Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, flobben said:

artig @Ingvaldsen, ikke reflektert over at eldre telefoner nå ikke lenger vil fungere pga. 2g og 3g blir borte. 

 

Dette fører jo samtidig til at vi som ikke har 4G i BMWene våre mister mulighet for oppkobling mot bilen ved hjelp av MyBMW-appen. f.eks. Webasto, så må det brukes fjernkontroll, og en kan ikke låse dører ved hjelp av appen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det blir litt sånn som i Øst Tyskland, selv om det er satt på spissen. Jeg har en kollega som vokste opp i DDR, han fortalte om da onkel i Vest Tyskland kom på besøk med splitter ny Ford Sierra. Den bilen var som ett romskip i forhold til Trabanten de selv hadde. Og historien gjentar seg. Jeg har en bekjent som selger Mercedes og han fortalte de hadde vært på produkt trening i Sverige sammen med svenske og danske kolleger. Etter ett av kursene skulle de ut å kjøre de nye modellene og ett titalls nye E450 sto på rekke og rad. Jess…kult tenkte han og så frem til å få prøvd nye E-klassen som alle kollegene fra de andre landene var så spente på. I det kurset er over får de beskjed om at nordmennene blir sittende mens danskene og svenskene kunne gå utendørs å få tildelt en bil og en kjørerute. Når de har forlatt rommet så får nordmenne beskjed om at de skal gå ut en annen utgang for å teste oppgraderte Mercedes EQB… 😂 Da kom tanken om det som man kaller "Forbidden fruits". Han forteller også at han ukentlig må avvise E-klasse kunder som har E klasse fra før. Særlig drosjeeiere og de eldre gubbene som et utstyrt med 2013 mod E350 CDI og caps med Mercedes stjerne. Ordren fra importør er at til disse skal man pushe EQE for alt det er verd, og det er nettopp dette som gjør meg forbanna. Man fratas valgmuligheter som kunde fordi myndigheter og importører driver ett eksperiment her i landet. 

Det er litt artig å komme særlig til Tyskland og gå inn i f eks en BMW forhandler. Da er liksom ting som før, slik det var før her i Norge. Det står kanskje en IX i ett hjørne bak en stabel med dekk, men ellers er det fossile biler det går i. X3en står der med 30d emblem, en 330i står å skinner, X5 M50i og 4-serien står der med eksosrør. Ute på veien ser du biler som var vanlige i Norge før men som for lenge siden er fjernet av importør. Det blir litt Auto-sightseeing som du seier. Du ser Hyundai modeller som du aldri før har sett, nyere fossile Audier som du først ikke kjenner igjen før du ser at jo at det er gamle kjenninger i ny versjon. Også legger jeg merke til spesielt de Cupra modellene, dem er jo drit tøffe og det går en del av dem. Er også noe som heter VW Areton R, en dritlekker 5-serie konkurrent som gjerne suser forbi deg på Autobahn. Også kommer du tilbake til pottit norge som faktisk fra 2010 begynte å få en ganske bra bilpark, mye flotte biler med bra motorisering. Men så tok elbil hysteriet over og alle startet å kjøpe de samme bilene. 

Artig at du nevner det, du kan få en pent brukt Arteon R med 320hk til rundt 320k før avgifter til Norge. Du ender på rundt 730' ferdig inn til Norge for en 2023-modell. Det er da samme pris som en nesten flett ny Golf R med 333hk eller ett år gammel Tiguan R. Da basert på Finn.no. Arteon er jo så spesielle at jeg ville valgt den over mye til den summen. Men til de prisene finnes det jo nesten G21 M340i. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Artig at du nevner det, du kan få en pent brukt Arteon R med 320hk til rundt 320k før avgifter til Norge. Du ender på rundt 730' ferdig inn til Norge for en 2023-modell. Det er da samme pris som en nesten flett ny Golf R med 333hk eller ett år gammel Tiguan R. Da basert på Finn.no. Arteon er jo så spesielle at jeg ville valgt den over mye til den summen. Men til de prisene finnes det jo nesten G21 M340i. 😛 

Synes jo ikke den prisen der var helt avskrekkende for en stor familiebil med 320 hk som kun et ett år gammel. Riktig nok nærmer vi oss M340i man da snakker vi vel eldre bil med høyere km stand? Men så kan man spørre seg, er en to liter firer i en bil som dette noe å trakte etter? Kunne den ikke da like gjerne vært elektrisk? Jeg tenker at på tross av den litt kjedelige motoren så er dette fortsatt en interessant bil men masser av krefter.

Når vi er vant til det ID fjaset de selger her hjemme så må jeg si dette er en meget flott Volkswagen 😀

IMG_0765.jpeg.f14b538f5228257f7c3466ffe22bed93.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Synes jo ikke den prisen der var helt avskrekkende for en stor familiebil med 320 hk som kun et ett år gammel. Riktig nok nærmer vi oss M340i man da snakker vi vel eldre bil med høyere km stand? Men så kan man spørre seg, er en to liter firer i en bil som dette noe å trakte etter? Kunne den ikke da like gjerne vært elektrisk? Jeg tenker at på tross av den litt kjedelige motoren så er dette fortsatt en interessant bil men masser av krefter.

Når vi er vant til det ID fjaset de selger her hjemme så må jeg si dette er en meget flott Volkswagen 😀

IMG_0765.jpeg.f14b538f5228257f7c3466ffe22bed93.jpeg

Disse var fine Fredrik .

Ja endelig så har man fått svaret på tingene her .

Jeg har ofte lurt på om det har blitt sånn overalt ,der det kun finnes kjedelige (Nye ) .
Nærmest sluttet å følge med på nyere biler da det kun dreier seg el biler her .

Da er det godt å se at andre land fremdeles kjøper nyere biler med det gode gamle drivstoffet ,ikke minst at det finnes fine modeller å velge i .

Alt er jo så likt her føler jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Synes jo ikke den prisen der var helt avskrekkende for en stor familiebil med 320 hk som kun et ett år gammel. Riktig nok nærmer vi oss M340i man da snakker vi vel eldre bil med høyere km stand? Men så kan man spørre seg, er en to liter firer i en bil som dette noe å trakte etter? Kunne den ikke da like gjerne vært elektrisk? Jeg tenker at på tross av den litt kjedelige motoren så er dette fortsatt en interessant bil men masser av krefter.

Når vi er vant til det ID fjaset de selger her hjemme så må jeg si dette er en meget flott Volkswagen 😀

IMG_0765.jpeg.f14b538f5228257f7c3466ffe22bed93.jpeg

Jeg hadde en Arteon R som leiebil i Skottland i oktober, og det var en veldig bra bil. Toliters turbomotor og framhjulstrekk, automat og R-versjon. Tror den var rundt 200 hk, men veldig god å kjøre. Kjedelig farge da...

20231014_153856.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, sveigis skrev:

Disse var fine Fredrik .

Ja endelig så har man fått svaret på tingene her .

Jeg har ofte lurt på om det har blitt sånn overalt ,der det kun finnes kjedelige (Nye ) .
Nærmest sluttet å følge med på nyere biler da det kun dreier seg el biler her .

Da er det godt å se at andre land fremdeles kjøper nyere biler med det gode gamle drivstoffet ,ikke minst at det finnes fine modeller å velge i .

Alt er jo så likt her føler jeg .

Ja utenfor Norges grenser så er ting som før når det kommer til bil. Elbil andelen i Europa var vel på 18% i fjor, de resterende 82% var bensin, diesel og hybride biler. Jeg har jo alltid vært en sånn som har kikket på bilene rundt meg, jeg har satt pris på de og de modellene på veien. Ettersom Norge ikke har hatt noen egen bilindustri så har bilparken vært veldig variert, mye forskjellig. Dette ser vi en slutt på nå ettersom stort sett alle bilimportører innskrenker modelltilbudet sitt i Norge til å kun dreie seg om elbil eller ladbar hybrid. Så fra å ha gått fra at hvert merke i snitt har tilbudt 8-10 forskjellige modeller så er vi nå nede i at hvert merke tilbyr i snitt 2-3 modeller. Legg så til at saueflokk mentaliteten, sterkt drevet av påtrykk fra media (viktig å være politisk korrekt) og at en aktør (Tesla) er milevis bedre enn alle andre. Da får vi ett veldig ensidig utvalg i bilparken da nesten alle kjøper Tesla. Det har blitt sånn nå at jeg blir glad av å se en nyere fossil Volvo eller VW, fordi de bilene representer noe som er bra og som alltid har vært bra. De representer en tid hvor produktene var bedre, valgfriheten var større og kjøpepresset mindre. 

Jeg har jo som sagt kjøpt ny bil, har ikke fått den ennå så dere får leve i spenning. Men kommentaren fra samtlige som har fått greie på det er "Ja ble det elbil denne gangen?" Og jeg klarer ikke å la være at det der pisser meg litt off. Hvorfor skal det liksom være normen? Da svarer jeg at ettersom jeg er i stand til å ta egne valg basert ut fra mitt behov så ble det fossilbil igjen. Da får jeg nesten utelukkede svar tilbake at det høres fornuftig ut, så slenger de gjerne på "Har ikke lyst på elbil jeg eller" eller hvis de har elbil "Ja det er jo litt tungvint med elbil av og til" 😂

Nei Jan, la oss kjøre akkurat de bilen vi har lyst til. Uansett hvor nybilmarkedet går så skal jeg kjøre gammel BMW til jeg dauer, om så bensinen koster 40 kr litern 😂

7 minutter siden, Sverre 2468 skrev:

Jeg hadde en Arteon R som leiebil i Skottland i oktober, og det var en veldig bra bil. Toliters turbomotor og framhjulstrekk, automat og R-versjon. Tror den var rundt 200 hk, men veldig god å kjøre. Kjedelig farge da...

20231014_153856.jpg

Ja jeg hadde også en Arteon som leiebil i Tyskland for noen år siden. Det var en to liter diesel, men den var veldig grei å dure rundt med den ene dagen jeg hadde den.  

Den bilen du kjørte var nok en vanlig 2,0 TSI R-line, topputgaven heter bare R og har samme motor men med 320 hester og firehjulstrekk. R-Line er VW sitt svar på M-sport, må ikke forveksles med M eller i dette tilfellet R.

Dog ser jeg til min forbauselse at Arteon faktisk ble solgt i Norge 👍

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.817.2000415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Jeg har ofte lurt på om det har blitt sånn overalt ,der det kun finnes kjedelige (Nye ) .
Nærmest sluttet å følge med på nyere biler da det kun dreier seg el biler her .

Alt er jo så likt her føler jeg .

Dette er fullt forståelig. At det rundt om kun dreier seg om biler med elektrisk drivlinje er først og fremst at det er jo det vi får servert fra leverandørene, men også pris og hva man får. Miljøhensyn driter forbrukeren i, men enkelte bedrifter er jo opptatt av dette. Man får faktisk steika bra elektriske biler til en overkommelig pris. Minuset er at for det første kryr det av de og for det andre er modellene idag så like at det kan være vanskelig å skille enkelte modeller. Hvis elbil i tillegg hjelper på økonomien med rimeligere bom og drivstoff, så kan flere ofre utseende og "det unike" for dette. Det betyr ikke at bilinteressen dør ut, men kanskje er i en liten liten forandring - hos enkelte. Det er synd Norge ikke tilbyr alle modellene som er ute i det vide, men med den avgiftspolitikken de kjører og alle fordelene som er og ikke minst har vært så skjønner jeg at den fossile drivlinjen kan være tungsolgt. Jeg mener de likevel burde tilby dette for de som ønsker. Men uansett drivlinje så påvirker jo ikke dette nødvendigvis utseende på en bil, ser man bort fra at noen elektriske biler er designet for å være aerodynamiske(såpestykket til Mercedes), så er enig i at bilmodellene burde hatt mer sjel, vært mer unik og kanskje enkelte mer tro mot eget merke. BMW føler jeg nok engang har klart det med i4 og iX1. iX liker jeg jo, men skjønner at den ikke faller i smak hos entusiaster. Tesla… kryr av de, de er overalt. Nåtidens Passat.

Kjør det man selv føler, en elektrisk bil er ikke for alle. Jeg mener en elektrisk bil skal kunne passe behovet til de aller fleste husholdninger, men det er ikke dermed sagt at interessen og følelsene er der. Bil er følelser. :) 🙌

Forresten hatt min YP i 2 uker nå. Angrefristen går ut idag og blir å beholde. Angrefrist sier du? Ja, bilen bestiller man på nett. Sålangt fornøyd, bortsett fra at annenhver bil er helt lik og bagasjeromstrekket/hatthyllen er dritt irritende. Fantombremsingen er der, nesten verre enn 3ern - satser på softwareupdate. Så nei, det er ikke BMW-kvalitet. 🤷🏼‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Marius2002 skrev:

Kjør det man selv føler, en elektrisk bil er ikke for alle. Jeg mener en elektrisk bil skal kunne passe behovet til de aller fleste husholdninger, men det er ikke dermed sagt at interessen og følelsene er der. Bil er følelser. :) 🙌

110 % enig 🙏.

Man må kjøre det man føler og ikke minst hva man føler er riktig iht kostnader og bruksmønster .

Jeg er her at min kjære frue har et stort ønske om el bil til sitt bruk og vet du hva ?Jeg forsvarer henne hundre prosent og hvorfor ?

Gratis lading på jobb feks og med sine fire mil om dagen hadde en I 3 eller Opel av noe slag ( Ja du vet kun to merker på meg 😅) så hadde det passet henne fint .

Så må jeg si en ting ,Gud bedre hvor kjekt det måtte vært å hatt en liten elektrisk pungrotte til og fra butikken her nede og .

Starte opp e61 ,er som å klargjøre et diesellokomotiv til småkjøring ,noe jeg prøver og unngå .

Jeg har aldri vært el bil hater og skjønner utmerket godt de som kjøper de til sitt bruk.

Mitt problem er at når jeg skal kjøpe bil bestandig ,så havner jeg automatisk i enten diesel eller bensin og det vil nok vedvare .

Men igjen vi her her i huset at en liten drill av en bil hadde vært på sin plass.

Så støtter jeg og det @Fredrik 90 nevner i hver el bil diskusjon at man nærmest blir tvunget til og kjøpe el bil om man kjøper nytt.

Men igjen man kjøper det man selv vil ha og samtidig må man ha takhøyde for hverandre angående dette .

Kan avslutte med hvorfor kona har lyst på el bil og siterer en situasjon i fjor sommer :

K du må ta e28en hele neste uke da girkasse på x5 er knust og bremser på Combo lekker ..

Faen ..Da forsvinner de siste 1500 jeg på bensin isteden for ny kjole jeg har holdt av 😩😩😅😅.

Ps ble kjole og penger til overs tross bruk av gammel m30b34 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, sveigis said:

Så må jeg si en ting ,Gud bedre hvor kjekt det måtte vært å hatt en liten elektrisk pungrotte til og fra butikken her nede og .

Starte opp e61 ,er som å klargjøre et diesellokomotiv til småkjøring ,noe jeg prøver og unngå .

Kjenner meg godt igjen her. Dagligvarebutikken jeg handler fast i ligger ca 1,5 km unna, og de dagene hvor jeg ikke skal  noen andre steder ender jeg opp med å kjøre 10 ganger så langt for å få motoren ordentlig varm, bare for å til slutt ende opp i akkurat den butikken.🤦‍♂️😅

En liten elbil hadde absolutt vært fint å ha til disse kortdistanseturene, men mellomløsningen har blitt bedre planlegging av ukens kjøreturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, BrokeBoi skrev:

En liten elbil hadde absolutt vært fint å ha til disse kortdistanseturene, men mellomløsningen har blitt bedre planlegging av ukens kjøreturer. 

De småturene gjør litt vondt, det kjenner jeg på. Vi har en loop hver dag som går 7 min til barnehagen, så 10 min til jobb og i reprise igjen på ettermiddagen. Det jeg redder meg inn på er at en til to ganger i uka så går bilen ett lenger stykke på motorveien i typ 120-130 km/t…noen ganger mer. Samt at jeg flere ganger i uka kjører lange omveier både fordi jeg vil kjøre en tur samt at motor må bli varm. Nå har jeg kjørt diesel BMW som brukis siden 2011 og har ALDRI hatt problemer med hverken partikkelfilter eller EGR. Men så har jeg to til tre turer i året ned på Autobahn hvor jeg kjører det bilen klarer. 

Sånn i kr og øre så hadde jeg spart mye på å gå over til en ladbar hybrid. Hadde jeg da at på til passet på å kun bruke denne på småturer og ikke 130’en eller B10en så hadde regnestykket blitt enda lenger. Men så er det det med kjøregleden da, å fyre opp V8ern for å kjøre til butikken for å kjøpe flere bleier. Det resulterer jo alltid i en spontan kjøretur på 5 mil selv om det kun er 2 km til butikken 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den siden som det ble linket til, for Honda, så står det at eCall funksjoner er tilgjengelig ved 2G/3G nett.

Litt spesielt da 2G er på vei bort. Men det er kanskje bare i Norge?

3G har jo vært borte i 2-3 år allerede.

Ellers så bilen ganske så grei ut. Relativt rimelig etter priskuttet her om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...