Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Denne så jeg ikke komme… Men det var vel dette de hintet om da jeg ved mitt besøk i Buchloe spurte hva planen videre var. Krever litt tilvenning dette her tror jeg, men dette er vel veien videre for det Alpina vi kjenner i dag.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bovensiepen-zagato-alpina-founder-reveals-603bhp-coachbuilt-gt

IMG_3838.thumb.jpeg.16e4e5c79fe3fc91cc408551e74cb3ab.jpeg

IMG_3839.thumb.jpeg.9407bc7c687bd4de1e6783151cfa2966.jpeg

IMG_3840.thumb.jpeg.769292bd5ab6b3301c8fa1dd3b35cd0f.jpeg

Endret av Fredrik 90
Skrevet

Designet synes jeg er lekkert og ganske sofistikert. Spesielt avslutningen på taket og bakruten. Forfra er det kanskje litt Peugeot 408 (crossover) over den, men det er jo ikke uvanlig i dag at franske bilmodeller inspirerer andre bilprodusenter designmessig. Prisen blir sikkert latterlig høy og totalt utenfor rekkevidde for de aller fleste av oss (hvilket er hele poenget).

Skrevet

Denne var lekker! Tydelig lykteinspirasjon fra 4-serie. Det oser jo tysk av denne og man kan finne BMW igjen i mange element. Apropos Peugeot, de bølgene på bakruten ga meg RCZ-vibber. Uansett en tøff bil :) 

Skrevet (endret)

Man kan jo argumentere for at dette egentlig er Alpina på stereoider. Altså at Bovensiepen nå gjør det de aldri turte/kunne/ville med Alpina - å gå hele veien med deres helt eget design (ihvertfall ganske langt på vei). Alpina fikk kritikk for nettopp dette at det var vanskelig å forstå hva som var poenget med Alpina vis a vis BMW fordi bilmodellene visuelt var så like.

Det er uten tvil en fin balansegang Bovensiepen nå gjør. Det er viktig å ha en distanse til BMW (og Alpina), men den må ikke være for stor. Er den det mister man koblingen og den er helt avgjørende for troverdigheten. 

Endret av Fredrik
Skrevet

Jeg liker det jeg ser, og jeg liker at gutta i Buchloe fortsetter i ett nytt kapittel. Skulle jeg ønske at Alpina fortsatt var Alpina uten BMW eierskap? Absolutt ja! Men jeg er glad for at Bovensiepen på en måte går videre der Alpina i Buchloe ender. Det skal bli spennende å følge veien videre, jeg tror nok ikke dette kommer til å bli noe man drømmer etter på lik linje med Alpina. Til det tror jeg dette blir for up marked og spesielt.

Zagato bilen ser fet ut, bortsett fra fronten som minner alt for lite om BMW. Mye av det som er kult med Alpina er jo nettopp det at man ser det er en BMW, men det er en Alpina. Så akkurat forfra synes jeg den tar seg dårlig ut, mulig det blir bedre i helsort.

Også tror jeg vi som eier "ekte" Alpina på sikt kanskje vil oppleve ett litt annet fokus rundt våre biler. Jeg har absolutt ikke troen på at BMW klarer å gjenskape det unike og spesielle med Alpina.

Skrevet

Jeg har nok en litt mer ambivalent følelse til bilen som er vist over. Den viser at Bovensiepen & Co fortsatt ønsker å bygge en BMW slik den burde vært levert fra fabrikk, og det fremstår derfor som helt meningsløst at BMW har kjøpt opp Alpina når de helt åpent og tydelig ikke blir å videreføre Alpina-arven videre. En BMW eid Alpina i ren Alpina XB7 drakt ville for eksempel være noe kjærkomment, men når det vi hittil har sett blir en "iX7 Alpina 60 og iX7 Alpina 100", og andre patenterte inflasjonstall, vitner det hele om en utvanning og en modellpakke, enn noe helt spesielt som dagens Alpina faktisk er. 

Skrevet (endret)
On 5/24/2025 at 10:35 PM, Fredrik 90 said:

Jeg har absolutt ikke troen på at BMW klarer å gjenskape det unike og spesielle med Alpina.

Vet du hva slags planer BMW har med Alpina? Såvidt jeg kan forestille meg er det tre realistiske scenarier, men jeg kan ta helt feil. Den kuleste løsningen hadde vært om Alpina ble et slags AMG for BMW, men jeg tror heller at de går for et slags Maybach konsept der bilene mer eller mindre troverdig får en egen identitet som Alpina. Vesentlig dyrere og mer ekslusivt enn standardbilene selvfølgelig. Den kjedeligste og mest triste løsningen er om Alpina ender opp som et utstyrsnivå (f.eks M sportspakke).

Endret av Fredrik
Skrevet

Den ser grei ut. Som forventa egentlig.

Har sett endel modda eksemplarer av standard bilen som er penere.

Skrevet (endret)

Fra €115000 i Tyskland, så bare €37500 eller 48% dyrere enn en «vanlig» M2 🫣

edit: konfigurerbar på bmw.no nå, fra kr 1898305,-
 

publicq?square=0&dokNo=P90600953&attachm
publicq?square=0&dokNo=P90600954&attachm
publicq?square=0&dokNo=P90600955&attachm

Endret av Orjan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...