mslello Skrevet Onsdag kl. 19:36 Skrevet Onsdag kl. 19:36 5 minutter siden, Marius2002 skrev: BMW M Electrified - tredje episode ute nå. Det der tror jeg blir bra! Ron Jeremy og Marius2002 reagerte på dette 2
mslello Skrevet Onsdag kl. 19:43 Skrevet Onsdag kl. 19:43 1 time siden, Saltkjelen skrev: Her er det bare å stålsette seg for tidenes facelift siden E65. Dette er etter sigende G90 M5, og ikke G84 M3 som enkelte trodde i starten. Dette underbygges blant annet av skulderlinjen som G50/G84 ikke har. Såpass ja.. regner med det kommer til resten av 5'erne også da? Skulle til å si at da er det mange som fort får gammel bil.. Men det blir ikke så mange i Norge iallfall 🤭🤭 Marius2002 og Saltkjelen reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Onsdag kl. 22:58 Skrevet Onsdag kl. 22:58 4 timer siden, Saltkjelen skrev: Her er det bare å stålsette seg for tidenes facelift siden E65. Dette er etter sigende G90 M5, og ikke G84 M3 som enkelte trodde i starten. Dette underbygges blant annet av skulderlinjen som G50/G84 ikke har. Så det eneste som faktisk begynner å vokse litt på meg…altså utseende skal endres radikalt. Flott! 🤪 3 timer siden, Saltkjelen skrev: Jeg leste denne artikkelen om oppgradert rekkevidde på i5, og bet meg merke i de helt sinnsvake salgstallene i 2024. Det er greit vi er i dyrtid, men biler som i4 og iX har til sammenligning helt andre salgstall. Dette beviser jo bare at vi har rett, folk ser at dette ikke er på ett nivå som er en 900 000,- bil verdig. Videre så tror jeg også at BMW har brukt opp en del av 5-serie kundegruppen på i4. Men dette er også litt interessant tall messig. Disse tallene for 2024 er kun marginalt bedre enn årene 2021-2023 hvor det mest aktuelle BMW hadde å tilby var G30/31 530e. Man skulle jo tro at når de nå kommer med en elbil i ett elbil dominert marked skulle selge bedre. Hvis vi ser bort bra dette med drivlinje så skal man i følge OFV helt tilbake til E34 og årene 1992-1993 for å finne dårligere 5-serie salg i Norge. Dette var to år med historisk dårlig nybilsalg i landet og de som hadde penger til stor sedan gikk til Opel Omega og Volvo 940 ser det ut som. Faktisk så har 5-serien ligget å vaket rundt 800-1200 nybil registreringer helt siden E60/61 gjorde sitt inntog på 2000 tallet. Mr. Erling reagerte på dette 1
Mr. Erling Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) 13 timer siden, Fredrik 90 skrev: Så det eneste som faktisk begynner å vokse litt på meg…altså utseende skal endres radikalt. Flott! 🤪 Dette beviser jo bare at vi har rett, folk ser at dette ikke er på ett nivå som er en 900 000,- bil verdig. Videre så tror jeg også at BMW har brukt opp en del av 5-serie kundegruppen på i4. Men dette er også litt interessant tall messig. Disse tallene for 2024 er kun marginalt bedre enn årene 2021-2023 hvor det mest aktuelle BMW hadde å tilby var G30/31 530e. Man skulle jo tro at når de nå kommer med en elbil i ett elbil dominert marked skulle selge bedre. Hvis vi ser bort bra dette med drivlinje så skal man i følge OFV helt tilbake til E34 og årene 1992-1993 for å finne dårligere 5-serie salg i Norge. Dette var to år med historisk dårlig nybilsalg i landet og de som hadde penger til stor sedan gikk til Opel Omega og Volvo 940 ser det ut som. Faktisk så har 5-serien ligget å vaket rundt 800-1200 nybil registreringer helt siden E60/61 gjorde sitt inntog på 2000 tallet. 1992-1993 var vel slutten på ''Jappetiden'' vel? Folk hadde gått konkurs etc. De 2 største banker slet bl.a. av at folk ikke kunne betjene sine lån!? Gigantiske Kreditkassen ( historie nå), var vel teknisk konkurs tidlig 1992? Den eldste og største bank, DnC, ble slukt'' for å unngå konkurs. Fusjonerte med noen andre banker og de kaller seg i dag DnB, så vidt meg bekjent? Personlig ble jeg skilt i 1991 etter 10 års ekteskap. Ingen av oss, som begge var i gode, fulle jobber, maktet å betjene lånet ( til pipa) på vår splitter nye, 1 år gamle enebolig i rekke! Måtte selge med tap. Au, nå kom jeg på det! Det var da jeg måtte selge min stolthet: 1984 BMW (e30) 2 dørs, sølv grå, med soltak, BBS felger og brede dekk, tunet med komplett Hartge H3 kit (bildene er lik min. NB eksos'n! låt himmelsk). Vidunderlig bil. Må ha fortrengt salget, for det smertet mest av alt..... Ikke skilsmisse og salg av hus. Og vi var slett ikke alene. Snakket med mange som opplevde dette økonomiske marerittet, jeg unner ingen å havne opp i, men det er svært mørke skyer i horisonten, og uværet kommer brått, som kastet over deg, som det gjorde i ''Jappetiden''! En god livs erfarings balast å få meg seg, hvis man ''overlever''. Mange gjorde ikke. Dette kan være en av årsaken til det lave nybilsalget til BMW denne periode, Fredrik? Endret 20 timer siden av Mr. Erling Ampera, Kolstad Jr., laffe og 2 andre reagerte på dette 4 1
Ingvaldsen Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden 2 timer siden, Mr. Erling skrev: Personlig ble jeg skilt i 1991 etter 10 års ekteskap. Ingen av oss, som begge var i gode, fulle jobber, maktet å betjene lånet ( til pipa) på vår splitter nye, 1 år gamle enebolig i rekke! Måtte selge med tap. ikke at jeg har noen ting med det men må spørre av nysgjerrighet: hvilken rente hadde du den gang? hvor mye av innbetalt rente fikk du fradrag for? , og hvor mange ganger inntekten var lånet på ?
Ampera Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 54 minutter siden, Ingvaldsen skrev: ikke at jeg har noen ting med det men må spørre av nysgjerrighet: hvilken rente hadde du den gang? hvor mye av innbetalt rente fikk du fradrag for? , og hvor mange ganger inntekten var lånet på ? I 1988 var boliglånsrenten på ca 14-15%, billån var ca 21%, frem til begynnelsen av 90 tallet fik man fradrag for hver krone man betalte. Det var ikke noe 5 gangen inntekt den gang. Fast jobb og ikke inkasso så fikk du lån til det meste.
Ingvaldsen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 10 minutter siden, Ampera skrev: Det var ikke noe 5 gangen inntekt den gang. Fast jobb og ikke inkasso så fikk du lån til det meste. folk lånte vell heller ikke 5 ganger inntekten den gang, hus kostet kanskje 2 eller 3 gangen årsinntekten ?
Ampera Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 5 minutter siden, Ingvaldsen skrev: folk lånte vell heller ikke 5 ganger inntekten den gang, hus kostet kanskje 2 eller 3 gangen årsinntekten ? Min årslønn i 88 var ca 200. Leiligheten betalte jeg 550.000 for, ny E30 325 Ix kostet meg 300.000 i november 87. fupsaker, Marius2002 og ///M-ini95 reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Litt vittig det der med hvor galt det gikk for folk på slutten av 80 tallet. Mine svigerforeldre bygde nytt hus midt på 80 tallet i ett boligfelt som var preget av jappetid, store hus på store tomter. Alle var stort sett vanlige folk som med lånte penger bygde seg ett drømmehus. Jeg har sett litt bilder mine svigerforeldre har tatt ifra denne tiden og i bakgrunnen på bilder kan man skimte at det står også ganske nye og etter datiden fete familiebiler i gårdsplassene. Audi 100, Ford Scorpio og Volvo 745 hadde de nærmeste naboene. Mine svigerforeldre hadde en rød Sierra med lån på selvsagt. Nedi veien kan jeg så vidt se hekken på en hvit E28 520i, ikke luksusbiler men kostbare biler for vanlige folk med nytt hus i 1987. Svigerfar forteller at innen 1990 så har over halvparten av familiene i gata flyttet ut, mange hus sto faktisk tomme fordi folk hadde jo ikke penger til å kjøpe hus heller…var derfor boligprisene sank som bare det. Mine svigerforeldre beholdt huset ved at de kuttet i forbruk, tok ekstra jobb og kjøpte seg en billig dritbil. Men renta var oppe på 18% på det værste og det var harde bud, ble som søvnløse netter. Men de bor i huset den dag i dag og hvis de selger det så blir de mangemillionærer 😅 Men så var det jo mange som kom ut av jappetiden med mye penger på bok også, man hører jo stort sett kun om alle de som ikke klarte seg. BMW mangedoblet jo salget sitt i Norge i siste del av 80 tallet, mye pga at det ble satset aggressivt på å utbygge forhandler nettet. De kjipe utgavene ble også konkurransedyktig priset, slik at en E30 316i ikke kostet veldig mye mer enn en Ford Sierra eller at en E34 518i kun kostet noen få titalls tusen mer enn en Opel Omega 2,0. Har dere ikke lagt merke til at mange E32 og E34 fra før ca 1991 har BN skilter 😅 Ampera reagerte på dette 1
Ron Jeremy Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 15 minutter siden, Fredrik 90 skrev: BMW mangedoblet jo salget sitt i Norge i siste del av 80 tallet, mye pga at det ble satset aggressivt på å utbygge forhandler nettet. De kjipe utgavene ble også konkurransedyktig priset, slik at en E30 316i ikke kostet veldig mye mer enn en Ford Sierra eller at en E34 518i kun kostet noen få titalls tusen mer enn en Opel Omega 2,0. Har dere ikke lagt merke til at mange E32 og E34 fra før ca 1991 har BN skilter 😅 T.o.m 86’ solgte BMW bra. Men etter dette var det svært trått. Bl.a var det en myriade av 87’ E30 325i som ble solgt både 1 og 2 år etterpå. Min 89’ regga 325i, var egentlig en 87’ overligger. Men jappetiden endte brått, så var det en artig tid. Jeg hadde en kollega som var bartender på Sandefjord i denne tiden, det var den tiden Bach landet på hotelltaket for å ta en ettermiddagsdrink. fupsaker og Ampera reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) 1 time siden, Ron Jeremy skrev: T.o.m 86’ solgte BMW bra. Jeg hadde en kollega som var bartender på Sandefjord i denne tiden, det var den tiden Bach landet på hotelltaket for å ta en ettermiddagsdrink. I følge OFV så økte BMW salget sitt i Norge med 76% i 1988 kontra 1987. Jaguar økte med nesten 90% på samme periode, men vi snakker om små antall solgte biler. Det skal nok sies at det var en del overliggere samtidig som de fikk litt ekstra drahjelp av at E34 ble lansert. Det ble også regget en god del E28 518i i 1988 som var en slags utløps modell, husker ikke hva de ble kalt med de hadde full Shadow Line iallfall. Historien om pyramidekongen Bach er virkelig fascinerende og ikke minst spinnvill. At ikke dette har blitt film synes jeg er merkelig. Der ble det flydd med helikopter, han og kompisen hadde hver sin Lamborghini Countach…i Norge på 80 tallet. For ett syn det må ha vært 😅 Men nå er vi inne på en sidespor i tråden her 😬 Endret 14 timer siden av Fredrik 90 fupsaker og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå