Werther Skrevet Lørdag kl. 19:23 Skrevet Lørdag kl. 19:23 @papertiger Jeg spottet en nyvasket middelhavsblå G31 istad, og ble ordentlig overrasket. Den skilte seg SKIKKELIG ut i trafikken og jeg tenkte "Endelig en nordmann med god smak som ikke kjører Tesla". Det viste seg selvfølgelig at den var dansker på vinterferie. Her på Østlandet er det helt krise om dagen når det kommer til bil...Nesten alle kjører Tesla eller japansk/kinesisk el-crossover. Det var en merkbar mer interessant og variert bilpark her til lands for 10 år siden, nå begynner Norge å bli et skikkelig elbil-Cuba. For all del, jeg skjønner hvorfor folk kjører det de kjører - det er mye bil for pengene og et økonomisk og forutsigbart bilhold. Men ikke mye krydder i hverdagen lenger zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Fredrik, Daniel., papertiger og 3 andre reagerte på dette 1 5
Daniel. Skrevet Lørdag kl. 19:28 Skrevet Lørdag kl. 19:28 Trafikkbildet har blitt mega trist de siste årene.. Bare masse hvite og sorte Model 3 og Y, og lite ymse andre kjedelige elbiler i tilsvarende kjedlig farge 🥱 Werther reagerte på dette 1
Marius2002 Skrevet Lørdag kl. 19:46 Skrevet Lørdag kl. 19:46 @Werther og @Daniel. , Tesla gir mye krydder i hverdagen. Jeg skal love dere at blodpumpen får gjennomgå når en kjører de. Ikke ett kjedelig sekund. Fantombremsing er et spenstig fenomen som gjør at en må være "på" hele tiden hvis en skal benytte seg av cruise control. I det ene sekundet cruiser man avslappet og i det neste ligger man klistret i frontruten. For ikke å snakke om viskerne som kan få fullstendig overtenning på en solfyllt dag hvis en lar de stå i "auto". Så jeg kan ikke si det nok, stakkars de jævlene som har til vane å ligge helt oppi ræven til bilen foran - eller til pass åt(?). Havner de bak en Tesla kan de plutselig befinne seg inni Teslaen, til begge føreres overraskelse. Med stemmestyring som fungerer utmerket kan man ha en spennende musikkrelatert biltur også, "spill av Grotesk - Distriktsnordmann" "spiller av Nordmannen mellom bakkar og berg". Lyddemping sier du? Vel, det klages jo på fravær av lyd, så hvorfor skal man da henge seg opp i hjul- og vindstøy? Dessuten kjører jeg fra omtrent alle innenfor norske fartsgrenser. Så jeg bare sveiver ned ruta og kaster ut fingern. Med svart svart svart så er jeg skikkelig 007, så kul er ikke andre folk. mslello, laffe, GtiGtr og 13 andre reagerte på dette 6 10
Skulebollen Skrevet Lørdag kl. 20:23 Skrevet Lørdag kl. 20:23 Tenk hadde du bare gitt F i og Måtte kjøre splitter ny bil og heller kjøpt en 2 år gammel i4😇 Du er vel blant forumets største i3 fans. Det gir jo litt mer mening når du snakker om CC som fantombremser støtt og stadig. Slik er det i i3 også. I tillegg til autofjernlys som alt etter dagsform føler for og blende alt og alle. Stolene er også noe av det verre av bilseter man kan sitte i, så i3 er vel egentlig en liten Mini Tesla 🤔 Jeg kunne tenkt meg og bytte ut i3 i en ny Tesla Model 3 basemodell, for og fått litt mer bil og størrelse for pengene. Men Teslaen blir altfor dyr med 4x4, noe som er ett krav fra fruen. Derfor kjører hun fortsatt rundt i I3 på 4 året🤭 fupsaker, Marius2002 og papertiger reagerte på dette 3
Marius2002 Skrevet Lørdag kl. 20:34 Skrevet Lørdag kl. 20:34 (endret) @Skulebollen vel, jeg vet ikke hva jeg skal svare Du tok meg der. Avgjørelsen var en fin kombo av mange kriterier som var avgjørende for et år siden. Idag er vel 1-årsdagen også. 15. februar. Jeg er stadig fornøyd med valget, men satser på i4 om et par år om ikke den Neue Klasse sedanen blir bra. Som da sikkert blir 3-serie? Jeg har også en i4 SC jeg venter på som skal selges om et år eller to. Så no stress. Ellers kunne jeg levd godt med en i3S til det daglige. Det er jo livets bil. Ellers takk for tips. Ringen skal vurderes, må sjekke litt rutevalg og tidsbruk. Ikke sikkert det blir, men vi har pratet om en kjøretur nedover i et par år nå - så tar en sjekk på hva som lar seg gjøre og beste rutevalg Endret Lørdag kl. 20:35 av Marius2002
Lars89 Skrevet Lørdag kl. 20:35 Skrevet Lørdag kl. 20:35 Hvorfor kan man godta å kjøre i3 men nekte å kjøre RWD Tesla 3? i3 er jo en håndfull på vinteren pga sykkelhjul osv så en Model 3 må da være en langt bedre opplevelse? Syns AWD-modellen er for sprek for "vanlige folk". Man må ihvertfall ha god selvbeherskelse.
Lars89 Skrevet Lørdag kl. 20:40 Skrevet Lørdag kl. 20:40 1 time siden, Daniel. skrev: Trafikkbildet har blitt mega trist de siste årene.. Bare masse hvite og sorte Model 3 og Y, og lite ymse andre kjedelige elbiler i tilsvarende kjedlig farge 🥱 Ingen tvil om at bilparken peaket for noen år siden når det fortsatt ble solgt fossilbiler. Fargeutvalget har vært helt krise lenge og nå har jo variasjonen av drivlinjer forsvunnet også. Men når folkelige modeller som Volvo XC60 og Toyota (GR) Yaris koster 1,2 mill skjønner man jo at salget faller bort. papertiger og Marius2002 reagerte på dette 2
liffi Skrevet Lørdag kl. 20:52 Skrevet Lørdag kl. 20:52 1 time siden, Werther skrev: Nesten alle kjører Tesla eller japansk/kinesisk el-crossover. Det var en merkbar mer interessant og variert bilpark her til lands for 10 år siden, nå begynner Norge å bli et skikkelig elbil-Cuba. For all del, jeg skjønner hvorfor folk kjører det de kjører - det er mye bil for pengene og et økonomisk og forutsigbart bilhold. Men ikke mye krydder i hverdagen lenger zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Økonomisk å forutsigbart er vel to ting jeg ikke helt skjønner meg på. . hadde jeg vært dum ville jeg valgt tesla eller annen el bruks men jeg er en smart fyr .. eller var det motsatt? Samme det! Kjører bensin V8 og annet gammelt skrot.. føler meg uansett tøffere i trafikken en i en annen kjedelig bil. fupsaker, laffe, Lars89 og 3 andre reagerte på dette 3 3
Fredrik 90 Skrevet Lørdag kl. 21:09 Skrevet Lørdag kl. 21:09 Helt enig i at trafikk bildet har blitt nitrist de senere årene. Selv Danskene som var verdensmestere i kjip bilpark har nå passert oss med GOD margin…og det på tross av at det selges mye elbiler der også. BMW 3-serie er Danmarks 9. mest solgte bil…selv ikke i4 kommer inn på Norges topp 10 liste. VW iD4, Model Y, Enyaq og de to helt forjævlige Toyota BZ4X og Nissan Aryia…skyt meg 🤮 Det finnes så mye nyere ICE biler som er så uendelig mye finere enn tilsvarende EV utgaver fra samme merke. Biler som nye E-klasse, VW Golf 8, Arteon, nye ICE Audi modeller og mye annet som før også var hele vanlig her. Men nå løper alle etter disse forferdelige elbilene, kunne man ikke i det minste valgt de elbilene som faktisk er fine eller ser ut som normale biler? Når en ny 2025 mod Skoda Superb med norske skilt lyser opp i bilparken i Norge da er det noe galt en vei… Eller når du snur deg etter en G01 X3 LCI fordi det er en 30d og ikke enn iX3 som alle har. Werther reagerte på dette 1
Lars89 Skrevet Lørdag kl. 21:44 Skrevet Lørdag kl. 21:44 Jeg hadde gjerne sett at det ble tilbudt flere nye fossilbiler i Norge da det finnes mange flotte modeller, men hadde folk faktisk kjøpt de? Prisene har jo tatt fullstendig av de senere åra så modeller som før var fullt oppnåelige har kommet utenfor rekkevidde for hvermansen. En helt vanlig familie-suv er fort 8-900k nå mens de kosta 5-600k for få år siden. Men ja... Man blir litt deppa av å gå inn i en bilbutikk i 2025. Var nettopp innom Audi og der var hele butikken full av Q4 i grå og svart. Eneste lyspunktet i hele butikken var en ekstremt blå RS3.
Fredrik 90 Skrevet Lørdag kl. 22:10 Skrevet Lørdag kl. 22:10 7 minutter siden, Lars89 skrev: Jeg hadde gjerne sett at det ble tilbudt flere nye fossilbiler i Norge da det finnes mange flotte modeller, men hadde folk faktisk kjøpt de? Min erfaring er at ja, folk ville kjøpt dem. Men ikke i like stor stil som før, men det er ikke noen tvil om at langt flere hadde valgt fossil bil om alle fossile varianter fortsatt ble tilbydd samtidig som elbilene. I stede for 88% elbil andel så hadde vi sikkert ligger på 60% elbil andel. Det er veldig mange mennesker der ute som har lagt seg til en livsstil hvor de kjøper eller leaser ny bil hvert tredje år. Videre har man firmabil kundene, folk som reiser langt, hyttefolk osv som om de kunne…selvsagt innen for rimelighetens grenser fortsatt hadde valgt fossil eller ladbar hybrid om det ble tilbydd. I stede så velger de fleste nå en elbil som kanskje ikke var helt det dem hadde tenkt, eller en bil som kanskje ikke passer så bra til deres behov lenger. For mange så blir kamelen for stor å svelge og man kjøper heller en nyere brukt ICE bil eller bare beholder sin gamle bil lenger. Det som er ekstra surt er jo at veldig mange som før kjøpte en litt interessant fossilbil nå kjøper en elbil lik alle andre. F eks folk som kjøpte BMWer med litt kraftig fossil motor, 330d, 540i, 435d osv nå alle sammen kjøper i4 M50. Her får de sprek bil til en rimelig penge… Blir ikke mye interessant å velge i på bruktmarkedet fremover, særlig ikke når bruktimporten ligger brakk. Eneste segmentet hvor Norge fortsatt har bra utvalg er hvis vi beveger oss over på virkelig dyre biler, Porsche, AMG, M, RS, Ferrari osv. I dette smale segmentet selges det fortsatt rikelig med biler, ble regget nesten 100 stk 911 i fjor, 50 stk M3/M4, over 200 stk G63 AMG osv. Men det var gøy å snakke med selger hos Bavaria her om dagen som kunne fortelle at de faktisk hadde noen G60/61 550e i bestilling til kunder samt noen X7 med diesel. Så det finnes fortsatt petrolheads med egen evne til å velge noe annet enn resten av saueflokken.
Skulebollen Skrevet Søndag kl. 05:36 Skrevet Søndag kl. 05:36 8 timer siden, Lars89 skrev: Hvorfor kan man godta å kjøre i3 men nekte å kjøre RWD Tesla 3? i3 er jo en håndfull på vinteren pga sykkelhjul osv så en Model 3 må da være en langt bedre opplevelse? Syns AWD-modellen er for sprek for "vanlige folk". Man må ihvertfall ha god selvbeherskelse. I3 er jo fantastisk på vinteren. Bl.a grunnet sykkelhjulene. Aldri prøvd en model 3 på vinterføre, så ikke vet jeg om den er god eller ei på vinteren. liffi, fupsaker og Eystein Ose reagerte på dette 3
Lars89 Skrevet Søndag kl. 06:49 Skrevet Søndag kl. 06:49 Jeg syns i3 var direkte skummel når det var is med vann på, underkjølt regn osv. Kall det gjerne piggdekkføre. Samme føre med en "normal" bil var ingen sak. På snøføre er den sikkert fin, men det har vi "aldri" her på sørlandet. Men ser folk er svært uenige i i3-gruppa på Facebook også så folk har åpenbart forskjellig oppfatning.
Saltkjelen Skrevet Søndag kl. 07:10 Skrevet Søndag kl. 07:10 Nå tilhører jeg etter sigende kategorien "folk uten evne til å velge selv" og "saueflokken", men kan man med hånden på hjertet virkelig si at den norske bilparken var såå fryktelig mye mer spennende med et flust av 318d, 520d, E220CDI osv.? Man sier det jo selv - markedet for virkelig dyre og entusiastpregede biler har skutt i været, noe som understøttes av registreringstallene for 911/M2/M4 osv. over her. Som oftest har ikke kjøperne av rene entusiastpregede biler erstattet disse med en elbil, men det er heller eierne av biler som 318d, 520d, 530d etc. som nå går for en bil tilsvarende i4 M50. Likheten i bilparken om dagen skyldes naturligvis at Tesla (som er norges mest solgte bil) har fire bilmodeller som er 95% like i designet. Da hjelper det heller ikke på at du kun kan velge mellom tre-fire-fem forskjellige farger.. e7040d, ///M-ini95, Marius2002 og 4 andre reagerte på dette 5 2
Fredrik Skrevet Søndag kl. 08:54 Skrevet Søndag kl. 08:54 Long time no see. Jeg har kjøpt en helt ny bensinbil. 1280 Kg. 130 HK/230 Nm. 8-trinns automat. Den er ikke hurtig etter dagens standard, men vekten er som en relativt sportslig 80-talls bil og den går også som en. Det er bra nok for meg. Ganske artig lydbilde er det også med tre sylindre og sportsauspuff med to fungerende rør ut bak. Jeg liker virkelig designet på bilen som er litt spesielt, men har klare historiske linjer. Bilen er europeisk :) fupsaker, Tony Soprano, Otis og 7 andre reagerte på dette 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå