Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Er ikke det der slik drit fra Bjørk(eller annet tre om jeg tar feil) eller no? Vanskelig å se, men ser ut som det 🤔 Ser på biler som står i nærheten av trær får mye slik-lignende på seg. Skikkelig ufag-språk her, men jeg aner ikke hva det heter. Eventuelt kvae... 🤷🏼‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Er ikke det der slik drit fra Bjørk(eller annet tre om jeg tar feil) eller no? Vanskelig å se, men ser ut som det 🤔 Ser på biler som står i nærheten av trær får mye slik-lignende på seg. Skikkelig ufag-språk her, men jeg aner ikke hva det heter. Eventuelt kvae... 🤷🏼‍♂️

Tenker at det må være noe slikt, fullt oppover hele gaten her, men egentlig er det ikke trær i umiddelbar nærhet, men blåser vel over.

satt ute litt og fikk masse av denne gule seige dritten på meg. Føles jo nesten ut som å bli bæsja på, men er det pollen så regner jeg med at det går fort over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, flobben skrev:

Hmmm......må si at jeg akkurat nå lurer litt på om nye naboens valg (nærmeste i rekkehus) om å starte total renovering av bad midt i fellesferien er det beste for godt naboforhold fremover. Spesielt nå i disse korona tider hvor ferieplaner  osv. i stor grad er endret og folk er mer hjemme. Heldigvis er det ikke super a-mennesker de har hyret inn så piggingen starter rundt halv ni. 

 

Hadde en periode jeg prøvde å få meg jobb. Snudde såklart døgnet helt og var helt fucka,  våkna halv 7 hver morgen av pigging 20m på utsida av vinduet. Bang, bang bang hele dagen, ga seg en gang utpå dagen. Var ekstremt irriterende.  

Dette var i forbindelse med laging av sykkelsti, så det holdt på noen måneder tror jeg. Her jeg bor nå er det heldigvis ikke behov for sånt :P

 

edit; om dere har lite å gjøre i sommer, kom gjerne innom:

 

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tennbrikket said:

Blir spennende å se hvordan dette kommer til å fungere i praksis.

https://itavisen.no/2020/07/15/last-ned-ios-13-6-stotter-digitale-bilnokler/

Fungerer som bare det på Teslaen her i huset. 19/20 ganger låser bilen seg opp i det jeg drar i håndtaket, den siste gangen må jeg vente i opp mot 5 sekunder etter å ha dratt i håndtaket på at bilen og telefonen skal finne ut av dette via blåtann. Ganske deilig å slippe nøkkler til både hus og bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, laffe said:

Vi skulle fått "søsteren" Lincoln Aviator hit til Norge- det er en skikkelig rålekker bil jeg har YouTube-sikla en del på😅

 

Ford Norge har vel aldri offisielt tatt inn Lincoln eller Mercury, såvidt jeg har skjønt.

Min 1995 Lincoln Town Car (basert på Ford Crown Victoria) er førstegangsregistrert i Norge, og den ble riktignok levert med euro-blinklys. Dog var det en av veldig få eksemplarer av Lincoln/Mercury som ble tatt inn på 90-tallet, og de ble nok kun importert på bestilling fra kunde både på 80/90/00/10-tallet.  

 

 

Det er dessverre ikke marked for interessante modeller i Europa, slik har det vært i alle år. Og nå som Europa går mot et enda mer fascistisk og kommunistisk EU-styre blir det neppe flere moderne amcars med bensin/diesel på veiene.

Norge har helt siden 30-tallet vært et av landene i Europa med høyest antall amcars, og vi har hatt en ganske unik bilflora i forhold til mange andre land da vi ikke har egen bilindustri og har hatt import fra alle mulige verdensdeler. 

Norge har fortsatt et høyt antall amcars, men stadig flere av de er søndags/hobbybiler fra 60-70-tallet. Antall bruksbiler som Silverado/Suburban/Tahoe/Express Van/F150/Econoline/Explorer/Expedition/Voyager/Durango/RAM etc som utgjorde kjernen i hverdagsbil-flåten minsker dessverre for hvert år.

Noe av årsaken til den kraftige nedgangen er resultatet av en fiendtlig avgiftspolitikk mot lastebiler/varebiler/pickuper de siste 20 årene.

Man kan argumentere med at amerikanske Tesla har overtatt stafettpinnen både salgsmessig og avgiftsmessig og derfor økt antall amcars i den norske bilparken, og det er jo korrekt rent statistisk.

Men når det kommer til føleri og mangfold så er min mening at den norske bilparken har mistet litt sjarm de siste 15 årene,  Bilene har i snitt blitt mye raskere, mer effektive og miljøvennlige. Det kryr av fancy, pene modeller med 300hk++++. 

Dog hadde jeg satt pris på om vi kunne hatt plass til alle i vårt sosialistiske paradis, også store amcars/pickups/SUVs uten at de ble møtt i døra med en inngangspris på 500 000kr i avgifter.  Men igjen, jeg er en evig dagdrømmer....

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2020 den 3.16, Werther skrev:

 

Ford Norge har vel aldri offisielt tatt inn Lincoln eller Mercury, såvidt jeg har skjønt.

Min 1995 Lincoln Town Car (basert på Ford Crown Victoria) er førstegangsregistrert i Norge, og den ble riktignok levert med euro-blinklys. Dog var det en av veldig få eksemplarer av Lincoln/Mercury som ble tatt inn på 90-tallet, og de ble nok kun importert på bestilling fra kunde både på 80/90/00/10-tallet.  

Det er dessverre ikke marked for interessante modeller i Europa, slik har det vært i alle år. Og nå som Europa går mot et enda mer fascistisk og kommunistisk EU-styre blir det neppe flere moderne amcars med bensin/diesel på veiene.

Norge har helt siden 30-tallet vært et av landene i Europa med høyest antall amcars, og vi har hatt en ganske unik bilflora i forhold til mange andre land da vi ikke har egen bilindustri og har hatt import fra alle mulige verdensdeler. 

Norge har fortsatt et høyt antall amcars, men stadig flere av de er søndags/hobbybiler fra 60-70-tallet. Antall bruksbiler som Silverado/Suburban/Tahoe/Express Van/F150/Econoline/Explorer/Expedition/Voyager/Durango/RAM etc som utgjorde kjernen i hverdagsbil-flåten minsker dessverre for hvert år.

Noe av årsaken til den kraftige nedgangen er resultatet av en fiendtlig avgiftspolitikk mot lastebiler/varebiler/pickuper de siste 20 årene.

Man kan argumentere med at amerikanske Tesla har overtatt stafettpinnen både salgsmessig og avgiftsmessig og derfor økt antall amcars i den norske bilparken, og det er jo korrekt rent statistisk.

Men når det kommer til føleri og mangfold så er min mening at den norske bilparken har mistet litt sjarm de siste 15 årene,  Bilene har i snitt blitt mye raskere, mer effektive og miljøvennlige. Det kryr av fancy, pene modeller med 300hk++++. 

Dog hadde jeg satt pris på om vi kunne hatt plass til alle i vårt sosialistiske paradis, også store amcars/pickups/SUVs uten at de ble møtt i døra med en inngangspris på 500 000kr i avgifter.  Men igjen, jeg er en evig dagdrømmer....

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver her. EU har definitivt deres eget regime og agenda. 90% av dette handler om den politiske og økonomiske situasjonen i Tyskland. Utfordringen er at tysk politikk har blitt ganske uforutsigelig i motsetning til tidligere tider. Konservative holdninger (økonomisk og politisk stabilitet fremfor alt) har blitt erstattet av langt mer progressive og radikale politiske holdninger - ikke ulikt de man finner i bl.a California. For å gjøre en lang historie kort betyr dette kort at politisk og økonomisk konsensus har blitt erstattet av særinteresser og kortsiktige politiske moteretninger. Det har i det hele tatt blitt en merkelig miks av rødt, grønt og sort i tysk politikk.

Meningstyrrani, som tyskerne tradisjonelt alltid siden den andre verdenskrigen har fordømt, blomstrer som aldri før og det er ikke nødvendigvis et vakkert syn. Tyskerne er selvfølgelig ikke alene om å ha dette (langt derifra), men tyskerne har som sagt siden den andre verdenskrigen (les: nazismen) alltid hatt en helt egen nerve mot dette. Yngre tyskere føler åpenbart ikke dette like sterkt og miljøproblemer brukes ofte som en temmelig radikal politisk brekkstang for røde ideer blandet med (og dette er viktig) liberale ideer som enkeltindividets rett til å bestemme over seg selv - være seg innvandring, lgbt, rusmidler og f.eks et spesielt fokus på enkeltgruppers rettigheter (senest illustrert med demonstrasjonene for sortes rettigheter) tiltross for at dette neppe reelt er et stort problem i Tyskland. Målet helliger åpenbart midlene især når det gjelder motesaker som miljø, minoriteter og økonomisk/politisk likhet (også kalt sosialisme).

