Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Et positivt moment å dra ut av 4er LCI og i5 osv er jo at det endelig er mulig, kun ved hjelp av å se på den røde stripa på rattet, å se hvilken vei hjula peker. Sjekker en posisjonen på den røde stripa opp mot hvor vannrett den flate bunnen ligger, vil en alltid kunne vite hvilken retning en kjører. Det er noe jeg alltid har hatt problemer med på mine BMWer, noe som har ført til enormt mye vingling i veibanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 911 GT3 har rød stripe i toppen og jeg synes det er kult🤓 Den står godt sammen med røde sømmer på skinn og røde belter og calippere. 

Når man leser @Saltkjelensitt innlegg blir man fryktelig skeptiske til rattet, men jeg tror det går helt fint med litt flatere bunn og en rød toppstripe. Det er vel kanskje ikke påtvunget med rød stripe heller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød stripe, eller noen som helst stripe, på rattet passer helt greit på M-biler. Mange originale M-Performance ratt har hatt dette en stund. Rattstripe i f.eks en 750Li er derimot helt feil, det passer ikke bilen i det hele tatt.

Hvermansen synes nok at karbonbøttestoler er mye mer harry enn stripa på rattet. Enda verre er det med disse ettermarkedsrattene i full karbon med turtallslys og skjerm. De hører hjemme i stua foran Playstation 5.

 

image.png

Endret av BrokeBoi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en 911 GT3 så er det jo tøft med rød stripe. På i5 M60, ikke like sikker. M4 så kan det sikkert funke. Har nesten ikke kjørt biler som har ratt med flat bunn, så det skal  jeg ikke uttale meg om.

Men sånn ellers så virker det litt som BMW er litt sene til festen for tiden?

Røde striper på ratt og flat bunn. iDrive kontroller ser ut til å være på tur ut fra de fleste modeller, men hylles i alle tester for å være enkelt å bruke.

Har sett litt på nye Macan i det siste. Der ser det ut som knapper/brytere er på tur tilbake, men Neue Klasse ser ganke touch basert ut. Nå skal man sikkert snakke med bilen og få gjort det mang trenger på den måten, men jeg foretrekker mye heller noen knapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, mslello said:

Men sånn ellers så virker det litt som BMW er litt sene til festen for tiden?

Røde striper på ratt og flat bunn. iDrive kontroller ser ut til å være på tur ut fra de fleste modeller, men hylles i alle tester for å være enkelt å bruke.

Har sett litt på nye Macan i det siste. Der ser det ut som knapper/brytere er på tur tilbake, men Neue Klasse ser ganke touch basert ut. Nå skal man sikkert snakke med bilen og få gjort det mang trenger på den måten, men jeg foretrekker mye heller noen knapper.

Ang. iDrive-kontroller, så har BMW sagt i intervjuer at de har hatt kundeundersøkelser der resultatene viser at ingen bruker denne, og helst vil ha touchskjerm. Mens VAG på sin side nå går tilbake til fysiske knapper på oppdateringer av ID-bilene (sjekk nye ID.2), der de i intervju sier at dette gjøres pga at de har lyttet til kundene som har gitt mye pepper for mangel på fysiske knapper. Så VAG-kundene vil ha fysiske knapper, mens BMW-kundene helst vil unngå dem. Så her har VAG faktisk lyttet til kundene, mens BMW bare sier at de har det. Litt som at de gikk fra RWD til FWD på 1-serie, fordi kundene ikke brydde seg om hvilket hjulpar som drev bilen framover. Loads of BS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, papertiger skrev:

Ang. iDrive-kontroller, så har BMW sagt i intervjuer at de har hatt kundeundersøkelser der resultatene viser at ingen bruker denne, og helst vil ha touchskjerm. Mens VAG på sin side nå går tilbake til fysiske knapper på oppdateringer av ID-bilene (sjekk nye ID.2), der de i intervju sier at dette gjøres pga at de har lyttet til kundene som har gitt mye pepper for mangel på fysiske knapper. Så VAG-kundene vil ha fysiske knapper, mens BMW-kundene helst vil unngå dem. Så her har VAG faktisk lyttet til kundene, mens BMW bare sier at de har det. Litt som at de gikk fra RWD til FWD på 1-serie, fordi kundene ikke brydde seg om hvilket hjulpar som drev bilen framover. Loads of BS. 

