Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det handler vel ikke om Tesla vs BMW heller, men el vs fossil. En kan cherrypicke feil fra én model fra ett merke, og sammenligne rust mot registerstrammere.  Alle biler, uansett drivlinje, har en levetid. Og det vet de som lager biler, spesielt når det har holdt på i 50år+. Det er ikke bærekraftig å produsere en bil som er for god heller. Som en nevnte tidligere, de siste prosentene er de kostbare. Enten det er å bygge kropp, bil, lakk, rust, dieselpumper eller annet fjas. 

I så måte så holder jeg en knapp på Toyota Hiace kombi fra 97 som den beste bilen, og jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle kjører en sånn. Litt understellsbehandling og polering, så har vi den optimale bil.😅

Men nå er jo livet engang sånn, at ordtaket «ingen sorger - ingen gleder» fortsatt er gjeldene.🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. min kommentar var et svar til din påstand angående ECU. Inpa, Launch, NCS, ISTA og "you name it" kan ikke gjebruke en brukt motorstyreenhet. De verktøyene som kan gjøre dette (jeg har noen av de) har absolutt ingenting med BMW sin software å gjøre.

Dette er som sagt et bevisst valg fra Bosch i relasjon til kjeltringer. Det har unektelig hatt god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Noen her som har noen mening om coupe vs cab?

Det er vel denne tråden det siktes til?

https://bimmers.no/forums/topic/824123-hvorfor-er-det-ingen-kjærlighet-for-bmw-cabrioleter-e46e88e93/?tab=comments#comment-3341488

M3-cab'er og andre cab'er med stor motor er vel egentlig en selvmotsigelse. Blir for mykt å kjøre aktivt med. Da skal man vel ha en coupe uten soltak. Jeg har selv registrert at cab'er er mer tungsolgt.

Og dette sier jeg med Alpina B3 cab.. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF: hvis vi begrenser definisjonen av ECU til DME/DDE så har du rett, men det sklei fort ut i diskusjonen her. Det ble først brukt "en og annen styreenhet" av Ron788m og deretter flere bruk av samme ordet før ECU ble brukt av meg, som da kan være både "Engine Control Unit" og "Electronic Control Unit". På dette tidspunktet mente jeg mer generelt enn bare motorstyring, en bil har tross alt mange styreenheter og det er godt sannsynlig at flere av disse byttes på et tidspunkt før DME/DDE byttes. Dette gjøres gjerne ved hjelp av overnevnte software, men som nevnt aller først, hvis det begrenses til motorstyring så skal ikke jeg krangle med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 540is skrev:

Vedlikehold på el vs fossilbil når man utelukker drivverk er i grunnen likt foruten bremser som må repareres oftere på en elbil. Når det gjelder motor så har drive unit på elbil også ofte skifteintervall på girolje og kjølevæske, uten at det behøver å være så store kostnader.Drivakslinger og slikt er det samme problemene med. Det jeg prøver å gå imot er den hypen fra de elbilreligiøse og uvitende fossilbileiere som vurderer elbil om at elbiler er vedlikeholdsfrie og nesten kostnadsfrie å eie. Jeg har hatt kunder inne på verkstedet med sin fossilbil som har sett at det har hengt en elbil på bukken. "Åhh, skrur dere elbiler?? går det an og må det til ?"  Se under denne elbilen og så under din egen, ser du noe forskjell foruten denne svære batteripakken på 4-500kg? Har jeg svart de

Plater under bil for å få rett luftgjennomstrømning er et fint tiltak det som "alle" merker har nå ,men Tesla har spart inn på kvaliteten på festemateriellet så det ikke tåler en norsk saltvinter. Når da disse bilene er satt opp fra fabrikk så de gnager bort innsiden av dekkene etter 5-600 mil så blir det skruing på disse platene for å justere hjulstilling. 

Regenerering eller ei... elbiler er tunge og bremsene får gjennomgå (litt avhengig av hvilken bilmodell vi snakker om). Jeg merket dette veldig tydelig da jeg kjørte en Porsche Taycan Turbo. Alt er helt fint til man må bremse mer eller mindre kraftig og da merker man veldig tydelig at bilen veier 2300+ Kg - og dette var i en normal hastighet på 90-100 Km/t. Vår Citroën C4 Picasso II (1400+ Kg og skivebremser på alle fire hjul) bremser signifikant mer kontant i den hastigheten ved normal dosering av bremsene og dette sier ikke så lite. Her må jeg imidlertid legge til at den Taycan Turbo'en jeg kjørte hadde keramiske bremser og det er mulig at bremseskivene ikke var tilstrekkelige varme.

Jeg er ellers helt enig i at hypen fra de elbilreligiøse kan være slitsom og ofte er de for positive når det gjelder tekniske ting (sikkert fordi de ikke vet bedre), men det går sannelig den andre veien også. Så dårlige er de beste elbilene heller ikke selv om de har noen innebyggede svakheter, som også de alminnelige bilene har.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Går man til BMW med brukte deler så får man selvsagt ikke noe hjelp, men det er da nok av folk som klarer å kode inn dette uten hjelp av BMW sine systemer. 

...og akkurat det samme finnes/vil det finnes på elbilsiden. Der det er penger, finnes det kompetanse - enkelt og greit.

