ehaugsnes Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 42 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Jeg har aldri likt W124, men i det senere år så har jeg i allfall lært meg å sette pris på å se en fin W124 med litt motor. Jeg er jo ekstremt svak for slike konservative tyske biler fra denne perioden, så det sier seg selv at man egentlig bør like W124. Jeg mener at E34 er en bedre bil på de fleste områder, men det reflekterer også prisene hvis man skal ha en E34 med litt motor som er i orden. Da er kanskje en W124 ett godt alternativ Har litt for lite erfaring med e34 enda, men vil ha mer. Har forstått at bmw fra denne perioden er solide biler og😄 syns jo og at e34 er hakket over w124 utseendemessig både ut og innvendig. Men w124 ble jeg veldig glad i når jeg hadde en for mange år siden. Var forøvrig en 250d 20v automat med over 600.000km som jeg fikk av en kar her i bygda for og hjelpe han med oppussing av et bad😂 dagen etter jeg fikk den ble det spontantur til Praha på meg og 3 kompiser. Ble sterkt anbefalt og bytte styreledd før jeg kjørte noe med bilen, fordi det var så slitt at kula kunne hoppe ut. Kjørte til Trondheim og handla styreledd og plukka opp kompiser, men vi endte opp ute på byen istede for og bytte styreledd. «Bytter det imorgen før vi kjører» tenkte vi, men neida. Havna utpå og våkna med for dårlig tid til båten fra Sverige og over til Polen, så vi tok sjangsen og kjørte. Rakk akkurat båten, men fikk ikke bli med pga bilen ikke var registrert over på meg enda 😂 så vi kjørte vi Danmark istede. I baksetet hadde vi ordna hull i hatthylla for letter tilgang til vodka og redbull som lå i bagasjerommet. W124 har dieseltanken bak seteryggen, så kommer ikke igjennom der. Ble god stemning i bilen etterhvert😅 Vel fremme i Praha ble det skifta styreledd ute på gata. Etterpå fant vi parkering i en slags kjeller, leverte bare bilen til en kar som skulle parkere den. Når vi henta den og skulle hjem, så var det en slags heis med glassmonter irundt som skulle levere bilen (tydligvis en litt dyrere undergrunns-garasje) folk samla seg irundt og var spent hva som kom opp, men det var en sliten gammel w124 det gitt😎 Gode minner GtiGtr, Eystein Ose, Olaandref og 5 andre reagerte på dette 8
Orjan Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 1 time siden, *MrB* skrev: Sannsynligvis en skikkelig oldschool eier, som knapt har nettbank, men bilen tipper jeg er prikkfri. Skulle hatt originalfelgene i stedet for disse Alpinaene, men definitivt drømmebil. Vil tro han har nettbank - en velfylt en.. De er tungt investert i fiskeoppdrett – og i spreke biler | iLaks 1 time siden, Fredrik 90 skrev: En av svært få norsksolgte Z8 faktisk Men en voldsom pris, jeg har ikke fulgt med på Z8 prisene men er de virkelig blitt så dyre? På mobile.de ligger de fra €130000, mens de fleste er 179-189000, så de har blitt dyrere. fupsaker reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 7 minutes ago, Orjan said: Vil tro han har nettbank - en velfylt en.. De er tungt investert i fiskeoppdrett – og i spreke biler | iLaks Annonsen luktet litt "Old Money", og ikke "Oppdrettsmoney". Er vel denne Tunold sin bil da, vil jeg tippe? Orjan og fupsaker reagerte på dette 2
sveigis Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 Jeg skjønner deg godt @ehaugsnes .😊 Gå for en 124 nå .Fine biler og kvalitet selv i dag . Jeg mener og det er lettere å finne et godt eksemplar av en 124 til en edruelig pris kontra feks e34 . Synes de fleste e34 generelt har mer rust og småting kontra 124 . Selvsagt finner man plettfrie e34 men de er blitt dyre i den senere tid. Det virker og for meg at mange Mercer selv om de har gått veldig langt ,så er det gode biler og godt passet på. E34 og 124 er to like biler samtidig så ulike . Jeg er heldigvis gammel nok til og ha opplevd de og kjørt begge modeller fra de var forholdsvis nye og likte begge godt . Likevel falt det naturlig å velge Bmw 5 serie da . Fun facten her var at ifjor så var jeg og så på en 300 CE som jeg ville kjøpt ,men var en bydde over . Du trenger en Merce slede på siden av e65 🥳🥳😊 ehaugsnes, Orjan og Fredrik reagerte på dette 3
Ingvaldsen Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 7 timer siden, Fredrik 90 skrev: En av svært få norsksolgte Z8 faktisk mener jeg hørte på en podcast med Tronerud at han tok inn over 10 stk z8, men måtte vell returnere endel av de ?
Fredrik Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 (endret) W124 oppleves som en eldre konstruksjon enn E34 og den er også eldre. Produksjonen av W124 begynte helt på slutten av 1984, mens produksjonen av E34 begynte ditto helt på slutten av 1987. Selve utviklingen av W124 begynte helt tilbake i 1977. Utviklingen av E34 begynte i 1981-82. Jeg har aldri hatt E34, men kjørte den ganske mye på midten av 90-tallet i forbindelse med at jeg vurderte å bytte ut vår W124 som jeg hadde kjøpt ny i 1990. Generelt skiller man W124 i to perioder der forskjellen på før og etter den første faceliften (MoPf 1) i 1989 er signifikant. Den andre faceliften (MoPf 2) i 1993 er mindre avgjørende for totalinntrykket. Den første faceliften ga først og fremst nye seter, men også de såkalte "Sacco" bretter/sidepaneler etter modellens designer Bruno Sacco. De eldre setene minner mer om de man finner i W123 og opplevelsen er at man sitter på setene istedenfor i setene. Dette er helt klart en prøvelse 35-40 år senere. Med faceliften er sitteposisjonen langt mer ergonomisk riktig og moderne. E34 oppleves som vesentlig mer moderne på dette området og i tillegg var/er rekkeseksere langt mer alminnelig i E34 enn W124. 260E var den minste rekksekseren i W124 og bortsett fra at den var temmelig dyr var den også ganske orkesløs på lavt turtall. Rekkefireren 230E ga et vesentlig bedre inntrykk i så måte. De nyere motorene som f.eks i E220 og E280 fom. 1993-94 er imidlertid klart best. Jeg synes ikke at motorene behøver samme oppmerksomhet i E34. Samtlige er meget bra bortsett fra kanskje rekkefireren i 518i som virker for svak og uinspirerende. Motoren i 520i (M20B20) er ikke mye sterkere, men den er vesentlig mer artig å kjøre og dette er avgjørende synes jeg. På den annen side ville jeg heller ha valgt en W124 230E enn en E34 525i. Rekkefireren i 230E gir et veldig fint totalinntrykk selv om den på papiret er svakere enn rekkesekseren i 525i. Dreiemomentet er vesentlig mer tilgjengelig på lavere turtall og den virker klart sterkere på høyere turtall enn 132 HK skulle tilsi (136 HK uten katalysator). Generelt ville jeg midlertid ha sett bort fra motorisering (W124 eller E34) og valgt bilen med minst rust. Endret Juni 6 av Fredrik Marius2002, Orjan, Werther og 3 andre reagerte på dette 6
Fredrik 90 Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 2 timer siden, Ingvaldsen skrev: mener jeg hørte på en podcast med Tronerud at han tok inn over 10 stk z8, men måtte vell returnere endel av de ? Ja det var noe sånt, mener 6 stk ble solgt nye her. Noe som forøvrig er det største antallet i Scandinavia. Sverige fikk 5 stk og Danmark fikk 3. Han godeste Tronerud hadde gode kontakter i München 👍
Lars89 Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 (endret) MB W123, W201, W124 osv har virkelig de værste bilsetene jeg har vært borti. Er som å sitte å vippe på en treplate som er montert oppå en hoppeball. Har et par kollegaer som forbrukte disse i stort tempo en stund, men måtte nylig slutte da de ikke fikk tak i til under 10000 lenger. Så MB holder seg overraskende dårlig i verdi. Husker jeg vurderte en W203 C32 amg som vinterbil for et par år siden. Den lå i ukevis til 49k uten å bli solgt. Den kosta vel like mye som E46 M3 ny.. Anyway... E32 740i manuell m/lsd Rart med manuell i 7er, men er vel langt bedre enn datidens automatkasser. https://www.finn.no/411426844 Endret Juni 6 av Lars89 sveigis og Orjan reagerte på dette 2
flobben Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 Fattern hadde en s123 (stv)på 90-tallet. 200e fra 85. Kan istemme at de setene ikke var verdens beste gitt. Bestefaren til en kompis hadde w140 coupe (s600) samtidig. De setene var noe helt annet, med mye justeringsmuligheter og funket veldig bra. En annen kompis hadde 740i (e38)på samme tiden. Må nok si at BMWs komfortseter var bedre en mercedes råeste også på den tiden. Men tror nok jeg hadde valgt s600 coupen i dag hvis jeg kunne valgt mellom de. sveigis reagerte på dette 1
mossing 92 Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 30 minutter siden, Lars89 skrev: MB W123, W201, W124 osv har virkelig de værste bilsetene jeg har vært borti. Er som å sitte å vippe på en treplate som er montert oppå en hoppeball. Har et par kollegaer som forbrukte disse i stort tempo en stund, men måtte nylig slutte da de ikke fikk tak i til under 10000 lenger. Så MB holder seg overraskende dårlig i verdi. Husker jeg vurderte en W203 C32 amg som vinterbil for et par år siden. Den lå i ukevis til 49k uten å bli solgt. Den kosta vel like mye som E46 M3 ny.. Anyway... E32 740i manuell m/lsd og sperre. Rart med manuell i 7er, men er vel langt bedre enn datidens automatkasser. https://www.finn.no/411426844 Byttet til e39 m5 kasse sveigis reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 27 minutter siden, mossing 92 skrev: Byttet til e39 m5 kasse samme kasse m60, m62 og s62. men det var en forskjell på de med og uten feste for sensor på svinghjul med unntak av 530i og 535i som fikk 5 trinn zf.
papertiger Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 1 hour ago, Fredrik 90 said: Ja det var noe sånt, mener 6 stk ble solgt nye her. Noe som forøvrig er det største antallet i Scandinavia. Sverige fikk 5 stk og Danmark fikk 3. Han godeste Tronerud hadde gode kontakter i München 👍 Denne ser ut til å muligens være solgt hos Bavaria Stavanger? skiltplatene er den gamle originale BAVARIA typen fra denne tiden, og til og med skiltet er originalt gammel type RH80000 skilt. sveigis reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 2 hours ago, Lars89 said: Anyway... E32 740i manuell m/lsd Rart med manuell i 7er, men er vel langt bedre enn datidens automatkasser. https://www.finn.no/411426844 Det er denne:
Fredrik Skrevet Juni 6 Skrevet Juni 6 (endret) 2 hours ago, Lars89 said: Rart med manuell i 7er, men er vel langt bedre enn datidens automatkasser. Ja og nei. Automatgearkasser med momentomvandler fungerer ganske bra sammen med motorer som har et høyt dreiemoment (typisk sammen med V8 motorer). Lenge var det vanlig med kun tre gear, men på 80-tallet ble det alminnelig med 4 og 5-trinns automatgearkasser. Disse fungerer ok i den nevnte konteksten. Mindre motorer sliter med automatgear og dette ser man typisk på ytelsene som kan variere med opp til et par sekunder 0-100 Km/t i forhold til den samme bilen med manuelt gear. Mercedes-Benz W126 var tilgjengelig med manuelt gear på samtlige modeller med rekkesekser (260SE, 280SE og 300SE). V8 modellene fikk aldri manuelt gear. Et viktig poeng i denne sammenhengen var at dette var lenge før de såkalte utstyrspakkene kom. Man kunne derfor kjøpe bilen totalt ribbet for utstyr. Det var f.eks mulig å kjøpe en 280SE uten soltak, med manuelle stoffseter og med manuelt gear. Klimaanlegg fantes, men var ekstrautstyr og dyrt. Endret Juni 6 av Fredrik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå