Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, StigJ said:

Hehe. Viser at man har forskjellig smak :lol:

 

Jeg er ingen fan av såpestykkene til MB heller. Bare så det er sagt. Men det er et mer helhetlig design i mine øyne. BMW i dag har litt for mye linjer som ikke henger sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, *MrB* skrev:

Jeg er ingen fan av såpestykkene til MB heller. Bare så det er sagt. Men det er et mer helhetlig design i mine øyne. BMW i dag har litt for mye linjer som ikke henger sammen. 

Vi har alle forskjellige syn på ting, smaken er som baken. Men sånn helt seriøst, hva er mer helhetlig med dette her? 😅

IMG_9568.thumb.jpeg.fa5c2c0208a63c99012d87ad30b10bba.jpeg

Denne bilen er i mine øyne så teit å se på at jeg nesten får litt vond 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Jeg er ingen fan av såpestykkene til MB heller. Bare så det er sagt. Men det er et mer helhetlig design i mine øyne. BMW i dag har litt for mye linjer som ikke henger sammen. 

Det er også to helt ulike konsepter ved at den nye i5 ser ut som en 5-serie (hva den også rent faktisk er), mens f.eks EQE er en del av et helt eget design for MB's elektriske biler i dette segmentet. 

Umiddelbart er jeg derfor helt enig med deg. EQE er utvilsomt mer gjennomtenkt og sofistikert, men spørsmålet er jo hva folk foretrekker. Motivasjonen for at bl.a i5 ser ut som den gjør er at BMW satser på at folk vil at bilen, selv om den er elektrisk, skal se ut som en vanlig 5-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Fredrik 90 said:

hva er mer helhetlig med dette her? 😅

At alle bilens linjer harmonerer med hverandre. Det trenger ikke bety at bilen er pen, men EQ-modellene til MB ser i hvertfall ikke ut som de et satt sammen av flere biler. G60 er ikke det mageplasket jeg (og flere) fryktet. Den er tvert imot moderat og traust i forhold til G70. Men det går likevel litt over stokk og stein. Hekken ser bla ut som et hastverksarbeid som egentlig var ment for en mindre bil. Fronten virker derimot litt overstylet. Men igjen: Den er ikke verre enn at den potensielt kan vokse på meg. Faktisk litt spent på å se den live. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, *MrB* skrev:

Men det går likevel litt over stokk og stein. Hekken ser bla ut som et hastverksarbeid som egentlig var ment for en mindre bil. Fronten virker derimot litt overstylet. Men igjen: Den er ikke verre enn at den potensielt kan vokse på meg. Faktisk litt spent på å se den live. 

Jeg er enig her, det skjer litt mye særlig på M-sporten. Sånn sett så synes jeg Base modellen er litt mindre "rotete" i designet, en tanke renere og mer elegant. Særlig hekken ble bedre her synes jeg. Men traust som en E klasse..

IMG_9561.jpeg.a32d4b666538c7f1600e7130c5734e4b.jpeg

IMG_9563.thumb.jpeg.fc17e4403c1cf5b8a0b4ac677611a7f9.jpeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk at eDrive40’en som vist på pressebildene var den som tok seg best ut, og var den som var mest «BMW» av de alle. Litt blandede følelser hva designet angår, men tror det vokser på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasker meg det store spennet i ytelser mellom de to elektriske utgavene: standard i5 med 0-100 km/s på 6,0 s, som er litt snaut på en moderne luksusutgave av elbil. Dessuten toppfart på bare 193 km/t - det blir kjedelig på autobahn....

Alternativet er en litt for mye verstingutgave med 0-100 km/t på 3,8 s - mye dyrere og med kortere rekkevidde.

Føler det burde vært en modell imellom. Nå har jeg vanskelig for å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Werther said:

 

Hvis jeg hadde fått et par kalde Tuborg innabords i sterk sol hadde jeg tatt det der for en Mazda 323F :lol:

 

 

mazda-323-15-323-f-1995-137.jpg

Ja, såpestykke-utgaven av S-klassen er virkelig støgg. Fatter ikke hva Mercedes driver med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, StigJ said:

Ikke diss Mazda da! 😄

 

ALDRI!

Som tidligere eier av 3 stykk MX-5 og en dritfet (eller dridfed som dere i Rogaland sier) 929 HC så digger jeg Mazda, de har levert mye artig opp gjennom og selv i dag leverer de modeller med 3.3 rekkesekser. 

Mazda er helt sjef selv om jeg husker komikeren Kristoffer Schau gjorde narr av Macchhhhda (svensk uttale) og en kamerat av meg alltid omtalte de som "Plasta" fordi han mente de hadde kjipt interiør. Kjært barn har mange navn. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ganske skuffet da lanseringsbildene ble sluppet 24. mai, for dette hadde jeg gledet meg stort til. Synes fargekombinasjonene på lanseringsbildene ikke er helt heldige - det er dessverre blitt slik at man bør ha mørke farger på BMW for å skjule de etter hvert ubestemmelige karosserilinjene.

Mest skuffet ble jeg over at G61 ikke ble sluppet samtidig. Nok en gang virker det å være jævlig vanskelig å slippe touring samtidig som sedan - håpløst opplegg. Tar vel sikkert et år før touringen kommer, i kjent BMW-stil. 

Det er mye å ta tak i angående designet her. Fronten ser ut som en 2-serie Gran Coupe, det sorte feltet under grillen er overdimensjonert og ser fryktelig ut på lyse biler, DRL på frontlyktene er kjipe og har mistet BMW-kjennetegnet, bakenden er stutt og den tullete planken og rare rattet har funnet veien inn på utkanten av dashbordet.

Men jeg bygde meg en bil hos BMW nå, og må jammen si at jeg ikke synes det ble så verst. Denne havner ganske fullspekket på 1MNOK som en i5 40e (ser ikke poenget med en lydløs bil som skal gå raskt fra 0-100, og likevel ha dårligere rekkevidde).

Det som iallfall er sikkert er at det ikke blir en like myk overgang fra G30 til G60, som det ble fra F10 til G30. Det skal ikke rulle mange av disse på veiene før G30 kommer til å se temmelig utdatert ut i forhold, nå som det gjøres så store endringer. Så her kommer nok prisen på G3X til å få seg en knekk i løpet av høsten. 

Summa summarum: Tror at G61 kan rette opp i noe av designet og er spent på denne. Men hvorfor man skal betale dobbel pris for en i5 kontra en Model Y, når rekkevidden til i5 er ganske så svak, det lurer jeg på. Og det tror jeg også BMW kommer til å merke på salget av i5, altså med elmotor... 

G60front.png

G60frontskrå.png

G60side.png

G60bakskrå.png

G60bak.png

G60interiør.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walkabout Jeg er med på mye av det du sier. Men Tesla Model Y er ikke premium og kan i utgangspunktet ikke sammenlignes med BMW.  At en Model Y gir mye bil, power og teknologi for pengene er derimot liten tvil om. Det er ikke av ingen grunn Model Y topper salgsstatistikken måned på måned. At en bil har "vegansk skinn" og en stor skjerm gjør den ikke premium heller. Men du kjøper en totalpakke med et ladenettverk i øverste klasse. :) Jeg er enig i at en 5-serie begynner å bli temmelig dyr. Jeg vil tørre å si at man trenger 4x4 i en elbil med så mye krefter om man ikke bor i bysentrum eller på lavlandet. Rett og slett fordi bilene begynner å bli tunge, de har masse krefter og de kreftene kommer med en gang - ikke som "før" at man har de først på et gitt turtall. Dette skal plantes i bakken og på vinteren ser jeg ikke rent få bakhjulstrekkere/forhjulstrekke elbiler(spesielt forhjulsdrevne) som spinner seg fast opp bakken for å komme til nabolaget hjemme der jeg bor. Faktisk BMW i3 den elbilen jeg ser som klarer seg best opp der uten firehjulstrekk. Ikke bare opp bakker, men på flat mark også, det kan ha noe med sjåføren da. Så ja, en Tesla Model Y AWD Long Range er jo en kanon bil om en ser på totalpakken. Men man må ta til takke med hardplast og støy, noen tåler det, andre ikke. Igjen, vender vi blikket mot BMW i4 M50 så vil det gi en kjempepakke med krefter og fremkommelighet og en god rekkevidde til en forholdsvis overkommelig pris på bruktmarkedet. Den kan kalles premium også. :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke en million for en 5-serie uten firehjulstrekk og helt passe teknologi er en bra pris… Det er forjævlig for mye spør du meg 😅 Jeg tror heller ikke G30 vil føles så utdatert når G60 kommer på veien, iallfall ikke LCI modellen som i dag står seg som en meget lekker og stilfull bil (synes jeg). Historisk sett så har ingen 5-serie føltes utdatert når ny modell kommer. G30 er intet unntak her da den har ett klassisk og konservativt 5-serie design, særlig sammenliknet med G60. Slik var det når E39 ble til E60, og E60 ble til F10 osv, historien kommer til å gjenta seg. Ett prisknekk på G30 vil nok komme, særlig sekser diesel står aaaalt for høyt i pris. Og det sitter jeg å venter på, for mens jeg venter på G61 med ladbar rekkesekser (eller diesel sekser) så kunne jeg veldig gjerne tenkt meg en tur innom G31 LCI. 

Men ja, jeg er veldig spent på G61 designmessig. Jeg føler denne komme til å rette opp en del 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom forhandler i stad og fikk gå igjennom ca 50 sider med MY2024 modellendringer. Her er det mye rart. Glem alt som heter årsmodellendring fra og med måned 07 - fra nå av burde man kun forholde seg til VIN (med utstyrskode 993 - som alle norsksolgte (og Skandinaviske) biler er utstyrt med). i4/4-serie/M4 bytter som kjent til MY2024 fra 03/2023. Forvirringen starter imidlertid på øvrig modellserie. G21 3-serie touring bytter til MY2024 07/2023, mens G20 3-serie sedan bytter til MY2024 08/2023. X5 og X6 bytter årsmodell 07/2023, mens X7 og XM bytter årsmodell 08/2023. Enkelte modeller skiftet også 04/2023, uten at jeg husker disse (mulig det var X5 og X6).

Annet nytt;
- Karbontak for G20 3-serie går ut av produksjon. Siste mulighet for å få med denne er på produksjon i juli som MY2023
- Nytt design på seteknappene til 1-serie, 2-serie, 3-serie og 4-serie (mulig også X-modeller)
- Innlegg i dørtrekk på X1/iX1 har sømmer i skinnet i dag, men dette blir bare skinn uten sømmer på MY2024 (mener å huske det var 07/2023)
- En del andre endringer som jeg ikke husker

iDrive 8.5:
- G2x 4-serie fra 07/2023
- G2x 3-serie fra 07/2023 (MRK. G20 3-serie sedan vil ha én måned med iDrive 8.5 og MY2023)
- X5/X6 fra 08/2023, biler fra 04/2023 kan oppdateres ettersom disse har MGU22
- XM fra 08/2023 (tidligere utgaver kan ikke oppdateres)
- iX kan oppdateres fra 03/2023
- G70 kan oppdateres fra 11/2022

Med forbehold om mindre avvik (ettersom jeg ikke fikk lov til å ta bilde av listen). Som en skjønner - dette er et salig kaos. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...