Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Påfallende lik ja. 

Det nye navnesystemet til Audi er gjort om sånn at alle nye modeller av fossilbiler har oddetall og alle elbiler har partall. 

F.eks vil en kommende Audi A6 vil da bli kalt A6 som elbil, mens fossil/hybrid blir kalt A7/S7/RS7.

Dette er vel strengt tatt to forskjellige biler så sånn sett er det greit å skille på de.

De har ihvertfall kvitta seg med de utrolig forvirrende motor-betegnelsene der f.eks en 2.0T ble kalt 55TFSIe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Daniel. skrev:

Ja, er merkelig det der... Alltid tidligere eier som har gjort det 🤷‍♂️

Når jeg jobbet som høgger og det kom inn en mann som trengte et speil eller en lykt så var det alltid kona som hadde vært uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mslello skrev:

Noen som vurderer en Audi i4 da? ;) Skjønner at de gikk for A5 denne gangen...

image.thumb.png.d5159eb262ee98a0c5770c269f23284e.png

Haha, så det er ikke bare jeg som la merke til dette 😂 Veldig lik i4 i profil ja..

Ellers så synes jeg det nye navne systemet til Audi gir mer mening ettersom A5 alltid har vært en A4 Coupe. Men jeg likte nye A5 Avant, frekt design på den. Sykt mye pene biler i den tradisjonelle mellom klassen nå, G21 LCI er dødslekker og nye C-klassen er sykt elegant. Synd vi ikke få tilgang på disse pene bilene i Norge men heller nøye oss med klumpete mellomstore elektriske SUVer med noldus design. Stort pluss at nye S5 går tilbake til V6 bensin etter å ha vært V6 TDI i siste generasjon S4. Den klarte aldri å måle seg med M340, hvor man kan velge bensin eller diesel. 

IMG_2030.jpeg.9a03737e81bae38f7fe6987ef33e870b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet tror jeg passer meget godt til @Saltkjelen.

Men andre kan selvsagt svare også!

Min samboer er i en situasjon der hun og søsknene har arvet en hytte. Det er allerede en interesse for hytten. Kjøper kan tenke seg å kjøpe hytten som den står uten noe reklamasjonsrett og endel under antatt markedspris. 

Er dette gjennomførbart på noen måte? Å kvitte seg med evt problemer i ettertid, for selger?

Markedet er ikke stort hvor hytta står, så om vi kan finne en løsning så går vi får dette. I stedenfor å styre så mye mer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis Etter endringene i avhendingslova som trådte i kraft 1. januar 2022, ble det tilført et annet ledd i avhl. § 3-9 som sier at klausuler som "solgt som den er" ikke lenger vil ha noen virkning (med mindre det ikke er besluttet tvangssalg av tingretten). En "as is" klausul ville uansett ikke fratatt selgeren for ansvar, men den ville begrenset den (slik det er i kjøpslovssammenheng). 

Dette er uansett et dødsbo, så bare her inntrer en varsomhetsplikt for kjøper. I dødsbosammenheng er det helt vanlig at arvingene ikke kjenner til eiendommen, noe som også kommer frem i eventuell egenerklæring som fremlegges for interessenter før avtaleinngåelse. 

For å få det mest mulig behagelig i ettertid, ville jeg anbefalt å utføre tilstandsvurdering i tråd med endringene i avhl. og tegnet boligselgerforsikring. Med dette på plass er det svært liten sannsynlighet for at kjøper vil kunne komme gjennom med noen krav i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

@Saltkjelen Meget bra! Takk for et godt svar, som vanlig.

Bare hyggelig. Bare gi meg en lyd om det skulle være noe mer eller om dere trenger bistand til å gjennomføre transaksjonen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en uskreven regel at når man er mekaniker så forsvinner alt som har «common sense» når det kommer til stramming av hjulbolter? Uansett hvilket verksted jeg har brukt så sitter det alltid som ett helvete når jeg skal ha av hjula. Det har stort sett gått greit, men i dag smalt det😅 

 

«litt humoristisk, er nok mange som følger instruksjonsboken på NM på hjulbolter også»

IMG_0059.jpeg

IMG_0060.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene dekksjappa sa til meg at de alltid tar 2-3 ugga-dugga fordi ingen kunder gidder å etterstramme boltene og at de ikke gidder at folk mister hjulet og skylder på dem. Kan vel tenkes at det er samme logikk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...