Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, Eystein Ose skrev:

Er ikke dette din @GtiGtr?

IMG_4544.png

IMG_4543.jpeg

Lik bil, men ikkje min. Eg solgte også min før dei steig i verdi, men fikk kjøpt den tilbake til "bare" dobbel pris, så "sparte" litt på det 🙈🤣

20251012_213715.thumb.jpg.8199160469be9d044340130c282296f0.jpg

Skrevet
4 timer siden, GtiGtr skrev:

Lik bil, men ikkje min. Eg solgte også min før dei steig i verdi, men fikk kjøpt den tilbake til "bare" dobbel pris, så "sparte" litt på det 🙈🤣

20251012_213715.thumb.jpg.8199160469be9d044340130c282296f0.jpg

Den har du heldigvis fått brukt ein del etter at du kjøpte den tilbake 👍

Skrevet
8 timer siden, Werther skrev:

@Eystein Ose

Det koster å eie veteran, uansett om det er Golf G60 eller 911 SC. 

Tok en titt på E36en din på Lillestrøm for et par uker siden. Fin bil!

Tusen takk! :)

Skrevet

Hei. Finnes det et stereoanlegg som er et hakk under HiFi på G31? Jeg trodde det var laveste, men sitter på VIN å ser på en, den har ikke oppgitt HiFi 🤔

Skrevet
41 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hei. Finnes det et stereoanlegg som er et hakk under HiFi på G31? Jeg trodde det var laveste, men sitter på VIN å ser på en, den har ikke oppgitt HiFi 🤔

Jepp.

- Base
- 676 HiFi høyttalersystem
- 688 Harman Kardon
- 6F1 Bowers & Wilkins diamond

Skrevet
7 timer siden, Werther skrev:

Apropos eksport, 2 biler som jeg har hatt har gått på eksport de siste årene. 

En av ytterst få norsk-solgte 1995 Lincoln Town Car som gikk til Polen, og en 1985 Porsche 911 (solgt ny i Sveits til en norsk OL-atlet som tok den med som flyttegods til Norge i 1988) som gikk til Nederland i 2022. 

Det er en veldig trist tendens vi ser nå, men den er dessverre helt unngåelig slik ting har utviklet seg her hjemme. Prisutviklingen i det norske entusiastbil markedet har ikke fulgt den internasjonale prisutviklingen, og Norge var lenge skjermet av Sverige som var ett større marked men med den samme prisutviklingen som i Norge. Men nå er Sverige tømt og da vender utenlandske kjøpere seg mot Norge. Når en eldre Porsche eller Ferrari bytter hender i Norge så er det kun i 2 av 10 tilfeller hvor den bytter hender mellom nordmenn, resten forsvinner ut til Europa og USA. Det har nå blitt kjent at krona er svak og utvalget er bra her i Norge. 

Mange firmaer i Norge tjerner også gode penger om dagen på å spore opp eiere av eldre og spesielle biler, ett av dem er Autonero. De tilbyr seg å selge bilen i kommisjon på utenlandske auksjoner og oppnår gode priser, så sitter bileier igjen med en klekkelig sum og de selv sitter igjen med en grei provisjon. De har over årene solgt hundrevis av spesielle biler ut av landet fordi verdien der ute er uendelig mye høyere enn eieren av den aktuelle bilen kjøpte den for her i Norge for kanskje 10 år siden. Så vi kanskje mange si at det importeres jo fortsatt mye gromt til Norge, og ja det gjør det. Men det er for del aller meste biler nyere enn 15 år, det importeres nå svært lite klassisk Porsche f eks. Hittil i år kun 14 stk som er førstegangs reg før 1995, tallet som er eksportert er nok det mangedoblede. 

Og med forslag som dette som sto å lese i går så blir ikke ting bedre. Ikke bare tvinges nybilkjøpere over på elbiler, nå vil man de fossilbilene som allerede er på veien til livs også. Innen 2035 skal de enten være vraket eller sendt ut av landet. For første gang på lenge så setter jeg nå min lit til norske politikere for å få stanset dette uhyrlige forslaget, det har vært bred politisk enighet om at de fossilbilene som er på veien ikke skal røres og elektrifiseringen av bilparken skal gå naturlig. 

Elbil, Diesel | Vil fjerne alle bensin- og dieselbiler i Norge innen 2035

Ser ut som jeg må kjøpe en leilighet i Flensburg slik at jeg har en tysk adresse, så får jeg kjøre tyskregistrerte biler i fremtiden. 

