Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

En ting er sikkert, det blir en utseendemessig kontrastfylt carport - det beste fra to forskjellige uttrykk og stilarter 😁.

Siden Gran Coupéen regjerer alene om dagen fikk den seg en post-ferie-vask.
Fikk tatt litt forfallende på bilen også; motorvask, satt inn plastdeksler og slanger i motorrommet samt pakning rundt takluke med BMW sin Gummipflege.

E50C9BF3-86D5-4FCA-9858-0749A0313FD3.thumb.jpeg.e628612a8734b3794f1ef21aa94a1c1c.jpeg

69F16BCF-0DA3-4F69-A9EE-551469DD404C.thumb.jpeg.1b4a6b7cd565fce479d5b3e7fb99199d.jpeg

Dekksider ble også satt inn med CarPro Perl etter bilder. 
Ondet på taket ble tatt av og preservert og hengt i taket. 
79979883-82E4-49A8-A755-63DA72EB5D57.thumb.jpeg.f9cdfd46ec7ff4661e81ed4352d78dfa.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god stund siden begynte vi (jeg) sånn smått å kikke på F11 - da i LCI 520xd-drakt. Nå, drøye to år etter, står den i carporten - i form av en "norsk" 2016 Mediterranean Blau LCI 530xd.

Det var et par andre godt utstyrte 530xd som glapp for meg tidligere i vår/sommer. Og godt var det, for denne bilen er helt riktig. Både på utstyrsfronten og vedlikeholdet.

Kvelden før vi dro til Oslo på bilferie for drøye to uker siden dukket det opp en lekker Finn-annonse der bildene egentlig solgte nesten hele bilen, og innholdet i teksten sikret salget. Holdt meg litt i skinnet, snikksnakket med kona, fikk «go» og «YOLO» i retur, og ringte til selger kvelden etter, etter nitidig studering av annonsa. Han bekreftet alt jeg håpte - bilen var vedlikeholdt med tanke på at de skulle ha den lenge. Men så ble i4 ved et typisk manneinnfall bestilt i fjor og bilen måtte dermed dessverre selges.

Lang historie kort; selger hadde ikke hastverk, bilen ble holdt av til meg og vi avtalte å møtes på Voss 5-6 dager etter på vår vei fra Oslo til Bergen for besiktigelse.

Bilen ble prøvd og den imponerte ganske enkelt en enkel sjel som kun har eid 1- og 3-seriebiler med rekkefirere før. Dette var definitivt en annen vektklasse, både i modellklasse, utstyr og i motor og drivverk. "Opprykk til oberklasse" som blåhvitblogger så fint kalte det da han gikk fra F31 til G31. Ja, bilen er 6 1/2 år og har gått 96 000 km så den er ikke perfekt, men åpenbart holdt av et petimeter som er like glad i BMW som jeg er, da mye av de klassiske "F11-tingene" er utbedret.

Vi hadde ikke hastverk, men kontrakt ble inngått, med avtale om henting helga etter, ca på midten, i Bergen. Sjelden har en uke gått så sent.

Så vi fløy opp - jeg, fruen, sønnen og bilstolen. Tok en god halvtime med Widerøe.

Har kjørt strekningen Bergen - Stavanger en del ganger, men aldri så komfortabelt og uanstrengt som denne gang. For en milsluker! For "uanstrengt" og "milsluker" er de best beskrivende ordene jeg finner per nå.

Og at bilen faktisk har farge og et lass med utstyr som blant annet full gullrekke, Adaptive Drive, komfortseter, 4-soners klima, Surround View, ACC, keramisk innfatning på knapper, skinntrukket dashbord, panoramatak, soft close, Webasto, comfort access og hengerfeste gjør det enda bedre. Eneste som kunne toppet dette var nappa brunt/beige skinn. Men man skal ikke kunne velge alt med bruktbil :) Liker også at den har alu-listene og kromgrill - det står seg fint mot den mørkeblå fargen, og skaper en fin kontrast til den helsvarte Gran Coupéen vår.

Jeg er ingen fotograf, så jeg stjeler bildene fra Finn-annonsen enn så lenge - de presenterer bilen på en langt bedre måte enn jeg klarer å gjøre det, så lar de tale for seg selv.

