Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

On 6/3/2024 at 10:13 PM, Werther said:

Driver og ser litt på billige kassebiler om dagen. hadde vært kjekt med en midlertidig pizzabil med plass til litt skrot. 

Lurte på Hiace da de har sjarm, men mye vanskjøttet skrot der ute - man må over 55 000kr for å få en bra Hiace som ikke er fullstendig nedkjørt, full av rust og som trenger ny EU innen 4 mnd.  

Yaris Verso er vel det beste mtp kvalitet/driftssikkerhet, men de er fryktelig små og har normale bakdører som er upraktisk. Er vel kanskje VW Caddy diesel/manuell og Transit Connect diesel/manuell som er den beste middelveien her da de har grei effekt og skyvedører. 

Ser at det kostet 7000kr pr uke hos Rent-a-Wreck for en stor kassebil, og 8500 hos Bislett Bilutleie. Så frister jo heller å kjøpe en bil man kan ha noen måneder istedenfor å blåse 15k på 2-ukers leie. 

@Snagg30 Eller har du noen gromme varebiler på lur til en billig penge? 😉

 

 

For de som måtte være interessert i kjipe varebiler....

Det gikk litt over stokk og stein i min jakt på en billig pizzabil.  Startet med et budsjett på 30-50 000kr og tittet på Yaris Verso og Peugeot Partner....men fortsatt å øke budsjettet uke for uke og zoomet mer inn på Caddy Maxi og Transit Connect L2. 

Og så dukket det opp en overraskende billig 2019 (reg desember 2019) Transit Connect L2 (lang versjon) i en uvanlig farge med skyvedører på begge sider, delt bakluke og 3-seter (kan legge ned tredje setet og åpne luke i veggen for å få med lange gjenstander). Den er privatkjørt og ser ikke ut som den har vært i krigen på x antall anleggsplasser, bra dekk av godt merke. greit utstyrt og tidligere eier har til og med fått utført service oftere enn påkrevd - tatt hver 20 000km istedenfor hver 30 000km som er standard.  Skjønner fortsatt ikke helt hvorfor RøhneSelmer hadde priset bilen (148k) under tilsvarende Connect L2 på finn (typisk 170-200k), men det finner jeg vel sikkert ut av etterhvert som den blir brukt :-?  

Jeg har fortsatt litt lyst på en Yaris Verso som jeg kan pimpe opp med Viper-stripe, kantfelger, takvinge og bøttelykter, men det får bli neste gang. 

 

 

459_57eeda2b-3416-42da-b483-4ebde334dd87.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bra valg @Werther. Her får du beste komforten i klassen og en driftsikker og enkel bil, Ford kan varebiler 👍 Så slipper du lakk reklamasjoner og trøblete reklamasjons saker med ett vrangkjørt Møller system 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Skulebollen said:

Vag er dritt, men kom med en transit som ser halvparten så tøff ut 😎

IMG_20240615_205158098.jpg

De ser bra ut med felger og senk, men hver gang jeg ser en T6 (som jeg har tilbakelagt 100 000km i over 2-3 år), tenker jeg på hvor heldig jeg er som slipper å kjøre en.

Etter overgang til "kontorjobb" gav jeg fra meg servicebilen og overtok en 2017 Caddy maxi. Til tross for liten motor, fwd og halogenlys istedenfor LED, er dette bilen jeg ville valgt av dem 9 av 10 dager. Det føles som rene luxuscruiseren i forhold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lars89 said:

I Caddy sitter man jo å hopper i setet pga bladfjøringa bak. 

Er ikke plaget med det på min, men det skal sies at den er ganske tungt lastet med verktøy og innredning (veier ca 2200kg med fører og full tank). Kan tenke meg at tom bil er mindre behagelig.

Jeg fikk prøve en 2023 modell Caddy i ett par uker, denne har spiralfjærer bak og var en bil jeg likte på mange måter.

Det eneste jeg irriterte meg over var at vifte og temperatur må justeres via touchskjermen.

Dette hadde vært til å leve med hvis det var mulig å stille inn ønsket temperatur og ha viften på auto, men her kunne man bare justere varme på en skala fra blått til rødt og manuell justering av viftehastighet.

Når dette allerede styres fra skjermen, hadde det ikke kostet mange kronene å gjøre det om til ett ordentlig automatisk klimaanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uten last jeg tenker på ja. 

Sikkert litt sært å kjøre uten last, men spesielt for endel private kan det vær verdt å ta med i vurderingen. 

Varebil er generelt litt kinkig da de fleste modeller har sitt å stri med og de gjerne får alt for lite oppfølging både teknisk og kosmetisk. 

@Snagg30 har jo funnet sin nisje her med velholdte nyere varebiler.

Men nyere Transit Connect virker lovende. Får håpe de holder bedre enn de gamle som man måtte hive etter 10 år pga rust..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars89 Ja tenk at Citroën og Peugeot en dag gjør at jeg får mulighet til å ratte GT3, bra de er gode for noe :) Har vært en morsom reise så langt men alt med sin negative side, man hører mange si "vil starte for meg selv slik jeg kan styre dagene helt selv" det er vell så langt i fra sannheten som det kommer. Her må man være tilgjengelig nesten 24/7 både til nye og gamle kunder og folk gir en god blanke i din privat tid - samt er det fult kjør både helligdager/kvelder. Man har alltids valget om å slå av tlf 15:30 og ha helga fri men av erfaring går man glipp av salg og det er dårlig business. På oppsiden får man reise til Sveits med karbon innsug uten økonomiske bekymringer.

her er et eksempel av meldinger jeg får til alle døgnets tider, natt til søndag kom denne. 

IMG_9383.thumb.jpeg.7aced9310298aa1ed1cdad038f41d529.jpeg
 

@Werther gratulere med meget hyggelig varebil! Vil ikke si disse er noe kjip i det hele tatt, her har du gjort et vanvittig godt kjøp. Jeg selger 2016 modeller for den prisen til tider så her har du gjort et veldig bra kjøp. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Larssoyl said:

Må ha vært luksus på 90-tallet😅😃

Er vel fortsatt bedre enn 99% av det som ruller ut nytt i dag også. Eneste som kanskje er bedre i dag er multimedia/høyttalere. Ellers tipper jeg at mye av materialkvaliteten er bedre i E38-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ut for merkelig situasjon i dag 😂

Vi er i Annecy i Frankrike og har parkert i ett stort og overfylt parkeringshus. Derfor sender kona meg inn for å hente bilen mens hun venter på utsiden med barna. Jeg trasker småsliten langs rader av biler å husker ikke helt hvor bilen sto, drasser på en tung stellebag til babyen i tillegg. Så finner jeg min sorte blanke X5, tar i dørhåndtaket for å låse opp bilen…ingenting skjer, tar i håndtaket på bakdøra…ingenting skjer. Så kjenner jeg på lomma, jo jeg har jo nøkkelen…får trykke på den da…ingenting skjer. Hva faen er det nå da? Kommer jeg liksom ikke inn i bilen nå…men så klikker det plutselig i låsen og speilene felles ut…Hmm..Kan sentrallåsen ha lagget? Hiver stellebaggen i passasjersetet og hopper inn…men hvem faen sin Red Bull er det som står der i midtkonsollen?...jeg drikker ikke en gang sånn søl. Og det er da ikke min mobillader? Jeg kikker meg rundt og ser at barnesetene er borte, jeg hopper ut av bilen igjen..går bak å ser Spanske skilter!!? Xdrive 30d??? Hva faen er det som foregår her? Jeg blir iskald nedover ryggen og bøyer meg inn i bilen for å rive tak i stellebaggen…åssen har jeg klart å åpne en annen bil…som atpåtil er kliss lik min i spekk på alt fra farger til felger. Også hører jeg bak meg på hissig gebrokken engelsk "What the hell are you doing in my car?" Jeg ser da en streng, pent antrukket solbrun fyr i 50 åra, han ser da en forfjamset svett fyr som kommer ut av bilen hans drassende på en svær bagg. Bedre blir det ikke at jeg på sotrende engelsk prøver å forklare at jeg har tatt feil bil. Jeg ser han måler meg fra topp til tå, i syd Europa er du rik hvis du kjører nyere X5…jeg ser ikke rik ut der jeg står med den jævla baggen, svett i panna og noen små slitte Adidas slippers. Han følger opp mens han selv tar plassen i mellom bilen sin og meg "Are you a thief? have you stolen something from my car". Jeg bare "Nooo, i have the same car…color and everything". Han bare "Yeah right" med en sarkastisk undertone mens han kikker seg om inni bilen. I forfjamselsen så tenker jeg ikke på å ta opp nøkkelen fra lomma for å vise at jeg har lik nøkkel. Jeg skjønner derimot nå at han har trykka på nøkkelen for å lettere se hvor bilen sin er når det blinker og lysa tennes, i mellomtiden klarte jeg å komme meg inn i bilen hans…hva er oddsen for det? Jeg forlater fyren uten noen videre forklaring, jeg gir opp å forsøke å oppklare og fem biler lenger borte finner jeg min kjære PD registrerte X5…den låser seg opp når jeg tar i håndtaket og Air Podsa mine ligger der de skal i dørlomma og barnesetene står bak…og det lukter "min bil" når jeg sette meg inn. Fyrer opp og kjører ut, men jeg ser at denne sinte Spanjonen er klar til å kjøre ut fra plassen sin. Nå er det min tur tenker jeg og bråstopper på tvers foran  han og blokkerer han inne, så ruller jeg ned ruta og triumferende sier "You see, i have the same car…i took yours insted of mine" Han stirrer litt spørrende på meg før han bukker og gir tommel opp, jeg føler meg renvasket og kjører mot utgangen. På vei ut bommen bli han stående bak meg å vente…det er bra for da kan han få studere 45e emblemet mitt fra sin innstegs 30d. Jeg vet at i Spania koster 45e nesten like mye som M50d så da kan han kjenne på den 😂😂 Og når jeg stopper foran kona for å sette inn ungene og barnevogn så utbryter hun "Se der da, den X5en er jo helt lik vår…" Jeg bare svarer tørt "Ja se der du, artig" 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eystein Ose said:

Noen som vet om drivaksling må ut ved bytte av fjærer foran på f11 xdrive?

Ifg. TIS må du løsne bolten som holder den på plass, men du trenger ikke å ta den helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger  Svarer her for å ikke spore av tråden.

Gikk veldig bra i Dyreparken, ikke kaldt og med regntøy så var det hele bare kjekt. 9 timer var vi der. :)  Vi har leid hus enplass ved Hamresanden, ikke vært her nede før så jeg er ikke kjent med plassene.
Men litt av en start på ferien: Havnet tidlig etter start hjemmefra bak anleggstraktorer i 20 minutt som gikk i 25kmt som aldri svingte ut og ikke mulighet å kjøre forbi. Misset derfor ferga med 40sekund og neste var forsinket, så det ble rolige 30 min venting der. Skulle se fin natur over Valdresflye og Hallingdal, men kjørte i så heftig regn at det var rett krevende å kjøre. Passerte Besseggen og sola skinte plutselig, endelig tenkte vi, men neida, da bestemte minstemann seg for å spy det heftigste jeg har sett. Og da måtte vi svinge av midt oppå fjellet og ta en 40-minutter med opptørking, rens og skift. Så når vi kjørte videre så kom vi rett inn i ei ny heftig regnbyge igjen som varte hele veien. Endelig kom vi fram til Gol, men 1 time ventet vi på maten og hytta vi hadde leid så ut som var fra krigen, så alle var lunken. Med forsinket ferge, spy og mat så var det 2 timer ekstra enn beregnet(+all den tid vi måtte ligge i saktere fart pga. vær) så da rakk vi heller ikke badelandet på Gol. Neste dag stod vi tidlig opp og kom oss ut av den miserable hytten. Hadde en kanon kjøretur forbi Flå, Krøderen(så Alpinaen til Jugern på henger her faktisk) og nedover og tok en ladestopp på Krokstadelva for å peake før E18 mot Kr.Sand. E18 Drammen -Kr.Sand er den kjedeligste strekka vi har kjørt selv om det går i 110. Vel, de med henger uten brems lå jo i 100 de også, så det fløg jo av en treplanke og jeg gjorde det jeg kunne for å svinge unna i 100 men kjørte over den, flaks den ikke traff bilen. Livredd for å ha punktert fulgte jeg med dekktrykket. Gikk heldigvis bra og etter noen trailere som kranglet med hverandre og lå side om side i tofelten og "dyttet" litt mot hverandre så kom vi oss frem. 90 mil ble det. Bar rett butikken for å kjøpe seg et par øl for å prøve å få et snev av feriefølelse. 

Avsluttende, et bilde fra nødstoppen på fjellet.

IMG_4243.thumb.jpeg.6a9c4b8e00f8c85789375f0c44cff0ee.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...