og litt idiotisk, men tanken er vel at man har sin innstilling lagret i nøkkelen. At man har gått vekk fra den knekkbare puten i nakkestøtten var også en dårlig greie.

- Bakseteunderholdning var en vits. Jeg vekslet mellom å sjele og se tankefult ut i intet fordi skjermen kom for nært ansiktet. Absolutt null utsyn forover om passasjeren vil se TV. Integrasjonen var heller ikke spesielt pen. Ser neppe for meg at dette blir den suksessen BMW så for seg. Neste generasjon har garantert skjermer tilbake i seteryggene i form av en avtagbar iPad.

- Alle dører er elektroniske (og man er nå tilbake til trinnløse dørstoppere igjen). Kul funksjon som fungerte overraskende bra. Digg at de også lukket seg sammen med vinduer ved å holde inne låseknappen på nøkkelen.

- Rattene til 7-serie er Audi-inspirerte med flat bunn. Argumentasjonen var historikk fra racing, men det er passe ironisk å påberope seg denne inspirasjonen på en 5,4m lang bil på nesten 3 tonn.

- Det var mulig å justere luftstyrke på de forskjellige luftedysene uten å måtte fikle i iDrive. Dette var bedre enn det er på i4, X7 LCI, 3-serie LCI, 2AT, iX og X1, men langt fra perfekt. Ettersom flere og flere funksjoner dyttes inn i iDrive, og noe kan justeres både her og der, så merker jeg savnet etter de åtte programmerbare hurtigknappene. BMW prøver rett og slett litt for hardt å prøve på noe nytt her. Keep it simple. 

- Designet er utelukkende myntet på Kina. Det var lite som minnet om BMW utseendemessig - spesielt fronten. Swarovski-krystaller i DRL-lysene var lekkert, men det hjelper lite når designet ikke henger på greip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Saltkjelen skrev:

I likhet med @Ampera som var på lukket visning av i7 tidligere i uka, var jeg å kikket på bilen i dag. Først og fremst - bilen er ikke pen (på grensen til stygg) og den gir inntrykk av å være i Rolls/Bentley-segmentet med sine 5,4m i lengde, men interiøret - det var virkelig en höjdare. For første gang har jeg ikke sett en BMW-modell med synlig plastikk i interiøret. Der G30 og G11 nesten fremstod som rene Dow Chemical Company (verdens største plastfabrikk), var G70 i den helt andre enden av skalaen. Det som var av plast var trukket i skinn eller stoff, og det som var av nedre A-, B- og C-stolpedeksler og terskellister var trukket i gulvstoff. Alt av interiørlister var i ekte tre og det var utstrakt bruk av krystallelementer. Setene var komfortable i den forstand at man sank ned i de, men funksjonsmessig er de et tilbakesteg fra tidligere.

Her er et par av bemerkninger;
- Svært komfortable seter (litt sofaaktig), men lårstøtten er kort og knekken i ryggen er blitt betydelig dårligere fra G11 til G70 (husk at knekken også ble betydelig dårligere fra E65 til F01 - så nå snakker vi dårlig). Bryterjusteringen i dørene muliggjør kun justering av ryggvinkel og høyde/lengde på setet (tenk setejusteringen til et elektrisk standardsete på E60), så for nakkestøtte, knekk i rygg, lårstøtte, setebreddjustering og korsryggstøtte må man inn i iDrive for å justere. Tungvindt og litt idiotisk, men tanken er vel at man har sin innstilling lagret i nøkkelen. At man har gått vekk fra den knekkbare puten i nakkestøtten var også en dårlig greie.

- Bakseteunderholdning var en vits. Jeg vekslet mellom å sjele og se tankefult ut i intet fordi skjermen kom for nært ansiktet. Absolutt null utsyn forover om passasjeren vil se TV. Integrasjonen var heller ikke spesielt pen. Ser neppe for meg at dette blir den suksessen BMW så for seg. Neste generasjon har garantert skjermer tilbake i seteryggene i form av en avtagbar iPad.

- Alle dører er elektroniske (og man er nå tilbake til trinnløse dørstoppere igjen). Kul funksjon som fungerte overraskende bra. Digg at de også lukket seg sammen med vinduer ved å holde inne låseknappen på nøkkelen.

- Rattene til 7-serie er Audi-inspirerte med flat bunn. Argumentasjonen var historikk fra racing, men det er passe ironisk å påberope seg denne inspirasjonen på en 5,4m lang bil på nesten 3 tonn.

- Det var mulig å justere luftstyrke på de forskjellige luftedysene uten å måtte fikle i iDrive. Dette var bedre enn det er på i4, X7 LCI, 3-serie LCI, 2AT, iX og X1, men langt fra perfekt. Ettersom flere og flere funksjoner dyttes inn i iDrive, og noe kan justeres både her og der, så merker jeg savnet etter de åtte programmerbare hurtigknappene. BMW prøver rett og slett litt for hardt å prøve på noe nytt her. Keep it simple. 

- Designet er utelukkende myntet på Kina. Det var lite som minnet om BMW utseendemessig - spesielt fronten. Swarovski-krystaller i DRL-lysene var lekkert, men det hjelper lite når designet ikke henger på greip. 

Meget bra skrevet og er helt enig, sitter med samme oppfatning. Skal du ha en greit utstyrt bil er du fort opp i mot 1,8 millioner og det er før det er innført mva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMWE39turbo skrev:

Trist er det jo, men med dagens EU krav er det vel ikkje vitsi holde på lengre, motorane blir jo strupa med ppf/dpf og alt mulig annet ræl som fort går utover driftssikkerheten(?)

Men jeg tenker at det kunne vært verre, de kunne gått over til sjeleløse og totalt uinteressante elektriske drivlinjer. Man får i det minste fortsatt rekkesekser og V8er, da er jeg happy. Se på nye C63 AMG med toliters firer og hybrid, hvem i allverden vil ha den i dette segmentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

 Se på nye C63 AMG med toliters firer og hybrid, hvem i allverden vil ha den i dette segmentet?

Jeg er enig, men det forutsetter at du kjenner til det gamle konseptet. De fleste av dagens unge reagerer f.eks ikke negativt på at BMW ikke lenger er synonymt med turtallsvillige rekkeseksere (for de alminnelige modellene) og at manuelle gearkasser generelt er på vei ut. 

Det er ikke mye som interesserer meg når det gjelder biler i dag, men så har jeg også vært med siden begynnelsen/midten av 80-tallet. Rundt 40 år er lang tid og det skulle vel egentlig bare mangle at bilene forandrer seg. Det interessante er hvor fort det går nå og BMW faktisk er blandt de mest konservative bilprodusentene og som stadig leverer enkelte modeller slik de skal være etter min mening. De er litt for tunge etter min smak, men ellers er det meste på stell.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ampera skrev:

Meget bra skrevet og er helt enig, sitter med samme oppfatning. Skal du ha en greit utstyrt bil er du fort opp i mot 1,8 millioner og det er før det er innført mva. 

Saftig prislapp på 7’ern ja, men dette er i7 vi snakker om?

Setene er noe jeg har sett tatt steg på steg tilbake, iX begynte jo med loungesetene, der man synker ned i stolen.
Men lårstøtte finnes ikke, ei eller er de sportslige, denne trenden fortsetter tydeligvis - synd, for her var BMW ledende i et par tiår med sine sport/komfortstoler. 
M2 er nok siste «ekte» fossil, men denne har også PF på Euro modellen, trist. 
Men M og hybrid, jeg vet ikke om det gir mening, jeg skjønner at det er siste halmstrået. 

2035 er jo datoen hvor det kun skal selges el drivlinje, regner med at BMW og M har mestret og funnet en fin balanse mellom batteri og tyngde innen den tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg er enig, men det forutsetter at du kjenner til det gamle konseptet. De fleste av dagens unge reagerer f.eks ikke negativt på at BMW ikke lenger er synonymt med turtallsvillige rekkeseksere (for de alminnelige modellene) og at manuelle gearkasser generelt er på vei ut. 

Jeg synes de fleste av unge BMW entusiaster reagerer på at denne utviklingen går feil vei. Og da komme med en sånn intetsigende drivlinje som nye C63 skal få tror jeg blir en stor flopp for Mercedes…særlig når M3 stadig fås med den gode gamle rekkesekseren, fås som Touring, med eller uten firehjulstrekk og med eller uten manuell. Og manuell har man spådd en snarlig død i 10-15 år nå, virker som om folk er veldig opptatt av at dette snart ikke er å få lenger. Tenker vi venter å ser jeg 😅

I stede for at elektriske M biler skal bli en greie i fremtiden så tenker jeg vi får en voldsom prisvekst og etterspørsel eller de gamle fossile M bilene. 

Også vil jeg si litt om den setediskusjonen. Nå har jeg erfaring fra E34, E39, E60, F10 og G30…samtlige med det mest komfortable setevalget. Det vil si komfortseter med knekk i rygg fra E39 og nyere. Jeg synes den generelle sittekomforten har blitt dårligere for hver generasjon, justeringsmulighetene har gradvis blitt dårligere. Det beste komfortsetet finner man i E60 slik jeg har erfart…det dårligste er i G30… Og skal man tro dere som har sett nye 7-serie så er man enda ett steg ned… Altså, setene er fortsatt blant de beste og mest komfortable man får…ikke misforstå. Men sittekomforten er ikke så overlegen som den pleide å være 😀

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...