Fredrik 90 Skrevet Lørdag kl. 17:16 Share Skrevet Lørdag kl. 17:16 @Werther Gøy med tilbakemelding 👍 Synes det er interessant å høre fra folk som kjører biler som er litt utenfor boksen. Å dailydrive en bil fra 80 tallet vinterstid krever at man er litt dedikert, eller det vil si det kommer litt an på bilen. En E32 750i ifra 1987 er sikkert bare å vri om nøkkelen å kjøre som en moderne bil, bortsett fra ett helvetes bensinforbruk. Men biler som var litt mer smør og brød krever sin tålmodighet som du sier med fukt, liten effekt, lite komfort og sikkert en forgasser som kan være litt sensitiv for fuktig vær. Artig det du sier om selvfølelse, jeg kjører jo mye rundt i både E39 og E34. Merker litt det du sier hvordan enkelte ser på deg, særlig i barnehagen får man noen blikk ifra andre foreldre i kjønnsløse premium elbiler når jeg kommer med E34 for å hente. Sånt elsker jeg, fantastisk å la de få tenke sitt…så kan de se meg komme i X5en dagen etter så blir de enda mer forvirra 😂 mr.pingu og Werther reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Lørdag kl. 18:10 Share Skrevet Lørdag kl. 18:10 1 time siden, sveigis skrev: Men rett skal være rett her som du og nevner ,japser kunne varmeapperat i bilene sine på den tiden ,for det var ekstremt . Helt enig Jan! Faen som jeg savner Primeran nå som to sifrede blå har gjort sin ankomst her i Oslo. Den bilen hadde ingen problem med å bli driftsvarm ved å bare stå på tomgang selv om det var -30 ute. Aldri hatt en bil hvor temp.måleren har klatret så fort opp på, og et varmeapparat hvor du brenner fingrene på 🤩 Blir deprimert av å se hvor tregt temp.måleren klatrer opp på F10n til sammenligning... BimmerFan! og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Lørdag kl. 18:36 Share Skrevet Lørdag kl. 18:36 22 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Helt enig Jan! Faen som jeg savner Primeran nå som to sifrede blå har gjort sin ankomst her i Oslo. Den bilen hadde ingen problem med å bli driftsvarm ved å bare stå på tomgang selv om det var -30 ute. Aldri hatt en bil hvor temp.måleren har klatret så fort opp på, og et varmeapparat hvor du brenner fingrene på 🤩 Blir deprimert av å se hvor tregt temp.måleren klatrer opp på F10n til sammenligning... Ja og det skjønner jeg utmerket godt . For husker siste halvdel av 90 tallet da jeg hadde min første e28 ,så hadde kompisen min 1987 modell camry og den kunne du steke egg på dashbordet på 10 minutter i iskulde 😊 Bmwen jeg hadde ble god og varm men aldri i nærheten av japsevarm på den tiden . Du skriver brenner fingrene og akkurat det stemmer så sykt godt 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Lørdag kl. 18:41 Share Skrevet Lørdag kl. 18:41 1 hour ago, Fredrik 90 said: @Werther Gøy med tilbakemelding 👍 Synes det er interessant å høre fra folk som kjører biler som er litt utenfor boksen. Å dailydrive en bil fra 80 tallet vinterstid krever at man er litt dedikert, eller det vil si det kommer litt an på bilen. En E32 750i ifra 1987 er sikkert bare å vri om nøkkelen å kjøre som en moderne bil, bortsett fra ett helvetes bensinforbruk. Men biler som var litt mer smør og brød krever sin tålmodighet som du sier med fukt, liten effekt, lite komfort og sikkert en forgasser som kan være litt sensitiv for fuktig vær. Det store skillet går på om bilen står i garasje eller utendørs. Er en markant påkjenning med kaldstart og nedbør/vær i forhold til å leve et behagelig liv innendørs, gjerne oppvarmet i tillegg. Hadde det ikke vært for innvendig fukt kunne jeg egentlig fint ha kjørt bilen hver dag da den er komfortabel ifht til de to andre jeg har og en forgasser som funker bra, inkludert autochoken. 2.0l m/98hk høres greit nok ut på papiret, men pga den høye vekten (4wd-versjonen veier 260kg mer) så går den ræva. Z3en står i varm garasje både hjemme og på jobb, så den opplever aldri samme påkjenninger som Prairien. Dog har tankmåler tatt kvelden samt at dørhåndtak og panserwire krangler litt, og hadde sikkert vært en lengre liste hvis den sto ute i kulda. Er jo vandt til å kjøre gammal drit, men med Prairien kjenner jeg på en skamfølelse som det er lenge siden sist jeg har vært borti. Har fått en eneste "positiv" kommentar fra en Nissan Leaf-eier utenfor Kiwi, ellers så er det mange stygge, dømmende wtf-blikk. Oser jo narkoman eller blodrød kommunist av hele bilen.... papertiger, Lars89, mr.pingu og 4 andre reagerte på dette 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Lørdag kl. 22:47 Share Skrevet Lørdag kl. 22:47 ser det er snakk om varme biler i kaldt vær kjørt litt e39 idag opp å ned dalen, med temperatur rundt 20-25 minus. det er en fryd å sitte i en 22 år gammelbil i t-skjorta å kosa seg med god varme å duggfrie ruter, mens du ser andre i ganske nye biler sitter med polvotter å lue å ser igjennom det lille hullet med sikt som blir av varmeapparatet. webastoen tikker å suser som den skal å hjelper til opp mot driftstemp. men jeg merker at den jeg har idag har noe mer kaldras fra ruter enn den forrige jeg hadde, så dobbeltglass må nok komme på prioriteringslista endag. f01 derimot fungerer også bra, blir vesentlig raskere skikkelig god å varm enn 550'n jeg hadde som også hadde 4 sona klima. så webasto som går som kjørevarmer gjør underverker, etter litt diagnosekjøring så holder den dønn stabilt 88 grader når den først har nådd driftstemp. det kule med f01 er at den også har gummilister i dørgliper, så det blir mye mindre vindsus å trekk rundt dørpakninger. den har jo også dobbeltglass, de er jo ikke like tykke som på eldre e39/e38 men det virker som de har en misjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Lørdag kl. 22:56 Share Skrevet Lørdag kl. 22:56 6 minutter siden, Ingvaldsen skrev: ser det er snakk om varme biler i kaldt vær kjørt litt e39 idag opp å ned dalen, med temperatur rundt 20-25 minus. det er en fryd å sitte i en 22 år gammelbil i t-skjorta å kosa seg med god varme å duggfrie ruter, mens du ser andre i ganske nye biler sitter med polvotter å lue å ser igjennom det lille hullet med sikt som blir av varmeapparatet. webastoen tikker å suser som den skal å hjelper til opp mot driftstemp. men jeg merker at den jeg har idag har noe mer kaldras fra ruter enn den forrige jeg hadde, så dobbeltglass må nok komme på prioriteringslista endag. f01 derimot fungerer også bra, blir vesentlig raskere skikkelig god å varm enn 550'n jeg hadde som også hadde 4 sona klima. så webasto som går som kjørevarmer gjør underverker, etter litt diagnosekjøring så holder den dønn stabilt 88 grader når den først har nådd driftstemp. det kule med f01 er at den også har gummilister i dørgliper, så det blir mye mindre vindsus å trekk rundt dørpakninger. den har jo også dobbeltglass, de er jo ikke like tykke som på eldre e39/e38 men det virker som de har en misjon. Kjørte Strynefjellet i 27 minus 1 nyttårsdag, er veldig fornøyd med varmeapparatet i X3en, men da frøs det faktisk på innsiden av ruter i område varmluften ikke kom til. Priset oss uansett lykkelig over at vi kjørte varm og god bil fremfor elbilen, for der måtte vi kledd oss i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Lørdag kl. 22:58 Share Skrevet Lørdag kl. 22:58 1 minutt siden, Olaandref skrev: Kjørte Strynefjellet i 27 minus 1 nyttårsdag, er veldig fornøyd med varmeapparatet i X3en, men da frøs det faktisk på innsiden av ruter i område varmluften