Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

48 minutes ago, ahj said:

Noen som vet om en god måte å måke tak på? Tau? Varmepistol? 

Jeg og svigerfar brukte rett og slett beltegående snøfreser på hyttetaket når det var ca 3m snø på det... :)

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjennern skrev:

 

 

 

 

 

 

1 time siden, Otis skrev:

Tau fungerer nok kun om snøen er hardpakket, vil jeg tro.

Ellers finnes det jo en sånn type spade med presenning som gjør at snøen kan skli på, når du fører spaden under snøen.

Ellers så fungerer jo gamle metoden, vanlig spade eller skuffe.

 

1 time siden, papertiger skrev:

Jeg og svigerfar brukte rett og slett beltegående snøfreser på hyttetaket når det var ca 3m snø på det... :)

Mye gode forslag her. Har prøvd med tau, men tror takvinkelen er for slak. Har tilgang på freser, men å få den opp på taket blir nok verre. Skal titte på avalanche greia. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, ahj skrev:

 

 

Mye gode forslag her. Har prøvd med tau, men tror takvinkelen er for slak. Har tilgang på freser, men å få den opp på taket blir nok verre. Skal titte på avalanche greia. :) 

Husker på hytta når det var mer en 50cm snø så tok vi stigen opp på taket og tok med snøskuffa opp. Gikk fort å få ned snøen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det som å komme inn i en barnehage uten voksne tilstede. Først og fremst; skal man diskutere et tema uten klar fasit, er det en fordel (nærmest et krav) at man gjør det på en saklig måte. Slik ting har blitt diskutert og skrevet her, vitner i hvert fall om at dette var totalt motsatt. De fleste innleggene som har kommet inn de siste timene som omhandlet Covid-19, 5G og you-name-it er fjernet. @fupsaker sitt innlegg oppsummerer kort og godt det meste, og blir derfor stående som siste innlegg. Case closed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, her var det som å komme inn i en barnehage uten voksne tilstede. Først og fremst; skal man diskutere et tema uten klar fasit, er det en fordel (nærmest et krav) at man gjør det på en saklig måte. Slik ting har blitt diskutert og skrevet her, vitner i hvert fall om at dette var totalt motsatt. De fleste innleggene som har kommet inn de siste timene som omhandlet Covid-19, 5G og you-name-it er fjernet. @fupsaker sitt innlegg oppsummerer kort og godt det meste, og blir derfor stående som siste innlegg. Case closed!

Godt med en ryddesjau iblant her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med vann bårenvarme? Skal i gang med husbygging nå til våren, og prøver å planlegge litt, samt undersøke.  Har lest litt på forum, men er så lite konkret. Er jo så mange forskjellige metoder å varme opp dette vannet med. Pris er jo for så vidt en stor faktor på meg. Jeg har ikke store budsjettet, leser om folk som sier man kan spare inn kostnaden om 20/30 år. Det høres jo fint ut det, men for min del med budsjett og førstegang på boligmarkedet så må jeg leve litt mer i "nåtiden".  Er kun vandt til varmekabler på bad og i gangen nå, og det sammen med peis og ett godt isolert hus fungerer greit i kulda som er nå, -20/25.  

Hva ville dere valgt i ett nybygg? 

varmekabler i gang, bad og vaskerom med varmepumpe og peis, varmefolie eller kjøre på med vann bårenvarme i alle rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, tennbrikket skrev:

Noen som har erfaring med vann bårenvarme? Skal i gang med husbygging nå til våren, og prøver å planlegge litt, samt undersøke.  Har lest litt på forum, men er så lite konkret. Er jo så mange forskjellige metoder å varme opp dette vannet med. Pris er jo for så vidt en stor faktor på meg. Jeg har ikke store budsjettet, leser om folk som sier man kan spare inn kostnaden om 20/30 år. Det høres jo fint ut det, men for min del med budsjett og førstegang på boligmarkedet så må jeg leve litt mer i "nåtiden".  Er kun vandt til varmekabler på bad og i gangen nå, og det sammen med peis og ett godt isolert hus fungerer greit i kulda som er nå, -20/25.  

Hva ville dere valgt i ett nybygg? 

varmekabler i gang, bad og vaskerom med varmepumpe og peis, varmefolie eller kjøre på med vann bårenvarme i alle rom?

Her har du litt mer å lese deg opp på

https://www.ngu.no/emne/grunnvarme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vannbåren varme. Varme kilden er fjernvarme og brukes til både spring/dusj og oppvarming av huset. 120 kvm. Fungerer fint, er dog en treghet i oppvarmingen som gjør at du må planlegge litt. Vi har varme i gulv i alle rom. Når det varmer er det jo deilig å gå på.

Koster ca 1100 i mnd for fjernvarme her vi bor, synes dette er litt stiv pris. Også må du ha litt service på systemet også. Filter må renses, sjekke trykk i rør ut i huset.. er nok enklere med strøm.

Kunne jeg valgt på nytt hadde jeg nok valgt varmekabler og varmepumpe. Kanskje en peis også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kjennern skrev:

Vi har vannbåren varme. Varme kilden er fjernvarme og brukes til både spring/dusj og oppvarming av huset. 120 kvm. Fungerer fint, er dog en treghet i oppvarmingen som gjør at du må planlegge litt. Vi har varme i gulv i alle rom. Når det varmer er det jo deilig å gå på.

Koster ca 1100 i mnd for fjernvarme her vi bor, synes dette er litt stiv pris. Også må du ha litt service på systemet også. Filter må renses, sjekke trykk i rør ut i huset.. er nok enklere med strøm.

Kunne jeg valgt på nytt hadde jeg nok valgt varmekabler og varmepumpe. Kanskje en peis også. 

heller kanskje litt mot varmekabler i nødvendig rom også kjøre på med peis og varmepumpe. Blir nok å legge rør til vann bårenvarme først som sist, så det er klart.  Blir vel mellom 120-145 kvadrat på meg en plass også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det er heldigvis ikke så mye snø her at man må rydde taket, men det er kaldt som bare pokker her 😅 Det er lenge siden det har vært så kaldt langs kysten her

Zip

Like kaldt her i Kragerø, Fredrik. Tror min sto på 12.5 da jeg kom hjem nå nettopp fra jobb, og da er det ca 15 blå. Skulle gjerne hatt en varm garasje til tralla :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tennbrikket

Du sparer jo ikke nødvendigvis noe som helst i løpet av 20-30 år fra gulvbåren varme i seg selv. Energien må fortsatt tilføres fra et sted og det er det du betaler for, kostnaden for å legge vannbåren varme i gulvet kommer i tillegg. For å spare på det så må du få 1 kWt med vannbåren varme billigere enn du får 1 kWt strøm i stikkontakten. Den besparelsen må være såpas stor at du henter inn installasjonskostnaden og evt. vedlikehold. Varmepumpe er det som gir deg flere kW varme ut enn det du putter inn fra stikkontakten, der kan man hente penger over tid, gitt at strømprisene, servicekostnadene og innkjøpsprisen er korrekt. Isolert sett så vil varme i gulv alltid være et tapsprosjekt energimessig mtp. romtemperatur, du varmer opp gulvmassen mer enn du må og det lekker ut mer energi til bakken enn om rommet hadde vært varmet opp med panelovner. Det er dog mer behagelig, så for mange er denne kostnaden verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Stavanger-området har det vært nede i 13-14-15 blå de siste morgenene. Det er mot normalt her ute, der det forrige vinter nesten ikke var vinter. Og det har vært kuldegrader i flere uker, og skal være mellom -1 og -10 grader i all overskuelig framtid (les: så lenge Yr kan spå). Det er rart, men akk så deilig med snø som ligger! 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Shattered skrev:

Like kaldt her i Kragerø, Fredrik. Tror min sto på 12.5 da jeg kom hjem nå nettopp fra jobb, og da er det ca 15 blå. Skulle gjerne hatt en varm garasje til tralla :P

Bor du i Kragerø? Da bor du ikke langt unna meg, er fint i Kragerø. Vi er der med båt om sommeren, samt ute på Jomfruland. Utrolig flott plass 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Bor du i Kragerø? Da bor du ikke langt unna meg, er fint i Kragerø. Vi er der med båt om sommeren, samt ute på Jomfruland. Utrolig flott plass 👍

Ja, flytta i 2020 ;) Vi bor litt på utsida av byen, i Sannidal. Veldig fint her ja, pen by og grei plass å bo! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...