Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, E.C. skrev:

Oida, lurer på hva de gjør når det er en tastefeil som dette. Trykker man ett siffer ekstra så blir jo prisen tidoblet, ikke akkurat aktuelt eller mulig for alle å bla opp i denne prisklassen.

 

1 time siden, Reef89 skrev:

Kanskje en null for mye?  trist hvis det stemmer og bruker ikke har merket det 😄

Jeg tror det er noe med at så lenge budet er såpass tydelig feilbud som dette så er det mulig å få gjort det om, mener jeg leste det en gang. Og det bør jo være det og, men det er alltid lurt å ta en liten kvalitetssjekk før man trykker send. 😅

Men når jeg sjekket sidene til Auksjonen ble jeg litt mer usikker. 

Skjermbilde 2023-04-12 kl. 22.13.10.png

Endret av Olaandref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bud kan kalles tilbake dersom tilbakekallelsen kommer før eller samtidig med at budet kommer til selgers kunnskap (avtl. §7). Det er i utgangspunktet mye som skal til for at man skal kunne omgjøre et bud eller trekke et bud, da norsk avtalerett er bygget på løfteprinsippet (et løfte er bindende innenfor akseptfristen som gjelder). Jeg ser for meg at reglene om re integra kan komme til anvendelse og da spesielt "særlige omstendigheter" jf. avtl. § 39. "særlige omstendigheter eller grunner" er i utgangspunktet en åpen rettslig standard, men kan for eksempel være at budgiver "oppdager i ettertid at man ikke har de nødvendige kvalifikasjoner (f.eks økonomi som følge av en null for mye - åpenbart feil) til å gjennomføre avtalen". Det finnes en del rettspraksis på området, men det finnes like mange mørke historier om folk som har endt opp med f.eks en for dyr bolig pga. den klassiske pølsefingertabben. Mottoet må derfor være; bruk alltid god tid i budgivning og kontroller summen som gis mer enn én gang, og har man ikke kontroll på hvor mange nuller som gjelder, skriv heller "70 tusen" (ser dog at denne kan være utfordrende med budgivning i et automatisert system som muligens auksjonen.no er (?)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må en jo se på hva som er overskredet, spør du meg. Den orange «ok»en er skikkelig ergerlig, for den blir orange med marginal overskridelse (kilometer eller tid). Det er jo litt håpløst når merkeverkstedene ofte har 3-4 ukers ventetid. Grønn og orange «ok» er i alle fall innafor, det er verre med rød «ok». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, *MrB* skrev:

Litt «snikete» utstyrt F36 440i, men her får man i hvertfall nybillukt, 2 års garanti og flott motor for pengene:

https://www.finn.no/297492776

Alcantara og trelister var jo og en kombinasjon.. 🤔 Ellers en pen bil med skikkelig motor.

 

...og når vi er inne på skikkelig motor, så er gamlebilen min til salgs igjen.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=298478389

Er på sin tredje eier etter meg, og snart sin fjerde 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Her må en jo se på hva som er overskredet, spør du meg. Den orange «ok»en er skikkelig ergerlig, for den blir orange med marginal overskridelse (kilometer eller tid). Det er jo litt håpløst når merkeverkstedene ofte har 3-4 ukers ventetid. Grønn og orange «ok» er i alle fall innafor, det er verre med rød «ok». 

Enig her. Men samtidig så har man 30.000km og 2år til å planlegge den tlf samtalen til Bavaria, så i mine øyne er orange skrift på service latskap i de aller fleste tilfeller. Ulempen er kanskje på bremser om man er på lang tur i utlandet, jeg har ingen nedtelling på service intervall der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Snagg30 skrev:

Enig her. Men samtidig så har man 30.000km og 2år til å planlegge den tlf samtalen til Bavaria, så i mine øyne er orange skrift på service latskap i de aller fleste tilfeller. Ulempen er kanskje på bremser om man er på lang tur i utlandet, jeg har ingen nedtelling på service intervall der. 

Joa, men jeg er helt overbevist om at dette er noe man har blitt obs på nå. Ser man i gamle servicehefter, finner man nok orange og røde ok-er over en lav sko - uten at man bryr seg nevneverdig om det. Tenker det viktigste må være at bilen i det minste har fått service ish rundt der intervallet er (og derav orange ok). Jeg fikk en orange ok på M550en, men dette var på grunn av bremsevæske. Olje og øvrige punkter er i samme orange ok markert som grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Joa, men jeg er helt overbevist om at dette er noe man har blitt obs på nå. Ser man i gamle servicehefter, finner man nok orange og røde ok-er over en lav sko - uten at man bryr seg nevneverdig om det. Tenker det viktigste må være at bilen i det minste har fått service ish rundt der intervallet er (og derav orange ok). Jeg fikk en orange ok på M550en, men dette var på grunn av bremsevæske. Olje og øvrige punkter er i samme orange ok markert som grønt.

Folk prioriterer sikkert dette forskjellig. Jeg kjøper/importerer det eksemplaret der alle servicene har grønn ok i iDrive. Unngår bilene som ikke er 100% her. Da slipper jeg hazzle senere dersom d skulle oppstå krangling om garanti etc. 

På eldre biler der servicene ikke er i iDrive, men i fysisk hefte vil et gult ok være ok for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at en bil som er førstegangsregistrert i januar 2018 og som ikke lenger har nybilgarantien er definert som "eldre biler" og sånn sett ok. Et orange bremsevæskeskift vil naturligvis ikke lage kluss med eventuelle garantier. Igjen - tenker man må se hva den orange ok-en faktisk er før man tar stilling til om dette er en vanskjøttet bil eller ikke. :)

For å si det sånn - jeg tror mange biler, spesielt under Covid fort fikk en orange ok i heftet når forhandler stengte ned eller utsatte timen. I mine øyne gjør det ikke bilen "farlig" av den grunn. Røde merknader ville jeg nok vært mer skeptisk mot, men igjen handler det om hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Saltkjelen skrev:

Her må en jo se på hva som er overskredet, spør du meg. Den orange «ok»en er skikkelig ergerlig, for den blir orange med marginal overskridelse (kilometer eller tid). Det er jo litt håpløst når merkeverkstedene ofte har 3-4 ukers ventetid. Grønn og orange «ok» er i alle fall innafor, det er verre med rød «ok». 

Enig i dette. Jeg har en oransje OK i min servicehistorikk, og det er ergerlig nok på bremseklosser bak. Jeg er så vrang at jeg bytter ikke disse når bilen varsler, da det er nesten en cm med belegg igjen når den varsler. Er bare tull å bytte disse når de har flere tusen km til med liv igjen i seg. Det jeg ikke var klar over er at dette ga oransje OK. Jeg mener at bremseklosser ikke har noe med bilen øvrige vedlikehold som kan ha negativ påvirkning senere i livet. Jeg er med på at å hoppe over oljeskifter og filterbytter er negativt, men om man strekker levetiden på bremseklossene noe ser jeg ikke på som noe negativt. Men å få godskrevet oljebytte midt i intervallet slik jeg gjør det går de ikke med på, godt jeg har spart på alt av kvitteringer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...