Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Marius2002 skrev:

Tja, hvem vet. Conceptbilen er slik:

1ED5C5D2-BE56-4314-9DEE-0A4D74E2B6C5.thumb.jpeg.2035cef51665ef10364b3cfdeffe52c4.jpeg

 

Så har noen tatt bilder av produksjonsutgaven med litt mindre dekor:

69A3606D-BA61-402F-9951-D83B6AEC9135.jpeg.dac076f13733f1be87a34414d2400a7f.jpeg

Heldigvis så pleier produksjonsutgaven å være noe "utvannet" i forhold til konseptet :)

Mon tro om dette er det reelle designet?

bmw-xm-brevets.jpg

18 minutter siden, Snagg30 skrev:

Teiteste måten å feire 50 års ///M jubileum.. Flaut 

Absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med så mye meninger rundt dette med entusiastbil eller ei. Bilentusiast eller ei. Tror det er mye som lettere hadde blitt forstått i en faktisk samtale, mye kan gå tapt i tekst. F.eks. det at folk uttrykker sine subjektive meninger, men ikke skriver i rene ordelag at det er deres subjektive meninger de uttrykker, ikke en absolutt faktabasert sannhet. Ser at det er dette som skaper mye «engasjement» i andre tråder også. Personlig har jeg i slike diskusjoner mer begynt å skrive «min mening er…» for å i det lengste unngå slikt som @Fredrik 90 til stadighet havner oppi - selv om jeg forstår at det er dine egne preferanser, meninger og standpunkt du uttrykker, ikke nødvendigvis fakta. Selv om jeg helst skulle sluppet å gjøre det. Nuvel. Kjekk lesning, det er det, et fantastisk forum med dere bidragsytere som kommer med deres meninger, hadde på ingen måte vært det samme uten :D 

Så - min mening er (se - nå kan ingen arrestere meg! 😁): den Mini Cooper S’en jeg hadde anså jeg som en entusiastbil som krevde sin entusiasteier. Jeg var entusiasteier, men brukte den som en bruksbil, noe jeg så sleit på den mer enn jeg likte. En entusiastbil mener jeg fortjener et noe mer beskyttet liv enn en vanlig bruksbil. Det er en såpass sportslig, ukomfortabel og upraktisk og relativt ømfintlig bil som elsker å bli hardkjøret at den for meg havner i en bås som gjør at du bør være over middels interessert i slike biler for å kunne eie den, ellers kan den fort bli plagsom i lengden. Og Cooper S betydningen har en historisk relevans. Egentlig hele Mini Cooper-rekka, som kjørebiler. F20’en jeg hadde etterpå derimot; kjekk og sportslig bil som havner litt på siden av de dørgende kjedelige A-klassene, A3’ene og V40’ene men ingen entusiastbil. Enda. Om 20 år kan jeg nesten garantere at disse framstår som entusiastbiler i riktig utgave, som den siste kompakt-BMWen med bakhjulstrekk, perfekt balanse og langsmontert motor. 
Våre nåværende biler ser jeg begge på som bruksbiler eid av en BMW-entusiast, men ingen entusiastbiler. 4-serien står kanskje et ørlite hakk på siden av den klassiske betydningen av begrepet «bruksbil» men like fullt har den vært familiebilen/family hauler i 5 år. Med alt det innebærer. En kollega på nogen-og-tjue-år kjøpte seg akkurat sin første bil: MX-5 fra 2007 med 1,8 literen. Det er entusiastbil for meg. I samme kategori som Minien; upraktisk, ukomfortabel og har en relativ historisk betydning. 

————-
Over til noe relevant for tråden. 

BMW åpner for plug and charge, det kan forhåpentligvis gjøre ting enklere: 

https://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1953922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Teiteste måten å feire 50 års ///M jubileum.. Flaut 

Helt enig, M3 Touring er i dette tilfellet en fattig trøst. Jeg hadde håpet på en skikkelig midtmotorisert superbil jeg til å fighte Audi R8 😎 Jeg kjenner jeg virkelig hater at Kina markedet skal ha så stor betydning på design og modell utvalg hos favorittmerket mitt 😡😡

1 time siden, Daniel. skrev:

Heldigvis så pleier produksjonsutgaven å være noe "utvannet" i forhold til konseptet :)

Mon tro om dette er det reelle designet?

bmw-xm-brevets.jpg

Absolutt.

