Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Skulebollen skrev:

250km er jo latterlig lite likevel.. Og det er ved og finne en ladestasjon akkurat når man går tom. Reell rekkevidde ligger m.a.o mellom 150-200km i bestefall.. Da rekker man kjøre 1,5-2 timer før ny mat/pissepause på 25-30 min.. Dette på en bil som har ett sinnsykt verdifall og koster over 1 milø ny.. Hærlig 🤭

Jaja, denne diskusjonen er vel evigvarende :) Jeg har jo kjøpt meg vogn og skal dra den med en Tesla YP med 21".  Nå har jeg brukt den i høst og det gir et snittforbruk på 3,5kWt. Kjørte den på vinterlagring(7 mil) idag og da var snittet helt nede på 3,0kWt. Men dette er jo bare løse tall, det er mil pr. lading som betyr noe. Vognen har ttv. 1380kg og er en snerten Bürstner-sak med køyeseng og fast dobbelseng og nokså grei nyttelast. Ikke noe stort altså, men helt grei og god kjørevogn. Det gir uansett en rekkevidde på ca. 25 mil. Ved 60kmt er det en kjøretid på ca. 4 timer, eller 80kmt på ca. 3 timer. Skal du klare strekken på 2 timer har vi en snittfart på 125kmt. Så i teorien er du på bærtur. MEN så tikker realiteten inn. Det er ikke ladestasjoner hver 25. mil, så kanskje man er nede 15 mil mellom hver et par ganger fordi at neste der igjen er det lengre til. Så skal jo vognen hukes av og plasseres i enkelte(som oftest) tilfeller. Den iX 60 har nok klart lengre strekke med min vogn. Bredde på vogn spiller også inn, det er jo et seil. Ser flere går ned fra 250cm til 230cm på elbil. Hva har jeg? 212cm! Så kan jeg være enig i at det er vogner som både er finere og mer premium, men det er ikke poenget i vårt bruk. 
Ellers gikk opphavet fra en fantastisk i4 M50 til en like fantastisk X5 45e som de drar vogn med. Disse bilene kan ikke sammenlignes. Men X5 var jo et hakk opp på alle punkt i kvalitet og med 4-hjulsstyring er manøvrering en lek, nesten i3-radius. Ikke et vondt ord om i4 M50. Med 300 mil og vogn bak X5 ble turen 500,- dyrere i X5 i drivstoff på samme tur som vogn og i4, ferge og bom ikke tatt med. Det er kun hurtiglading tatt med ja. Uten vogn bakpå ville regnestykket vært finere i favør i4. Nok engang, hjemmelading og daglig bruk er elbilens styrker.
Så tilbake til vogn og elbil. Jeg har ikke rekkeviddeangst, men jeg er klar over begrensningene og "styret" rundt rekkevidde og det å måtte koble av/på og plassere vogn mens man lader. Samtidig er jeg inneforstått med at man burde topplade med vogn for man trenger sannsynligvis de 5 mil ekstra det gir. Topplading(80-100%) er jo ikke akkurat raskt. Men ja. Nei, jeg går inn med åpent sinn. Kanskje jeg går lei og kjøper meg en 330e xDrive eller noe om det blir for mye styr. Kanskje alt går bra og det blir en i4 M50 som jeg egentlig vil ha. Den har like dårlig svingradius som min nåværende bil, så jeg ser ikke mørkt på det. Planlegging kreves med elbil og vogn - ja. :) Tiden vil vise! 

Skrevet
4 timer siden, sveigis skrev:

Hvilken side er det ?

Jeg har en mener jeg til høyre foran som er fin og den er din gratis selvsagt.

