KireS Skrevet i går, 16:11 Skrevet i går, 16:11 (endret) Enig i dette @Fredrik 90 veldig morsomt å være på bilsafari i europa og se på modelle vi ikke har eller ser i norge. Tenker også på hva vi taper av mobilitet mtp elbiler. Her nede dundrer småbiler på kryss og tvers av landene. For 20 år siden dundret noen kjenninger ned til Malaga fra Oslo i familiens slitne Yaris, kjørte på skift. Sånt går ikke lengre og går tapt når småbilene går 20 - 30 mil før de må lades. Så at europeere ikke velger EL i noe stor grad er helt forståelig. Skulle gjerne fått noen av de nye hybridene de kan kjøpe her nede. Endret i går, 16:14 av KireS Fredrik reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet i går, 22:30 Skrevet i går, 22:30 5 timer siden, KireS skrev: Enig i dette @Fredrik 90 veldig morsomt å være på bilsafari i europa og se på modelle vi ikke har eller ser i norge. Tenker også på hva vi taper av mobilitet mtp elbiler. Her nede dundrer småbiler på kryss og tvers av landene. For 20 år siden dundret noen kjenninger ned til Malaga fra Oslo i familiens slitne Yaris, kjørte på skift. Sånt går ikke lengre og går tapt når småbilene går 20 - 30 mil før de må lades. Så at europeere ikke velger EL i noe stor grad er helt forståelig. Skulle gjerne fått noen av de nye hybridene de kan kjøpe her nede. Ja her er du faktisk borti noe veldig essensielt. Fordi at den gjennomsnittlige bilen i Europa er jo en småbil, jeg mener Dacia Sandero og Renault Clio var Europas mest solgte biler de siste årene. Og det henger sammen med at de fleste europeere bor i storby og lever på begrenset plass. Derfor klarer en familie seg med en mindre bil. Men en gang i året skal man på ferie til syd Europa, og i motsetning til nordmenn så kjører Europeere flest på ferie. Dette er det faktisk studier på at Europeere flest kjører på ferie, det er jo bare å se på antallet av Danske, Nederlandske, Belgiske og Tyske biler man møter på i Syd Europa. Og da alt ifra store SUV’er til Kia Picanto med takboks. Så dette i seg selv er årsaken til at mange skygger banen. Også er det jo det faktum at en ny VW Golf 2,0 TDI 116 hester går 1200 km og koster 34 000 Euro. Mens en iD3 som for det første ser fremmed ut for en traust Europeer, og for det andre ikke kan trekke til henger koster svimlende 47 900 Euro for versjonen med inntil 627 km rekkevidde. En Golf GTI som sikkert lett klarer 1000 km på en tank koster 46 000 Euro. En Golf GTE ladbar hybrid som kjører 142 km elektrisk og resten på bensin koster 44 000 EUR. Til sammenligning så koster en Tesla Model 3 med beste rekkevidde ca 45 000 Euro. Så her er hele årsaken til at Europeere ikke vil ha elbil, og de som vil kjøper Model 3. Saltkjelen, ahj, sveigis og 2 andre reagerte på dette 5
Fredrik Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden @Fredrik 90 Det er en fin oppsummering av situasjonen og hvis du legger til at temmelig mange har små og billige biler fordi de hjemme parkerer på store fellesparkeringer eller på gaten har man et nogenlunde godt bilde av situasjonen i mange av de store landene i Europa. I tillegg kommer naturligvis et gammelt strømnett i primært østeuropa og deler av sydeuropa. Det må moderniseres før f.eks lading hjemme blir aktuelt. Det er vanskelig å mene noe annet enn at miljøpolitikerne i EU har oppvist en utrolig arroganse ved å ikke erkjenne dette. Den regningen er det nå de europeiske bilprodusentene som betaler.
Rune-K Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) 11 timer siden, Fredrik skrev: @Fredrik 90 Det er en fin oppsummering av situasjonen og hvis du legger til at temmelig mange har små og billige biler fordi de hjemme parkerer på store fellesparkeringer eller på gaten har man et nogenlunde godt bilde av situasjonen i mange av de store landene i Europa. I tillegg kommer naturligvis et gammelt strømnett i primært østeuropa og deler av sydeuropa. Det må moderniseres før f.eks lading hjemme blir aktuelt. Det er vanskelig å mene noe annet enn at miljøpolitikerne i EU har oppvist en utrolig arroganse ved å ikke erkjenne dette. Den regningen er det nå de europeiske bilprodusentene som betaler. Det er nok en viktig grunn du nevner her. I Norge er det veldig mange, i motsetning til resten av Europa, som bor i enebolig og har mulighet til og lade hjemme. Men de har montert veldig mange trafoen de siste årene her hjemme også for og få et stabilt nett til hjemmelading, den kostnaden er det ikke mange som snakker om. Endret 8 minutter siden av Rune-K
Daniel. Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Dere som har G-serie BMW med slik iDrive hjul, i løpet av en knapp 8 minutters kjøretur så har jeg blitt blendet av solen minst tre ganger fordi den treffer denne. Er dette en normal greie for dere? 😂
Skulebollen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 3 minutter siden, Daniel. skrev: Dere som har G-serie BMW med slik iDrive hjul, i løpet av en knapp 8 minutters kjøretur så har jeg blitt blendet av solen minst tre ganger fordi den treffer denne. Er dette en normal greie for dere? 😂 Ja😅 Utvilsomt irriterende Daniel. reagerte på dette 1
Eystein Ose Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Spørsmål til husbyggerne her inne! Som nevnt før skal vi i gang med et påbygg-prosjekt på huset, og spaden går i jorda rett over ferien. En ting som gjenstår å lande er vindu, og da er det soldemping som er tema. Påbygget blir mot Sør-Vest. Fordeler/ulemper? Eventuelt hvilken grad? Bilder? Vil naturligvis ha likt på tilstøtende vegger. Ellers blir det tre-lags vindu fra Nordvest Vinduet Endret 3 timer siden av Eystein Ose
Skulebollen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Soldemping på alt. Ett av mine største anger er at jeg kun tok soldemping på vindua i stua som er mot kveldssola. Disse står aleine så er ikke ett estetisk problem. Men IMO ser det bedre ut med soldempa vinduer, i tillegg til at sola står på alle sider av huset, hos meg vertfall😅
Eystein Ose Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hvilken grad soldemping vil du anbefale?har du bilder?
eivi91 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Ville absolutt valgt soldemping ja. Jeg tok ikke soldemping på noen av vinduene mine, og i tillegg har jeg innvendige screens, som gjør at jeg får all varmen inn. Sommerhalvåret må varmepumpa brukes flittig til kjøling. 😅 Bare i dag, når jeg nå er borte på ferie, så fikk jeg ikke med meg at det var såpass solrikt hjemme før nå på kvelden. Sjekket Netatmo og inne i stua hadde det kommet opp i 32.6 grader før jeg fikk switchet varmepumpa over på kjøling. 😅 Nede i 25 grader igjen nå, og nå får pumpa stå i AUTO resten av turen. Så jeg må nok se på en utvendig vindusfoliering etter hvert, eller utvendige screens, eller begge deler. 🤔
Eystein Ose Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Takker for tilbakemelding. Er innstilt på at vi skal ha, men sliter me å bestemme oss for hvor mye😬
Fredrik 90 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 2 timer siden, Daniel. skrev: Dere som har G-serie BMW med slik iDrive hjul, i løpet av en knapp 8 minutters kjøretur så har jeg blitt blendet av solen minst tre ganger fordi den treffer denne. Er dette en normal greie for dere? 😂 Hehe, ja jeg fant fort ut at det var en av bakdelene med krystall. Forbausende mye refleksjoner, men likevel så synes jeg det setter en sånn fin spiss på interiøret at jeg lever fint med det. Har fått høre mer enn en gang fra baksetet "Pappa! Du har regnbue på kinnet ditt" 😂😂
Ingvaldsen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Endte opp med maks demping, som er 70% mindre varme innslipp eller noe slik. Og innebygd screens i tillegg, men denne veggen er sørvendt. solen varmer fortsatt bra inne, har ikke koblet opp screens enda. tennbrikket og Ampera reagerte på dette 2
tennbrikket Skrevet 3 minutter siden Skrevet 3 minutter siden 1 time siden, Ingvaldsen skrev: Endte opp med maks demping, som er 70% mindre varme innslipp eller noe slik. Og innebygd screens i tillegg, men denne veggen er sørvendt. solen varmer fortsatt bra inne, har ikke koblet opp screens enda. Har ish fått koblet opp mine. Elektriker som er i feriemodus, så mangler å trekke til siste verandadøren. Monteringen var hvert fall lekende lett. Gikk for mørkeste duken, og jeg angrer hvert fall ikke, ved sterk sol i sofaen, så merker man faktisk solen litt gjennom screenen. Ble ganske smidig med disse boksene, selv om innebygde hadde vært nice, men der må markedsføringsavdelingen ta tak😝
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå