Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En liten repost. @316 postet denne for 13 år siden. 

BMW treff 1985 Vik....

BMW-Klassikere er ikke hva det en gang var.  Og godt er det. 

Endret av Werther
Skrevet
6 timer siden, 540is skrev:

Metallco er ikke vanlig bilopphuggeri som selger deler, de driver med metallgjennvinning. Så kommer bilen innom porten der så går den i kverna samme hvor verdifull vi synest at den er.

Noen ganger så er det også sånn at en gubbe dauer, ungene kommer for å rydde dødsboet. Finner gammel bil i garasjen og tenker at det er bare en gammel bil, ingen verdi i den. Den mangler EU kontroll og har ikke vært på veien på mange år, den leverer vi hos høggern. Det er ofte mye lettere enn å styre med å selge den. 

Vi har vel alle vært på ett høggeri og sett biler som ikke burde være der, de er som regel i det minste satt til siden. Sjeldent noe spesielle biler men åpenbart for for fine til å være skrot. 

Hadde jeg vært politiker med makt i Norge så skulle jeg innført en regel om at en bil må være i en angitt dårlig stand før den kan skrotes. Det kastet for mye gode biler med god kvalitet som kunne levd mange år til på veien. Biler kastet av folk som ikke vet bedre. Denne aktuelle E34en er tydeligvis ett slikt eksempel, her skulle man med lovverket i hånd kunne si at "Sorry, denne bilen er for god. Den kvalifiserer ikke som vrak" Her kan man snakke om dårlig sirkulær økonomi. 

Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Noen ganger så er det også sånn at en gubbe dauer, ungene kommer for å rydde dødsboet. Finner gammel bil i garasjen og tenker at det er bare en gammel bil, ingen verdi i den. Den mangler EU kontroll og har ikke vært på veien på mange år, den leverer vi hos høggern. Det er ofte mye lettere enn å styre med å selge den. 

Vi har vel alle vært på ett høggeri og sett biler som ikke burde være der, de er som regel i det minste satt til siden. Sjeldent noe spesielle biler men åpenbart for for fine til å være skrot. 

Hadde jeg vært politiker med makt i Norge så skulle jeg innført en regel om at en bil må være i en angitt dårlig stand før den kan skrotes. Det kastet for mye gode biler med god kvalitet som kunne levd mange år til på veien. Biler kastet av folk som ikke vet bedre. Denne aktuelle E34en er tydeligvis ett slikt eksempel, her skulle man med lovverket i hånd kunne si at "Sorry, denne bilen er for god. Den kvalifiserer ikke som vrak" Her kan man snakke om dårlig sirkulær økonomi. 

Da må du og innføre regler mot parkerte forlatte biler som står ute og forfaller hvor eieren nekter og selge😁 

Skrevet
12 timer siden, papertiger skrev:

😂 har faktisk tenkt samme tanken. Blank PPF folie er et godt alternativ. 

Jeg la det på M550d jeg hadde og nå på G21 og jeg hadde det på Taykone. Definitivt det som ser best ut. :) 

Skrevet
3 minutes ago, ahj said:

Jeg la det på M550d jeg hadde og nå på G21 og jeg hadde det på Taykone. Definitivt det som ser best ut. :) 

Ser best ut - vil det synes? Jeg ønsker heller å ikke ha noe der enn å ha en folie som gulner med tiden.

Skrevet
8 minutter siden, papertiger skrev:

Ser best ut - vil det synes? Jeg ønsker heller å ikke ha noe der enn å ha en folie som gulner med tiden.

Hatt folie i alle år på kanten der, 7 år på f11 og snart 3 på i4. Ikke falming på farge. Sparer deg for mye slitasjen ser helt ok ut. Kjøp kvalitet vel å merke :)

Skrevet
31 minutter siden, papertiger skrev:

Jeg mener at det folie ser best ut i forhold til en alukant som er 5x90cm. Jeg så ikke på M550d at det var folie der. Ingenting varer evig, men på mine biler har ingen av dem blitt gule. 

Skrevet
10 hours ago, Werther said:

Min rekord er vel 3 år.  Mest fordi den kun ble kjørt 6000km på de tre årene, og den ble kun "langkjørt" de få turene den ble brukt. 

Det er penger ut av vinduet å bytte olje hvert år hvis man kjører lite. 

Du må roe ned nevrosen din - biler tåler å bli kjørt og få en pause.  Olje eldes ikke i rekordfart. Det går fint. 

Spørsmålet var både alvor og flåsete. OCD'en min sier at oljen skal byttes årlig enten bilen har gått 1500 eller 15000km, men den rasjonelle delen av hjernen vet jo selvsagt at oljen ikke forringes nevneverdig av stillstand. Har kjørt årlige skift siden jeg kjøpte den, men kommer nok til å kjøre økte intervaller fremover. I den sammenheng ble jeg litt nysgjerrig på hvor folk legger seg med sine "garage queens" som kjører få mil pr år, og står urørt store deler av året. Vil anta det er like mange meninger som det er eiere....

Skrevet
17 timer siden, ahj skrev:

Jeg har ikke opplevd det der fra nærm familie, verken min eller samboer sin. Men en tante som skal mene noe om alle, da ble det akkurat som deg. Da kutter man kontakten. 

Jeg har måtte etterlyse unnskyldninger og få det inn til de med t-skje for at de i det hele tatt skal gjøre noe, de ville bare la det blåse over og håpe at det ikke ble den nye normalen... 

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Mitt forhold til svigerfar er i dag veldig godt. Det var litt gnisninger mellom oss helt i starten av forholdet, rett og slett fordi hans datter fant seg en kar som var veldig lik på han selv. Begge har sterke meninger men vi har litt forskjellig syn på ting som økonomi og prioriteringer. Også tror jeg at en pappa alltid er litt ekstra beskyttende ovenfor en datter, han ville iallfall alltid det beste for sin datter og var nok i starten litt usikker på om jeg ville det samme. Nå er vi gift, har holdt sammen i 15 år og har to barn så nå er alt greit 😅

Han er en topp bestefar for våre barn og vi snakker ofte om at han har "myknet opp" med årene. Vi er enige i alt fra samfunnsdebatten til hva vi synes om elbiler 😂 Og det er mange mange år siden sist han hadde en mening om noe vi foretok oss, jeg tror nok også at han etter hvert skjønte at jeg ikke var typen som satt stille og lot andre mene ting om oss. Var noen episoder der jeg satte skapet på plass som det heter, satte meg nok litt i respekt hos han etter det. Fra mine foreldre så har jeg alltid fått støtte, da den nevnte F10 530d ble kjøpt rett etter boligkjøp så møtte jeg bare heiarop fra mine foreldre. Men de kjente meg som en som betalte regningene sine og hadde styr på økonomien. Til svigerfar sitt forsvar så kjente han meg ikke sånn. 

Jeg synes den pausen du har tatt er veldig fornuftig, det er som regel mye bedre å trekke seg unna i slike tilfeller. Hadde f eks ikke situasjonen med svigerfar bedret seg så hadde nok vi gjort noe av det samme. For å være helt ærlig så er kona og mine to barn de eneste menneskene jeg trenger i mitt liv, dem kan jeg ikke leve uten. Men øvrig familie, venner og kolleger kan man klare seg uten i ekstreme tilfeller.

Dette var noe av det samme vi opplevde, og egentlig opplever litt i dag også. Virker som om en del folk rundt oss er litt misunnelige, eneste forskjellen er at vi prioriterer annerledes. Vi har selvsagt vært heldige og fått to friske unger, er friske selv og har vært heldige med noen økonomiske avgjørelser. Men de jeg opplever som misunnelige har ikke noe dårligere betalte jobber eller på noen som helst måte har grunn til å være misunnelig. Men vi prioriterer annerledes, og vi har jo gjeld som alle andre. 

Jeg kjenner egentlig at jeg hater misunnelse, er urolig lite misunnelig som person selv. Har noen noe som er finere enn meg så tenker jeg fint for dem, jeg vet at jeg selv har valget om å jobbe enda hardere for å komme dit selv. Men det er ett valg jeg ikke har tatt og kan da følgelig ikke sitte å være misunnelig heller. Joda, jeg kan kommentere i en tråd her at jeg er misunnelig på f eks vedkommende sin E31 850i. Men det er jo noe man bare sier, jeg vet jo at jeg hadde valget om å kunne kjøpe en slik bil selv…men jeg valgte å kjøpe noe annet. 

Kona og ungene er det jeg trenger mest også, men det tok meg flere år å innse det. Det har vært gnisninger over mange år som har gjort at det har blitt slik... Og så er det nok en del misunnelse ute og går også. Har liksom fått til livet uten deres hjelp siden jeg startet i jobb, greit jeg har blåst MYE penger på bil og bolig opp gjennom, men slike er det nå. 😛 Det er noen som er opptatt av at andre mener noe positivt om meg, så stiller de seg bak det og er enig. Hadde de ikke fått høre noe positivt hadde det vel svingt andre veien... 

Skrevet
15 timer siden, ehaugsnes skrev:

Hva er grunnen til dette? Leste i kommentarfeltet at fler og hadde opplevd høggeri som presser hele biler uten mulighet for og kjøpe deler. Jævla synd om det stemmer

For et høggeri så er det kun butikk som gjelder. Og E34 begynner og bli veldig gammelt for og ha stående hvis folk trenger deler. For bedriften er det veldig enkelt, skal de ha en ny skadebil 5-6 år gammel hvor verkstedene ringer hele tiden om deler eller skal de ha en eldgammel BMW stående som folk i beste fall ringer om deler 2 ganger i året og attpåtil pruter som gale på deleprisen. Den E34 måtte antagelig blitt stående 3-4 år på tomta før alle brukbare deler var solgt, på den samme tiden kunne plassen vært opptatt av 5-6 andre biler som delene hadde forsvunnet av med det samme. Høggerimarkedet har endret seg veldig mye de siste 25-30 årene. Det gammeldagse skrottomta hvor man kunne rusle rundt og se på de gamle bilene som sto der i evigheter er nesten borte.

Jeg sluttet som høgger i 2002 og firmaet jeg jobbet for hadde nesten uten unntak biler som var 10 år og nyere. Hvis det var noen eldre biler så var det hvis det var litt spesielle biler som vi viste det var marked for. Typisk MB og BMW. De fikk lov til og stå der en stund men hvis markedet for deler ikke var der så ble de sendt rett videre. Ofte i pressa og noen få ganger til andre høggere som hadde spesialisert seg på eldre biler. De begynner det og bli stadig færre av.

Skrevet
2 timer siden, *MrB* skrev:

I den sammenheng ble jeg litt nysgjerrig på hvor folk legger seg med sine "garage queens" som kjører få mil pr år, og står urørt store deler av året. Vil anta det er like mange meninger som det er eiere....

Fra et teknisk perspektiv over hva en moderne god olje klarer idag kaster eg nok vekk mye penger i olje, men har sett meg en indre grense på når eg vil bytte og klarer ikke fravike det så da blir det bare sånn 😅 så ocd'n min er lik din, og på slutten av dagen er olje relativt billig når man bytter selv. 

E82'n (sommerbil) har fått to oljeskift på ca 150km, glemte eg bytta ifjor når eg byttet alt utvendig på motor,så fikk den ny olje iår. Kommer til bytte en gang i året uansett eller rundt 6-7500km, alt etter hva som treffes først. Så om den går 1000km iår får den ny olje ved sesongstart neste år.

Bruksbilen er noe bortskjemt med olje den også, siden 04. August iår har den kjørt 7000km, kommer til å bytte tidlig i september når den har bikka 8500-9000. Mesteparten av km er fra Tyskland over 4 dager, da har motor nesten gått kontinuerlig så oljen bør strengt talt tåle endel mer enn ved småkjøring, men bytter likevel grunnet km.

Bruker ikke billig olje heller, ravenol rup 5w40 på begge to. 

Skal sies bruktbilen får endel pryl i forhold til kjørestil og kjøres litt med henger som er tidvis i det tyngste laget en gang iblant, så har lagt meg på intervall på 7500-9000km på motor, 30-60k km på diffene og fordelerkasse, også 60k km på automatkassa (flushing). 

Skrevet
20 hours ago, ahj said:

Dette har vi merket nå som vi kjøpte hus i år og jeg byttet bil knappe 3 måneder etter. Men da av venner, ingen kommentarer men det svares ikke på telefoner osv. Jeg føler det går på sjalusi.  

Synd at enkelte skal henge seg oppi slikt. Hva med å la folk gjøre som dem ønsker og vær glad på dems vegne. 

Hundre prosent enig her. Du må nesten være din egen heia gjeng, og heller luke ut de som ikke tåler at du gjør det godt. Det er som du sier: det er rart hvordan janteloven er så godt festet i dette landet her.

Skrevet
4 hours ago, Kjennern said:

Hatt folie i alle år på kanten der, 7 år på f11 og snart 3 på i4. Ikke falming på farge. Sparer deg for mye slitasjen ser helt ok ut. Kjøp kvalitet vel å merke :)

3 hours ago, ahj said:

Jeg mener at det folie ser best ut i forhold til en alukant som er 5x90cm. Jeg så ikke på M550d at det var folie der. Ingenting varer evig, men på mine biler har ingen av dem blitt gule. 

Da ble det svipptur bortom Bavaria, og ble enige 3M folie på forsikring i stedet for ny plate :)

Skrevet
1 time siden, Rune-K skrev:

For et høggeri så er det kun butikk som gjelder. Og E34 begynner og bli veldig gammelt for og ha stående hvis folk trenger deler. For bedriften er det veldig enkelt, skal de ha en ny skadebil 5-6 år gammel hvor verkstedene ringer hele tiden om deler eller skal de ha en eldgammel BMW stående som folk i beste fall ringer om deler 2 ganger i året og attpåtil pruter som gale på deleprisen. Den E34 måtte antagelig blitt stående 3-4 år på tomta før alle brukbare deler var solgt, på den samme tiden kunne plassen vært opptatt av 5-6 andre biler som delene hadde forsvunnet av med det samme. Høggerimarkedet har endret seg veldig mye de siste 25-30 årene. Det gammeldagse skrottomta hvor man kunne rusle rundt og se på de gamle bilene som sto der i evigheter er nesten borte.

Jeg sluttet som høgger i 2002 og firmaet jeg jobbet for hadde nesten uten unntak biler som var 10 år og nyere. Hvis det var noen eldre biler så var det hvis det var litt spesielle biler som vi viste det var marked for. Typisk MB og BMW. De fikk lov til og stå der en stund men hvis markedet for deler ikke var der så ble de sendt rett videre. Ofte i pressa og noen få ganger til andre høggere som hadde spesialisert seg på eldre biler. De begynner det og bli stadig færre av.

I Danmark har man jo Koed som tar i mot en del høggebiler. Der får iallfall delene nytt liv. Videre så vet jeg ikke helt om jeg kjøper den med at deler til E34 er så vanskelig å selge. Det er en populær klassiker og markedsført riktig så tror jeg delene på den blir plukket relativt raskt. Den lokale høggeren her sier at problemet når de f eks får inn E39 er at bilene ofte allerede er ribba for brukbare deler. Lenge siden jeg så en komplett eldre BMW der…

Er litt ramaskrik i Saab miljøet også pga håndteringen til flere høggere. Hver dag forsvinner det Saaber fra veiene, typiske biler som ikke går igjennom EU men ellers er fulle av gode deler mange andre har veldig behov for. Dette er jo ett lite miljø sammenliknet med BMW, men likefullt er de trengende entusiaster som oss.

Skrevet
4 timer siden, fupsaker skrev:

Jeg har måtte etterlyse unnskyldninger og få det inn til de med t-skje for at de i det hele tatt skal gjøre noe, de ville bare la det blåse over og håpe at det ikke ble den nye normalen... 

Skal ikke være sånn. Jeg fikk kjeft av min tante og kusine fordi jeg hadde blokkert hu på facebook. Det er bare facebook, hvem bryr seg sa jeg. Men de to rota seg sammen og satt på hver sin kant av landet og kjefta på sms. Jeg åpna for hu etterhvert, da rant det over. Etter det så unngår jeg den delen av familien som pesten. 

1 time siden, Dusy skrev:

Hundre prosent enig her. Du må nesten være din egen heia gjeng, og heller luke ut de som ikke tåler at du gjør det godt. Det er som du sier: det er rart hvordan janteloven er så godt festet i dette landet her.

Synd at det må være slik. Og du har helt rett, janteloven står forferdelig høyt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...