Men ja et styr og få av hele disse Fredrik 😩

Høyre foran er den som er verst for å si det sånn, så om du har en sånn så er det helt konge, da mangler jeg bare til venstre bakdør. Du skal selvsagt få betalt for den, det er ikke noe å protestere på 👍 Du kan ikke være gratis delelager for meg hver gang jeg trenger noe til E34en 😅 Ikke glem at jeg fortsatt kjører rundt med din CD veksler i E39’en 😂

4 timer siden, Skulebollen skrev:

Hvorfor demonterer du ikke selv? Da sparer du mye penger og slipper og bli forbanna😊

Fås dessverre ikke kjøpt nye. Er en som selger to nye til bakdører på Finn. Jeg har kommet over 2 strøkne ( visstnok, enda ikke hentet ) til fremdører etter over 1 år med leting på Finn, da fra delebiler som blir solgt

Nei jeg tenkte det var lurt å sette det vekk til fagfolk så slapp jeg å ødelegge listene selv ved demontering 😂

Takk for tips ang Finn.no. Får ta en titt der 👍

Skrevet

Med ditt åpne sinn hva campingvogn, elbil, rekkevidde og lading angår, @Marius2002, så skjønner jeg ikke overhodet hva som kan gå galt 😂. Alt som er bedre enn de begredelige rekkeviddeanslagene som presenteres her må jo synes å være bonus. Å måtte lade hver 4. time kjøring når en har vogn på hørtes ikke ut som en optimal måte for fremdrift i ferien. Men, hvor stor del av året bruker en nå på å trekke vogn, så hvis resten av året tilsier at elbil passer best bruken, ser jeg jo argumentene for det. 

Skrevet
7 timer siden, papertiger skrev:

Med ditt åpne sinn hva campingvogn, elbil, rekkevidde og lading angår, @Marius2002, så skjønner jeg ikke overhodet hva som kan gå galt 😂. Alt som er bedre enn de begredelige rekkeviddeanslagene som presenteres her må jo synes å være bonus. Å måtte lade hver 4. time kjøring når en har vogn på hørtes ikke ut som en optimal måte for fremdrift i ferien. Men, hvor stor del av året bruker en nå på å trekke vogn, så hvis resten av året tilsier at elbil passer best bruken, ser jeg jo argumentene for det. 

Nei, du har et godt poeng :) Optimalt for fremdriften er det ikke, med vogn vil det ta mye lengre tid. Uten vogn er det sjeldent nevneverdig forskjell. Det vil kreves planlegging og spesielt på utenlandsturer. Jeg akter ikke å lade på Tesla i Strømstad(grushøl og kaos) f.eks. med vogn på, så skal jeg den veien må jeg finne andre ladepunkt, så det er slike ting man må se på. Å måtte lade hver 3.-4. time ser jeg ikke på som et problem, det er heller det å måtte hekte av og på kroken og plassere vogn. En må vri om tankesettet litt og tenke at en er på tur. Som sagt, finner jeg det hele stressende så bytter jeg bare. En 330e eller 530e (LCI) kan dra vogn og burde gjort nytten. Vi får se som sagt. Ellers er jo nye iX3 NK lansert, og med erfaringsmessige forbrukstall så halverer man rekkevidden med vogn. Den lover opptil 80 mil, så har man da 35-40 reelle mil med vogn, så begynner man å snakke :) 

Skrevet
10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Høyre foran er den som er verst for å si det sånn, så om du har en sånn så er det helt konge, da mangler jeg bare til venstre bakdør. Du skal selvsagt få betalt for den, det er ikke noe å protestere på 👍 Du kan ikke være gratis delelager for meg hver gang jeg trenger noe til E34en 😅 Ikke glem at jeg fortsatt kjører rundt med din CD veksler i E39’en 😂

Nei jeg tenkte det var lurt å sette det vekk til fagfolk så slapp jeg å ødelegge listene selv ved demontering 😂

Takk for tips ang Finn.no. Får ta en titt der 👍

Veksleren er din nå!

Du er alltid grei mot meg om det er noe og setter stor pris på det 😊

Her er både massemåler og list :

FullSizeRender.thumb.jpeg.6c4e8bf028f5d25f3985f107af28c927.jpeg

Så bare og komme bort når du vil .😊

(Ikveld er jeg avgårde ).

Skrevet

Jeg drar jo vogn, og har attpåtil klart å ende opp med en enda større før årets ferie. Jeg har hele tiden sagt at vi kunne nok klart oss med ca. 20 mil rekkevidde, da vi normalt har en pause etter en slik distanse uansett.

...men så er det de gangene dette ikke passer. Årets ferie startet med å kjøre Karmøy - Moss i et strekk rett etter arbeidstid, kun med en enkel matpause midt på fjellet. Dette er ca. 50 mil, og vi måtte hatt minst to ladestopp på denne turen, kanskje tre.

Her overnattet vi bare på en grusplass, altså ingen ladefasiliteter, før det ble nye 35 mil sørover. Her hadde det nok holdt med et stopp, gitt at vi på magisk vis hadde fått ladet på forrige plass.

Hadde vi hatt elbil her (som jeg hverken er motstander av, eller som er helt utenkelig) hadde dette rett og slett ikke latt seg gjøre på samme måte. Men med en forholdsvis effektiv bil og en mindre vogn, og litt frem i tid der men kanskje kan snuse på 30 mil før lading blir det jo betraktelig bedre. 15-20 mil som det gjerne er i dag i praksis blir rett og slett for lite, selv om man er på ferie og alt det der.

Skrevet
12 timer siden, Marius2002 skrev:

Jaja, denne diskusjonen er vel evigvarende :) Jeg har jo kjøpt meg vogn og skal dra den med en Tesla YP med 21".  Nå har jeg brukt den i høst og det gir et snittforbruk på 3,5kWt. Kjørte den på vinterlagring(7 mil) idag og da var snittet helt nede på 3,0kWt. Men dette er jo bare løse tall, det er mil pr. lading som betyr noe. Vognen har ttv. 1380kg og er en snerten Bürstner-sak med køyeseng og fast dobbelseng og nokså grei nyttelast. Ikke noe stort altså, men helt grei og god kjørevogn. Det gir uansett en rekkevidde på ca. 25 mil. Ved 60kmt er det en kjøretid på ca. 4 timer, eller 80kmt på ca. 3 timer. Skal du klare strekken på 2 timer har vi en snittfart på 125kmt. Så i teorien er du på bærtur. MEN så tikker realiteten inn. Det er ikke ladestasjoner hver 25. mil, så kanskje man er nede 15 mil mellom hver et par ganger fordi at neste der igjen er det lengre til. Så skal jo vognen hukes av og plasseres i enkelte(som oftest) tilfeller. Den iX 60 har nok klart lengre strekke med min vogn. Bredde på vogn spiller også inn, det er jo et seil. Ser flere går ned fra 250cm til 230cm på elbil. Hva har jeg? 212cm! Så kan jeg være enig i at det er vogner som både er finere og mer premium, men det er ikke poenget i vårt bruk. 
Ellers gikk opphavet fra en fantastisk i4 M50 til en like fantastisk X5 45e som de drar vogn med. Disse bilene kan ikke sammenlignes. Men X5 var jo et hakk opp på alle punkt i kvalitet og med 4-hjulsstyring er manøvrering en lek, nesten i3-radius. Ikke et vondt ord om i4 M50. Med 300 mil og vogn bak X5 ble turen 500,- dyrere i X5 i drivstoff på samme tur som vogn og i4, ferge og bom ikke tatt med. Det er kun hurtiglading tatt med ja. Uten vogn bakpå ville regnestykket vært finere i favør i4. Nok engang, hjemmelading og daglig bruk er elbilens styrker.
Så tilbake til vogn og elbil. Jeg har ikke rekkeviddeangst, men jeg er klar over begrensningene og "styret" rundt rekkevidde og det å måtte koble av/på og plassere vogn mens man lader. Samtidig er jeg inneforstått med at man burde topplade med vogn for man trenger sannsynligvis de 5 mil ekstra det gir. Topplading(80-100%) er jo ikke akkurat raskt. Men ja. Nei, jeg går inn med åpent sinn. Kanskje jeg går lei og kjøper meg en 330e xDrive eller noe om det blir for mye styr. Kanskje alt går bra og det blir en i4 M50 som jeg egentlig vil ha. Den har like dårlig svingradius som min nåværende bil, så jeg ser ikke mørkt på det. Planlegging kreves med elbil og vogn - ja. :) Tiden vil vise! 

Og som oftest er det ikke ladestasjoner på campingplassen, og det er kjipt å måtte lade rett før man kommer inn på plassen. Når den tiden kunne vært brukt på å knekke en øl og rigge seg til.

Selv om elbil begynner å bli bra til daglig bruk er jeg ikke imponert over noen ennå som langtursbil. 
Nå har jeg kjørt fra Oslo til Hamar og har 50% batteri igjen. Hadde ladet til 100%. Svigers har selvfølgelig ikke lader så for å komme seg hjem igjen må det lades. Nå er ikke det noe problem siden vi skal være her flere dager.

Jeg var en tur i Mandal med jobb for noen uker siden. Var ganske digg å kunne kjøre til og fra uten å måtte stoppe og lade. Dog måtte fylle bensin noen dager etterpå da 70mil bruker nesten hele tanken på hybridbilen.

jeg forstår hvorfor det er vanskelig å selge elbil i land som ikke har mye avgifter på bensin/diesel

Skrevet (endret)

@awt nei, det krever planlegging. Men jeg må ha et åpent sinn og tror det skal gå greit. Hvis ikke bytter jeg bare :) Får se neste sommer, tror jeg skal klare å snuse på 30mil med min vogn. Optimist :D 

@flobben ja, det er et par slike ting en må ta høyde for. Jeg lader bil etter vognen er plassert. Kall det for egentid, men skulle heller knekt ei øl 10/10 ganger kontra å sitte i en plastbil å se på Netflix. 
Langtur uten vogn er sytalaus, har 50 mil på tanken og suser gårde bra. Med snittfart på 80kmt så kan jeg kjøre i overkant av 6 timer. Det går fint. :) Kjørt til både Andenes en sommer og til Borås, en tenker ikke særlig over drivlinjen på slike turer. Hadde 2 ladepunkt fra Borås og hjem, 13 timer kjøring inkl. pauser.

Endret av Marius2002
Skrevet
56 minutter siden, Marius2002 skrev:

@awt nei, det krever planlegging. Men jeg må ha et åpent sinn og tror det skal gå greit. Hvis ikke bytter jeg bare :) Får se neste sommer, tror jeg skal klare å snuse på 30mil med min vogn. Optimist :D 

@flobben ja, det er et par slike ting en må ta høyde for. Jeg lader bil etter vognen er plassert. Kall det for egentid, men skulle heller knekt ei øl 10/10 ganger kontra å sitte i en plastbil å se på Netflix. 
Langtur uten vogn er sytalaus, har 50 mil på tanken og suser gårde bra. Med snittfart på 80kmt så kan jeg kjøre i overkant av 6 timer. Det går fint. :) Kjørt til både Andenes en sommer og til Borås, en tenker ikke særlig over drivlinjen på slike turer. Hadde 2 ladepunkt fra Borås og hjem, 13 timer kjøring inkl. pauser.

Men jeg skulle til Mandal hvor det ikke var lading ved hotellet også hjem dagen etterpå. Da blir det mer mas igjen, hadde sikkert overlevd, men e-tronen gjør 30 mil på en god dag. Med 50k på telleren, dønn strøken og vært i mitt eie fra dag en er å bytte den bort mot tre is (Omtrent det man får igjen får en e-tron i dag) ikke veldig fristende. Selv om en nyere Taycan står høyt på listen. Siden man bor i Oslo og alt annet en elbil ikke er mulig å vise seg frem med uten å bli hengt ut i de lokale facebook sidene. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Orjan skrev:

En 02 eller en E21?

Jeg ville sagt E28.

Edit: Glem det. her er det jo trekantvindu fremme. 

Endret av StigJ
Skrevet

Dere som snakker om elbiler, rekkevidde og vogn. G05 X5 45e må jo være den ultimate bilen for dere, jeg mener her har man sterk nok drivlinje, lang rekkevidde og lang nok elektrisk rekkevidde til å fungere som elbil i hverdagen. Greit nok så koster det litt mer å kjøre med, men hvorfor være så innmari gjerrige på akkurat den bensinen. Kutt ut snusen eller ett par streaming abonomenter man likevel ikke bruker så har man spart inn ekstra kostnaden for drivstoff. Så får man en faktor mine å ta hensyn til på tur og kan fokusere mer på å kose seg enn rekkevidde og lading. Nå begynner man å få brukbare eksemplarer ned på 600 000 tallet også så da synes jeg dette begynner å bli en veldig fin totalpakke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...