Ja, det er jo bare å ta en ettermiddag å se Youtube tester av i5 og i4. Tror iDrive kontroll får skryt i så å si alle. Sånn som det virker nå, så går flere tilbake til knapper, men BMW skal likevel prøve full touch... Håpløst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, papertiger skrev:

Ang. iDrive-kontroller, så har BMW sagt i intervjuer at de har hatt kundeundersøkelser der resultatene viser at ingen bruker denne, og helst vil ha touchskjerm. 

Igjen så lurer jeg på hvem BMW spør i disse "kundeundersøkelsene". Sender dem disse undersøkelsene rundt til de som jobber i regnskapsavdelingen mon tro? For det er jo pussig at alle svar på disse undersøkelsene sammenfaller perfekt med kostnadsbesparende tiltak. Det være seg fjerning av iDrive hjul og knapper til fordel for touch og fjerning av todelt bakluke på 5er Touring for å ta noen eksempler. Er det de samme folka som sendte ut forespørsel til Kina om hvordan de synes XM skulle se ut, også kommer bilen på markedet og det stedet den flopper mest er i Kina. Jeg vet ikke helt jeg hva BMW mener med "kundeundersøkelser" 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Min 911 GT3 har rød stripe i toppen og jeg synes det er kult🤓 Den står godt sammen med røde sømmer på skinn og røde belter og calippere. 

Når man leser @Saltkjelensitt innlegg blir man fryktelig skeptiske til rattet, men jeg tror det går helt fint med litt flatere bunn og en rød toppstripe. Det er vel kanskje ikke påtvunget med rød stripe heller? 

Jeg har nok helt sikkert et litt konservativt syn på dette, men specc en M440i med full merino tartufo eller beige vernasca - verken rød stripe eller flat bunn passer seg spesielt godt inn. Er derimot bilen speccet med rødt skinn vil nok helt sikkert både flat bunn og rød stripe være kult og gjennomført (og det er kanskje bare med denne fargekombinasjonen det faktisk kunne vært kult/gjennomført). Ikke føler jeg BMW har en modell som passer denne typen "lekskap" heller, så det hjelper jo ikke akkurat på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Igjen så lurer jeg på hvem BMW spør i disse "kundeundersøkelsene". Sender dem disse undersøkelsene rundt til de som jobber i regnskapsavdelingen mon tro? For det er jo pussig at alle svar på disse undersøkelsene sammenfaller perfekt med kostnadsbesparende tiltak. Det være seg fjerning av iDrive hjul og knapper til fordel for touch og fjerning av todelt bakluke på 5er Touring for å ta noen eksempler. Er det de samme folka som sendte ut forespørsel til Kina om hvordan de synes XM skulle se ut, også kommer bilen på markedet og det stedet den flopper mest er i Kina. Jeg vet ikke helt jeg hva BMW mener med "kundeundersøkelser" 😅 

Kan prøve og gi deg et seriøst svar selv om jeg på dette området er helt enig med deg. Og jeg bruker IDrive hjulet like ofte som jeg trøkker på skjermen.

Kjæresten til en venninne av meg har en trainee stilling hos BMW og så vidt jeg har funnet ut skal han finne ut hvordan sjåførene oppfører seg mens de kjører og hvilke funksjoner de bruker. Han har ikke sagt mye om det og kan antagelig ikke si stort heller men mye av tiden går med til og studere videofilmer av amerikanere som har fått installert videokameraer i bilen, frivillig selvsagt.  Det han har sagt er at de som eier bilene har veldig lett for og glemme at kameraet er der så han har vist sett mye rart. Både hva sjåføren driver med alene og med eventuelle partnere.😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg har nok helt sikkert et litt konservativt syn på dette, men specc en M440i med full merino tartufo eller beige vernasca - verken rød stripe eller flat bunn passer seg spesielt godt inn. Er derimot bilen speccet med rødt skinn vil nok helt sikkert både flat bunn og rød stripe være kult og gjennomført (og det er kanskje bare med denne fargekombinasjonen det faktisk kunne vært kult/gjennomført). Ikke føler jeg BMW har en modell som passer denne typen "lekskap" heller, så det hjelper jo ikke akkurat på. :) 

