Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Glem ikke alternativ 3 folkens, ja takk begge deler :) Andre vinteren nå med lamellbrems på e39n, og det er helt fantastisk. Er virkelig natt og dag forskjell på framkommerlighet på vinterføre, og slik denne er satt opp er det helt uten bakdeler. Fungerer også perfekt sammen med både antispinn og antisladd. Selv hadde jeg lett montert brems på xdrive bil også for den del :)

3bkzvK4CSQEQ41kU_1HXzhUTytXVvLqMhzLNwIkj9EO4qWy5HsJPlV9YVHXGUNxC5wOQL4RJ4bu-vOdv0R3li9tr663Xr7sMe45gl-x7_3pRLEIh0bLGj8MtvURn8MyZvNn0Yxb0MaVH2R2sAGZapv7j_gJw95rd1S2Mi6FNdpY_GZszzyuwjmQ4gwMwos50yHVGvttEyUHVYV-Cs4ondWYo-CRMcWuzluerBXC9qBrqRByfGExqlz5LcoFQsKfNp92CpETfVe1q4mGnY4TAO_NZpBcTCSIJ4qCBipqjxUGDNEBpg9BwlIxDyBOjgDd4EvC-nNxtgO3WE7xAyBudKLrJMjZscrhSxceeAXjiltDkSbMe0fuZxZlFRqGOytn591yzF_8zr76EgZKMoJ2KS_3CUdjoJtoS7QSLZPQ3dc19HecrpzYScD59EwGoGuBcZdjBu2vdfLGQ34wA6tcJt-4uVQnrZqIN_NYeohIPKlW-W7lxY6IaGjz6theXksOGHxnRC0SrIpfX45axpyZB2OyKP8RAE-l6biimHThsEortplgvtEVjIWb_a0RBw3wrLQFSDcCsLva05a3_kZc8cinubyyvTECFZ8pQg7NEEHJ9NNqWZ-t8ImzyomUV1iWSoYWYgK4txbxuidNZ5E1uvZwk4yh-95H1ymclzqg0la6fweXdg7KFan2e_5hkS-nZ5ZMmC30Jonm4QLfFVEqYlOUYbVjDIpXpUk470DMJy0HY_Zl8zndOZYwecXt7U591GSyKroZIzveGmlHDhvR6iQY2fNLkH52GcUfY6qGLaNWb7ZzTdSd2gRXQifWr-tk_uOectlQWC9bYXZLpksmL6Q0UHqOZQQ4vOZ0rXQ_UPVPkcIHcGnDyMcTO3wg81g2OLZ4OVHd6nN-TdQjccfgDMwhVpiT3-ijY8EMqSOW8ELOaZjlyYfd7QEhZoXV5g9lYKMmOB0O98lKzv8G6IJhLPw=w1525-h1144-no?authuser=1

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Evopower skrev:

Rwd er jo egentlig bare et pluss i mine øyne. Fordelene er bedre styrefølelse, mindre uavfjæret vekt foran, bedre vektfordeling, lettere å skru på, og mindre kostbare deler over tid som drivledd etc.

Xdrive er nok bare en norgesting nesten som en tvangstanke. Det saltes mye og fjellene stenges før behovet for xdrive er reelt. Trenger man xdrive?

Jeg har nå en xdrive og  har vel egentlig aldri hatt bruk for det. Morro med ekstra drakraft på isbanekjøring men ikke stort mer.

Så hvorfor skulle rwd være vanskelig å selge? Tror det er en kjøper der ute for rwd også. 

Markedet er ikke vanskelig i det hele tatt for entusiastbiler og biler som er skjeldne / få av på finn. Jeg har fått masse henvendelser på min e61 nå. Var inne å sjekket på finn. Det er jo nesten ikke biler i god stand å oppdrive lenger, så skjønner vel at etterspørselen øker. Samme burde gjelde for din f11 :)

Prise den 20k under tilsvarende xdrive, så tenker jeg du har et godt utgangspunkt.

Generelt så synes jeg f11 prisene er grådig overpriset. Flere hundretusen over en e61 som gjør samme nytten. (Ja vet f11 designet er innertier og selger seg selv, men likevel) du bør selge før bobla sprekker... på samme måte var også e61 kunstig høyt priset lenge, før det plutselig raste i bunn for noen år siden.

Når det kommer til F1x så tror jeg nok ikke alle kommer til å være enig her i forhold til styrefølelse :) RWD har elektrisk servo, mens xDrive har hydraulisk. Tror det er noen få unntak til denne regelen, som f.eks at M5 har hydraulisk og 528i 2.0l xDrive har elektrisk 🤔

Men ellers så er det slike fordeler som du nevner her, samt du slipper dette tullet med dekk, rulleomkrets osv osv.

Helt sikkert mange som hadde klart seg mer enn godt nok med RWD og gode vinterdekk. Men på en annen side så kjører jo en del med hodet trykt langt opp i ræven. Er jo kaos og ulykker hver jævla gang det snør her. For en stund siden på vei til jobb, så stod det flere biler i en oppoverbakke (ikke spesielt bratt) på en fire-felts vei og spant eller bare stod midt i venstrefeltet med nødblink på.

