Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Tenker litt høyt, fantaserer ofte om eldre turbo bil prosjekt som e34 o.l.
Har lest på mange tråder at 1988 er den gyldne alder mtp kat krav osv.
Da tenker jeg at skal man ha en turbo på en motor som ikke har det fra fabrikk (M50) som gjerne er et fint utgangspunkt, så må du ha avgasstest osv som kan koste skjorta..
Hvordan er det da med å putte oppi en motor som kommer med turbo fra fabrikk å har avgass osv på papiret?
Da tenker jeg feks N54/N55 eller nyere, disse burde jo i mitt hode ha lik/lavere utslipp enn en M50 da kravene bare blir strengere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Porsche ble varebil og Mercedes ble buss: NM i avgifts-akrobatikk.

De aller fleste nordmenn tenker på miljøet når de kjøper elbil. Miljøet i lommeboka.

Her ligger en artikkel på TU.no om avgifter og bil fra 80 tallet.

Idag er folk opptatt av elbil og avgifter. De eldre her inne husker sikkert galskapen fra 80 tallet, i denne artikkel er det greit beskrevet.

https://www.tu.no/artikler/da-porsche-ble-varebil-og-mercedes-ble-buss-nm-i-avgifts-akrobatikk/490680

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig å lese og ett bra bevis for den fadesen norske myndigheter er ansvarlige for. Dette bunner i god gammeldags sosialdemokratisk misunnelse, ingen skulle ha finere bil eller komme lettere til noe enn andre. Det starta jo med at bilsalget ikke var fritt før i 1960...en viss Gerhardsen mente at bil var en luksus nordmenn ikke trengte. Og siden har galskapen pågått, og pågår fortsatt. De fleste smutthullene har blitt tettet, det siste store er jo elbilfordelene. Disse holdes i kunstig live da ingen politiske partier tør ta drittjobben med å stenge det. 

Det har ihvertfall ikke stått på kreativiteten, det er iallfall sikkert. Når man i 1984 kunne kjøpe en ny Porsche 944 til prisen for en Ford Sierra så skjønner jeg jo at dette var god butikk. Naboen min her fortalte han kjøpte ny Chevrolet Malibu stasjonsvogn i 1979. Som varebil kosta den 120 000,-...omtrent det samme som en ny Volvo 240 den gang. Bare at her fikk han V8er, automat, klima, cruisecontroll, elvinduer, stereo og tofarget lakk. Så kjøpte de to saccosekker og heiv baki som ungene kunne sitte i når de var på tur. Etter tre år kunne bakseter gratis settes inn 😂 De tidene er forbi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgifter på biler og kreative måter og omgå de på har nok fantes i stort sett over alt.

Hk avgift har jo mange land hatt og mange forskjellige måter og beregne det på har det også vært. I Frankrike så sier de jo 2cv, 4cv, 6cv osv og det betyr 2 franske skatte hestekrefter og har ingenting med faktisk effekt og gjøre. 

Det dummeste jeg har hørt om i den retningen er den engelske måten og beregne hk avgiften på før krigen. Der beregnet de avgiften ut fra boringen på motoren. Resultatet kan jo alle tenke seg, alle engelske motorer hadde ekstremt lang slaglenge og dette fortsatte de med lenge etter at avgiften var borte.

I Italia så var det jo et voldsomt avgiftshopp ved 2 liter. Resultatet vet vi jo. Det ble en masse små turtalsvillige motorer. Og E30 M3 med 2 liters motor. 

I Nederland og Belgia så kunne man få E23 som 725. Noen som tror det skyldtes att nederlenderne likte store biler med små motorer?

Har også hørt at den amerikanske forkjærligheten for store pickuper har med avgifter og gjøre. Jeg kan ikke alle detaljer der men det var noe med at når de japanske bilene kom så la de avgifter på de bilene, men denne forskjellbehandlingen kunne de ikke fortsette med så da ble det avgifter på alle vanlige biler bortsett fra pickuper for det lagde de nesten ikke i Japan. Som sagt så kan jeg ikke alle detaljer om dette men andre kan sikkert fylle i resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Italia og deres skattehopp ved motorer over 2 liter skapte faktisk en rekke interessante bilmodeller. Du har nevnt E30 320is, som hadde den samme S14 motoren som E30 M3 bare med en kortere slaglengde (1990 cm3 vs. 2303 cm3 i sylindervolum). Effekten var imidlertid ikke så ulik med maksimalt 192 HK ved 6900 rpm for 320is og 200 HK ved 6750 rpm for M3 (avhengig av marked og tidspunkt).

Dreiemomentet hadde større betydning pga. mindre sylindervolum. 320is klarte som best 210 Nm ved 4900 rpm, mens M3 klarte 240 Nm ved 4750 rpm (igjen avhengig av marked og tidspunkt). Uansett så klarte 320is 0-100 Km/t på 7,1 sekunder mot 6,9 sekunder for M3. Topphastigheten var 226 Km/t for 320is vs. 230 Km/t for M3.

Jeg vet at det ble utviklet en hel rekke bilmodeller tilpasset det italienske (og portugisiske markedet tror jeg) på tilsvarende måte, men jeg kjenner ikke alle. Porsche satset imidlertid ganske mye på 924 Turbo (931) på det italienske markedet. Dette var etter at modellen 944 hadde kommet på markedet i 1982. Den modellen hadde som kjent en rekkefirer på 2479 cm3 som ytet 163 HK og 205 Nm. Porsche 924 Turbo's 1984 cm3 store rekkefirer ytet på dette tidspunktet offisielt 177 HK og 250 Nm, men i realiteten ytet motoren ca. 200 HK og nærmere 300 Nm. Italia ble derfor etterhvert et av Porsches største markeder for 924 Turbo modellen. Noen år senere ble det derfor populært i land som f.eks Norge, Tyskland og Nederland å importere "italienske" 924 Turboer. 

Det å sammenligne BMW 320is og M3 med Porsche 924 Turbo er forøvrig litt interessant. Motoreffekten er ikke så ulik og det er heller ikke vekten. Porschens har imidlertid et mye høyere dreiemoment, langt bedre bremser (hentet fra 928 S - 300 HK/380 Nm) og ikke minst har den et vesentlig mindre frontareal. Porschen klarte derfor 0-100 Km/t på rundt 6,5 sekunder og hadde en topphastighet på minst 240 Km/t. Jeg klarte i alle fall bare såvidt å kjøre hurtigere med min 928 S over 240 Km/t. Jeg dro fra, men ikke spesielt overbevisende selv om 928 S hadde en topphastighet på ca. 260 Km/t. 924 Turbo (931) er derfor etter min mening klart en av de mest undervurderte gamle Porsche modellene.

Jmf. min gamle venn som hadde en 924 Turbo på den samme tiden som jeg hadde en 928 S (på midten/slutten av 80-tallet) klarte heller ikke 944 Turbo (951 - 220 HK/330 Nm) å direkte kjøre fra en 924 Turbo. Den store forskjellen var bremsene som var mye mer solide på 944 Turbo og hentet fra 928 S4. Dette var avgjørende på Autobahn der trafikken etterhvert ble slik at man ikke lenger kunne holde topphastigheten i lang tid før man måtte bremse for annen trafikk og deretter igjen akselerere mot topphastigheten for så igjen etter relativt kort tid bremse ned igjen. Bremsene på 924 Turbo var fra en annen tid da dette ikke var like nødvendig i motsetning til 928 S4 bremsene som på den tiden ble betraktet som verdens beste - også i forhold til supersportsbiler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt random, men noen som vet om BMW X2 har solgt bra her i Norge? Føler jeg bare har sett maks to-tre stykker rundt om her siden de ble lansert. Hvis man ikke teller de som står hos BMW, altså.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel. skrev:

Litt random, men noen som vet om BMW X2 har solgt bra her i Norge? Føler jeg bare har sett maks to-tre stykker rundt om her siden de ble lansert. Hvis man ikke teller de som står hos BMW, altså.

Den var vel ikke sånn veldig suksess tror jeg. Tror nok at det henger sammen med pris og at den ikke akkurat er pen. Jeg mener jeg så en 20d i hallen hos Bavaria og den kosta over 700 000 kr. Man kan mene hva man vil med det er for mye for en sånn bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil veldig gjerne like X2, men hver gang jeg ser den (som ikke er veldig ofte - heller ikke her i Danmark) så... hmmm... jeg har sett mer sexy biler. Konseptet er imidlertid spot on og markedet flommer over av tilsvarende bilmodeller. BMW burde ha tatt dette markedet, men X2 er dessverre ikke modellen. Det beste med X2 er rondellene på C-stolpene... akkurat dette er sexy og såvidt jeg vet er X2 den eneste BMW modellen utover E9 som har nettopp dette... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes X2 er lekker og kunne tenkt meg en selv :) "Problemet" er prisen i forhold til hva man får. Men, kanskje en pent brukt en engang i fremtiden om modellen videreføres 🤷🏼‍♂️
 

E6DF4AA7-81EF-4F37-B97F-066C1D6EB158.jpeg.295725a95f0e4957a4705b152fea213c.jpeg1C8AFD76-71BC-42C0-A297-15377A64F58B.jpeg.7145b8eb64804fcf64400c43c76559cd.jpeg

Jeg har blitt litt glad i at vindusviskeren forsvinner opp i takspoileren bak slik som på F45, det kunne de gjort her også for en mer clean finish. Men ellers en kurrant bil. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Synes X2 er lekker og kunne tenkt meg en selv :) "Problemet" er prisen i forhold til hva man får. Men, kanskje en pent brukt en engang i fremtiden om modellen videreføres 🤷🏼‍♂️

Synes også den er ganske lekker og tipper salget tar seg opp nå når den kommer som plug-in hybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...