Skrevet

Så om man har en gammel bmw etter 2035 som man vinterlagrer og kaster penger etter for å holde i meget god stand så må disse vrakes? Tipper etter 2050 så er det ikke lov å eie bil i det hele tatt, for miljøets beste. 

Skrevet (endret)
57 minutter siden, BMWE39turbo skrev:

Så om man har en gammel bmw etter 2035 som man vinterlagrer og kaster penger etter for å holde i meget god stand så må disse vrakes? Tipper etter 2050 så er det ikke lov å eie bil i det hele tatt, for miljøets beste. 

Det sies ikke noe spesifikt om hvordan de har tenkt at dette skal håndteres. Men ved å lese litt mellom linjene her så vil vel virkemidlene være høye bruksavgifter for fossile biler, høy vrakpant og økonomiske intensiver hvis man selger bilen ut av landet.  

Edit:

Det sagt så er dette bare ett forslag fra bilimportørenes landsforening. De skal nå i møte med alle bilimportørene her i landet for å lodde stemningen. Veldig mange bilimportører har jo solgt en god andel fossile biler helt inn til nå nylig, biler som vil trenger service og vedlikehold de neste 15 årene. Ved å fjerne alle disse bilene innen 9 år så fjerner man jo en enorm melkeku for ettermarked. Elbiler trenger som kjent kun en brøkdel av vedlikeholdet som en aldrene fossilbil. Ta bilmerker som f eks Toyota, Volvo, BMW, Ford og Skoda så er dette merker som har ganske mange nyere fossile biler på veiene i dag. 

Endret av Fredrik 90
Skrevet

Året var 2040. Forbrenningsmotor og ved er forbudt. Biler må lese av fartsgrenseskilt som setter absolutt maksfart for bilen og hvis disse ikke er tilgjengelige går den til en default setting på 30 km/t. Hver halvtime må man stoppe og logge inn på bilen med BankID for å forebygge organisert kriminalitet. Alle i Norge er pålagt 60 cm isolasjon i veggene for å kunne møte EUs gjennomsnittlige oppvarmingskrav i Wh/kvm/dag som henter sine snittverdier fra lengre sør i Europa. Når strømmen går så får du ikke ladet din elbil. Det eneste som er oppe og drives av nødnettet er kritisk infrastruktur. Som for tiden består kun av bompengestasjonene. Bompengebrikken din er nå automatisk overført til en ny standard subscription til 1299,- måned. Autosync som nå heter Autoscoop pga. måten de scooper opp penger fra din lommebok på mener at det nye gebyrer kommer forbrukerne til gode. "Vi har tross alt inkludert en liten video-spiller som kan spille av 3. divisjon kvinnefotball fra Bulgaria på våre sider der du henter ut fakturagrunnlag for dine passeringer, slik at du nå virkelig kan samle alt på ett sted!"

Skrevet
9 minutter siden, E.C. skrev:

Året var 2040. Forbrenningsmotor og ved er forbudt. Biler må lese av fartsgrenseskilt som setter absolutt maksfart for bilen og hvis disse ikke er tilgjengelige går den til en default setting på 30 km/t. Hver halvtime må man stoppe og logge inn på bilen med BankID for å forebygge organisert kriminalitet. Alle i Norge er pålagt 60 cm isolasjon i veggene for å kunne møte EUs gjennomsnittlige oppvarmingskrav i Wh/kvm/dag som henter sine snittverdier fra lengre sør i Europa. Når strømmen går så får du ikke ladet din elbil. Det eneste som er oppe og drives av nødnettet er kritisk infrastruktur. Som for tiden består kun av bompengestasjonene. Bompengebrikken din er nå automatisk overført til en ny standard subscription til 1299,- måned. Autosync som nå heter Autoscoop pga. måten de scooper opp penger fra din lommebok på mener at det nye gebyrer kommer forbrukerne til gode. "Vi har tross alt inkludert en liten video-spiller som kan spille av 3. divisjon kvinnefotball fra Bulgaria på våre sider der du henter ut fakturagrunnlag for dine passeringer, slik at du nå virkelig kan samle alt på ett sted!"

Du har glemt å legge ved den frivillige obligatoriske «pay later» tjenesten som nå koster 590,-. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...