Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg solgte og kjøpte flere biler via Autodb.no frem til 2010, som vel var en forlenger av Autobørsen hvis jeg husker korrekt. Problemet med Autodb var nettopp at det var gratis, så det var som fluepapir på useriøse svindlere som annonserte uten tlfnr og med falske bilder.  Det ble såpass mange useriøse jalla-annonser at man etterhvert flyktet over til finn da man slapp å scrolle gjennom falske annonser med bilder fra mobile.de samt masse reklame innimellom annonsene som gjorde hele siden veldig tung å scrolle gjennom på slutten. 

De siste 10 årene har finn blitt merkbart tyngre å bruke via laptop/PC etter at de tilpasset for smarttelefon-bruk.  Samt mye mer reklame. En annen ting som irriterer meg med finn er at de jobber iherdig for å få full kontroll på alle ledd med kjøp/salg-transaksjonene, at alle skal logge inn med bank ID, telefonnr, hvem mora di er og bruke finn sine meldinger, tjenester og "trygt" bilsalg fra ende til annen for å selge bilen. 

Jeg misliker det da det blir litt for mye DDR - jeg ønsker ikke å utlevere halve livet mitt til Schibsted for å selge en bruktbil. Derfor annonserer jeg konsekvent med telefonnr i annonse og skyr finn sin PM-tjeneste som er sløsing av tid fra ende til annen. Tar heller ting over telefon eller face to face.  Finn burde konsentrere seg om å levere gode og brukervennlige annonser istedenfor å leke Gestapo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par praktiske spørsmål om noe jeg ikke har så mye erfaring med. Hva er det beste og mest effektive produktet i dag for å rense skinnet på f.eks bilseter? Hva er det beste produktet for å behandle skinnet for å få det best mulig igjen etter rensingen? Skinnet er uten skader, men har relativt kraftige fettmerker fra bar hud og hår (hodestøttene). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg har et par praktiske spørsmål om noe jeg ikke har så mye erfaring med. Hva er det beste og mest effektive produktet i dag for å rense skinnet på f.eks bilseter? Hva er det beste produktet for å behandle skinnet for å få det best mulig igjen etter rensingen? Skinnet er uten skader, men har relativt kraftige fettmerker fra bar hud og hår (hodestøttene). 

swisswax sitt skinnpleiesett har jeg brukt i flere år nå, eller det er colorlock sitt med swisswax logo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg har et par praktiske spørsmål om noe jeg ikke har så mye erfaring med. Hva er det beste og mest effektive produktet i dag for å rense skinnet på f.eks bilseter? Hva er det beste produktet for å behandle skinnet for å få det best mulig igjen etter rensingen? Skinnet er uten skader, men har relativt kraftige fettmerker fra bar hud og hår (hodestøttene). 

Jeg bruker både Colorlock, Swissvax og BMWs originale skinnprodukter. Colorlock og Swissvax har en ekstra sterk skinnrens for litt mer utfordrende møkk. Av behandlingsmidler foretrekker jeg BMWs originale skinnkrem, da denne lukter skinn (andre mener den lukter hest). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg har et par praktiske spørsmål om noe jeg ikke har så mye erfaring med. Hva er det beste og mest effektive produktet i dag for å rense skinnet på f.eks bilseter? Hva er det beste produktet for å behandle skinnet for å få det best mulig igjen etter rensingen? Skinnet er uten skader, men har relativt kraftige fettmerker fra bar hud og hår (hodestøttene). 

Jeg bruker Rupes L301 og det er rens og beskytter i samme flaske. Blir helt matt og lukter godt.

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det var vel en høyst uventet men likevel kul match 👍 Aldri før har vel en M70 hatt det så romslig rundt seg 😂 Det er vel noe annet en 305 cid V8 på 5,0 liter og 145 hester…

Plutselig var ikke skift av tennplugger på M70 så ille alikevel 😬

Synes tyskerne sin tilnærming til salget av motoren var litt morro.  "Dere kan få kjøpe motoren til 69 000 USD, og så får dere resten av bilen med på kjøpet" 😅

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker @Ingvaldsen@Saltkjelen@Reef89 :)

Det er min datter og svigersønn som samler på designmøbler. De har i denne sammenhengen kjøpt en ganske kul 35 år gammel lenestol som har mørkegrønt skinn. Skinnet er som beskrevet over og de har forsøkt flere produkter for skinn til møbler, men resultatet er ikke spesielt vellykket. Vel, hva er vel mer naturlig enn å spørre Pappa. Okidok, men dette vet jeg dessverre lite om (foretrekker selv ullstoff både til møbler og biler). Jeg kom imidlertid til å tenke på at det ofte er tråder her inne der folk viser frem biler som er helt mint condition og jeg følger med på hva Sreten får til med sine biler. Så derfor prøver vi deres anbefalte produkter :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Fredrik said:

Jeg har et par praktiske spørsmål om noe jeg ikke har så mye erfaring med. Hva er det beste og mest effektive produktet i dag for å rense skinnet på f.eks bilseter? Hva er det beste produktet for å behandle skinnet for å få det best mulig igjen etter rensingen? Skinnet er uten skader, men har relativt kraftige fettmerker fra bar hud og hår (hodestøttene). 

