Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er vel nettopp dette som er greien for min del. Elbilen gjør den daglige A til B-jobben vel så bra som en hvilken som helst moderne fossilbil, og forskjellene oppleves knapt når man surrer rundt i rushtrafikken. Sånn sett kunne jeg lett ha pendlet i hverdagen med en elbil, og bare plugget den i veggen om kvelden. Men når jeg skal langt, eller ha det litt kjekt, så blir det litt annerledes. Elbilene går for kort, lader for sakte/har for dårlig infrastruktur for lading, og trykker ikke på en eneste autofil knapp hos meg. Da må det være fossilt. Fortrinnsvis bensin, og aller helst gammelt nok til å gi en noenlunde analog og mekanisk følelse. I praksis prøver jeg å finne et kompromiss, og selv med norske insentiver betyr det en helt eller delvis fossil drivlinje for min del enn så lenge.

En ren elbil kan like gjerne være 100% selvkjørende for min del, mens en god fossilbil gir meg lyst til å kjøre, og det er vanskelig å overse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at i5 nå også lanseres som i5 xDrive40. Så blir spennende, men her til lands blir de svært dyre. Og for min del seiler faktisk NIO ET5 opp som et bedre, elektrisk alternativ hva gjelder stasjonsvogn. 

2024 BMW i5 xDrive40 and 540i xDrive Announced In The US (bmwblog.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, HenrikSolberg skrev:

Det er unikt her i norge, resten av Europa kjører ikke elbil omtrent. Når jeg var i munchen så jeg 1stk i4 blant en hel haug 420d og 440i osv

Elektriske biler er veldig populære i Nederland og Sverige og. Riktignok ikke fult så populære som i Norge, men elektriske biler har en markedsandel på over 40% i Nederland og 37% i Sverige. De er sånn ca. der Norge var i 2019.

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene elektriske biler sto pr. juni 2023 for 15,1% av nybilssalget i EU. Dieselbiler sto for 13,4% så dette er en signifikant fremgang for elektriske biler, men som tallene viser er dieselbiler stadig rimelig populære. Hybridbiler (både PHEV og de enklere HEV) sto for 32,2%. Bensinbiler sto for 36,3% og er stadig de mest populære bilene i EU tiltross for hva politikerne og div. pressgrupper forfekter.

Jeg tenker at det først og fremst er i de store EU landene at fremgangen for elektriske biler går relativt langsomt. Dette er land som Tyskland (85 millioner mennesker), Frankrike (68 millioner mennesker), Italia (59 millioner mennesker), Spania (48 millioner mennesker) og Polen (38 millioner mennesker). Norge, Sverige og Nederland er i denne sammenhengen som speedbåter i forhold til supertankere med hhv. 5,5 millioner mennesker, 10,5 millioner mennesker og 18 millioner mennesker.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst er Nederland generelt et lite bilvennlig land med høye avgifter for eldre biler og mye overvåking. Med andre ord mye det samme som Norge og Danmark. Bittesmå land uten særlig betydning i den store sammenhengen. 

Selv kjører jeg mye i Sverige, og har sett en markant økning i antall elbiler det siste året. Noe som ikke er rart da dieselprisen ligger på 26-27kr literen og bensin på 21-22kr.  Mange dieselbil-eiere har gått over til elbil siste året. 

Det kan dog hende at elektrifiseringen av bilparken vil stagnere i løpet av noen år da det er en demografisk endring i befolkningen som medfører økt fattigdom. Den arbeiderklassen og middelklassen som pleide å kjøpe ny bil eller ta ut ny bil som firmabil forsvinner i økende grad hvert år og blir erstattet av en fattigere befolkning fra Midt-Østen og Afrika. Dette gjelder hele Vest-Europa, og vi ser allerede at økonomien sakker ned hos oss, selv Europas økonomiske lokomotiv Tyskland er helt ute å kjøre og vil neppe komme tilbake dit de en gang var. Mange bedrifter og rike flytter, og vi får mindre penger å rutte med. 

Dette vil uten tvil påvirke det grønne skiftet da folk flest ikke vil ha råd til å kjøre elbil og påkoste boligene sine etter de nyeste EU-standardene når de samtidig lever under et heftig skattetrykk fra før av. Man kan heller ikke fortsette å øke befolkningen med 50-100 000 mennesker hver år da alle med IQ høyere enn skostørrelsen sin skjønner at det ikke vil fungere i lengden, ikke når det kommer til det grønne skiftet, miljø, levestandard, sosialt eller kulturelt. Slik jeg ser det er det grønne skiftet bare et annet ord for folkemord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervju med Frank van Meel om nesten generasjon (i)M3:

https://g87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2047264

 

"We have a concept car on the road with four independent electric motors, and they are run by this electronic architecture in the car," confirmed van Meel. "We can run from one to four engines with this architecture, which gives us a lot of things to play with, and that's what we're working on right now to find the right setup for our M vehicles.”

Van Meel compared the new system and approach with the company’s first all-wheel drive M-car but said the game had moved on significantly since then.

 

Finally, after delving into the benefits and challenges using four individual electric motors on M’s forthcoming EV, which is already testing, should produce in excess of 1000hp (745kW) and will debut a cutting-edge control unit known as ‘the hand of God’, van Meel sighs and says: “It’s… complicated”.
 

“What’s really important for high-performance electric cars is they have this continuous power. And that’s in regards to the electric motors but also in regards to the high voltage battery cooling system and the cabling.”
 

Time is on van Meel’s side, for now. Ask him to commit to a date for M’s first EV and all he’ll offer is “it’s going to take place this decade”, suggesting the evolution from combustion to hybrid to full electric will be a steady but inevitable progression. There will be some casualties along the way, though…
 

Endret av mslello
Manglet ett sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så vi snakker om en mindre SUV/crossover da, synes bare silhuetten så ut til å være av en langt større bil. Men det er vel meningen at man skal bli litt lurt 😅

Ja, hvis det er iX2 så kan man bli lurt av siluetten som jeg også synes så ut til å være større :) Men iX2 skulle også vises i år, så dere har sikkert rett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at disse modellene til BMW de vekker ingen verdens ting i meg. Ja jeg ser at det står BMW på dem og at de har BMW aktig design, men interessen er liksom helt død. Kunne for min del vært en ny Peugeot eller Kia, just another car 😅 Man blir åpenbart særere og særere med årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...