Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke nødvendigvis pga fwd at det er høyere panserlinje mot frontruta. Se bare på Mini, som har et lavt panser.

Fwd biler har ofte travers som en ramme de kan putte bunnpanna ned i for å senke motorens plassering. Uansett er senterlinja mellom motor og framhjul og/eller bakhjul lik, så det er ikke noen spesiell høydeforskjell å snakke om.

Grunnen til den høyere vinduslinja er 2 ting:

- Aerodynamikk, få skjult viskere og slikt under panser. Mindre vindstøy. 

- Kollisjons sikkerhet. Bilene nå skal ha lav front og høy bakre del av panser. Dette for å imøtekomme kollisjonskrav mot fotgjengere.

Det som er mest forstyrrende er imidlertid overhenget foran, som nå er uunngåelig med fwd oppsett. A klasse sedan, eller CLA har dette enda mer synlig desverre. Det avslører en rwd produsent som har gått over til fwd. BMW klarte å unngå dette på Mini, kanskje fordi diffen er i framkant av motor? Det vet jeg ikke. Så det skulle også gått an på nye 1 og 2 serie. 

 

Screenshot_20191017-123942_Gallery.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 10.04, Fredrik skrev:

en største skuffelsen (designet på bilen tatt i betraktning) er imidlertid at den er bygget med tverrstilt motor og dermed kun tilgjengelig med firesylindrede motorer. Dette er ikke hva man forventer av en modell av dette kaliberet fra BMW (ihvertfall ikke i historisk forstand). Det interessante er imidlertid at coupé og cabriolet versjonene av 2-serien vil bli bygget på 3-seriens plattform og derfor vil få langsliggende motorer og bakhjulstrekk. 

Akkurat denne splitten skjønner jeg lite av. At 1-serien skal bli en masseprodusert, intetsigende storselger med små motorer og fwd kan jeg, noe motvillig, forstå. Men en GC er (skal være) mye nærmere beslektet med coupe enn sedan/hatchback. Den burde da også delt teknisk basis på dette grunnlaget. 

2-serie GC er jo "bare" kjedelig/kjip, og ikke direkte stygg. Men sett i forhold til hva denne bilen burde og kunne ha vært, så er det hele fullstendig krise. det fører seg jo også bare inn i rekken av modeller som helt åpenbart dreier BMW i en retning bort fra det tradisjonelle. Den eneste bilen BMW produserer i dag som jeg oppriktig kunne tenkt meg, er 8-serie coupe. Til nød Z4. Selv 3-og 5-serie er på nedadgående trend, hvilket de strengt tatt har vært siden E39 og E46 gikk ut av produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Gode poenger! Hvordan overgangen mellom panseret og A-stolpene gjøres handler primært om design og evt. om produksjonsteknikk. Hvorvidt bilen har langsliggende eller tverrstilt motor har ingen betydning i dag - bortsett fra at forenden på bilen (altså alt foran A-stolpen) nødvendigvis er litt lenger når bilen har langsliggende motor (dog ikke alltid) og at dette igjen påvirker designet på bilen.

Generelt har moderne biler et betydelig mindre glasshus enn eldre biler. Sidelinjen på bilen der vinduene begynner befinner seg høyere på moderne biler (pga. airbagger etc.). Dette påvirker også hvordan den nevnte overgangen gjøres mellom panseret og A-stolpen. Heldigvis har man etterhvert utviklet nye teknikker vedr. selve A-stolpen slik at den ikke lenger er så tykk som den var for 10-15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

Hvordan overgangen mellom panseret og A-stolpene gjøres handler primært om design og evt. om produksjonsteknikk

Kan du utdype dette med kilder? Produksjonsteknikk? Jeg ville trodd, uten å ha kompetanse på området, at dette kom fra kollisjonssikkerhetskrav for fotgjengere? Deformerbare soner i øvre kant? Mulig jeg er helt på viddene men :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, papertiger skrev:

Kan du utdype dette med kilder? Produksjonsteknikk? Jeg ville trodd, uten å ha kompetanse på området, at dette kom fra kollisjonssikkerhetskrav for fotgjengere? Deformerbare soner i øvre kant? Mulig jeg er helt på viddene men :) 

Sikkert, men bilprodusentene gjør dette forskjellig fra modell til modell så det er åpenbart ikke en slags sikkerhetsstandard som bestemmer akkurat dette designelementet - utover at bilene selvfølgelig bør (altså ikke skal) klare Euro NCAP testene så bra som mulig.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://drivetribe.com/p/stop-mocking-our-grille-says-bmw-b18j_gVEQVSaBT28dMUu8w?commentId=IrtGzbyHSTaYEO4HBp1vlA&iid=W63k4iiqT1OLddpDNQCSew#comments

Det er vel kanskje på tide at BMW sin sjefsdesigner Adrian Van Hooydonk finner seg noe annet å gjøre. Etter over 10 år i BMW så er det tydelig at han må finne noe annet å stelle med. At en mann som var ansvarlig for biler som F06 og F10 kan stå å forsvare trenden med digre griller...det er for meg uforståelig. La meg sitere:

"As a company, you have to keep moving. The minute you start standing still, you become an easy target"

Men er da måten å gjøre dette på å ødelegge bilens design? Det er også noe som heter "Never change a winning team"

"If this new design ethos isn’t to your taste, I’m afraid you won’t be enjoying the next few year's worth of BMW cars"

Det er jo greit å vite.. Jeg har opp til nå digget alt BMW har kommer med, selv X5 og X7 med sine massive griller har vokst på meg. 745e kunne vært aktuell for meg neste gang, men grillen gjør den uaktuelt.. Hvis dette stemmer så stopper min fascinasjon og lyst på BMW med dagens modeller. Jeg vet at flere her ikke liker dagens modeller heller, men så streng er ikke jeg. Men kjempe svære griller på vanlige personbiler er rett og slett gørr stygt. Dessverre så er det ikke noe annet fra andre produsenter som frister heller, så jeg får kanskje ett problem i fremtiden 😂 Får bare kjøre gamle biler i fremtiden da 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angivelig er den rød stussen ekte vare, den blå fronten er fake. 
mest spent på fronten av nye 4 serien og M4/i4.

Ellers ser i4 til å få 3 ulike versjoner for NA.

- i4 60 sDrive
- i4 80 sDrive
- i4 80 xDrive

 

AA1F2264-4AF1-416C-835F-524D81D147AC.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg hang meg opp i dette sitatet fra Adrian Van Hooydonk: As a company, you have to keep moving. The minute you start standing still, you become an easy target".

Jeg tenker at dette er veldig riktig iom. at det er selve grunnlaget for den frie konkurransen vi har i den kapitalistiske verden. Alle andre steder står det mer eller mindre stille og ting virker veldig gammeldags. På den annen side er det et spørsmål om hvordan man beveger seg fremover. Man kan lede og definere utviklingen eller følge den på best mulig måte. BMW har tradisjonelt ledet utviklingen ved at de andre bilprodusentene har kopiert f.eks BMW's konsepter og design.

Det nye er at BMW ikke riktig leder utviklingen, men dette er ikke nødvendigvis BMW's feil. Også de andre tyske premium bilprodusentene er satt tilbake og årsaken er naturligvis ulike nye bilkonsepter og med disse nye krav til bilenes design.

BMW gjør det de alltid har gjort og f.eks 3-serien ser stadig ut som en moderne 3-serie. Spørsmålet er så om dette i dag er innovativt og spennende nok? Jeg tenker at ulike moteretninger trekker kraftig i ulike retninger og at 3-serien blir stående igjen som den med med det gamle designet fra i går. Det vi ser er at spesielt elektriske biler i dag stjeler mye av oppmerksomheten fordi de også har et moderne design (f.eks Tesla Model 3). SUV'ene er stadig veldig populære og de minste tar markedsandeler fra 3-serien. I tillegg utvikles det nye varianter over SUV temaet (f.eks VW T-Roc) og den trenden vil definitivt forsterkes i fremtiden. 3-serien er den trauste og ordinære og i denne sammenhengen er dette ikke en fordel fordi markedet endrer seg.

Hva/hvem er så markedet for 3-serien? Demografisk er dette typisk alderen 20-30 år, mann og med en relativt god økonomi. Dette betyr at de som i dag er 17-18 år gamle er det primære markedet for den neste generasjonen av 3-serien og med tanke på de nevnte endringene i markedet ser det faktisk ikke alt for lyst ut for 3-serien som konsept. Ergo må BMW følge med i tiden og i det minste gjøre noe for å holde 3-serien sexy og attraktiv for de unge kommende kjøperne.

Hvordan endrer man 3-serien uten å endre hele konseptet? Man kan tilby andre modeller som et supplement for å opprettholde inntjeningen (BMW gjør dette). Man kan utvide 3-serien med nye varianter over samme tema (BMW gjør dette) og/eller man kan gjøre mindre endringer på 3-serien slik at den stadig virker nogenlunde moderne og attraktiv i forhold til de viktigste konkurrentene. Typisk vil disse endringene være fronten og bakenden på bilen. Akkurat nå er det et generelt fokus på grillen fordi dette både er billig og enkelt for bilprodusentene å endre. Relativt effektivt er det også hvis man vil ha litt ekstra oppmerksomhet.

Problemet for min del er at jeg ser på dette som mindre interessant og BMW definerer ikke lenger utviklingen. 3-serien er ikke lenger standarden alle ser opp til selv om den selvfølgelig stadig er veldig bra. Utfordringen er selve konseptet 3-serien besetter i relasjon til elektriske biler, SUV'er og div. crossovere. Det hele kan minne litt om Mini som var så cool, men som nå bare virker avlegs og litt "barnslig". 3-serien er mer moden, men den er ikke så cool som den har vært og dette er BMW's utfordring uansett ny grill, nye hovedlys, nye baklys eller en ny diffuser bak. Den samme utviklingen gjelder selvfølgelig også for de andre tradisjonelle BMW seriene som 5 og 7-serien.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...