Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 30.1.2024 den 17.50, thbrekke skrev:

Tips til sommerdekk? Skal ha nye dekk til min F11. Har sett på Hankook ventus S1 EVO3. Noen som har erfaring med disse? Eventuelt tips til andre merker i ca samme prisklasse?

nærmer meg totalt 100k km på michelin ps4s, veldig gode dekk. Har kjørt endel med hankook og falken, kjøper falken i nedre prisklasse. Men falken har betydelig kortere levetid en michelin og ikke fullt så gode ved aktiv kjøring, men begge er veldig bra på regn.

 

alt i alt så er det omtrent like dyrt med falken som michelin om ikke bilen står til pynt.

eneste negative med michelin er at de trapper seg på innsiden når du begynner å få mange kilometer på de, har det problemet på min x5 og mamma sin. Mamma sine ps4 suv har gått snart 40k km på sommerstid

 

hadde ikke det problemet på e39 og f11

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ingvaldsen said:

Har mange nærmer meg totalt 100k km på michelin ps4s, veldig gode dekk. Har kjørt endel med hankook og falken, kjøper falken i nedre prisklasse. Men falken har betydelig kortere levetid en michelin og ikke fullt så gode ved aktiv kjøring, men begge er veldig bra på regn.

 

alt i alt så er det omtrent like dyrt med falken som michelin om ikke bilen står til pynt.

eneste negative med michelin er at de trapper seg på innsiden når du begynner å få mange kilometer på de, har det problemet på min x5 og mamma sin. Mamma sine ps4 suv har gått snart 40k km på sommerstid

 

hadde ikke det problemet på e39 og f11

I 245+275 i 20" er det vel kun PSS som kan leveres med stjerne fra Michelin. Mulig det blir ganske lik nullavvik i omkrets ved 285 bakdekk.

Jeg skal forhøre meg litt rundt på priser på Hankook og Michelin til min F11. Håper å kunne få noe rabatt da jeg må ha nye sommerdekk med stjerne til F36’en også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli billig gitt; jeg hadde lett tatt en MX-30 til 900kr/mnd med 75k i innskudd. 112k over 3 år/30k km, vinterhjul inkl, 0,99% rente. 
https://mobile.no/nybil/personbil/mazda/mx-30/kampanje/?utm_source=google&utm_medium=banner

Vi har en slik på jobb som pool car, og sett bort fra en noe tøysete rekkevidde er det en veldig hyggelig og tight bil å kjøre, og en veldig fin plass å oppholde seg, fint interiør. Minner meg litt om en slags i3 SUV, med interiøret og bakdørsløsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30k kilometer kjører man jo i løpet av 1-1,5 år.

Hvordan ser regnestykket ut hvis man kjører 60-90k i løpet av 3 år? 

Utviklinga går fort og om 3 år vil jo rekkevidden fremstå helt håpløs.

Så det er muligens greit med leasing selv om jeg syns det er drøyt på betale halve bilens verdi for å disponere en bil i 3 år. 

 

Mulig jeg bare er håpløst gammeldags/utdatert men jeg liker helst å ha et eierforhold til bilene mine. 

 

Men absolutt en fin bil. Fungerer nok fint som handlevogn/pendlerverktøy.

Vurderte den faktisk som arvtager til i3en, men endte i en ljtt annen retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, papertiger skrev:

Nå begynner det å bli billig gitt; jeg hadde lett tatt en MX-30 til 900kr/mnd med 75k i innskudd. 112k over 3 år/30k km, vinterhjul inkl, 0,99% rente. 
https://mobile.no/nybil/personbil/mazda/mx-30/kampanje/?utm_source=google&utm_medium=banner

Vi har en slik på jobb som pool car, og sett bort fra en noe tøysete rekkevidde er det en veldig hyggelig og tight bil å kjøre, og en veldig fin plass å oppholde seg, fint interiør. Minner meg litt om en slags i3 SUV, med interiøret og bakdørsløsningen. 

Ryktes at de er noe drit å hurtiglade med en hastighet som tilsvarer halvparten av i3. Så da forsvinner hele vits med bilen i mine øyne. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, ahj said:

Ryktes at de er noe drit å hurtiglade med en hastighet som tilsvarer halvparten av i3. Så da forsvinner hele vits med bilen i mine øyne. :P 

Dersom du bruker det til det den er - en bil for nærmiljøet, så funker den upåklagelig. Den på jobb er litt ubrukelig mtp. at vi har et verksted inni fjordene gjennom undersjøisk tunell og landeveier og motorvei, 130km tur/retur, da går det akkurat. Men ikke noen ærend utenom. Men med bil nr 2 kjører vi ca 200-300km i uka, der 95% er fram og tilbake til jobb. Noen ganger ut til leverandører for å følge opp bygging. Men en slik hadde servet oss helt fint, den ville jo stått i lader hver natt (dersom vi hadde hatt lader :D ) . Til en pris på 110000kr over 3 år med bekymringsfritt bilhold synes jeg ikke det er så galt. Men ja, som elbil er den ikke så bra, den er faktisk bedre som bil vil jeg si. Den kjennes ut som og kjører som et kvalitetsprodukt.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lars89 said:

30k kilometer kjører man jo i løpet av 1-1,5 år.

Hvordan ser regnestykket ut hvis man kjører 60-90k i løpet av 3 år? 

Utviklinga går fort og om 3 år vil jo rekkevidden fremstå helt håpløs.

Så det er muligens greit med leasing selv om jeg syns det er drøyt på betale halve bilens verdi for å disponere en bil i 3 år. 

 

Mulig jeg bare er håpløst gammeldags/utdatert men jeg liker helst å ha et eierforhold til bilene mine. 

 

Men absolutt en fin bil. Fungerer nok fint som handlevogn/pendlerverktøy.

Vurderte den faktisk som arvtager til i3en, men endte i en ljtt annen retning. 

Vi kjører 10-12k km/år med vår nr. 2 bil. Dette er jo ingen primærbil. Jeg hadde aldri i verden valgt hverken den eller i3 som en bil til å kjøre 60-90k/3 år med. Akkurat derfor er leasing på slike biler det lureste - så slipper du å sitte med bilen om 3 år. Tommelfingerregelen er jo at bilenes verdi reduseres til 60-50% av nypris over 3 år, det ser en på restverdiregnestykkene på mange biler. 

Har leaset F20 for 10 år siden selv, og jeg er enig - jeg er også gammeldags og liker å ha et eierforhold til bilene mine. Men akkurat som du sier - som handlevogn/smør og brød bil til og fra jobb fremstår dette som et rimelig alternativ i mitt hode, der en ikke trenger å tenke på uforutsette utgifter de neste 3 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MX-30 er kul og helt grei å kjøre. Den har dessverre latterlig lav ladehastighet og noget begrenset rekkevidde. Men det er ikke så nøye egentlig da det er en bil nr. 2 ment for by/nærmiljø. Altså en daily med lading hjemme. Det er få biler som gir mer billigere bil for pengene og den er helt klart i konkurranse med i3. Dessverre for Mazda utkonkurrerer BMW i3 og i3S MX-30 på omtrent alle punkt. Fordelen er at Mazda er nyere, og man får ved kjøp garanti. Det er også mulighet å gjøre skikkelig gode bruktkjøp. Naboen kjøpte sin i fjor vår og er storfornøyd med sin MX-30, hadde en prat med henne litt før jul. Det er som Mazda sier, bil nr. 2 som gjerne blir bil nr. 1. Likevel vil en i3 by på mer kraft, mer morsom kjøring(gokart) og sannsynligvis billigere bilhold(lett bil, alu/karbon, enkel satt sammen ++). Har man i3S i tillegg vil også bilen være mer stabil i høyere hastigheter og sporingen man kan oppleve i i3 er borte. Men man er forskjellig i valg av bil, derfor har vel en kollega her en greit ny Suburban for å få med de to ungene og baggasje på ferie mens jeg klarer meg meg Model 3. 🤷🏼‍♂️
 

Edit: For å støtte under mine inntrykk og mening, så er det fler som er enig:

https://autoev.co.uk/new-mazda-mx-30-vs-used-bmw-i3s/

IMG_3087.thumb.jpeg.ac1276dce4d9f53d95d270705df7858f.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke over 30k km/år samlet på tre biler en gang, så her hadde nok 30k km på tre år fungert fint. Er derimot ikke helt fan av bakdørene i en «rundt dørene»-bil, der unger ofte skal kjøres hit og dit rundtom.

At den derimot er et godt økonomisk kjøp er det nok liten tvil om.

Dette med bilkjøp og hva som er økonomisk fornuftig (sett fra et bilinteressert perspektiv) er ikke lett om dagene, og med to biler som burde vært byttet etterhvert er det ikke lett å vite hvilken vei man skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Style 121 som står på 6-serien blir byttet ut med BBS CK 2 kommende sesong. Style 121 havner på E61-en. 

IMG_3816.thumb.jpeg.777e17a3cfb7782dce3eb7ddaf0e6f39.jpeg

Felgene mangler beskyttelseskanten som ble levert med felgene originalt, og det ser ut som denne er vanskelig på få tak i. Frem til jeg får tak i denne tenkte jeg å lakke kantene, men er usikker på om jeg bør gå for sølv eller grått. Innspill? 
IMG_3817.thumb.jpeg.12fcc55a076fc7bea8e25ef06b566c57.jpeg
Jeg finner veldig lite info om disse på nettet. Er de todelte, eller er det bare pynteskruer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, wSax skrev:

Style 121 som står på 6-serien blir byttet ut med BBS CK 2 kommende sesong. Style 121 havner på E61-en. 

IMG_3816.thumb.jpeg.777e17a3cfb7782dce3eb7ddaf0e6f39.jpeg

Felgene mangler beskyttelseskanten som ble levert med felgene originalt, og det ser ut som denne er vanskelig på få tak i. Frem til jeg får tak i denne tenkte jeg å lakke kantene, men er usikker på om jeg bør gå for sølv eller grått. Innspill? 
IMG_3817.thumb.jpeg.12fcc55a076fc7bea8e25ef06b566c57.jpeg
Jeg finner veldig lite info om disse på nettet. Er de todelte, eller er det bare pynteskruer? 

Steike dette er fine felger du har her @wSax.

Mitt svar er ikke et fasitsvar ,men alle mine felger som jeg fikser opp blir lakkert sølv .

Føler det er det nærmeste man kommer det originale.

Style 124 vil og bli lakkert opp i dette etterhvert .

Legg ut bilde når du får de på bilen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Steike dette er fine felger du har her @wSax.

Mitt svar er ikke et fasitsvar ,men alle mine felger som jeg fikser opp blir lakkert sølv .

Føler det er det nærmeste man kommer det originale.

Style 124 vil og bli lakkert opp i dette etterhvert .

Legg ut bilde når du får de på bilen 😊

Håper disse gjør seg på bilen, ja! 
 

Takk for innspill! Senter vil nok uansett bli beholdt i originalfargen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innlegg @Werther delte om en Golf 4 på autobahn i spotte tråden fikk meg til å mimre tilbake til en av de artigste bilene jeg har vært på roadtrip med, en VW Passat B5 1.8t 🤫 Bilen var riktignok trimmet og gikk i ålreite hastigheter på autobahn, men det måtte likevel jobbes med! Og gledes-gevinsten av å se speedometernåla stige var langt artigere enn med biler man vet går fort 😄.  Kanskje det er flere som har eksempler på typisk kjedelige biler, men som likevel ble opplevd som morsomme? 
 

IMG_2885.thumb.jpeg.1a98c39dd3c946e54962643980ec203b.jpegIMG_2942.thumb.jpeg.95c32769e2aec587a0e60e84be61189f.jpeg

Endret av Robkill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at den Golf 4ern som @Werther så på Autobahn i godt driv var en 1,9 TDI 130 hester. Med litt tuning så kan man fint hente ut 170-180 hester og da er det ikke noe problem å pushe 200 km/t med god margin. 

Men jeg må nesten ta en opplevdes jeg også hadde med en overraskende kjapp VW. Dette var i 2012 på Autobahn A9 mellom Nürnberg og München. Da kom jeg i følge med en VW Polo Cross mk4 (2002-2009) som hadde ett vanvittig tempo for en sånn bil. Helt vanlig plain sølv Polo Cross med en vanlig voksen fyr bak rattet. Han lå godt over 200 km/t å cruisa, tror vi var oppe på 220-225 km/t og føreren satt bak rattet med en mine som som dette var det mest naturlige i hele verden. Lurte fælt på hva som gjorde den så rask. De kom jo med 1.8T motoren, men det var kun GTI varianten. En bensin 2,0 fikk man også, men kun på det Brasilianske markedet. Man fikk også 1,9 TDI men med maks 90 hester….bortsett fra Cross modellen på det Tyske markedet. Der fikk man 1,9 TDI med 130 hester og en toppfart på 206 km/t. Det må ha vært en sånn med tuning jeg møtte på den dagen.

Det virker som 200 km/t er en litt sånn magisk grense. Når du passerer den så er det en del biler som ikke lenger kan slå følge med deg. Derfor blir man litt overrasket over sånne eksempler. Jeg følte litt på det i fjor sommer da jeg var nede med min helt plaine pre LCI non M-sport E87 130i. Den ser IKKE skummel ut i bakspeilet, dessuten er det nå en gammel bil. Jeg slet rett og slett med å bli tatt seriøs av de andre "Schnellfahrerene" i venstre fil på Autobahn. Type sort Audi A6, BMW G21, Porsche Cayenne osv…når de selv lå i 235 km/t så ville de liksom ikke slippe meg frem. Det har aldri vært noe problem med G30en, da har jeg liksom vært "en av dem" i en bil som alle kan se at er kapabel til å gå 250 km/t…derfor lar de meg passere. Men det var litt vittig å oppleve, når de så måtte legge seg til høyre så var det å klemme til å seile forbi med baby bimmeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...