Men jeg med bakhjulstrekk og piggfri kom meg opp. Ble dog noe sidelengs da jeg valgte å gjøre det med DTC av, så sikkert noen som tenkte at jeg bare var en tosk i en BMW 😂

Vet ikke om min faller inn under "entusiastbil" da.. Er vel heller ansett som "ungdomsbil" nå snart

20k under var vel litt drøyt? Da havner jeg fort ned i prisklassen der man får pre-lci biler og biler med høyere kmstand 🤔

2 timer siden, hsd skrev:

Glem ikke alternativ 3 folkens, ja takk begge deler :) Andre vinteren nå med lamellbrems på e39n, og det er helt fantastisk. Er virkelig natt og dag forskjell på framkommerlighet på vinterføre, og slik denne er satt opp er det helt uten bakdeler. Fungerer også perfekt sammen med både antispinn og antisladd. Selv hadde jeg lett montert brems på xdrive bil også for den del :)

Bakhjulstrekk med sperre funker sikkert meget bra det :) Har dessverre aldri fått prøvd det selv 😅

Men når det er sagt så syns jeg ikke de BMWene jeg har hatt med bakhjulstrekk og åpen diff har gjort det spesielt dårlig heller der jeg kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Daniel. skrev:

Bakhjulstrekk med sperre funker sikkert meget bra det :) Har dessverre aldri fått prøvd det selv 😅

Men når det er sagt så syns jeg ikke de BMWene jeg har hatt med bakhjulstrekk og åpen diff har gjort det spesielt dårlig heller der jeg kjører.

Diffbrems fungerer veldig bra på vinteren, synd ikke BMW leverer det som ekstrautstyr. Det er jo mye enklere og billigere det enn X-drive.

Problemet er nok like mye et markedsførings problem. Alle vet hva firehjulstrekk er for noe mens det er bare tullinger som oss som vet hva en god diffbrems kan utrette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune-K skrev:

Diffbrems fungerer veldig bra på vinteren, synd ikke BMW leverer det som ekstrautstyr. Det er jo mye enklere og billigere det enn X-drive.

Problemet er nok like mye et markedsførings problem. Alle vet hva firehjulstrekk er for noe mens det er bare tullinger som oss som vet hva en god diffbrems kan utrette.

ble veldig overrasket over første turene virkelig fikk testet x5m på vinterføre, spesielt med antispinn utkoblet.  synst den var merkelig mye bedre å kjøre å leke seg med.... kom hjem og sjekket delekatalog, og der var det jaggu en differensial med brems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

i  i-drive skjerm mener du vell ? har det på x5m 

Neida, jeg mener i instrumentpanelet ja. Jeg vet ikke at x5m E70 hadde det i idrive.

På instrumentpanelet heter det noe sånt som QMVH ett-eller-annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LSD er kjekt, hadde det på min E36 320i som en av de siste ikke M-bilene med dette som tilvalg (1995 og rett før ASC+T). Jeg vil dog si at for "folk flest" er det nok best å ikke ha to hjul som spinner på samme akse. Det går mer sidelengs, både på godt og vondt. Når man f.eks. holder på å starte opp i en bakke som har sideveis helling og rumpa begynner å skli sidelengs mot grøfta kan det være ganske ubehagelig. Kan hende det ville ha fungert bedre i dag i kombinasjon med moderne elektronikk, men ut ifra "brukervennlighet for hvermannsen" så var min E36 med LSD og bob-bob dekk mer sketchy på vinterføre enn E39-en med noe bedre dekk og åpen diff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, fupsaker skrev:

Den skal jeg se i ro og mak etter møtene mine i dag, men jeg vet jo allerede at det er to helt forskjellige biler. Men med samme motor. ;) 

Den er ikke så spennende, får ikke se noe av B3’n. Og tester av G81 er der plenty av men ingen tester hvor de setter de opp mot hverandre slik som det virket denne gjorde ved første øyekast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Snagg30 skrev:

Den er ikke så spennende, får ikke se noe av B3’n. Og tester av G81 er der plenty av men ingen tester hvor de setter de opp mot hverandre slik som det virket denne gjorde ved første øyekast. 

Da skal jeg bare se den som ren underholdning. For ja, den selges inn som en real sammenlikning. Men de fleste oppegående vet jo forskjellen: GT mot banebil i litt annerledes innpakning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig valg mellom de to der egentlig. M3en er jo bare så utrolig rå, og bare det faktum at det er en M3 Touring. Breie skjermer bak, den sinnsykt rå hekken med de fire røra og diffusoren. Stasjonsvogna som kan gi seriøse sportsbiler skikkelig konkurranse . Men jeg tror jeg trekker mot Alpinaen likevel, langt mer sobert design, elegant front som gjør at man slipper å parkere med fronten mot veggen hver gang. Samme motor som M3 og mest sannsynlig bedre egnet til dagligdags kjøring, også er den mer eksklusiv uten å være noe særlig dyrere 👍

Jeg har innsett at jeg nok er mer en Alpina mann enn M mann. Men å velge hva som er best er nesten mulig, blir som å velge hvilken av ungene dine du liker best 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Vanskelig valg mellom de to der egentlig. M3en er jo bare så utrolig rå, og bare det faktum at det er en M3 Touring. Breie skjermer bak, den sinnsykt rå hekken med de fire røra og diffusoren. Stasjonsvogna som kan gi seriøse sportsbiler skikkelig konkurranse . Men jeg tror jeg trekker mot Alpinaen likevel, langt mer sobert design, elegant front som gjør at man slipper å parkere med fronten mot veggen hver gang. Samme motor som M3 og mest sannsynlig bedre egnet til dagligdags kjøring, også er den mer eksklusiv uten å være noe særlig dyrere 👍

Jeg har innsett at jeg nok er mer en Alpina mann enn M mann. Men å velge hva som er best er nesten mulig, blir som å velge hvilken av ungene dine du liker best 😂

Hadde valgt B3 hver dag om jeg skulle hatt én bil, hadde jeg hatt andre finanser hadde jeg valgt G81 antakelig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...