Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så den ved jobb i høst. Så da veldig bra ut. Synd at det som regler ender samme visa som andre. 

Skrevet

@Dusy Interessant artikkel på en aktuell problemstilling. Først og fremst må man nok forstå at ordet "kondemnert" er en juridisk tilstand/definisjon av et produkt, og at det egentlig ikke sier noe annet enn at man har vurdert at "kostnaden for å reparere objektet er høyere enn hva vi anser som fornuftig". En kan derfor konkludere med at det fordrer et visst skjønn i når det er relevant å opplyse om at bilen har vært kondemnert og ikke. Betydningen av at bilen har vært kondemnert er for eksempel betydelig større om bilen har hatt omfattende karosseri- og strukturmessige skader kontra at batterikassen har vært bulket.

I denne saken ser man at bilen egentlig ikke har hatt noen nevneverdig stor og omfattende skade (alt er relativt, men i karosserimessig forstand er vel dette heller å anse som lite?) og hvorvidt opplysningsplikten inntrer er nok i dette tilfellet heller uklart. Jeg tolker dommen til at det har hatt en viss relevans, men kjøperen blir felt på et annet viktig moment. Det er nemlig slik at "feil man oppdaget eller burde oppdaget" ikke kan reklameres for i ettertid. Her har kjøperen hatt klare indikasjoner på at bilen har hatt større skader/reparasjoner og unnlatt å foreta undersøkelser om dette. At man velger å gjennomføre kjøpet, vitner om at markedet også aksepterer denne type tilstand. Jeg tipper kjøperen - da han skulle selge bilen - ble klar over realitetene ved det å eie bil, at de taper seg i verdi, og tapet har vært større enn de kanskje selv hadde sett for seg. Av den grunn har de da forsøkt å hekte en sak på tidligere eier, uten at de har vunnet fram med det. 

Skrevet
2 timer siden, 316 skrev:

edit: Husker dere M3 GT som ble stjelt og delt fullstendig i molekyler? Mener de fant igjen bakdelen av karosseriet som var delt i to, til og med skruer var borte. 

Denne?

e36_m3_gt_stjlet.thumb.jpg.9dc85eb7b081dc85c3424f76babb839b.jpg

Skjedde noe lignende med en hvit E92 M3 for 2-3 år siden.

Stjlet_slaktet_E92_M3(1).thumb.jpeg.00d5c1071d4e5af992bc282744890a58.jpegStjlet_slaktet_E92_M3(2).thumb.jpeg.2713d0c82456ad4510be5c486c2afac5.jpegStjlet_slaktet_E92_M3(3).thumb.jpeg.d6108e3a84b303357dc85a1295af74e7.jpeg

Skrevet

Noen som har montert en slags kill switch på bilen sin? Nå som tyven bare trenger å luske rundt med en laptop for å hente signal fra nøkkelen til å starte bilen

Skrevet

1 hour ago, E.C. said:

Enklere å kjøpe en faraday cage til nøkkelen som sperrer for signal. 

Eller kjøpe noe sånt: https://www.keylessdefender.org

Eller kjøpe nyere nøkkel fra BMW hvor bevegelsessensor er innebygd. Mener det ble rundt 2019 BMW gått over til det. 

Skrevet
1 hour ago, Espen.st said:

Noen som har montert en slags kill switch på bilen sin? Nå som tyven bare trenger å luske rundt med en laptop for å hente signal fra nøkkelen til å starte bilen

Uansett om du tenker F80:F3x, er det lurt med evt Class 5 alarm eller koble løs OBD. De kan komme til OBD porten uten å utløse standard alarmen og så bruker de følgende https://goldcarkeys.com/product/for-bmw-force-ignition-tool-by-goldcar/

Da trenger de ikke nøkkel engang ;) 

Skrevet

Apropos stjele biler. I sommer da jeg var i ferd med å hente min e30 hos første eier hvor den hadde stått parkert i garasjen siden 2016 (uten at porten hadde vært åpnet) så skjedde det noe ganske spesielt. Vi hadde dytta den ut og drev med den utenfor porten en stund, slik at det var mulig å se fra hovedvegen som gikk ca 30 meter unna. 

Ca en uke etter vi hadde hentet bilen, så rev noen av to bord midt på porten slik at det ble hull rett gjennom porten, og ble tydeligvis veldig skuffet over at bilen ikke sto der lenger. 🥸

Skrevet
På 19.2.2026 den 21.59, Saltkjelen skrev:

Så BMW Norge hadde en ER-registrert iX3, så antar det kanskje er denne som vises fram hos Skøyen (de har ofte flåten til BMW Norge hos seg). Lurer kanskje på om den var mørkegrå eller noe slikt.

Sto en slik hos Bavaria (Bekalger…Hedin Automotovie) som jeg fikk se her om dagen da jeg var innom for å kjøpe oljefilter til B10’n. Så jo iX3 i München tilbake i September, men nå fikk jeg sitte inni også. Proporsjonene på bilen er veldig bra for en gang skylt fra BMW, men jeg synes bilen ser veldig snål ut når man står foran den og har den på gulvet foran seg. Den ser liksom ikke ut som noe annet, veldig futuristisk. Dette blir kanskje en tidløs bil? Jeg vet ikke. Interiøret er som fryktet, noen hakk opp fra G60 men fortsatt skuffende greier synes jeg. Jeg har sagt det før at under skallet så er iX3 kanskje den beste elbilen på markedet, vanvittig bra totalpakke. Bare så synd de har løst designet på denne måten. 

Nei jeg holder fast ved at den nye GLC’n til Mercedes fremstår som langt mer elegant og normal. Interiøret her er også veldig futuristisk, hele dashbordet er basicly en stor skjerm. Men detaljnivået er skyhøyt, skinn, børstede alu detaljer og høyverdige materialer selv der man normalt sett ikke skal berøre. 

Jeg møtte på min onkel hos Bavaria som venter på iX3 50. Etter å ha eid en X5 45e, så iX 50 for så gå tilbake til X5 45e igjen (iX’en gikk ikke tur retur hytta på en lading) så var han bitte litt skeptisk etter å ha vært super fornøyd med X5. Men han kjører stor sett firmabilen sin og tanta mi trenger ikke en stor X5 å ratte rundt i så de ville forsøke en iX3. Men han mente at dette helt klart blir en nedgradering i premium og komfort fra X5. Det er det ikke vanskelig å være uenig med han i

Skrevet

Fant fram denne jeg tidligere har brukt til INPA, rekner med denne kan brukes til Ista også? 

Er her noen som tar på seg og lage til Ista på min PC via Teamviewer? Mot betaling selvsagt 😊 

20260222_142528.jpg

Skrevet

K-CAN fungerer jo på E-chassis, så det er jo ikke helt bortkastet.

ENET fungerer på F og nyere chassis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...