358_255650275.thumb.jpg.fe10770228b4089396903919685eb23b.jpg

358_257318417.thumb.jpg.1c5efe7dcba9ea2dbff50b6b6e52b833.jpg

358_1396350143.thumb.jpg.7e1e86064cc359c5ec9278d1ea950ed9.jpg

358_120479235.thumb.jpg.3378dde3823b78b3582225ee4610bc97.jpg

358_697349341.thumb.jpg.5e58819be10ad4e57a76eaafb40001d1.jpg

358_253011838.thumb.jpg.f36083315f5541493eb8a805649d6130.jpg

358_641077327.thumb.jpg.c33d733fc4efca5cd5664b465e8bb907.jpg

358_615267704.thumb.jpg.2dba6c83fb3495b66cc660af612ae5b5.jpg

Vedlikehold/utbedringer av forrige eier:

  • Mellomskift for hvert oljeskift siden 50000 km
  • Storservice + bremser framme byttet hos BMW i Førde for 3000km siden.
  • Byttet tre av fire soft close dørhåndtak på garanti (to av de som fungerte ble byttet ved en feil) 2021.
  • Ene belgen bak byttet på garanti 2021.
  • Luftkompressoren bak byttet 2021.
  • Sinkslipp på dører utbedret på garanti 2021.
  • Skinntrukket dashboard tatt ut og utbedret for knirk, på garanti.
  • EGR-kjøler byttet på garanti pga kjølevæskeforbruk.
  • Dinitrol understellsbehandlet 2020.
  • Diamondcare keramisk coating 2020 (hvor bra denne er har jeg ikke peiling på, bilen trenger en vask nå for å se hvordan det står til).
  • Kanalskjørt lakkert opp pga steinsprut og skvettlapper deretter montert foran.

To do-liste:

  • Farge opp rattet, elendig kvalitet på skinnet i disse BMW-rattene.
  • Gentlemans function på setejustering.
  • G20-speil med integrert portåpner etterhvert.

Utført:

  • Oppdatert kartdata til 2022-2 med lifetime FSC kode - høsten 2022
  • Style 613M med nye vinterdekk Pirelli ICE Zero FR - 245/45-18 - høsten 2022
  • Takstativ kjøpt på Finn: Thule Wingbar Edge i alu-farge - høsten 2022
  • Kodet inn memory på start/stopp-funksjon
  • ConnectedDrive Booster med RTTI fornyet - høsten 2022
  • Ny OEM gummimatte til bagasjerom - høsten 2022
  • Style 345M fra M5 med nesten nye Goodyear Excellence 245/40-19 + 275/35-19 - vinter/vår 2023
  • Høyre luftbelg byttet (Arnott) - vinter 2023
  • Casterstagforinger byttet (Lemförder) - vinter 2023
  • AC Schnitzer senkefjører + senkestag montert og innskrevet i vognkort - mai/juni 2023
  • Firehjulskontroll utført sammen med montering av senk - mai 2023

 

Det ble satt på nye Hankook Ventus S1 Evo3 sommerdekk i fjor sommer. Jeg var skråsikker på at F11 med Style 351 felger hadde 245/40-19 dekk både bak og framme, men denne har 275/35-19 dekk bak - er det standard eller er det motoravhengig?

De er ikke stjernemerkede, men eier var så fornøyd med disse dekkene sist gang at han kjøpte samme dekktype igjen i fjor, så jeg ser ikke for meg at de har skapt trøbbel.

Så var det jo litt tøysete å la serviceavtalen løpe ut for halvannet år siden, den er jo gullkantet. Når nå ny service var tatt etter utløp kan ikke den fornyes, det må kjøpes en ny for bruktbil.


Utstyr:

Spoiler

Editions And Packages

S337M Sports Package

S710M Leather Steering Wheel

S715M Aerodynamics Package

 

Comfort And Interior Equipment

 

S402Panorama Glass Roof

S417Roller Sun Visor, Rear Door

S423Floor Mats Velours

S428Warning Triangle And First Aid Kit

S430Interior/Outside Mirror With Auto Dip

S431Interior Mirror With Automatic-Dip

S456Comfort Seat With Memory

S488Lumbar Support, Driver And Passenger

S494Seat Heating Driver/Passenger

S496Seat Heating, Rear

S4EHInterior Trim Finishers Black High-Gloss

S4M5Individual Leather-Covered Dashboard

S4NBAutom. Climate Control With 4-Zone Ctrl

S4U1Ceramic Application, Control Elements

S4U2Driving Experience Switch Incl. ECO PRO

S4URAmbient Interior Light

 

Multimedia

 

S609Navigation System Professional

S610Head-Up Display

S654DAB Tuner

S688Harman/Kardon Surround Sound System

S698Area-Code 2 For DVD

S6ACIntelligent Emergency Call

S6AETeleservices

S6AKConnected Drive Services

S6AMReal-Time Traffic Information

S6ANConcierge Services

S6APRemote Services

S6ARInternet

S6NSComfort Telephony W/ Enhanced Smartphone

S6UHTraffic Information

S6UKNight Vision With Person Recognition

S6WBMultifunctional Instrument Display

 

Driver Assistance And Lightning

 

S502Headlight Cleaning System

S508Park Distance Control (PDC)

