Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Her skriver jo VG litt om det vi diskuterer.
Bak betalingsmur VG - Prute på nybil

Mens noen gikk alt for hardt ut med elbilsatsingen har noen vært for treige. Det ventes bøter hos produsenter om de ikke får opp andelen elbiler, det gjør at flere må strupe andelen fossilbiler. Det er flere måter å gjøre dette på, det ene er å dumpe priser på elbil og/eller sette opp pris på fossil for å gjøre det elektriske attraktiv. En annen måte er å kutte modeller med fossil drivlinje. Er man på utkikk etter fossil bil så tror jeg at det er nå man må handle, med mindre man er i nisjesegmentet som Porsche. Men dette blir spekulering fra min side(og VG).
Det er også kommet mange modeller og merker på markedet siste årene, så hva skal en velge? Jeg tror det er lurt å velge noe trygt og anerkjent. Man ser jo hvor mye folk sliter med Fisker Ocean og ikke minst hvor mye penger de har tapt. BYD er kanskje unntaket, men de er jo blitt verdens største elbilprodusent. Og med den nye BYD Sealion 7 så går den rett i strupen på folkebilen Tesla Model Y. Idag får man gode elbiler til rundt 500000,- som kan by på både plass, krefter, rekkevidde og ladehastighet. Så jeg forstår at folk ikke vil bruke 900000,- på en Kia når de får en Sealion 7 eller Model Y til halve prisen. I tillegg til BMW iX1, Ford Explorer og andre.
Tar man hverdagsøkonomien med billig hjemmelading og servicebehov er det kanskje en kortere vei å bytte til elektrisk med tanke på alt en sparer på daglig kjøring, men også at man har 5 nye år med garanti, nye dekk og ellers bekymringsfritt bilhold. Om man velger en bil til folkelig pris så er det ikke mye ekstra en må ut med i måneden om man tar med drivstoffbesparelser. Så jeg forstår godt at ny Passat 2.0L diesel sin tid er forbi. Forhandlere kjører også så mange gode tilbud nå på diverse elektriske modeller at det blir det naturlige valget for folk flest. Det lille ekstra nybilen koster er det man betaler for et bekymringsfritt bilhold.
Jeg tenker også at man uavhengig av drivlinje skal finne en bil som passer interessen, behovet og økonomien. Her er vi alle forskjellig, ergo er det ingen fast fasit over hva alle skal velge av bil. 

Ellers ser jeg VG også skriver om Audi Q8 som jeg også nevnte, fabrikken i Belgia skal vurderes legge ned - jeg tror den avgjørelsen er tatt om jeg forstod min kjenning rett. Jeg tar det knakende med ro, for mens de legger ned så bygger BMW flere. BMW gjør mye rett om dagen, selv om designet hos mange kan diskuteres. De gjør seg selv rett og slett aktuell med å tilpasse seg. Solide fossile drivlinjer og solid elektrisk satsing - ikke kun én av delene. 

I det rimeligere segmentet er dessverre BMW i3 ute av markedet, men se på nye Tesla Model 3 SR RWD. Joda, den er ikke perfekt den heller. Men med vinterhjul blir dette 350000,- for en bil med plass, kraft og rekkevidde og et snev av morsomhet. Som en bil nr. 2 eller konebil må jo den være perfekt ift. mye annet på markedet.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...