Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er en del sære ting med henger og lovverk her på berget, så man må aldri finne på å bruke logikk og fysikk for å tenke seg fram.

Min favoritt må være at man ikke kan kjøre en tom henger bak bilen fordi totalvekten for den samme hengeren (når fullastet) og bilen er over hva bilen/lappen din kan trekke. At hengeren er tom og innenfor på aktuell vekt har ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snagg30 skrev:

@Lars89 Ja ønsker BMW, kiket innom de alternativene i går utenom Porsche men det er heller ikke aktuelt. 730/40/50d fremstår som beste alternativ, men må si det er litt rart at en X3 med 2L diesel kan trekke 2400kg og en 5-serie 2000kg. Har sendt melding på denne

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=360061166

 

@Marius2002 har hatt nok uselgelige biler siste 4 årene! Tror en 6-serie GT til 850k vil ha meget lang ligge tid 

Min gamle 7er🥰 merk at den kun har 2100kg. Men om bilen er like bra som den var i mitt eige er den gull 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Skulebollen skrev:

Min gamle 7er🥰 merk at den kun har 2100kg. Men om bilen er like bra som den var i mitt eige er den gull 😁

Har du eid denne og??😂 husker du om luftbelger har vært byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snagg30 skrev:

Har du eid denne og??😂 husker du om luftbelger har vært byttet?

Jeg fikk byttet begge framme og en bak, original Bmw 😏

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, E.C. said:

Det er en del sære ting med henger og lovverk her på berget, så man må aldri finne på å bruke logikk og fysikk for å tenke seg fram.

Min favoritt må være at man ikke kan kjøre en tom henger bak bilen fordi totalvekten for den samme hengeren (når fullastet) og bilen er over hva bilen/lappen din kan trekke. At hengeren er tom og innenfor på aktuell vekt har ikke noe å si.

 

4 hours ago, Krisfje said:

Og den ene hengeren vi har kan lovlig kjøres med en Golf med 1.6 diesel, men ikke X5n som er mye mer stabil og trygg og har flere ganger trekkraften😅 

Som jeg har forstått det så er ovenstående korrekt om man har førerkort klasse B. Om man tar klasse BE så kan man både kjøre med tom henger og trekke med X5. Med BE er det faktisk vekt og ikke tillatt totalvekt som gjelder og man kan også ha bil + henger over 3500 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, E.C. skrev:

Det er en del sære ting med henger og lovverk her på berget, så man må aldri finne på å bruke logikk og fysikk for å tenke seg fram.

Min favoritt må være at man ikke kan kjøre en tom henger bak bilen fordi totalvekten for den samme hengeren (når fullastet) og bilen er over hva bilen/lappen din kan trekke. At hengeren er tom og innenfor på aktuell vekt har ikke noe å si.

Det er helt sant 😛 Regner med du vet det her men legger den ved uansett, Statens Vegvesen har laget en fin Tilhengerkalkulator som man kan benytte seg av om man er i tvil.

Kan også benytte seg av ´Bil og henger´ appen dems også.

Sier vel sitt om hvor sært regelverket er når man må lage en kalkulator og app for at folk skal forstå dette det haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Snagg30 skrev:

@Lars89 Ja ønsker BMW, kiket innom de alternativene i går utenom Porsche men det er heller ikke aktuelt. 730/40/50d fremstår som beste alternativ, men må si det er litt rart at en X3 med 2L diesel kan trekke 2400kg og en 5-serie 2000kg. Har sendt melding på denne

g11 30d er 2100kg, 40d og 50d er 2300kg. 40d og 50d må være verdens beste drivlinje å dra henger med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RNJ skrev:

 

Som jeg har forstått det så er ovenstående korrekt om man har førerkort klasse B. Om man tar klasse BE så kan man både kjøre med tom henger og trekke med X5. Med BE er det faktisk vekt og ikke tillatt totalvekt som gjelder og man kan også ha bil + henger over 3500 kg.

Jeg har BE, men på vegvesenet sine sider er komboen i seg selv no go😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si hva men vil om kinesiske biler, det ser veldig bra og imponerende ut…men ikke la deg lure. Ei venninne til kona kom til oss med helt nyinnkjøpt Xpeng G9. Jeg stakk huet inn og jada, her lukta det og så ut som premium. Men det var helt til man satte seg inn og begynte å ta på materialer, kjenne litt på byggekvaliteten og kikke litt i infortainment systemet. Søppel er vel det mest beskrivende ordet, makan til juks og fanteri har jeg ikke sett siden jeg motvillig måtte kjøre en Hongqi E-HS9 ett eller annet. Kineserene er verdensmestere i å få gråstein til å se ut som gull. 

Som eier av en G05 X5, selve referansen og målestokken i klassen så blir det enda tydeligere. Der X5en faktisk føles som en solid premiumbil hvor alt liksom stemmer og er bra så fremstår biler som Xpeng G9 og Hongqi som premiumbiler man har kjøpt på Wish og Temu 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som sitter på en Scorpion bakpotte til E39 rekksekser bensin sedan og vil selge? Har venta leeeeenge på at det skal dukke opp en på finn eller kjøp/salg gruppe, men det ser litt blekt ut uten at den blir lagt ut til (nesten) nypris 😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Krisfje said:

Jeg har BE, men på vegvesenet sine sider er komboen i seg selv no go😊

Jeg testet selv nå nettopp tilhengerkalkulatoren med min egen X5 og henger med 2000 kg tillatt totalvekt og førekort klasse BE (som jeg tok i fjor). Til min forskrekkelse var svaret at jeg ikke kunne kjøre med hengeren uten at det var videre forklaring og det var ikke noe i tallene som skulle tilsi hvorfor. Prøvde da med min i4 og da var alt OK bortsett fra at jeg ikke kan fullaste hengeren ettersom bilen max kan trekke 1600 kg.

Prøvde igjen med X5'en og da fikk jeg plutselig grønt lys og alt OK som svar fra kalkulatoren.

Veldig rart, og jeg tenker det er en feil med kalkulatoren. Jeg brukte Safari på MacOS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...