Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 13.9.2023 den 15.34, Snagg30 skrev:

Nå vel…nå har det gått tre dager og ingen andre store bilmedier har fanget opp dette og det er jo litt merkelig. Tror de fleste vet å lese mellom linjene her… Riktig nok uttalte Frank von Meel at det kommer en elektrisk M3 basert på Neue Klasse. Men han sa ingenting om at det ikke skal tilbys en fossil M3 i tillegg. Det han sa derimot er at S58 motoren forberedes nå for Euro 7 uten hybrid hjelp og skal leve videre. Med hybrid hjelp og faststoff batterier kan den leve videre i 10-15 år.

Hvis BMW M hadde gått til det steg å gjøre M3 fullt elektrisk så hadde de mistet totalt kontakten med kundegruppen sin. De folka som skal ut å bruke over 80 000 Euro eller Dollar på en sportsbil er de folka som sist vurderer en elektrisk bil. De kjøper M3 nettopp fordi den IKKE er elektrisk i en tid hvor man får tredd elektriske hverdagsbiler ned over ørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nå vel…nå har det gått tre dager og ingen andre store bilmedier har fanget opp dette og det er jo litt merkelig. Tror de fleste vet å lese mellom linjene her… Riktig nok uttalte Frank von Meel at det kommer en elektrisk M3 basert på Neue Klasse. Men han sa ingenting om at det ikke skal tilbys en fossil M3 i tillegg. Det han sa derimot er at S58 motoren forberedes nå for Euro 7 uten hybrid hjelp og skal leve videre. Med hybrid hjelp og faststoff batterier kan den leve videre i 10-15 år.

Hvis BMW M hadde gått til det steg å gjøre M3 fullt elektrisk så hadde de mistet totalt kontakten med kundegruppen sin. De folka som skal ut å bruke over 80 000 Euro eller Dollar på en sportsbil er de folka som sist vurderer en elektrisk bil. De kjøper M3 nettopp fordi den IKKE er elektrisk i en tid hvor man får tredd elektriske hverdagsbiler ned over ørene. 

Jeg har sett artikler om elektrisk M3 i flere medier (minst 7 stk). M3 EV sedan har fått internkode ZA0, M3 EV Touring har fått ZA1, iX3 M har fått ZA5 og iX4 M har fått ZA7. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Jeg har sett artikler om elektrisk M3 i flere medier (minst 7 stk). M3 EV sedan har fått internkode ZA0, M3 EV Touring har fått ZA1, iX3 M har fått ZA5 og iX4 M har fått ZA7. 

Jeg skrev "ingen store bilmedier" og ikke "ingen bilmedier" . Med store bilmedier mener jeg Top Gear, The Drive, Jalopnik, Car and Driver osv… Jeg vet at de har fått egne internkoder, det står å lese i BMW Blog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carbuzz, Motortrend er vel å anse som relativt store bilmedier, men jeg skjønner jo nå at de ikke er på listen din over store bilmedier. Internkodene er et svar på «hvis BMW M hadde gått til det steg å gjøre M3 fullt elektrisk..» - at de nettopp, gjør M3 fullt elektrisk. Om det blir full EV only eller om M3 blir levert som EV og ICE, gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for Carbuzz og Motortrend er jo like store som Top Gear, Car and Driver og Jalopnik 😂

Det at BMW M vil komme med en elektrisk variant av M3 beviser bare at de har mistet totalt kontakten med sin kundegruppe… Alt i dette segmentet som enten downsizes (C63 AMG) eller som går full EV flopper totalt. Eneste som skjer er at salget stuper på de aktuelle modellene og verdien på de gamle modellene flyr i taket. Blir litt som med luft kjølt Porsche..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lysken skrev:

Erfaring med Taycan viser at en kunde som forsvinner pga elektrifisering erstattes av 10 nye.

Det er unikt her i norge, resten av Europa kjører ikke elbil omtrent. Når jeg var i munchen så jeg 1stk i4 blant en hel haug 420d og 440i osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet kjøremønster og mye mindre insentiver på kjøp og bruk av elbil. Kombiner dette med at «vanlige» biler er billigere i innkjøp og at strømmen normalt er dyrere, så er det få argumenter igjen som taler til elbilens fordel.

Så en og annen (tyskregistrert) elbil på min ferd til Nürburg nylig, men vi snakker om et antall vi kan telle på fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Tyskland nå as we speak og som nevnt over her så kan man telle de elbilene man ser på en hånd. Det er litt Tesla, men stort sett går det i fossilt. Det er rart å tre inn hos en BMW forhandler å se at dem har alle de modellene som var vanlige i Norge for 10 år siden (bare i dagens utgaver naturligvis). Alle nye X1 jeg har sett er fossile, alle 4 serier har eksosrør og M performance modeller er ett relativt vanlig syn på veien. Det er jo en del modeller fra flere merker som var vanlige i Norge før, men som pga elbiler ikke lenger selges her hjemme. Litt artig å se at de fortsatt finnes. Eksempler på dette er diverse nye fossile Audi SUVer, fossile Hyundai modeller, siste generasjon av Audi A6 og A4, Seat modeller og andre hverdagsmodeller som var vanlige her hjemme før. Norge har blitt annerledes landet når det kommer til bil. 

Jeg ser Taycan ble nevnt over her, det er ett nisjeprodukt ute i den store verden. Her nede er det forsvinnende lite Taycan kontra Panamera og 911. For Porsche sin del så tror jeg svært få Porsche eiere byttet ut sin eksisterende fossil Porsche med en Taycan. Disse kundene kom nok mer fra Tesla og 5-serie segmentet. De som er ute etter en rendyrket bil som en M3/M4 vil ikke falle for en elektrisk M3. Når lyd ut følelse uteblir fra en slik totalpakke så mister den sin hensikt. Ingen…INGEN har bedt om en elektrisk M bil så hvorfor skal de lange den. Men ingen ba om XM heller og likevel kom den…og fikk totalslakt.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hakk i plata og lite nytt. 

De fleste vet hvordan det er i Norge og hvorfor.

Og de fleste vet at Norge er «annerledes» landet og at det er pga politiske intensiver og økonomiske fordeler. 
Og motsatt fall for stort sett alle andre land.

Men det betyr ikke at EU har snudd i sine politikk ifht grønne idealisme, eller at 2035 er lenger og lenger unna.

Det er lov å kjøre bil med ulike drivlinjer og mene hva man vil, men det betyr ikke at ting vil forbli slik de er - eller at majoriteten vil kjøre diesel og bensin om 20 år.

Hvem husker ikke røykeloven?
Verden er i stadig raskere endring, tilpassning er en nødvendighet for de fleste av oss.
idealismen er lenger og lenger unna i dagens Europa og verden.

Norge er i en særstilling, men hva nisjekjøpere av M biler vil eller ønsker…

Betyr stadig mindre i en mer presset verden.

Det vil komme flere upopulære grep fremover, å kjøre elbil er nok neppe den største endringen folk flest vil merke på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange medier har plukket opp dette… AutoExpress skriver at BMW jobber med løsninger for å få samme feedback fra en elektrisk M som en fossil M. Sier Frank van Meel i et intervju iallefall. M3 skal være basert på Neue Klasse-plattformen. Hvis det er mulig vil det i starten iallefall selges fossil og elektrisk M3 side om side.

En photoshop fra noen: 
IMG_2148.webp.3cefc201d341a7ad4c1a8ac35bee26b8.webp

https://www.autoexpress.co.uk/bmw/360985/new-electric-bmw-m3-arrive-2027

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha kjørt en ny bil med bensinmotor i snart et år nå så er jeg veldig usikker på om det hadde gjort veldig mye forskjell om drivkilden hadde vært en el-motor forutsatt at vekten og rekkevidden på bilen hadde vært den samme. Måten motor og automatkassen jobber sammen på gjør at man nesten aldri merker at den girer og kraftopplevelsen er helt jamn nesten fra 0 og til toppfart akkurat som hos en elektrisk motor. Til vanlig bruk hører man knapt at motoren går og det er nesten ikke noe risting eller andre ting som indikerer at det sitter en bensinturbo under panseret.

Jeg merker det mest når jeg starter bilen og hvis jeg tråkker pedalen i bunn, da merker jeg at den girer ned og det blir litt eksoslyd men til vanlig bruk tror jeg det hadde blitt hipp som happ.

Men når jeg setter meg i kameraten sin 1968 modell 2000CS med to doble forgassere og 4 trinns girkasse. Det er en helt annen opplevelse. Da må man virkelig jobbe når man kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...