Ellers helt enig hva gjelder TM3. Jeg var med på utleveringen av min brors TM3. Ikke fatter jeg at han ikke bare satt fra seg bilen og dro derfra. Vi brukte nærmere tre timer på utleveringen, og endte opp med en side eller to med feil og mangler. Det finnes verken lakk oppunder skiltlyset bak, i dører (bilen er grå og gul 😂), feiljusterte dører, mulighet for å stikke fingeren inn mellom vinduet og pakningen m.m, men det var ikke så nøye i følge de (merk deg de - en etter en ble drittlei pirket mitt og gikk) som utleverte bilen. Det var jo nemlig ingen som satt på en campingstol bak bilen og så dette, var forklaringen. Ei heller det som var inni dørene. Og det var jo tross alt grunningen som hindret rust. Han hadde nemlig jobbet på lakkverksted, så dette visste han best. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik skrev:

Regenerering eller ei... elbiler er tunge og bremsene får gjennomgå

Jeg bare ser det i praksis hvordan det er med vanlige elbiler som hvermansen kjører når jeg står og skifter bremseskiver.  Foreksempel: På en vanlig Golf 2,0tdi så kan man bytte bremser bak 1- 2 ganger før man må skifte foran pga rust. På tilsvarende en E-Golf så er det som oftest på alle 4 hjul samtidig, og gjerne i et tidligere i tidsperspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler forsåvidt erfaringen med rust på bremser på elbil. Har til og med hatt biler inne der det har rusta på sliteflaten inni tromlene bak.

Med det sagt så er nok dette relativt modellavhengig og avhengig av kjørestil.

På min i3 er det originale bremser bak etter 115k km. Holder sikkert til 150k før de må byttes.

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg er ellers helt enig i at hypen fra de elbilreligiøse kan være slitsom og ofte er de for positive når det gjelder tekniske ting (sikkert fordi de ikke vet bedre), men det går sannelig den andre veien også. Så dårlige er de beste elbilene heller ikke selv om de har noen innebyggede svakheter, som også de alminnelige bilene har.     

Helt enig :) Jeg kan være veldig på elbil i forskjellige tråder, men jeg misliker ikke fossil(kjøpte jo nettopp en 3-serie diesel og elsker den) :) Jeg ser mange oppfatter det at når man er pro det-ene-eller-det-andre så betyr det automatisk at man mener det motsatte er fælt eller dårlig og det er ofte rot til teite diskusjoner eller da popcornmateriale om man er på sidelinjen :lol: 

Med mindre man mer eller mindre ordrett skriver "jeg hater elbil/fossil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ron788m skrev:

Noen liker mora og noen liker dattera, og gjennom et liv så er du kanskje innom begge.. 😅

Bytta forøvrig klosser bak på «arbeidsbilen» nå - gått 40000km. Dog gått på litt på Golsfjellet og Vålerbanen. Mercedes C-klasse.

Amen!

All teknologi har pluss og minus, noen mer enn andre, men da mye pga intensiver politisk. 
hvordan enkelte modeller er skrudd sammen er også vesentlig (Tesla)

En kompis har fremdeles sin gamle hiace diesel 4x4, rusten men starter alltid, en udødelig bil, (mis)brukt av entreprenør. Hans nye VW når ikke Toyota’n opp til anklene i driftsikkerhet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Amen!

All teknologi har pluss og minus, noen mer enn andre, men da mye pga intensiver politisk. 
hvordan enkelte modeller er skrudd sammen er også vesentlig (Tesla)

En kompis har fremdeles sin gamle hiace diesel 4x4, rusten men starter alltid, en udødelig bil, (mis)brukt av entreprenør. Hans nye VW når ikke Toyota’n opp til anklene i driftsikkerhet.

 

Du er nok inne på det viktigste poenget her, at retningen som er satt politisk er viktigere enn hva mange skulle ønske.

Kjøpekraft, markedskraft, «felles onde» o.l er mer eller mindre alt styrt av politikk.

Tesla leverte noe nytt - god plass i rask bil med et ladenettverk som kunne gjorde at man kunne gå elektrisk uten få total angina pectoris av en helgetur. Kvaliteten på bilen i starten var nok forsiktig sagt begredelig, og deler av den er nok det samme i dag. Men hvem bryr seg? Kulturen er bruk og kast, folk gir faen. «Skal bare ha den i 2 år, gidder ikke ha den på service/understellsbehandling o.l» Bytter til ny bil fordi den har fått 500 meter lengre rekkevidde eller har fått nye hjulkopper. Dårlige holdninger..

Elbil generelt = Kvaliteten, hvor kobolten kom fra, hvor skal man gjøre av brukte batterier, hvordan skal vi løse dette senere er ikke viktig. 

Alt med velsignelse og pålegg fra myndighetene - i både landet bilen er lagd i, og landet den selges. Fordi? Jo vi trenger en syndebukk - drivstoffbilen! Koste hva det koste vil..

Nesten alle bilfabrikker har sagt at utviklingen av fossilmotor har stanset. Det er over, folkens. Bilen som vi kjenner den er over middagshøyden..

Satt på en uterestaurant i sentrum av Stuttgart for noen år siden. BMW M, Mercedes AMG, Porscher, Audi RS.. så utrolig trist at mine barn ikke skal få oppleve dette i voksen alder. Men da får vi håpe noen har rett og at de får oppleve verden som vi kjenner den i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til kjøresimulator og pedaler/ratt? Bane/rally/drifting. Kom på at jeg prøvde noe Colin McRae for rundt 10 år siden og at det egentlig var ganske artig. Realisme i kjørefysikken er et pluss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, E.C. skrev:

Noen tips til kjøresimulator og pedaler/ratt? Bane/rally/drifting. Kom på at jeg prøvde noe Colin McRae for rundt 10 år siden og at det egentlig var ganske artig. Realisme i kjørefysikken er et pluss. 

Asetto Corsa skal være veldig bra har jeg hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...