Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

https://www.bmwblog.com/2019/03/15/bmw-and-mercedes-talks-about-common-platform/

Det snakkes om at BMW og Mercedes skal samarbeide om en felles plattform. Det er snakk om en felles plattform hvor det tilrettelegges for både elektrisk og fossil fremdrift. I hovedsak er ett slikt samarbeide ett ønske fra Daimler og Mercedes sin side, da de innser at de kanskje mangler litt kompetanse på området. 

Litt artig da at BMW er den bilprodusenten andre produsenter hendvender seg til når de trenger hjelp til noe. PSA henvendte seg til BMW når de trengte en liten turbo motor, Toyota fikk en liten diesel motor i bytte mot hybrid teknologi. Og når Toyota skal relansere ikonet Supra så er det etter ett tett samarbeide med BMW. Neste år skal Jaguar benytte seg av BMW sin 4,4 liters V8er.

En funfact jeg leste i Auto Motor und Sport. Aston Martin var jo jakt etter motorer og infortianment systemer til å putte i bilene sine, får å spare kostnader på å utvikle selv. BMW ble kontaktet, men siden iDrive regnes som det beste systemet i industrien så ville BMW holde det innenfor de merkene som er under BMW Group paraplyen. Motorer kunne de få kjøpe, men til en pris lille Aston Martin ikke kunne leve med. Derfor har i dag Aston Martin Command infotainment system fra Mercedes og V8 motorer fra AMG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

https://www.bmwblog.com/2019/03/15/bmw-and-mercedes-talks-about-common-platform/

Det snakkes om at BMW og Mercedes skal samarbeide om en felles plattform. Det er snakk om en felles plattform hvor det tilrettelegges for både elektrisk og fossil fremdrift. I hovedsak er ett slikt samarbeide ett ønske fra Daimler og Mercedes sin side, da de innser at de kanskje mangler litt kompetanse på området. 

Litt artig da at BMW er den bilprodusenten andre produsenter hendvender seg til når de trenger hjelp til noe. PSA henvendte seg til BMW når de trengte en liten turbo motor, Toyota fikk en liten diesel motor i bytte mot hybrid teknologi. Og når Toyota skal relansere ikonet Supra så er det etter ett tett samarbeide med BMW. Neste år skal Jaguar benytte seg av BMW sin 4,4 liters V8er.

Vel... BMW har også brukt motorer fra andre bilprodusenter (primært dieselmotorer til Mini Mrk.I og II) som f.eks Toyota og nettopp PSA. Jeg tror ikke at Mercedes-Benz isolert sett har bruk for BMW's kompetanse, men at 1+1 i dette tilfellet kan bli mer enn 2 er det liten tvil om. Det er heller ingen tvil om at de tyske premium bilprodusentene (og tysk bilindustri generelt) står betydelig sterkere hvis de samarbeider istedenfor å utkonkurrere hverandre. Akkurat dette poenget er forøvrig en viktig årsak til at tyske bilindustri har den posisjonen den har i dag. Samarbeidet bak kulissene er betydelig og har alltid vært betydelig... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål om samarbeid. Husker ikke hvor jeg hørte det men det var noe med at Morgan kommer med en ny modell basert på den nye Z4. Noen som vet noe mere eller har jeg drømt?

Bare det at Morgan kommer med opptil flere modeller i tiåret er jo en nyhet bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎03‎.‎2019 den 20.40, Marius2002 skrev:

Kult at tredje seterad på BMW X7 brettes opp/legges ned elektrisk via en bryter, fin SUV, men dæven den virker stooor :) 

 

 

Og den BMW M2 (G87) som kommer i 2022 skal mest sannsynlig bli produsert i Mexico...

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1592846

Kommentarene på Facebook lød ganske gjentakende at de aldri skulle ha en M-bil som var produsert utenfor Tyskland 🤷‍♂️

 

Klimakontroll panelet.....

Det burde vært straffbart med "ett klikk" i hver retning greier. Kanskje den største feilen med e39, og rælet har fått nytt liv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

 

Klimakontroll panelet.....

Det burde vært straffbart med "ett klikk" i hver retning greier. Kanskje den største feilen med e39, og rælet har fått nytt liv igjen.

Aldri forstått problemet ditt med det der.. Temperaturen stiller du da inn på 22 grader og lar den vere? Eller er du en sånn som stiller opp til 32 grader hver morning for og få raskere temp i bilen 🤔?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Skulebollen skrev:

Aldri forstått problemet ditt med det der.. Temperaturen stiller du da inn på 22 grader og lar den vere? Eller er du en sånn som stiller opp til 32 grader hver morning for og få raskere temp i bilen 🤔?

Når temperaturen skal justeres (ja, det skjer), er det mye lettere, og sikrere, med et hjul som du ikke trenger å se bort på for treffe :). Nå tror jeg de trykkbryterne fungerer fint, jeg trenger jo ikke se på setevarmeknappen i F36’en for å trykke på den, jeg vet hvor den er. Den touchskjermmoten er det jeg har problemer med. Krysser fingrene for at ikke BMW slenger seg på den slik Volvo, Audi og Jaguar/LR har gjort, uten å ha fysiske brytere tilgjengelig. Ett skritt tilbake på trafikksikkerhetsfronten kontra oppsettet til BMW.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det bare er meg, men det er så mye prating i den videoen at jeg ikke klarer å fullføre...

Lydbok med bilde. Slitsomt.

Mer tilhenger av journalister som evner å kombinere det faktum at lytteren kan se og følge med selv, sammen med egne forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 20.40, Marius2002 skrev:

Kult at tredje seterad på BMW X7 brettes opp/legges ned elektrisk via en bryter, fin SUV, men dæven den virker stooor :) 

 

Akkurat som Audi Q7 som faktisk også har større baggasjerom ifølge spesifikasjonene (selv om den heldigvis er mindre utvendig) ;) Men, skulle veldig gjerne hatt den tredje klimasonen på bakerste seterad må jeg innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, TRF skrev:

 

Klimakontroll panelet.....

Det burde vært straffbart med "ett klikk" i hver retning greier. Kanskje den største feilen med e39, og rælet har fått nytt liv igjen.

Selv om jeg synes løsningen i X7 ser meget flott ut, så er jeg enig med deg når det kommer til betjeningen. 

49 minutter siden, larserso skrev:

Akkurat som Audi Q7 som faktisk også har større baggasjerom ifølge spesifikasjonene (selv om den heldigvis er mindre utvendig) ;) Men, skulle veldig gjerne hatt den tredje klimasonen på bakerste seterad må jeg innrømme.

BMW har aldri vært noe flinke på bagasjeroms plass. Men jeg vil nok tro at takhøyden bidrar til at passasjerene på tredje seterad har noe bedre plass i X7 kontra Q7. Ellers så må jeg jo si at X7 ser dyr ut kontra Q7 som egentelig ser ut som en oppskalert Q5. BMW begynner også å få dreis på interiør designet sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker BMW's interiører helt klart bedre nå enn f.eks E90, E60, E65 perioden, men på en eller annen måte virker BMW's interiører allikevel litt altmodisch. Det handler ikke om kvaliteten og det generelle inntrykket, men overordnet ser det ikke helt spitzenklasse ut. Kanskje det bare er konservativt nå som digitaliseringen virkerlig kommer for fullt og dermed gir designerne nye muligheter?

Jeg har forøvrig hatt fulle digitale instrumenter i over 4 år i mine biler og jeg synes ikke lenger at mangelen på fysiske knapper er et problem. Det som irriterer meg er at jeg må inn i menyen for å få slått av "Start & Stop" driten. Der burde det være lovpliktig med en veldig lett tilgjengelig fysisk bryter.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Selv om jeg synes løsningen i X7 ser meget flott ut, så er jeg enig med deg når det kommer til betjeningen. 

Enig med dere i forhold til denne betjeningen. I tillegg synes jeg de nye lysbryterne (eller betjeningspanel som det er nå) fungerer helt håpløst. Panelet består av så mange knapper at man skal holde tungen rett i munn om man fikler med noe annet enn auto-innstillingen. Skal man ha parklys på den ene siden, er disse nå flyttet fra blinklyshendlene til single knapper (en knapp for hver side). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, StigJ skrev:

Noe info om 2GC til nå? Vil dette også bli en gnager? :rolleyes:

Vel, ifølge https://www.motor1.com/news/314194/bmw-2-series-gran-coupe-teaser/ så står det dette:

As you have probably heard by now, the first-ever 2 Series Gran Coupe will have something in common with the two minivans also from the 2 Series lineup, the Active Tourer and the Gran Tourer. We’re talking about a front-wheel-drive platform (although not the same one) whereas the coupe and cabriolet versions are expected to soldier on with a RWD architecture.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...