ikke kom til. Priset oss uansett lykkelig over at vi kjørte varm og god bil fremfor elbilen, for der måtte vi kledd oss i tillegg. kan tyde på fuktig gulvteppe, men står klima på auto så er det aldri nok fart på lufta for å holde vekke fukten for mer en 1 person. er man flere i bilen så må man gjerne kjøre opp vifta litt manuelt når det er så kaldt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Lørdag kl. 23:00 Share Skrevet Lørdag kl. 23:00 1 minutt siden, Ingvaldsen skrev: kan tyde på fuktig gulvteppe, men står klima på auto så er det aldri nok fart på lufta for å holde vekke fukten for mer en 1 person. er man flere i bilen så må man gjerne kjøre opp vifta litt manuelt når det er så kaldt. Auto ja, slo over i blant og problem løst. Ingvaldsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Lørdag kl. 23:23 Share Skrevet Lørdag kl. 23:23 BMW skal nå ha skryt for at auto på klima stort sett bare funker. Skru på 22 grader og glem resten. Hadde Tesla Model 3, samt både Model S og Model X som lånebil og det var noe dritt i forhold, spesielt på ett punkt: Få varme på beina. Frøs på bena i samtlige og den eneste måten å jusetere dette på er å sette bilen i manuell modus, noe som kåler til en del andre ting. Slik har aldri skjedd i noen av BMW-ene. Går man inn i luftfordelingsmenyene i E6x ser man også fort at mesteparten av varmen blir blåst ned på bena i kupeen (når det er kaldt) og det hjelper ganske mye på hvor varm en bil føles. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Lørdag kl. 23:25 Share Skrevet Lørdag kl. 23:25 Min E34 med autoklima (vet ikke om det har noen betydning) tror jeg må være det beste varmeapparatet jeg har hatt i noen bil. Her kommer det varmluft alt etter 5 min og i løpet av 7-8 min så er kupeen god og varm. Når jeg brukte denne som helårsbil og atpåtil ikke hadde garasje så foretrakk jeg alltid denne fremfor E90 325d og F10 530d som jeg hadde samtidig. Rett og slett fordi den ble så fort varm. Eneste som alltid var noe kuk med E34en var når gradestokken krøp under -15 så begynte dørene å bli vanskelig å lukke. Nå hører sånne lave temperaturer med til sjeldenhetene her ute på Sørlandskysten…men det hender. Det var noen ganger jeg måtte kjøre til jobb mens jeg måtte sitte å holde førerdøra igjen 😂 Sånt er kult på moderne biler som ikke vi gå i Drive eller Revers så lenge førerdøra er åpen… Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iv3rs3n Skrevet Lørdag kl. 23:43 Share Skrevet Lørdag kl. 23:43 7 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Min E34 med autoklima (vet ikke om det har noen betydning) tror jeg må være det beste varmeapparatet jeg har hatt i noen bil. Her kommer det varmluft alt etter 5 min og i løpet av 7-8 min så er kupeen god og varm. Når jeg brukte denne som helårsbil og atpåtil ikke hadde garasje så foretrakk jeg alltid denne fremfor E90 325d og F10 530d som jeg hadde samtidig. Rett og slett fordi den ble så fort varm. Eneste som alltid var noe kuk med E34en var når gradestokken krøp under -15 så begynte dørene å bli vanskelig å lukke. Nå hører sånne lave temperaturer med til sjeldenhetene her ute på Sørlandskysten…men det hender. Det var noen ganger jeg måtte kjøre til jobb mens jeg måtte sitte å holde førerdøra igjen 😂 Sånt er kult på moderne biler som ikke vi gå i Drive eller Revers så lenge førerdøra er åpen… Appropo kuldegrader; Gradestokken krøp under -5 her før helga på Nordvestlandet. Med den nyinnkjøpte 7-seters E70 til fruen så frøs både sjåfør å passasjerdør slik at man ikke fikk lukket dem. Jeg fikk passet påskrevet om hvilken drittbil jeg hadde handla til henne ! 😅 (Sagt med litt humor) Tenkte at da var det enda godt vi har en X5 til som aldri har hatt det problemet. Til fruens frustrasjon når jeg sa hun kunne ta den istedet så var det jaggu samme problem der 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Søndag kl. 08:49 Share Skrevet Søndag kl. 08:49 (endret) 9 timer siden, Olaandref skrev: Kjørte Strynefjellet i 27 minus 1 nyttårsdag, er veldig fornøyd med varmeapparatet i X3en, men da frøs det faktisk på innsiden av ruter i område varmluften ikke kom til. Priset oss uansett lykkelig over at vi kjørte varm og god bil fremfor elbilen, for der måtte vi kledd oss i tillegg. Hentet hjem ny batteribil natt til lørdag, var jevnt 16-18 minus igjennom Gudbrandsdalen, ingen ising på ruter hverken inne eller ute, kun når jeg spylte frontruta det iset seg litt 😅 klima sto på Eco for og få rekkevidde, likevel ingen problem med ising. Elbil😍 🤭 G11 7 serie har utformet dashbord slik at det ikke er varme langs hele nedre kant av frontrute, noe som fører til at der ikke smelter/kan dugge. Kanskje litt slik på x3 din også? Irriterende, men ikke ett reelt problem Endret Søndag kl. 08:49 av Skulebollen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Søndag kl. 09:09 Share Skrevet Søndag kl. 09:09 16 minutter siden, Skulebollen skrev: Hentet hjem ny batteribil natt til lørdag, var jevnt 16-18 minus igjennom Gudbrandsdalen, ingen ising på ruter hverken inne eller ute, kun når jeg spylte frontruta det iset seg litt 😅 klima sto på Eco for og få rekkevidde, likevel ingen problem med ising. Elbil😍 🤭 G11 7 serie har utformet dashbord slik at det ikke er varme langs hele nedre kant av frontrute, noe som fører til at der ikke smelter/kan dugge. Kanskje litt slik på x3 din også? Irriterende, men ikke ett reelt problem Vår elbil som jeg sammenlignet med er en 1st edition ID3, så det finnes nok bedre 😉 Var vel totalt snakk om 4 små steder og i glasstaket, men det var bare å stille stille litt på varmeapparatet når det skjedde, med fullpakket bil, litt vann på gummimattene og apparatet på auto er det vel ikke så rart. For vår del var det egentlig bare en kuriositet, for det var jo kaldt ute, og vi frøs aldri 🙂 Skulebollen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Søndag kl. 11:00 Share Skrevet Søndag kl. 11:00 11 timer siden, Iv3rs3n skrev: Appropo kuldegrader; Gradestokken krøp under -5 her før helga på Nordvestlandet. Med den nyinnkjøpte 7-seters E70 til fruen så frøs både sjåfør å passasjerdør slik at man ikke fikk lukket dem. Jeg fikk passet påskrevet om hvilken drittbil jeg hadde handla til henne ! 😅 (Sagt med litt humor) Tenkte at da var det enda godt vi har en X5 til som aldri har hatt det problemet. Til fruens frustrasjon når jeg sa hun kunne ta den istedet så var det jaggu samme problem der 😂 Du må bytte wiren som går fra det utvendige dørhåndtaket og ned til låsekassen. Denne har en væskefylt gummibelg som fryser når den er defekt. Ellers vil jeg tro (hevde) det er av stor betydning av at bilen har 842 Cold Climate version. Jeg har hatt flere importbiler og merker stor forskjell på min tidligere F01 730d og nåværende F11 M550d - begge med webasto og firesoners klimaanlegg, sistnevnte med 842 i tillegg. Iv3rs3n, Werther og sveigis reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Søndag kl. 11:13 Share Skrevet Søndag kl. 11:13 Min gamle 318 E90lci hadde elektrisk varmehjelp når motor var kaldt. Dermed blåste det varmt etter få minutter når det var kaldt ute. Ellers er Audi e-teonen jeg har nå også helt rå. Den har vel 11kw varmekapasitet og man kan justere den til å holde opptil 2grader varmere på bena i menyen. Så den er også veldig fin å kjøre når det er kaldt ute. sveigis, mr.pingu og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå