Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

i3 er den verste etter min mening. Når det gjelder Model 3 så er det mulig å justere vinkelen fra touch-skjermen, skal ikke se vekk fra at noen har greid å stille de litt mer opp for å få "bedre lys".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, E.C. said:

i3 er den verste etter min mening. Når det gjelder Model 3 så er det mulig å justere vinkelen fra touch-skjermen, skal ikke se vekk fra at noen har greid å stille de litt mer opp for å få "bedre lys".

Det skal vel ikke være mulig å justere hverken xenon eller LED-lys selv? Det er jo derfor de har automatisk nivåregulering for å unngå akkurat blending. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har lysbryteren på Auto, synes det er veldig greit. Så styrer bilen dette selv 😀

Auto er innafor. 0 er fjernt. 

Veldig mange som ikke aner hvordan en lysbryter fungerer. Har man nyere bil med automatiske nærlys og evt også fjernlys er det ikke noe sak, men på eldre biler bør man ha en liten formening.

Bytter endel pærer på drop-in på verksted og når jeg ber folk skru på lysa så jeg kan se hva som er defekt så starter de bare bilen. Skifte mellom park/drl/nærlys/fjernlys er tydeligvis noe man aldri gjør.

Samme med AC-anlegg. Etter påfylling av AC-gass stiller jeg det på maks kjøling for å se at det fungerer som det skal.

Endel kunder klager da etter noen dager/uker at det har blitt altfor kaldt i bilen deres etter at vi hadde den inne sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det. Jeg kan justere xenon på min e39, bare å skru på skruen i lykta det. Det er helt riktig at bilen justerer vinkelen basert på høyden målt foran og bak, men den har ingen mulighet til å vite at jeg faktisk stilte den inn på 1% på flat bakke. Alle de andre justeringene vil dermed bare opprettholde den verdien du selv har satt.

Når det gjelder Model 3 så kan du se på side 68 her:
 https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_en.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan også justere på skrue på selve lykta på LED-lampene på min F36, det ble blant annet gjort ifm montering av senkefjører for å få bilen innenfor kravene (høydemålingen) til Biltilsynet ved godkjenning. Men på min gamle Galant 1995 modell med halogenlamper kunne jeg justere høyden i flere trinn innvendig fra bilen (da gikk begge lyktene opp eller ned). Det er denne jeg snakker om som ikke skal være mulig på xenon og LED lamper, som skal justere seg selv som du også sier. Det er den manuelle individuelle skruejusteringen som normalt har vært på selve lykta som har blitt flyttet inn på skjermen hos Tesla :) dette er ikke noe «folk flest» skal tukle med dersom de ikke har feil på EU eller skal senke bilen selv og måler mot standardiserte lyshøydeinstrument, det var vel også derfor du skrev det du skrev innledningsvis :) case closed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lars89 skrev:

Det burde ikke gå an å skru av baklys i det hele tatt...

Forskningen viser at mennesket reagerer fortere på større endringer. Derfor ønskes det at baklysene ikke er på på i dagslys. 

Burde sikkert hatt en link her nå, men det er argumentet til EU, så kan du spørre hvorfor det ikke er slik foran, jo det er fordi bilen blir mer synlig med lysene på, men der har man ikke behovet for å prøve å redusere reduksjonstiden til mennesket på samme måte som bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/7/2020 at 4:23 PM, Otis said:

@Daniel.

Jeg har ikke lagt merke til disse i trafikk mht lys. Men derimot Tesla Model 3, sin høyre lampe, den blender stort sett bestandig!

Det er brukerfeil mellom ratt og sete i Teslaen, siden de kan justeres av fører.

On 10/7/2020 at 7:52 PM, Fredrik 90 said:

Værst er I3, de har sykt sterke lys som føles som de har fjernlyset på. Tesla Model 3 har også en tendens til å blende med den høyre lykta. Regner med det er lysjusteringa som har gått i stykker/virker dårlig på disse. Jeg har derimot sluttet å blinke på dem, de bak rattet kan ikke noe for at lysene er slik. 

Som nevnt, på en TM3 så kan føreren noe for det, fordi man stiller lysene fra skjermen. Men ironisk at du blinker på blendende nærlys, når du selv kjører med nærlys+tåkelys i mørket. ;)

On 10/7/2020 at 9:26 PM, Lars89 said:

Auto er innafor. 0 er fjernt. 

Veldig mange som ikke aner hvordan en lysbryter fungerer. Har man nyere bil med automatiske nærlys og evt også fjernlys er det ikke noe sak, men på eldre biler bør man ha en liten formening.

Bytter endel pærer på drop-in på verksted og når jeg ber folk skru på lysa så jeg kan se hva som er defekt så starter de bare bilen. Skifte mellom park/drl/nærlys/fjernlys er tydeligvis noe man aldri gjør.

Samme med AC-anlegg. Etter påfylling av AC-gass stiller jeg det på maks kjøling for å se at det fungerer som det skal.

Endel kunder klager da etter noen dager/uker at det har blitt altfor kaldt i bilen deres etter at vi hadde den inne sist...

Man burde kanskje ha "YSK" hvert 5. år for bilførere også. Lære dem litt trafikk og bil og sånt?

On 10/8/2020 at 9:06 AM, flobben said:

Forskningen viser at mennesket reagerer fortere på større endringer. Derfor ønskes det at baklysene ikke er på på i dagslys. 

Burde sikkert hatt en link her nå, men det er argumentet til EU, så kan du spørre hvorfor det ikke er slik foran, jo det er fordi bilen blir mer synlig med lysene på, men der har man ikke behovet for å prøve å redusere reduksjonstiden til mennesket på samme måte som bak. 

Jeg skjønner at det er de som ligger bak det, og jeg tror deg når du sier det. Det er bare så synd at de ikke forstår problemet i praksis, siden folk ikke evner å bruke lys som de skal. Og det hjelper ikke med dagslys når det er regn og tåke, for da ser du ikke bilen foran deg før den bremser - og da er det for sent om du ikke visste den var der til å begynne med.

Om bilene skal ha DRL, så bør de for sikkerhetens skyld fjerne muligheten for å benytte dette manuelt. Siden folk setter det over manuelt, lar det være der, og kjører døgnet rundt med det. Og Politiet gjør ingenting med det.
På Nedre Romerike er det faktisk et stort problem, for bussene kjører rundt med DRL når det er mørkt morgen og kveld. I dårlig opplyste 30-soner i den tiden ungene går til skolen f.eks. Jeg har til og med stoppet busser for å få dem til å slå på lysene, men skallene bak rattet skjønner ingenting. Så nå får de smake LED-bar, og så lagrer jeg klippet og sender det til avisen. Nok nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LoKi skrev:

Som nevnt, på en TM3 så kan føreren noe for det, fordi man stiller lysene fra skjermen. Men ironisk at du blinker på blendende nærlys, når du selv kjører med nærlys+tåkelys i mørket. ;)

Hvor har du det ifra at jeg kjører med nærlys og tåkelys? Jeg har bryteren på auto jeg, og da tennes ikke tåkelys. Videre som jeg sier så har har jeg slutta å blinke på folk, men nå som du forteller at på Model 3 så er det føreren som er skyld i det så skal jeg jo begynne med det igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kjennern skrev:

Noen som har testet Fluidfilm? Er det så bra som reklamen sier?

 

@hsd har en fin oppsummering. Selv har jeg benyttet meg av tectyl, og det har holdt understellet i god stand til tross for 100k km, og snart 6 vinter siden det ble lagt på. Dog så hadde ikke min vært utsatt for noe særlig salt fra før, så understellet var så og si fritt fra rust før tectyl ble klint på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/7/2020 at 8:06 PM, Lars89 said:

Blir blinka på når jeg av og til kjører F45 med LED nærlys også, da gjerne av folk som har "stearinlys", dvs halogen bak matte glass. Velkommen til nåtiden, det skal faktisk være sånn...

:lol:

Haha, jeg er en av disse sinte jævlene bak rattet på stearinlys-bil (kjører 3 forskjellige biler, alle med slitne halogen...).

Senest i går hadde jeg en bil med adaptiv fjernlys bak meg, og den ene lykta blendet meg så til de grader i 10 minutter...La merke til at det utelukkende var den ene lykta som blendet meg, og den varierte alt ettersom møtende trafikk. Usikker på om det var en Model S/X/3 eller Taycan, men steike det var hakket før jeg satte på bakre tåkelys før jeg forsto at det var en bil med adaptiv fjernlys...

En positiv ting angående lys de siste årene er at antall bilister som kjører med nærlys+tåkelys har gått ned.  Som kjent kan nærlys-tåkelys blende en god del på fuktig vei. De moderne LED-kjørelysene med eller uten ekstralys blender mindre langs våt vei enn forgjengerne gjorde. 

 

 

5 hours ago, Kjennern said:

Noen som har testet Fluidfilm? Er det så bra som reklamen sier?

Jeg har brukt fluidfilm på 6-7 forskjellige biler de siste 11 årene. Brukt det på biler jeg har solgt og biler jeg fortsatt har. 

Funderud Antirust i Østfold som jeg bruker anbefaler behandling annethvert år, jeg kjører annen hver høst på Capricen min som også blir kjørt på vinterstid. Betaler 2900kr for personbil, og synes det er verdt det. 

Har en 1984 Honda Civic som fikk samme oljebehandling i 2014, og den er fortsatt meget pen under (dog ikke vinterkjørt). Holder seg godt over flere år. 

Har du planer om å ha bilen lengre enn neste sommer ville jeg kjørt en slik behandling. Men hvis du regner med å selge videre og kjøpe noe nyere innen kort tid er det lite vits. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 20.28, Fredrik 90 skrev:

Jeg har lysbryteren på Auto, synes det er veldig greit. Så styrer bilen dette selv 😀

Altfor mange biler som kjører uten baklys,  i mørket og med parklys bare foran. Mistenker det er mye auto ute og går. Selv kjører jeg med "alltid på", skrur aldri på denne bryteren... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Shattered skrev:

Altfor mange biler som kjører uten baklys,  i mørket og med parklys bare foran. Mistenker det er mye auto ute og går. Selv kjører jeg med "alltid på", skrur aldri på denne bryteren... :P

Varierer nok veldig hvor godt denne auto-funksjonen faktisk fungerer, men lyser kun DRL/park når det er mørkt ute er sannsynligheten stor for at lysbryteren står på null. Sannsynligvis har den stått på null helt siden de kjøpte bilen... 

Kan sikkert oppleves som en filleting å henge seg opp i, men man har jo opplevd div uønskede situasjoner pga bl.a lysbruk etter noen år bak rattet. 

Siste gangen var en traktor med henger i 20-30 km/t i 100-sona totalt uten lys rett etter en tunnel. Da hadde det vært gøy å jobba i UP...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hvor har du det ifra at jeg kjører med nærlys og tåkelys? Jeg har bryteren på auto jeg, og da tennes ikke tåkelys. Videre som jeg sier så har har jeg slutta å blinke på folk, men nå som du forteller at på Model 3 så er det føreren som er skyld i det så skal jeg jo begynne med det igjen :) 

Han kjører Tesla og har dermed rett i/til alt!  Så jo, du kjører med nærlys og tåkelys døgnet rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kjennern skrev:

Noen som har testet Fluidfilm? Er det så bra som reklamen sier?


Kjenner en som driver med understellsbehandling med det og ser mange suksesshistorier, og her i byen saltes det myye..
Men, tror ikke det lever helt opp til reklamen hvis det først har begynt å ruste endel. Da trengs det nok sandblåsing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...