Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Fredrik skrev:

Hva er din relasjon til dieselmotorer (både her inne og privat)?

Her inne er jeg som privat person, noe du vet utmerket godt, og jeg kjører diesel. Akkurat som du. Og har vært det omtrent siden forumet ble opprettet. Hvilket du også vet. Skal du fortsette med den typen debatt?

 Jeg er dog ikke med på "drink the Kool-Aid" som menigheten, eller sekten, rundt elbiler er.

Vi snakker her om CO2. Det spiller da liten rolle om det slippes ut her, eller i Tyskland. All den tid energiproduksjonen ser ut som den gjør, og ikke er et unikt nasjonalt anliggende, så har denne studien noe å si. Å beskylde anerkjente forskere for å være korrupte er ganske alvorlig, i alle fall når man samtidig har full tillit til folk som åpenbart har en agenda. Dette er en logisk brist og er arroganse som ikke er så uvanlig for "typisk norsk å være god" folket.

Betydningen av denne CO2 som slippes ut er en helt annen diskusjon, og ikke nødvendigvis direkte relevant for denne diskusjonen. Og ser man litt stort på det, og hva vi _kunne_ ha gjort med langt mindre innvirkning på folks økonomi, så er det ikke tvil om at det hele ikke handler om "klima" i det hele tatt.

Så en grunnleggende runde med matematikk. Det spiller faktisk ikke så stor rolle om elbilen er "like ille" eller "litt bedre" enn en dieselbil. For den skal være fordømt mye bedre før det faktisk spiller en rolle i det store og hele. Hvorfor? Fordi det er for mange ledd før det monner. Privatbilisme står for en relativt liten andel, de som kan kjøre elbil står typisk gjerne for et bruksmønster som gjør at de bidrar under snittet, antall elbiler vs biler. Forsvinnende lite effekt, dramatisk og forkastelig innvirkning på "vanlige" folks økonomi. Dramatisk og kunstig oppbygging av pengebingen til, tja, musk og lignende, før produktet er konkurransedyktig, og uten å vite om det egentlig noen gang burde være det.

Tving inn GTL, uten avgifter eller begrensede avgifter. Reell og betydelig reduksjon, umiddelbart. For dyrt? Begynn å kreve inn mva på elbil. Bygg ut mer vannkraft. Reell nytte som også er økonomisk fornuftig. Lag en modell som gjør at man har kontroll på kraftpriser til privatkunder i Norge, på en fornuftig måte, selg resten ut. Penger inn, bedre klima. Så lenge kraftproduksjonen i eks Tyskland med over 80mill innbyggere ser ut som den gjør, så kan man jo begynne med å fikse dette. Når man i hovedsak har god produksjon av "ren" strøm, kan man begynne å snakke om effekten av å få flere sektorer over på strøm.

 

Ikke så sexy, jeg vet det. Fornuftig? Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Sterkt påvirket av økt etterspørsel? Andelen av elektriske biler utgjør omtrent 2 prosent av det totale nybilsalget i hele Europa (Norge inkludert). Du bruker ord som er veldig store... 

2% av nybilsalget i hele Europa tilsvarer litt over 300000 elektriske biler. Tesla produserte totalt ca. 330000 biler i hele 2018 og de aller fleste av disse bilene ble solgt i USA. Det er først nå at Tesla fokuserer på Europa og Asia.

Som man ser er ikke 2% lite i relasjon til den samlede produksjonen av elektriske biler der flere av produsentene har leveringsproblemer. Interessen for elektriske biler i Europa er stor, men dette hjelper lite hvis produsentene ikke kan levere nok biler. Interessen for elektriske biler er sogar stor også her i lille Danmark, men statens manglende økonomiske insentiver er en utfordring for de aller fleste. Innstegsmodellen Tesla Model 3 Standard Range koster f.eks 100000 NOK mer enn i Norge.

Elektriske biler utfordrer på ingen måter den tradisjonelle bilindustrien i dag, men bilprodusentene må tenke minst 6-7 år frem i tid når de skal planlegge nye bilmodeller og hva som kommer til å selge. Salget av nye biler generelt er fallende (og har vært dette i flere år) så det er ikke bare elektriske biler bilprodusentene må ta hensyn til. Et endret forbruksmønster der flere velger å leie biler og/eller ta offentlig transport spiller også en stor rolle.

Poenget i denne sammenhengen er imidlertid at de tyske bilprodentene hele tiden taper markedsandeler og anseelse i markedet fordi de ikke har et godt utvalg av elektriske biler. Dette gjelder spesielt i USA og Kina. Folk snakker ikke om konvensjonelle biler og selv lanseringen av den nye 3-serien var et stort gjesp i USA - noe som er helt usedvanlig for en ny 3-serie pleier å være en stor begivenhet i USA. Det spiller selvfølgelig i denne sammenhengen også inn at fokuset ligger på SUV'er, men selv i dette markedet møter BMW mye konkurranse fra andre bilprodusenter som bl.a kan levere elektriske SUV'er.  

@TRF TRF Performance er vel noe du har økonomiske interesser i siden du stadig forteller (i din egen tråd og andre steder i forumet) hva du/dere kan levere av trimmesett til dieselmotorer?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik : Så du vil fortsette å debattere på den måten? Forrige runde du hadde med slikt var ikke nok? Ikke et eneste svar på noen av påstandene, bare fisking for å se om jeg vil følge deg til poenget ditt?

- Tror du, at jeg tror, at man former et internasjonalt marked inne på bimmers.no? Tror du at det for fremtiden til dieselbiler spiller noen som helst rolle hva jeg eller deg mener her inne? Og svar på første del må jo være ja all den tid du tar det opp på den måten du gjorde. Så da er spørsmålet: Spiller du dum eller er du så dum? Vi vet begge at du ikke er så dum. Så da var det bare et forsøk på å undergrave, på usaklig vis. Og det vet du selv, men det gjorde deg ikke noe? Trivelig type du.

- Jeg har derimot gjort et eksempel ut av den relativt latterlige støtten til "leder for elbilforeningen" som sannhetsforvalter (ordskifte, ikke nødvendigvis din), samtidig som man beskylder anerkjente forskere for korrupsjon (og eller manglende intelligens). Førstnevnte er komisk, og sistnevnte en alvorlig beskyldning uten noe hold. Hadde denne påstanden hatt noe hold så er det bare å levere inn det du har på dem så forsvinner det nok en akkreditering eller to. De omdiskuterte skikkelsene i denne saken (eksempelvis Fridstrøm) har direkte påvirkning på ordskifte, eller oppfattelsen om du vil som folk har av saken og hva man skal gjøre fremover. Dine eller mine meninger her har ikke det. Hadde jeg hatt motiver eller interesser i denne saken så hadde jeg ikke brukt energien min her inne, vær du sikker. Jeg mistenker dog at du vet dette.

- Forteller jeg "stadig i egen og andres tråder" hva jeg TRF Performance (som foretak) kan levere av produkter til _BMW_? Neppe. Definisjonen av "stadig" er "om og om igjen" eller "regelmessig". Dette vet du også. Hvis du ser på den samlede mengden tekniske innlegg jeg har hatt (over 20k tror jeg?) så tror jeg du vil se at det tvert om er forsvinnende sjeldent. Det er også normalt gitt som et helt legitimt og så objektivt svar som mulig. For mens jeg har vært levende opptatt av dette her over lang tid, og utviklet unike løsninger som kommer entusiaster her til gode, så sitter du her og mener og sutrer, og gjør dette lavpannede forsøket på et sleivspark i en diskusjon om elbilens fortreffelighet. Du gjorde et stort nummer ut av dette (mine enorme og skumle økonomiske interesser) når forumet fikk nye eiere også. Den gang feilet det også, for det er ikke hold i det du indirekte beskylder meg for her. Mens all den faktisk rene markedsføringen som foregår på forumet, av folk som aldri har bidratt i det hele tatt her, det engasjerer du deg ikke i?

 

Skuffende Fredrik. Jeg forventet langt mer av et voksent menneske, eller rettere sagt; deg,  i denne diskusjonen her. Jeg undres om du i det hele tatt har et motiv bak dette.

Jeg avslutter med å sitere hva jeg åpnet forrige innlegg med:

Sitat

Her inne er jeg som privat person, noe du vet utmerket godt, og jeg kjører diesel. Akkurat som du. Og har vært det omtrent siden forumet ble opprettet. Hvilket du også vet. Skal du fortsette med den typen debatt?

 

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Mitt poeng er ikke diskreditere deg for noe som helst. Du gjør en kjempeinnsats for forumet med all din tekniske kunnskap når det gjelder biler/motorer i alminnelighet, men spesielt dieselmotorer. Dette har vi snakket om mange ganger og du vet at jeg respekterer deg stort for dette. Jeg har også selv hatt glede av din kunnskap da jeg hadde en E46 318d Touring og mange ganger i min egen tråd der du har kommet til unnsetning med mer profesjonell teknisk kunnskap.

Mitt poeng var egentlig bare at du også har en bakgrunn som påvirker ditt ståsted i relasjon til elektriske biler vs. konvensjonelle biler debatten/diskusjonen. Jeg oppfatter deg imidlertid ikke som noen spesiell "fanboy" dieselbiler (som Fredrik 90 ville ha sagt), men derimot som rimelig objektiv med bias mot tradisjonell dieselteknikk. Jeg beklager hvis du misforsto meg i relasjon til denne diskusjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at det ikke er poenget ditt, men det er likefult det du sier med ditt utsagn om økonomiske interesser. "Beklager at du misforstod" kjøper jeg derfor ikke. Uheldig ordlegging kan jeg derimot kjøpe, og velger å la denne ligge med det.

Så, ja jeg har "personlig preferanse" mot dieselbiler, men med et helt annet utgangspunkt enn man kanskje skulle tro. Fordi utgangspunktet mitt er at s54 for eksempel er en fantastisk motor. Men man må ha "gangsyn". Disse fine sugebensinerne gjør seg _svært_ dårlig som daglige bruksbiler ift mine (og mange andres) kriterier. Det handler ikke først og fremst om økonomi, men i relasjon til nettopp dette så bør ikke en bruksbil være "hårreisende" på drivstoffutgifter. Videre så bør den være ganske sprek (min preferanse), tilby et bredt register og god respons. Dette har du i en god dieselmotor (og spesielt en trimmet en). Helt tilbake til 24td/m21 (selv om det ikke er en motor jeg vil anbefale), så kan du altså nesten "gratis" ha en motor med rundt 180+hk som i tillegg gikk billig. Da har dessverre ikke en m20 så mye å stille opp med til sammenligning.

De samme grunnene jeg har til å kjøre diesel kunne i noen, eller kanskje til og med i stor grad, vært overført til elmotor. Så hvorfor ikke? Vel, den er dessverre ikke i nærheten av å dekke behovene mine. Den har alt for store, og helt åpenbare, hull i hva som tilbys. Det er også tydelige åpenbare begrensninger på de som leverer dette ift evne og vilje tilby et komplett produkt som faktisk konkurrerer med det som er tilgjengelig i dag, og ikke bare billige "selling points". Lista over mangler er ganske lang om man er over snittet interessert i kjøring og teknikk. Dette kommer likevel også i andre rekke. For problemene med produktet er en ting, men galskapen "menigheten" greier å ytre kjenner tilsynelatende ingen grenser. Når man så leder en nasjon, ikke på bakgrunn av en ingeniørs anbefalinger, ikke på bakgrunn av en økonoms anbefalinger, men ene og alene på hvilken ideologi som er i vinden den dagen, ja da er man ute og kjører.

Det er altfor mye som "rører seg", det er alt for store økonomiske interessert når det gjelder elbiler og klima tiltak i dag. Det er snakk om å forflytte enorme verdier. Når alle "må være enige eller bli latterliggjort" er det for meg åpenbart at vi er ute på tynn is. Når faktagrunnlaget er tynt, og til dels sviktende, bør man revurdere.

 

 

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt forferdelig. 😳

https://cleantechnica.com/2019/04/25/tesla-model-3-performance-crushes-fossil-bmw-m3-around-race-track/

 

Noen som vet mer rundt dette?? Jeg takler ikke tanken på at en stygg model 3 som er allemannseie kjører fra mitt bensinslukende "millionglis" på bane😥 mtp. At Tesla allerede er raskere rett frem så er tross alt mitt eneste argument at m3 gruser Teslaen på bane 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Over til noe helt forferdelig. 😳

https://cleantechnica.com/2019/04/25/tesla-model-3-performance-crushes-fossil-bmw-m3-around-race-track/

 

Noen som vet mer rundt dette?? Jeg takler ikke tanken på at en stygg model 3 som er allemannseie kjører fra mitt bensinslukende "millionglis" på bane😥 mtp. At Tesla allerede er raskere rett frem så er tross alt mitt eneste argument at m3 gruser Teslaen på bane 😅

Du, da finner du nye argument. :D

- Hvem er raskest på et 24-timersløp?

- Burnouts?

F.eks. 🤷🏼‍♂️ Det gjelder bare å finne argument, dårlige som gode. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Skulebollen skrev:

Over til noe helt forferdelig. 😳

https://cleantechnica.com/2019/04/25/tesla-model-3-performance-crushes-fossil-bmw-m3-around-race-track/

Noen som vet mer rundt dette?? Jeg takler ikke tanken på at en stygg model 3 som er allemannseie kjører fra mitt bensinslukende "millionglis" på bane😥 mtp. At Tesla allerede er raskere rett frem så er tross alt mitt eneste argument at m3 gruser Teslaen på bane 😅

Majoriteten av Model 3 eiere har sannsynligvis ikke gode nok kjøreferdigheter til å sette noe M3 knusende rundetider uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hvis du bare vil kjøre raske runder og ikke bryr deg om lyd og eksos" står det. Får ikke kjørt så mye med den der allikevel. Mindre effekt etter kort tid -> tom for strøm etter litt lengre tid-> lade enda lengre .. repeat. Oi, er trackdayen over etter bare noen få runder? 

Igjen, det er bare å faktisk overgå på mer enn utvalgte selling points, så skal du se folk vil kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo likevel litt trist at en kjip familiebil, som faktisk er billig(!) Klarer og slå en m3?? Av ett lite "jalla" merke som Tesla.. skulle tro tunge batteribiler ville slite rundt svingene. 

Men Model 3P finnes vel ikke i Norge eller? 

Jeg hadde aldri trodd en Tesla noensinne ville slå en m3 på bane vertfall 😅

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at nå begynner jeg å bli skikkelig  lei dissing av Tesla her. Faller det ned et tre på en Tesla, så er vel det også typisk Tesla!

Jeg er overhodet ikke Tesla fanboy (noe man blir automatisk hvis man skriver noe positivt om den?)

Tesla er hva det er, lev med det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er triste greier, samtidig vanskelig å ikke la seg imponere. Men det er jo helt klart utrolig slitsomt å vite at enhver småbarnsmor som er ute og putrer (ok, ikke putrer) i sin Model 3  banker en BMW M3 både rett frem og på bane.. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tambur4 skrev:

Må innrømme at nå begynner jeg å bli skikkelig  lei dissing av Tesla her. Faller det ned et tre på en Tesla, så er vel det også typisk Tesla!

Jeg er overhodet ikke Tesla fanboy (noe man blir automatisk hvis man skriver noe positivt om den?)

Tesla er hva det er, lev med det! 

Du er på et BMW-forum, lev med det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...