Uansett, så har ikke USA den samme påvirkningskraften som før. Dette gjelder også amerikanske biler og Tesla er et amerikansk selskap. Så... tiltross for at Tesla uten tvil bygger verdens beste elektriske biler og definitivt er verdens mest innovative bilprodusent teller dette på mange måter ikke rent politisk og følelsesmessig, i motsetning til når det gjelder eldre amerikanske biler og amerikansk kultur generelt og tradisjonelt. Dette er et paradoks som jeg virkelig sliter med å forstå i en historisk kontekst, men når man ser hvordan moderne politikk utfolder seg (ref: Tyskland spesielt, men på mange måter egentlig er et slags universielt "politisk og egoistisk samrøre" - i mangel av en bedre definisjon) gir dette straks mer mening.

Problemet er egentlig ikke Tesla, men at Tesla er amerikansk og i noe mindre grad har en leder som forfekter tradisjonelle amerikanske konservative ideer. På toppen kommer president Trump som virkelig er langt ute på høyresiden politisk, men mange ser dessverre ikke forskjellen. USA er på denne måten både ute og inne politisk og følelsesmessig - åpenbart mest avhengig av hvor mye man bruker sosiale medier (som i den grad forer meningstyrraniet). Vi opplever derfor at de politiske og følelsesmessige motsetningene i USA overføres til oss her i Europa, men samtidig omformes av ulike europeiske politiske og sosiale grupperinger så de kan brukes til å fremme helt andre mål (best illustrert med demonstrasjonene for sortes rettigheter) ved at målene implisitt gjelder alle minoriteter (spesielt innvandrere, men også andre minoriteter) uansett farge, men generelt ikke hvite og spesielt ikke 40+ hvite).

Alt handler om image og ikke nødvendigvis om hva som er reelt er bra/dårlig. Et bra image bygges i dag først og fremst opp på sosiale medier. Du kan være konge den ene dagen, men et sleivspark den neste dagen og du er ute. Du kan ha reddet Europa fra virkelig langvarig fattigdom med Marshallplanen og Låne- og leie loven etter/under den andre verdenskrigen, men bli direkte upopulær etter bl.a en alliansekrig (Vietnamkrigen) 15-20 år senere der du mister ca. 60000 egne soldater og får rundt 300000 sårede i en militæravtale som minnet mye om NATO avtalen (USA erstattet reelt Frankrike som garantist for et fritt Sør-Vietnam - og dette var da den kalde krigen var som varmest). Du kan innenrikspolitisk slite med et essensielt århundre gammelt raseproblem og gjøre deg upopulær for alle og enhver i resten av verden tiltross for at kun noen ytterst få i dag er rasister i ordets rette betydning. Det er sannelig de ytterst få som ødelegger for de mange godt hjulpet av sosiale medier. Jeg tenker at USA på de fleste områder egentlig har kommet lenger enn oss når det gjelder integrering, men at de sliter med omfattende fattigdom (sorte som hvite) som ødelegger alt for mye og er en tragedie for den det gjelder. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et raskt spørsmål, håper noen kan svare. På F11 så er det ET 33 på 8,5" bredde foran og 9" ET 44 bak.
Vil da 19x9”  ET37 passe foran og bak? Ser på noen OK X5 felger style 467.
Og vil det kunne gå med 245/40 på disse? Eller blir det ikke bra med 245 bredde på dekk med 9" bred felg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kjennern skrev:

 

Uten at jeg har testa det, så tror jeg det skal gå fint. Bak er det ingen problemer iallefall 

Foran:

20200719_212545.thumb.jpg.1fe129656128cbdc6addb8c32b5665f6.jpg

Bak:

20200719_212528.thumb.jpg.122e6d5bbe2c102a025bd360d6a46c89.jpg

 

Jeg har 245 på 9" felg bak (350m) og det fungerer kjempefint det :) Det er dog 18" og ikke 19" da...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kjennern skrev:

Har et raskt spørsmål, håper noen kan svare. På F11 så er det ET 33 på 8,5" bredde foran og 9" ET 44 bak.
Vil da 19x9”  ET37 passe foran og bak? Ser på noen OK X5 felger style 467.
Og vil det kunne gå med 245/40 på disse? Eller blir det ikke bra med 245 bredde på dekk med 9" bred felg?

Har 245/40/19 vinterdekk på mine 351m felger, litt mer strekk på bakfelgen som er 9", men ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/18/2020 at 9:16 PM, Fredrik said:

 Utfordringen er at tysk politikk har blitt ganske uforutsigelig i motsetning til tidligere tider. Konservative holdninger (økonomisk og politisk stabilitet fremfor alt) har blitt erstattet av langt mer progressive og radikale politiske holdninger - ikke ulikt de man finner i bl.a California.

Meningstyrrani, som tyskerne tradisjonelt alltid siden den andre verdenskrigen har fordømt, blomstrer som aldri før og det er ikke nødvendigvis et vakkert syn.

 På toppen kommer president Trump som virkelig er langt ute på høyresiden politisk, men mange ser dessverre ikke forskjellen.USA er på denne måten både ute og inne politisk og følelsesmessig - åpenbart mest avhengig av hvor mye man bruker sosiale medier (som i den grad forer meningstyrraniet). Vi opplever derfor at de politiske og følelsesmessige motsetningene i USA overføres til oss her i Europa, men samtidig omformes av ulike europeiske politiske og sosiale grupperinger så de kan brukes til å fremme helt andre mål (best illustrert med demonstrasjonene for sortes rettigheter) ved at målene implisitt gjelder alle minoriteter (spesielt innvandrere, men også andre minoriteter) uansett farge, men generelt ikke hvite og spesielt ikke 40+ hvite).

Alt handler om image og ikke nødvendigvis om hva som er reelt er bra/dårlig. Et bra image bygges i dag først og fremst opp på sosiale medier. Du kan være konge den ene dagen, men et sleivspark den neste dagen og du er ute. Du kan ha reddet Europa fra virkelig langvarig fattigdom med Marshallplanen og Låne- og leie loven etter/under den andre verdenskrigen, men bli direkte upopulær etter bl.a en alliansekrig (Vietnamkrigen) 15-20 år senere der du mister ca. 60000 egne soldater og får rundt 300000 sårede i en militæravtale som minnet mye om NATO avtalen (USA erstattet reelt Frankrike som garantist for et fritt Sør-Vietnam - og dette var da den kalde krigen var som varmest). 

 

 

Det er fryktelig trist å se forfallet til Vest-Europa nå til dags. Etniske vest-europeere flytter faktisk i stadig større antall til Øst-Europa, dvs Polen, Tjekkia, Slovakia og Ungarn. Mange føler seg ikke hjemme lenger i Vest-Europa, da EU stadig mer fremstår som et diktatorisk fascist-regime. 

 

Merkel burde fått en kule i nakken for mange år siden, hun har jobbet hardt for å ødelegge det gode, trygge samfunnet man engang hadde.  Jeg elsket å farte rundt i Tyskland, men de siste årene har landet blitt utrygt - på kveldene er gatene fulle av muslimske soldater/immigranter som lager helvete. Det samme gjelder Frankrike. Allerede for 20 år siden opplevde jeg mindre hyggelige episoder med afrikanere der. Ikke et sted man følte seg "hjemme". 

 

Bare husk at Trump ikke er "langt ute på høyresiden". Han ønsker kun det beste for folket, og det fikk han til så det grein etter før corona. Arbeidsledigheten var nede på 3.5%, økonomien gikk bra og folk uavhengig av etnisitet støtter han.

 

Joe Biden er mer korrupt (og dement) enn Trump noen gang vil bli, Trump er uavhengig - og det er derfor MSM frykter han. Trump ønsker kun det beste for seg og sine i motsetning til europeiske globalister som vil kjøre Europa i senk. 

Følg pengene og finn ut av hvem som tjener på sosial uro, borgerkrig, hat mot presidenten, ukontrollert innvandring, BLM og KAOS. Folket er hjernedøde sauer som gjør det MSM ber dem om. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...