Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik tar det her så vi ikke sporer av. Jeg er helt enig i at Porsche Taycan er en flott bil, og en av de peneste som ruller av "normale" biler langs norske veier :) Jeg er også enig i at Audi har mye bra, jeg liker Audi, alltid gjort. Jeg synes derimot BMW har mer spennende line-up enn Audi, med noen unntak. E-Tron GT er griselekker, mens E-Tron SUV et blitt den nye Passaten som den deler med Tesla Model 3. Det kryr av begge. Det trenger ikke være negativt, det betyr vel bare at modellene leverer. Jeg har nå rattet min Tesla Model 3 Long Range i 4 måneder, testet den på noen langturer og manndomsprøven på 300 mil ble tatt en uke etter kjøp. Ser man bort fra mangel på lakk, mye plastikk, vegansk skinn(fint navn?), rar cruisecontroll og andre finurlige løsninger og ikke minst tvilsom serviceavdeling enkelte plasser så er bilen ganske så bra. Den er kvikk og morsom, god plass og mye utstyr som gjør bilen litt mer enn bil. Og alt dette til en ok pris. Så jeg skjønner hvorfor det kryr av de. Da har jeg ikke startet på ladenettverket. Hadde en feil, det var knirk i dør. Tesla tok den inn og fikset på garanti uten spørsmål. Sentry Mode aktivert under Deep Purple-konserten her for 2 uker siden virket som bare juling og den bare leverer :) 

Jeg liker derimot også i4 utrolig godt som jeg har sagt noen ganger. Og det er klasseforskjeller når jeg sammenligner. Bare det å åpne og lukke en dør er og kjennes så mye bedre i i4. Man kjenner kvaliteten. Og det sier litt. Men er det verdt dobbel pris? For noen ja, for andre nei. Jeg synes BMW har truffet skikkelig godt med i4 M50 og alt stemmer :)

Ja dagens Audier er ganske fine, iallfall de tradisjonelle modellene. E-tron er også fin, mens Q4 e-tron ser helt dust ut. Dog hadde jeg en 2021 Audi A6 Avant som leiebil i to dager fra Sixt og det er en riktig så flott bil. Som med BMW så er det dem tradisjonelle modellene som virkelig er sweetspoten her. Det er synd denne ikke kommer med drivlinjer som er mer tilpasset Norge fordi her går haugevis av Audi kunder glipp av en jækla bra bil. Dog må det sies at G30 ligger ett lite hakk foran på komfort, kvalitetsfølelse og ikke minst betjeningen av infotainment. Men generelt så er modellene i dette øvre middelklasse segmentet helt overlegene. I en A6, 5-serie eller E-klasse så finner du den perfekte blandingen av design, kjøreegenskaper, innvendig plass og økonomi. I en bilverden med stadig økende interesse for SUV så klarer disse tradisjons modellene å holde utrolig nok å holde stand. Jeg skjønner ikke hvorfor alle maser etter SUVer, men det er nå meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 5-serie er fantastisk :) Hvorfor folk velger SUV? nei si det. Det kan være mange grunner, jeg har prøvd 2 ganger og hadde overbevist megselv begge gangene hvorfor, men jeg ender nede på bakken igjen rimelig fort. Det er meg. Likevel, en SUV har en mye enklere innstigning og ikke minst oversikt i trafikkbildet. Jeg opplevde også i kryss at jeg så over hekker jeg tidligere så inn i. Bare det ga en trygghetsfølelse. Folk som er dårlig til bens eller rygg foretrekker ofte SUV da man setter seg inn og går ut, og ikke ned og opp. Bare det er utslagsgivende. Måtte hjelpe min gamle bestemor opp av Teslaen i sommer… Det er også kjekkere å romstere og pakke inn i en SUV da man har arbeidshøyde når en stabler, tross at man må løfte litt høyere inn. Bakkeklaringen er også ofte litt høyere. Ikke at vi bor i et land med mange off-road-stier, men det hjelper på om f.eks. vinteren. Det kan jeg iallefall skrive under på. Så jeg ser mange fordeler rundt det å eie en SUV. Da har vi heller ikke vært innom temaet nyttelast og hengervekt som ofte er høyere i en SUV. Det en må ta i betraktning er jo vekt og ofte økt forbruk, men det praktiske veier ofte opp. En E-Tron SUV for eksempel er jo kjent for å bruke mye strøm. SUV har tidligere også vært et statussymbol, men det er vel utvannet(for min del) i det store havet med semi-SUV eller crossover som det heter fra alle mulige merker. :) 
 

Med det sagt er det ikke til å stikke under en stol at de lave bilene byr på en helt annen opplevelse enn høye SUVer. Det sier seg selv med tanke på tyngdepunkt med mer og vi alle er enige. Likevel har BMW(og flere) klart å bringe frem kjøreglede og egenskaper helt på toppnivå med sine SUVer. Om det er en iX3 eller X5 30d, så får de det virkelig til :) En pen E70 X5 er stadig på den lange ønskelisten, men den blir nok bare med det :) 

CDBF571F-E300-4DC1-A003-D66D8550D280.thumb.jpeg.dad25b6656146217d79d00d63d88ad1a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Marius2002 skrev:

Med det sagt er det ikke til å stikke under en stol at de lave bilene byr på en helt annen opplevelse enn høye SUVer.

Ikke om man kjøper en X3M feks, kan ikke sammenlignes med G30 540i’n vi hadde. Den var en jolle på veien og hadde store begrensinger i form av kjøre egenskaper kontra X3M’en vi har nå. Vi valgte SUV pga samboer ønsket det nettopp pga det du sier, plass og sitte posisjon. Jeg likte ikke SUV og gjør det vell egentlig ikke nå heller, kun om man velger det ekstreme som en X3M for de byr på så vanvittig mye totalt sett. Den ultimate bil som kan det meste som har vokst enormt på meg, blitt utrolig glad i den bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snagg30 skrev:

Ikke om man kjøper en X3M feks, kan ikke sammenlignes med G30 540i’n vi hadde. Den var en jolle på veien og hadde store begrensinger i form av kjøre egenskaper kontra X3M’en vi har nå. Vi valgte SUV pga samboer ønsket det nettopp pga det du sier, plass og sitte posisjon. Jeg likte ikke SUV og gjør det vell egentlig ikke nå heller, kun om man velger det ekstreme som en X3M for de byr på så vanvittig mye totalt sett. Den ultimate bil som kan det meste som har vokst enormt på meg, blitt utrolig glad i den bilen :) 

Tss, den sunnmørstralla di teller ikke i eksemplet over #klyse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/13/2022 at 10:18 PM, Fredrik 90 said:

Ja dagens Audier er ganske fine, iallfall de tradisjonelle modellene. E-tron er også fin, mens Q4 e-tron ser helt dust ut. Dog hadde jeg en 2021 Audi A6 Avant som leiebil i to dager fra Sixt og det er en riktig så flott bil. Som med BMW så er det dem tradisjonelle modellene som virkelig er sweetspoten her. Det er synd denne ikke kommer med drivlinjer som er mer tilpasset Norge fordi her går haugevis av Audi kunder glipp av en jækla bra bil. Dog må det sies at G30 ligger ett lite hakk foran på komfort, kvalitetsfølelse og ikke minst betjeningen av infotainment. Men generelt så er modellene i dette øvre middelklasse segmentet helt overlegene. I en A6, 5-serie eller E-klasse så finner du den perfekte blandingen av design, kjøreegenskaper, innvendig plass og økonomi. I en bilverden med stadig økende interesse for SUV så klarer disse tradisjons modellene å holde utrolig nok å holde stand. Jeg skjønner ikke hvorfor alle maser etter SUVer, men det er nå meg. 

Er så enig i det du skriver her. Var inne i Stavanger her om dagen, og på vei hjem så jeg en stor, hvit stasjonsvogn med plastikk i nedre del av fangerne og rundt alle hjula. Gjenkjente ikke designet med det første, men etterhvert som jeg kom nærmere den i rundkjøringa så jeg det: det var den nye A6 Allroad! Det er første gang jeg ser den bilen live, en utgave av en A6-generasjon jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har sett. Jeg kan faktisk tørre å påstå at jeg har sett flere RS6’er av siste generasjon (med sin RS7-front) enn A6er. Den har totalt forsvunnet fra trafikkbildet, noe som er svært synd. G30/31 ser du i hopetall, men A6? Helt forsvunnet, erstattet av eTrond. Så jeg ble oppriktig glad når jeg så denne, kjente på en slags «well done!» til dere som valgte denne bilen foran eTronden som stod på siden av den i butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der @papertiger 🤔 Den nåværende A6 generasjonen har jeg ikke sett mye av heller. Så vel én nå nylig, men ellers så har jeg sett mer av RS6 egentlig.

Er ikke så veldig mange av de til salgs på Finn heller 🤔 Men da kan en vel spørre seg om det bare er fordi eierene er kjempefornøyd og ikke vil selge 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nye A6 ser man veldig lite av. Det er noe merkelig som foregår i Møller systemet. Det virker som om selgerne der blir veldig drilla på å selge konsernets elbiler. En kamerat av pappa har konsekvent kjørt A6 Avant som firmabil siden tidlig 2000 tall. Han bytter bil hvert tredje år og ville ha seg den nye A6en i ladbar hybrid. Det eneste selgeren var villig til å prate om var e-tron, nesten så det ble komisk. Men de kunne omsider skaffe en A6 på bestilling, men leveringstiden var lang og det var ikke lenger noe snakk om storkunde rabatt, det gjalt kun e-tron heretter. Lang historie kort så endte han opp med en G31 530e LCI og er veldig fornøyd med den forøvrig. 

Men jeg tror dette begynner litt hos BMW også nå… En venn var inne for å prøvekjøre og få ett tilbud på X5 45e. Første selgeren svarte var "Kunne du vurdert elbil? Du vil ikke heller sjekke ut iX…den har vi på lager" Det ble X5 likevel dog, jeg fikk prata han vekk fra iX igjen…jeg ødela hele opplegget til selgeren som ville bli kvitt en iX 40 han hadde stående 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=268448959

 

Sjelden jeg blir overrasket over priser på eiendom da jeg ikke bryr meg 😅 men denne var ekstrem 🤔 skjønner ville priser på hytter ved strandkanten i Oslofjorden osv. Men tipper det har vert grei fortjeneste på denne siden 1962😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hytten virket veldig dyr med mindre man absolutt vil ha en hytte midt i et skisenter. Jeg tenker umiddelbart at investeringen kun gir mening i forbindelse med fremtidig utleie, men 15 millioner er allikevel mye. Jeg vet om langt bedre måter å investere 15 millioner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av naboene mine er en gammel mann på 86 år.

Ser dårlig ,husker dårlig og hører dårlig alt dette etter et langt arbeidsliv 🙏.

Idag var hun rundt og spankulerte og kommer bort og sier at han likte så godt bakenden på franske biler 😊

Ja men denne er tysk sa jeg .

Jøss trodde det var en sånn bil jeg hadde før en Peugeot 505 .

Var helt lik bak sa han .

Siden han er verdens herligste ,er han tilgitt men jo…:

73A06EC6-9E8E-430E-8709-DD5A8AC29641.jpeg.878b252cb669e87db3054e19657d5d96.jpeg6251FCA6-5174-4D48-B022-27E152E38AEF.thumb.jpeg.a96791dfb64f9b0d70f91650f988ec60.jpeg

 

For en eldre herremann er det ikke så lett å se forskjell 😅

Og faktisk så er det jo noen likheter i forbifarten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Begge er også "5-serier" og begge har bakhjulstrekk. Såvidt jeg husker var 505 den siste Peugeot modellen med bakhjulstrekk. Jeg er nesten vokst opp i en 505 og elsker modellen for hva den var. For sin tid var den en fin mellomklasse familiebil med komfort som en vesentlig større bil. Solide var de også og selv i dag finner man mange i Afrika og Latin Amerika.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...