Ser ut som om grillen er tonet ned iallfall, men det er ellers noe alvorlig galt med proposjonene der.. Det er for mye rot i fronten og den er alt for lang i hekken bak bakhjula..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bilen på tegningene er patenttegningene til BMW, så der har vi fasiten på hvordan den blir seendes ut. Jeg savner noe av pondusen og tyngden som f.eks G-wagen har. Litt kantete, bøllete, skjermbreddere etc. Foruten et fantasiløst navn, virker overhenget bak for massivt og tungt, og bilen virker større i overkropp enn underkropp. Lyktedesignet er knapt verdt å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rattet rundt i en iX3 LCI i et par dager nå, og som tidligere storkritiker av modellen, sitter jeg igjen med et totalinntrykk som er ganske bra (selv om mangelen på xDrive fortsatt er en dealbreaker for min del). Det hjalp nok på at bilen var en LCI slik at den nye midtkonsollen og iDrive 7 var på plass - for ikke snakke om utseendet som ble løftet mange hakk. Det som riktignok overrasket meg var hvor bløt styringen føles, men dette er et problem jeg føler de fleste nye BMWer har. Styringen er rett og slett for lett, slik at det oppleves at det drar i rattet ved gasspådrag (litt som med i4 M50). Styringen ble en del bedre i sportsmodus, men langt fra perfekt. Til sammenligning har i3en en godt oppsatt styring, der styringen er noe tung og svært presis - noe alá aktiv styring på E6x/E7x, så det at det er en elbil med elektronisk tannstang er ikke problemet.

991ECA56-A3FE-4DF3-AA8F-80E371970150.thumb.jpeg.f1742432c10116f250a786d71ca43f8a.jpeg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig når BMW stiller selveste Porsche i ett "dårlig lys" 😎 Bedre ytelse, bedre Lauchcontroll, bedre bremser og overraskende nok en utrolig rask konverterkasse. Særlig i Sport modus så virker det som konverterkassa i M5 reagerer raskere enn dobbelclutch kassa i Porsche 👍 Man kan si mye om BMW om dagen, men dagens M modeller legger lista høyt 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende at en Porsche taper i drag, da launch systemet deres er helt rått. Ingen tvil i at M5cs er enormt bra. 

Men, er det ikke litt feil og sammenligne cs versjonen? Nå spør jeg, er ikke cs en lettet "racingutgave" av m5, slik at det har gått på bekostning av vanlig bruk? Tenker da på stivhet, støy osv. Panamera er jo en milcruiser uten like, akkurat som en vanlig m5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2022 den 12.30, Skulebollen skrev:

Overraskende at en Porsche taper i drag, da launch systemet deres er helt rått. Ingen tvil i at M5cs er enormt bra. 

Men, er det ikke litt feil og sammenligne cs versjonen? Nå spør jeg, er ikke cs en lettet "racingutgave" av m5, slik at det har gått på bekostning av vanlig bruk? Tenker da på stivhet, støy osv. Panamera er jo en milcruiser uten like, akkurat som en vanlig m5

Ja det er veldig overraskende, Launch systemet til Porsche pleier jo å utkonkurrere det meste. 

Men først og fremst så har BMW gjort ett stykke imponerende arbeid med M5 CS, alt er tunet og kalibrert til ytterste perfeksjon. Dette er nok så bra som BMW klarer å få det. 

Ellers så kan man nok stille spørsmål ved om denne sammenlikningen er helt riktig. Det er jo ikke alltid sånn med Carwow, de liker å piske opp stemningen ved å ikke alltid sammenlikne epler og epler. Det sagt så er jo M5 og Panamera konkurrenter i samme segment, både CS og Turbo S er råeste utgave av de to modellene. Begge befinner seg i ca samme pris segment og begge har sånn ca samme effekt. BMW derimot har valgt å gå veien om vektreduksjon i sin verstingutgave…det kunne også Porsche ha gjort på Panamera som på 911. Mercedes har valgt å pøse på med masse hestekrefter i sin AMG GT 63S E-Performance, men den vinner ikke noen dragrace fordi. 

Jeg synes iallfall at dette var ett mye mer interessant race en de utallige *fossil performancebil* vs *en eller annen kjønnsløs elbil* dragracene som det flyter av på You Tube 😅 Og det sagt, du skal ha rimelig heftig elbil for å klare å sette på plass begge disse to bilene i videoen over her 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 M5 CS er fantastisk og vil helt sikkert bli en av de store modellene i BMW's historie. Jeg er enig i at sammenligningen med Panamera Turbo S forsåvidt er god nok, men CS (Competition Sport) akronymet forteller at det ikke handler om en regulær M5 (hvilket vi jo vet). Det blir litt som om Porsche skulle ha bygget en RS utgave av Panamera Turbo S.

Med tanke på hvordan VAG presser på for at alle deres bilmodeller skal bli elektriske og at Porsche nå har gått på børs tror jeg ikke at fokuset er på Panamera, men heller Taycan og andre kommende elektriske modeller.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...