Men kan du med sikkerhet si at nye Bmwer med Msport ratt er tvungne til og ha rød stripe i toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Skulebollen skrev:

Men kan du med sikkerhet si at nye Bmwer med Msport ratt er tvungne til og ha rød stripe i toppen?

Gå inn på konfiguratoren på bmw.no, så ser du enkelt der at ratt med rød stripe er å finne på alle G22/G23 helt uavhengig interiørfarge. Det er ingen opsjon i å kunne fjerne den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til sutring da folkens? 🫣

Jeg tror enkelte bør løfte blikket og kanskje også fokuset noe.

Det er også lett å gå i flokk, derfor er jeg fristet til å spille litt djevelens advokat.

Det sagt - jeg er heller ikke uenig i enkelte elementer som blir dratt frem.

Alle har vel et personlig syn på hva BMW «er» eller skal være?
Men at de tradisjonelle verdiene som f.eks fahrfreude, har fått et annet fokus er vel greit å si.

For min del har jeg kjørt BMW i over 3 tiår, så hvor begynte dette «avviket» fra BMW sine kjerneområder?

Jeg mener det begynte for en tid tilbake.
Vil spesielt trekke frem introduksjonen av elektrisk styring, BMW sin gamle paradegren, styrefølelsen var plutselig forsvunnet og var nå vag og kunstig.
Det begynte vel for nesten 12 +- år siden ca?

Fra å ha klasseledende styrefølelse, til å bli dårligst i klassen, dette er kritikk de har fått i alle år siden.
Det ble da også et økt fokus på komfort og kanskje ble kundegruppen, hvertfall den man lyttet til ifht utformingen av bil/chassi og oppsett endret?

Interiøret som BMW alltid var svakest på i alle (premium) tester, ble de nå best på.
Audi ble degradert og Porsche prioritet nr 1 for VAG. MB lagde stadig mer krommet plast og knirkete interiør og gikk seg litt bort.

Pr idag er BMW verdens største premium produsent, det vil vel si at de gjør noe rett, ifht salg og tall.

At de ikke appellerer til han som begynte med en E30, det er kanskje ikke så rart? Den ble utviklet sent på 70’ tallet, det er 5 tiår siden.

Den største trusselen til BMW er vel diverse EU direktiv og kinesisk industri i form av BYD og Tesla fra USA? Tesla som har kommer opp på smått utrolige 1.8m biler, BMW selger en halv million mer bare. 

Men kanskje også investeringsmangelen som Tysk industri lider av?

Tyskerne er dårlig på ny teknologi, energi politikken har vært katastrofal.

Jeg er usikker på hvordan det står til, hvor de er på vei, mye står og faller på NK bilene. 
Mange modeller faller mellom to stoler, som skal være moderne «nok», men som samtidig er på siste oppløpside, som i5. Som enkelte liker, andre slakter.

Selv syns jeg den imponerer på noen områder, men skuffer på andre.
Ser man på hva som ligger under, hva BMW konkurrerer med - kontra enkelte andre merker, er det vanskelig å la seg bli revet med. 
Slik at i5 som produkt av eksisterende teknikk og plattform, det er ikke dårlig å få så mye ut av så «lite». Men ser man prisen på M60 rødmer man i skam.

Husker det var omtrent samme trange fødselen av E60, E39 hadde vært verdens beste bil i sin klasse helt t.o.m 2002, så kom E60 fra Bangle året etter. 

Nå er det også drivlinje skifte som blir påtvunget fra et politisk korrekt EU, som står for 8% av verdens styggedom….

Men når man skal investere milliarder av Euro inn i NK, må noe vike.
BMW som andre merker, må se fremover.
Alle merker lider og alle er affisert i negativ grad.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...