S536Auxiliary Heating

S548Kilometre Speedo

S552Adaptive LED Headlight

S575Additional 12V Sockets

S5ACHigh-Beam Assistant

S5AGLane Change Warning

S5ALActive Protection

S5ATDriving Assistant Plus

S5DLSurround View

 

Wheels And Drive

 

S230Extra Package, EU-Speciifc

S248Steering Wheel Heater

S258Tyres With Runflat Properties

S2NBBMW LA Wheel, M Double Spoke 351

S2PALocking Wheel Bolt

S2TBSport Automatic Gearbox

S2VAChassis & Suspens. Setup"Adaptive Drive"

S2VBTyre Pressure Display

 

Environment And Safety

 

S302Alarm System

S316Automatic Trunk Lid Mechanism

S322Comfort Access

S323Soft-Close-Automatic Doors

S3ACTrailer Coupling

S3AGReversing Camera

S3ATRoof Rails Aluminium Satinated

S3DZOmission Of Additional Lettering, Outer

S3MBIndiv. Ext. Line, Burnished Aluminium

S842Cold-Climate Version

S850Dummy-SALAPA

S877Omission Of Non-Combined Operation

S885On-Board Literature, Swedish

S8A7Language Version Norwegian

S8KAOil Service Interval 24 Mths / 30,000 Km

S8SMCar Ident. Number Visible From Outside

S8TFActive Pedestrian Protection

S8TGThiefproofing Device

S8THRoad Sign Detection

 

Individual Equipment

 

S761Individual Sunshade Glazing

S775Headlining Anthracite

 

Other Equipment

 

S1CCAuto Start/Stop Function

S1CDBrake Energy Regeneration

S993Model Year Code In VIN

S9AAOuter Skin Protection

SA105105 Ah AGM Battery

SLEDELeather Equipment

Tilfeldighetene skal faktisk ha det til at vi kjøpte vår første BMW stasjonsvogn (E91 320d xDrive LCI) på Voss nesten nøyaktig 7 år før vi igjen var på Voss og skulle kjøpe vår neste BMW stasjonsvogn. Og nesten på dagen 7 år etter at vi kjøpte 320xd’en (24.07.15), kjøpte vi 530xd’en (23.07.22).

Nå er vi jo egentlig ferdige med stor barnevogn og plassbehovet er ikke så prekært lengre, men bilen ble kjøpt både fordi vi hadde lyst på en 5er med litt motor "før det er for sent" og et ønske om mer plass og motor da vi liker å kjøre mye bil og ser for oss europaturer etterhvert. Så vi gleder oss begge til å dra denne ut på motorveiene nedover kontinentet, og poden har allerede omfavnet bilen med begge armer som "den nye store blå bilen". Det gleder både bilentusiasten og pappahjertet!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Ny bil i Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd

Igjen, gratulerer så mye med ny, lekker skute til både deg og fruen. Forstår godt at du hoppet på denne, og sikkert bare bra at de andre forsvant før du fikk snudd deg rundt. Ja, den mangler kanskje brunt skinn, men her er det så mye annet som veier opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, StigJ skrev:

Igjen, gratulerer så mye med ny, lekker skute til både deg og fruen. Forstår godt at du hoppet på denne, og sikkert bare bra at de andre forsvant før du fikk snudd deg rundt. Ja, den mangler kanskje brunt skinn, men her er det så mye annet som veier opp. 

Skinnet kan jo uansett farges opp. 😅
 

Og selvfølgelig, gratulerer nok en gang! Det er så lekkert!

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius2002 said:

Gratulerer med kanonflott bil :) 

Tusen takk Marius!

2 hours ago, Snagg30 said:

Gratulerer så mye igjen! Artig at du kjøpte bilen jeg linket til :D da sier det seg selv og hva jeg synes om den, denne fargen er rett og slett nydelig.

Tusen takk! Måtte flire godt når jeg så posten din, men jeg så faktisk først linken din etter at jeg hadde snakket med selger og sagt at jeg i utgangspunktet skulle ha bilen. Men skjønte vel egentlig at det var den bilen du linket til før jeg i det hele tatt hadde trykket på linken, for det var den fineste som lå ute :D . Og måtte holde meg litt i skinnet når @StigJ pirket meg på skulderen i samme tråd :P "Joda, perfekt bil for oss!"

2 hours ago, StigJ said:

Igjen, gratulerer så mye med ny, lekker skute til både deg og fruen. Forstår godt at du hoppet på denne, og sikkert bare bra at de andre forsvant før du fikk snudd deg rundt. Ja, den mangler kanskje brunt skinn, men her er det så mye annet som veier opp. 

Takker så mye Stig :) ja hun har lagt sin elsk på den hun også. Litt lunken til alu-lister og blått eksteriør mot svart interiør (ville helst ha cognac), men har snudd litt nå. Det er som du sier så mye her som veier opp for akkurat det. Samtidig som hun digger den sportslige fremtoningen og kjørefølelsen den senkede F36'en gir, digger hun lyden, kraftreservene og komforten i F11'en. Egentlig to ytterpunkter, men gode på hver sin måte.

Jeg er hellig overbevist om at det er relativt langt mellom så ryddige og godt vedlikeholdte eksemplarer av F11. F11 begynner jo etterhvert å få en noget "interessant" eiergruppe om en skal ta F11-gruppa på facebook for sannhet :D

2 hours ago, sveigis said:

Gratulerer med noe av det fineste Bmw har laget i nyere tid😊

Denne vil gi deg mange smil fremover .😎

Og blå F1x er jo så fint .

Tusen takk! Det er jeg overbevist om - er glad for at jeg tok steget opp og la de ekstra kronasjene i en sekser kontra firer. Tilsvarende utstyrte 520xd fra samme tidsperiode har en skremmende prisutvikling - de ligger ute til 350+ hos privatpersoner og opp mot og over 400 hos forhandlere. Og blir solgt. Da er hoppet opp til denne forsvinnende kort. Blå F11 er det langt mellom, men så nydelige de er i sjøen av sorte og grå utgaver!

2 hours ago, Hpi said:

Grattis med flott bil 🎈

Tusen takk :)

2 hours ago, hanssae said:

Gratulerer så mye med flott bil og farge 🤩

Tusen takk!

2 hours ago, fupsaker said:

Skinnet kan jo uansett farges opp. 😅
 

Og selvfølgelig, gratulerer nok en gang! Det er så lekkert!

Haha her er det ingenting som skal farges :D Tusen takk Fredrik! 

1 hour ago, Tony Soprano said:

Gratulerer med lekker kjøremaskin og milsluker ! Kjekt med litt farge da 😊

Tusen takk :D det er det. Er skarpere enn de mørke blåfargene til BMW, men ikke for lys og skarp til at den blir for voldsom på en stor bil som F11.

38 minutes ago, ogee1 said:

Gratulerer med flott bil og nydelig motor!

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med kjempe lekker bil :) Her har du fått deg ett veldig bra eksemplar av en F11, helt perfekt motorisert og utstyrt. Dette er nok en god oppgradering fra 4-serien, å så måte så gjør jo forrige eier en nedgradering etter min mening ;) 

Ville ikke brydd meg så mye om km stand på denne, med det gode stellet og fortsatt godt stell så har du knallgod familiebil i mange år fremover.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Gratulerer så mye med kjempe lekker bil :) Her har du fått deg ett veldig bra eksemplar av en F11, helt perfekt motorisert og utstyrt. Dette er nok en god oppgradering fra 4-serien, å så måte så gjør jo forrige eier en nedgradering etter min mening ;) 

Ville ikke brydd meg så mye om km stand på denne, med det gode stellet og fortsatt godt stell så har du knallgod familiebil i mange år fremover.  

Tusen takk Fredrik :) ja den virker særdeles bra, og pga utstyrsnivå og drivlinje fremstår den på ingen måte som en gammel bil selv om nå F1x er en relativt aldrende generasjon 5-serie. Absolutt en oppgradering, men 4-serie blir beholdt som bil nr. 2.

Km-stand ja, det skal godt gjøres å finne en F11 fra denne tiden som har gått sør for 100 000 km (dog hadde alle tre utgavene jeg vurderte gått mellom 80 og 98 000 km), de fleste har rullet langt, spesielt 530d-utgavene. 420d'en har straks rullet 127 000km til sammenligning, og bærer ikke nevneverdig preg av det, vi har snart kjørt den 100 000 km. Skal fortsette den gode trenden med vedlikehold, så tenker jeg vi har god bil i noen år. Synes egentlig ikke 96 000km er så langt veldig langt, det er jo noe mindre enn 15 000 km i året på denne og interiøret fremstår jo som dønn solid - BMW er ekstremt gode på å lage holdbare interiør som fremstår som nye i mange år om en passer på de.


En lunsjstopp på Lagunen på vei hjem etter henting av bil på Flesland, fant en fjern parkeringsplass med fin nabobil:

AA7CE5C3-4EA9-43A1-ACEB-E4857A670422.thumb.jpeg.e9299f9dd375a982c03d6e5e3030d27c.jpeg

Hjemme i carporten, vi har sagt til oss selv flere ganger hvor vanvittig privilegerte vi er som har mulighet til å ha to så flotte biler:

3D07D55C-091F-42C4-9CA4-0A0E7BD173D1.thumb.jpeg.e9fcae4cebf6a339a5a020476ab42f0d.jpeg

Rema-treff etter jobb i går:

511E9686-29D8-48C8-A295-6746E982BAF5.thumb.jpeg.c70bd2ac46e3d8ba9ab8b35887a8d33c.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...