Har vært veldig fornøyd med Swissvax sine produkter, men etter å ha prøvd Fenice sin nye Deep Leather Cleaner sammen med skinnbørste fra Swissvax vet jeg sannelig ikke hva jeg liker best lengre.
En 50/50 av forrige helgs rens av interiøret på 4-serien:

IMG_1088.thumb.jpeg.c8de398269ce0923151822d7a07806f9.jpeg
hva som satt igjen i klutene etter rens av 2 framseter:

IMG_1112.thumb.jpeg.27797c331ad3eefcf8c284a8b589ed62.jpeg
og sluttresultatet etter Fenice sin rens sammen med skinnbørste + et lag med Swissvax sin Leather Milk som fikk stå å tørke inn over natten:

IMG_1111.thumb.jpeg.edb12ab4829b771084f4067d609215f0.jpeg

På rattet har jeg derimot tidligere failet ved bruk av Swissvax sitt Forte Leather kit - rensen er for sterk og tar fargen på rattet. Har lært og bruker der nå Colourlock mild Leather cleaner + Shield etterpå. 
 

Summert opp: går du for Swissvax sitt Leather cleaner kit (vanlig er ok, men kanskje prøve Forte siden de ikke har fått det til før?), Colourlock (de leverer også en del produkter til skinnmøbler) eller Fenice, så går de ikke feil. Lurt å bruke skinnkrem/skinnmelk for å myke opp og hydrere skinnet etter rens når det er gammelt.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Takk for viktig supplerende informasjon. Jeg tar det med videre til min datter. Jeg tenker at hun først bør teste produktene på et mindre synlig område for å se hvordan skinnet reagerer. Spesielt på armlenene og hodestøtten er det ganske mye akkumulert fett fra hender og hår over mange års bruk. Tenk din bil om 20 år der skinnet stadig er i god stand, men aldri renset. Skinnet på stolen er oldschool tykt og av veldig høy kvalitet slik det også var på f.eks BMW E23 (stolen er fra den samme perioden).

Hvordan er det å bruke en mild oppvasksepe (type Zalo) blandet med vann på en fuktig klut og la dette forsiktig oppløse fettet før man f.eks bruker vanlig Swissvax leather cleaner?    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om man kan velge for eksempel BU eller andre bokstaver hvis man har mistet skiltene på bil? 

Eller blir man tildelt det som er i området? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ahj skrev:

Noen som vet om man kan velge for eksempel BU eller andre bokstaver hvis man har mistet skiltene på bil? 

Eller blir man tildelt det som er i området? 

 

Du kan velge akkurat dei bokstavane du vil ha (av det som er tilgjengelig).  Din lokale trafikkstasjon bestiller inn til deg om det ikkje er på lager. 

Endret av GtiGtr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt en liten prøvetur i en N bil 😎

Denne anonyme saken her med prøveskilt, så måtte prøve å beherske seg litt

image.png.9a35c90e565878cbef5cf8a82d021e20.png

Her var det mye positivt altså. Turtallsperre som gjør at det du henger i beltet når den slår inn og etterbrenning når du slipper gassen på litt turtall 😅Du vet det er fake alt, men gliset går rundt øra likevel NGB knappen gjorde det den skulle (N Grin Boost) ;) . Er vel ganske mye fake lyd i en bensinbil også nå til dags, så lyden var imponerende "troverdig". Var flere å velge i mellom, så treffer vel forskjellige generasjoner. 
Bilen var veldig stiv da, men kjørte alt på hardeste innstillinger, så usikker på hvor komfortabel den er. Størrelsen på bilen med justerbare bakseter og koreansk interiør er det som jeg tenker er minus. Hjelper med at de omsider har fått sort ramme på skjermen og sort taktrekk, men der mangler det litt enda synes jeg.

Føltes mer brutal enn i4, som nok skyldtes "girskift" og tror den går litt bedre opp i hastighetsskalaen. 0-100 er vel ørlite raskere enn i4, men toppfart er vel 260. Den har jo også Nurburgring program for kjøling av batteri på banekjøring.

Alt i alt morsomme 20 minutter, ingen nedtur å sette seg i i4'n etterpå.. Den er penere og føltes nesten som en 5 serie etter N turen, iallfall med 19". Det er vel der BMW skinner litt fremdeles. Får en bra totalpakke med sportslighet og komfort, samt mulighet for hengerfeste. Ionic 5 N er nok mer rendyrket morrobil. 
 

Endret av mslello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...