mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 23:13 Share Skrevet Tirsdag kl. 23:13 (endret) 6 minutes ago, Eystein Ose said: Mener å ha lest at de har Haldex, uten at jeg vil bli sitert på det For sent (både for å bli sitert og svar) 😛 Men du har rett! Endret Tirsdag kl. 23:14 av mr.pingu Eystein Ose reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Tirsdag kl. 23:22 Share Skrevet Tirsdag kl. 23:22 Hvis det var en 225xe så har den vel ikke Haldex, men elmotor på bakaksel og bensinmotor på framaksel uten noen fysisk kobling i mellom. Disse er vel laget sånn at det skal veldig mye til for at du ikke har nok batteri til å drive bakakselen også slik jeg har forstått det. fupsaker og mr.pingu reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Tirsdag kl. 23:55 Share Skrevet Tirsdag kl. 23:55 Det at folk sitter fast har vel en sammenheng med at de fleste ikke evner å trykke på DSC eller "whatever den heter i bilen din"-knappen. Den er jo ganske avgjørende for å få til noe som helst når det begynner å bli litt glatt eller om man skal kjøre litt oppover på en dårlig brøyta veg. Det er nå imponerende hvordan DSC greier å reagere på skrens ved å måle hastighet og yaw rate og alt det der for å korrigere for slikt i løpet av millisekunder, samtidig er det null innsats og helt retard når man burde bremse et hjul som spinner, når det åpenbart er behov for det. Det skal jo være fullt mulig når man har hastighet og rulleretning fra alle hjul, spesielt når det også måles minusgrader, at bilen kjører < 10 km/t og yaw-raten er null eller ca. null. Har manuell i min E61 og bilens "go-to-solution" med full stabilitetskontroll er alltid å kutte gassen først, så bilen er nærmere å kvele motoren enn å gi deg den hjelpen du egentlig trenger. Ble helt satt ut første gangen jeg kjørte oppover i et parkeringshus da det var litt glatt, for det var absolutt null problem med DSC avskrudd. For det hjelper faktisk å bremse et hjul som spinner for å få krafta over på det andre hjulet og det har vel flere som har brukt håndbrekket på gammel BMW til å komme seg løs funnet ut. Utenom bilprodusentene da (host hark BMW), som har kjipa ut med å fjerne LSD som tilvalg i 1995, fordi "elektronikken er så bra nå". Fremkommeligheten blir vel primært redda av nye og bedre vinterdekk om dagen, ikke elektronikken. Ingvaldsen, mslello, Iv3rs3n og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet 19 timer siden Share Skrevet 19 timer siden Jeg må si jeg er imponert over hvordan i3en jobber seg framover i DTC-modus. Tillater hjulspinn og tillater litt skrens, det koster og går på litt isete/snødekte veier. Faktisk morsom å kjøre! Kona er derimot mindre fornøyd med bakhjulstrekk på disse få dagene det har vært "utfordrende" før i området, spesielt når en er vant til å kjøre xDrive som graver seg fram stort sett uansett. Så er i3en også imponerende rask i reaksjonen i Normal-modus (DSC), mye raskere å reagere på hjulspinn enn tidligere BMWer jeg har eid. Men det var vel en nyvinning fra BMW der med i3S og reaksjonshastigheten til antiskrenssystemet? fupsaker, mslello og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sluquet Skrevet 19 timer siden Share Skrevet 19 timer siden Jeg er også imponert over vinteregenskapene til i3 (non-S), vi har en lang innkjørsel i oppoverbakke for å komme ut, i3-en kommer alltid opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet 18 timer siden Share Skrevet 18 timer siden Elbiler er jo mye bedre på å kontrollere hjulspinn. Tesla plaid er vel raskere opp i fart enn ned i fart fordi førstnevnte avhenger av å slakke litt på gassen på elmotoren, som jo går veldig fort, mens sistnevnte avhenger av "treig" hydraulikk med ABS. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet 18 timer siden Share Skrevet 18 timer siden 9 timer siden, Ingvaldsen skrev: observerte faktisk ei gammel dame i bmw 225xe eller hva den heter med xdrive ifjord vinter, den spant kun på 1 framhjul mens resten sto stille. kan umulig være i slekt med noe annet fra bmw drivverket der. Elektrisk motor på bakaksel, ikke xDrive i tradisjonell forstand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet 17 timer siden Share Skrevet 17 timer siden 10 hours ago, laffe said: Hvis det var en 225xe så har den vel ikke Haldex, men elmotor på bakaksel og bensinmotor på framaksel uten noen fysisk kobling i mellom. Disse er vel laget sånn at det skal veldig mye til for at du ikke har nok batteri til å drive bakakselen også slik jeg har forstått det. XE ja. Ups 🥲 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet 15 timer siden Share Skrevet 15 timer siden 12 timer siden, laffe skrev: Hvis det var en 225xe så har den vel ikke Haldex, men elmotor på bakaksel og bensinmotor på framaksel uten noen fysisk kobling i mellom. Disse er vel laget sånn at det skal veldig mye til for at du ikke har nok batteri til å drive bakakselen også slik jeg har forstått det. merkelig for den var akkurat koblet fra hjemmeladeren men eier kom seg ikke av flekken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet 15 timer siden Share Skrevet 15 timer siden 27 minutter siden, Ingvaldsen skrev: merkelig for den var akkurat koblet fra hjemmeladeren men eier kom seg ikke av flekken Rart, om den kun spant på bakhjulene ville jeg forstått det, for om du står i ren el-modus vil vel kun bakhjulene spinne og motoren framme ikke koble inn. Men mulig vår 225xe expert @Marius2002 kan sine noe om det... fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet 15 timer siden Share Skrevet 15 timer siden (endret) Som @laffes utnevnte F45 225xe ekspert så kan jeg si noe om dette. F45 225xe er som vi alle vet forhjulstrekk i grunn, med elmotor på bakhjulene. Den er derfor ikke Haldex. Elmotorens tilstedeværelse er der alltid når man trenger den i type akselerasjon, svinger og når man sårt trenger drahjelp på alle hjul. Det er alltid strøm nok til at bakhjulene skal hjelpe til om bilen står fast. Det kan derimot ta tid om man står helt stille til at bilen skjønner at her må alle hjul til verks, den er best når man er i fart. Trikset er å vippe spaken over i Sport, da er bilen mer enn klar. Slitsom klar egentlig, ganske masete halvsekser som står i 225xe, dog et artig lydbilde. "Problemet" med å måtte vippe spaken over i S i ny og ned er jo det at da er ikke hybridlinjen så rett frem som man ønsker, selv om hybridsystemet ellers er sømløst. Ergo blir ikke firehjulstrekksystemet helt så bra som en tradisjonell firehjulstrekker (enten elektrisk eller ICE). Jeg var derimot kjempefornøyd med min 225xe og stod aldri fast, jeg lært meg bilen og kjenne og kunne/kan alle triksene for at en hybrid linje skal fungere optimalt 225xe er stadig mye BMW for pengene, og som jeg ble fortalt her ved kjøp "fokuser på hvor god bilen er, ikke den elektriske rekkevidden" og det gjorde eierskapet veldig hyggelig. Endret 15 timer siden av Marius2002 laffe og Ingvaldsen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mslello Skrevet 14 timer siden Share Skrevet 14 timer siden 5 timer siden, papertiger skrev: Jeg må si jeg er imponert over hvordan i3en jobber seg framover i DTC-modus. Tillater hjulspinn og tillater litt skrens, det koster og går på litt isete/snødekte veier. Faktisk morsom å kjøre! Kona er derimot mindre fornøyd med bakhjulstrekk på disse få dagene det har vært "utfordrende" før i området, spesielt når en er vant til å kjøre xDrive som graver seg fram stort sett uansett. Så er i3en også imponerende rask i reaksjonen i Normal-modus (DSC), mye raskere å reagere på hjulspinn enn tidligere BMWer jeg har eid. Men det var vel en nyvinning fra BMW der med i3S og reaksjonshastigheten til antiskrenssystemet? Som en bonus får du brukt bakbremsene også, så bare positivt å leke seg litt Kom ny antispinn på i3 med S og facelift. Veldig mye bedre en før lci. papertiger og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet 13 timer siden Share Skrevet 13 timer siden 14 minutter siden, mslello skrev: Som en bonus får du brukt bakbremsene også, så bare positivt å leke seg litt Kom ny antispinn på i3 med S og facelift. Veldig mye bedre en før lci. Husker jeg hadde en rød i3S på lån for endel år siden, da sa selger hos BMW: "i3 kommer seg opp der den gamle 5-serien måtte gi tapt". papertiger og mslello reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå