Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Hva er du ute etter ? Film opplevelse eller musikk/stereo lyd ? 

Skal selge det på vegne av dødsbo så må få det vekk raskt. 

Det lager nok lyd til å få naboklager ihvertfall.

Er noen Dali Concept 1/CT bak/senterhøytaler også, men disse har vel lav verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lars89 skrev:

Skal selge det på vegne av dødsbo så må få det vekk raskt. 

Det lager nok lyd til å få naboklager ihvertfall.

Er noen Dali Concept 1/CT bak/senterhøytaler også, men disse har vel lav verdi. 

Typisk meg å svare først å lese etterpå, trodde du skulle kjøpe😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/10/2024 at 11:29 AM, Reef89 said:

Bruker Ctek MXS 7.0 og er veldig fornøyd med den. Mer enn nok til vanlig bruk.
Liten og lett som gjør det enkelt å ha den med i bilen. Har også kjøpt litt tillegsutstyr som ekstra lang kabel, kabel med batteri klemmer (for alle biler), overvåkingsøye med ladeuttak og LED status i motorrom osv.

https://www.ctek.com/no/batteriladere-12v-24v/bruksområde/fritid-og-sport/campingvogn/mxs-7-0-eu

 

On 2/10/2024 at 12:12 PM, E.C. said:

Ctec har nå vært i gamet en stund, så trolig mer stabile og gjennomtenkte enn de som stadig leverer til billigkjedene. 10A er lurt om det først er flatt og du ikke har hele dagen. Går fortsatt noen timer til lading. Et 95Ah batteri vil teoretisk ta 9,5t fra null til full med 10A, selv om det ikke er helt riktig i praksis når man ikke kan holde 10A hele veien opp til 100%. Et tomt batteri kan derimot ta ganske mye ladestrøm, så å velge 10A over 4A vil være ganske nøyaktig 2,5x raskere.

Jeg har en fra Biltema (på 4A), der hadde klemmene rustet i stykker etter et par år, så disse byttet jeg (krymploddet nye klemmer jeg kjøptr). Den nektet også å lade MC-batteri nå i vinterkulda så mulig selve laderen har konket ut. Den er topp 10 år. Det er nå ikke 4A du skal ha, men de fra Biltema pleier å se veldig like ut, uansett hvor mange ampere det er, så dette er heller tilbakemelding på kvaliteten på disse. Den leverte dog bang on 4A, testet med tangamperemeter.

 

10 hours ago, Hpi said:

Kan bare stemme i når det gjelder Ctek. Jeg har en MSX 7.0 og en MSX 10. Brukes til både bil og båt.  Begge har Agm/vinter program som betyr litt høyere ladespenning tror jeg.  Det står AGM batterier i mange Bmw`er nå.  Som @Reef89sier så får du også forskjellig kjekt å ha ekstrautstyr til de som f.eks "fast" plugg med ringkabelsko istedenfor klemmer og plugg med rød/gul/grønn lysdiode. 

INDICATOR_EYELET_M8-web-big-1.jpg.9d82b144a5f9a0160d31a0eb0fc0ba61.jpg

Takk for innspill! Holdt på å gå for en 10A utgave av Defa sin SmartCharge (som jeg har i 4A utgave i dag). 
Men så tipset dere om Ctek, så kom jeg over denne relativt nye modellen fra de:

Ctek Free Kombinert «booster» og lader, 20A.

tenker jeg går for denne, virker som en bra sak å ha i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@sveigis Syv generasjoner med perfeksjon på fire hjul 😎 Vanskelig å velge en favoritt her, men E34 B10 Biturbo trekker nok det lengste strået for min del. 

Ja her måtte jeg tenkt ,men e34 B10 er nok den jeg ville hatt først .

Huff nei vanskelig dette Fredrik .😅

Men får man nyere fem seier med sprek bensinmotor eller er det bare diesel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Ja her måtte jeg tenkt ,men e34 B10 er nok den jeg ville hatt først .

Huff nei vanskelig dette Fredrik .😅

Men får man nyere fem seier med sprek bensinmotor eller er det bare diesel ?

Hvis du tenker G30/31 så fikk man 540i med 340 hk og M550i med 544 hk helt opp til den gikk ut i 2023. Nye femmeren, G60/61 er det verre med…her er den ladbare hybriden 550e den sprekeste med bensinmotor. 550e har heldigvis en bensin rekkesekser. I markeder utenfor Europa får man derimot G60 540i med bensinsekser uten hybrid hjelp og 381 hester. V8 kommer kun i M5 heretter..

Så man kan fortsatt i nye 5-serie få en god klassisk BMW drivlinje, men linjene fra gammelt til nytt begynner å viskes ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvis du tenker G30/31 så fikk man 540i med 340 hk og M550i med 544 hk helt opp til den gikk ut i 2023.

M550i hadde vel 462hk frem til 2020. Fra 2020 (07/2019) fikk bilen 530hk i forbindelse med introduksjon av laserlys (for V8), iDrive 7 og Live Cockpit Professional. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Shattered skrev:

m5pipes4.thumb.jpg.e74df10e86b419f17f26d527722744c6.jpg

Jeg er glad i en pen ende på bilen, men dette er min favoritt av alle M-biler. Egentlig foretrekker jeg touring, men denne kan jeg fint tenke meg et eksemplar av i sedan :P

 

Designmessig så foretrekker jeg min egen E39 B10 av de bilene @sveigis. E39 designet er så bra at det blir utrolig lekkert enten i M5 drakt eller i B10 bekledning. Er vel den eneste modellen som behersker begge utførelsene rent designmessig. G30 LCI kommer nærme dog. På F10 og E60 så blir Alpina utgavene så tamme opp mot M5 versjonene, som på sin side ser hele førsteklasses ut. E34 og E28 Alpina blir litt mye spoilere, der er M5ene langt mer diskré og elegante. E12 hadde jo ingen M5 variant (M535i er ikke M5).

Det som derimot er litt dumt med E39 i Alpina utgave er vel kanskje at det er den modellen av de 5-serie baserte Alpina modellene hvor Alpina gjorde minst endringer i forhold til standard utgaven. Det var lett trimming av motor, rustfritt eksosanlegg, annen programvare og fremfanger. Thats is! Selv den åpne diffen fra 540i har fått bli på B10 4,6. Dette skyldes jo at 90 tallet var den perioden hvor det var bitte litt gnisninger mellom BMW og Alpina. Gutta i Buchloe måtte holde litt igjen for å ikke trå på tærne til M avdelingen 😅 Jeg er uansett forferdelig glad i min E39 B10 4,6…det jeg var ute etter var en strøken E39 med litt motor. Det var aldri planen at det skulle bli Alpina, jeg vurderte både 528i og 540i men prishoppet opp til B10en jeg kjøpte var ikke så stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh dyrt å ha bil ass... ikke det at den er så gammel heller. 2020 modell, men gått 210k. 

Tenkte det var lurt å ta en runde med ny olje på differ, girkasse, haldex osv, i tillegg til vanlig service. Pluss at begge batteriene var dårlig. Gode 20k. I tillegg fant de stor oljelekkasje fra toppakningen, så blir vel fort 15k der også. 

Oljeskiftene var visst veldig på tide, spesielt på diff og haldex. Girkassen var tatt for 60k siden, men tenker det er er greit intervall å følge. At begge batteriene var dårlig var også forventet, da bilen har klaget flere ganger siste året. 

Jaja... bare å lukke øynene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, flobben skrev:

Ahhhh dyrt å ha bil ass... ikke det at den er så gammel heller. 2020 modell, men gått 210k. 

Tenkte det var lurt å ta en runde med ny olje på differ, girkasse, haldex osv, i tillegg til vanlig service. Pluss at begge batteriene var dårlig. Gode 20k. I tillegg fant de stor oljelekkasje fra toppakningen, så blir vel fort 15k der også. 

Oljeskiftene var visst veldig på tide, spesielt på diff og haldex. Girkassen var tatt for 60k siden, men tenker det er er greit intervall å følge. At begge batteriene var dårlig var også forventet, da bilen har klaget flere ganger siste året. 

Jaja... bare å lukke øynene. 

Bil er bare utgifter uansett merke og drivlinje, spesielt utenfor garanti. Så får man håpe bil også kan gi glede og nytte blant disse utgiftene. Det er uansett fort dyrere å kjøpe helt ny bil. Hvilken bil er dette? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Bil er bare utgifter uansett merke og drivlinje, spesielt utenfor garanti. Så får man håpe bil også kan gi glede og nytte blant disse utgiftene. Det er uansett fort dyrere å kjøpe helt ny bil. Hvilken bil er dette? 🤔

det er en volvo v90CC d4 awd. 

Har en audi e-tron som faktisk blir fem år nå også som jeg har hatt fra ny. Verditapet på den gjør at det går an å koste på den volvoen noen kroner i året uten å ha dårlig samvittighet gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...