Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, ///M-ini95 skrev:

God jul til deg, Jan :D Regner med at nissen bringer en E65 LCI under juletreet iår 😏

 

Må vel nesten være en fjernstyrt en isåfall :P

Så nå kjempekoselig ut i stua der da, @sveigis

Og ang askepott, det er nå en god tradisjon.. Det hadde føltes veldig rart om de plutselig et år ikke hadde sendt det i 11-tida ("utdatert", slik de sier om feks Skomakergata og Jul i Blåfjell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

God jul til deg, Jan :D Regner med at nissen bringer en E65 LCI under juletreet iår 😏

 

Takk i like måte Armin 😊

Nu vel hadde det vært så greit ,ja da hadde jeg blitt glad du.

Pr dd så står x5 her enda og for å bevare husfreden i julen så velger jeg ikke å nevne noe ny bil enda 😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Hvor mange år må man være medlem før man er på fornavn? :P

Det kommer vel mest an på navnet på avataren. Folk har vært på fornavn med meg hele tiden. Jeg vet hva flere heter her inne selv om det ikke kommer frem fra avataren, men man vet jo ikke om de ønsker at dette kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fredrik skrev:

Det kommer vel mest an på navnet på avataren. Folk har vært på fornavn med meg hele tiden. Jeg vet hva flere heter her inne selv om det ikke kommer frem fra avataren, men man vet jo ikke om de ønsker at dette kommer frem.

Ja det er et bra poeng, brukernavnet ditt er jo Fredrik.. Lurer på hva du heter :P

Nei altså selv så liker jeg feks å være "anonym". Men samtidig føles det vel mer personlig med samtalene her når man henvender seg med ekte navn

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik skrev:

@Kvasi Hehe... det begynner å bli noen år siden at Billy var så heldig å bli spilt på de aktuelle høyttalerne. Jeg synes at han snart burde legge inn årene, men han var kul nok på tidlig 80-tallet - det skal han ha. Det er imidlertid et annet 80-talls band (sent 80-tall) som i det siste har blitt spilt på høyttalerne og de synes jeg at holder seg ganske bra til å ha passert 60 år for de aller fleste i bandet (altså nogenlunde på samme alder som Billy). The Church er fra Australia og musikken på denne live konserten er utellukkende fra 1988.

Dette er forøvrig en av de siste låtene Billy har utgitt og den kom for fire måneder siden. En helt grei poplåt etter gammel oppskrift med et fengende refreng.

Ska høre den konserten nå  👍

Denne med Billy er gull, og jeg skapliker henne også. Lett å se at hun er litt starstruck underveis og det gjør det hele mye bedre
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del syns at bruken av fornavn her av og til virker litt, hm.. kunstig. Som om den som skriver det gjør det mest for å poengtere at de vet det.
Men for all del, de fleste i den harde kjærne har hengt her i mange år og mange kjenner hverandre også utenfor forumet etterhvert. Og akkurat det tror jeg gjør bimmers litt unikt i bilforumverden, følelsen av å kjenne en egentlig random gruppe mennesker på et forum og vite at hvis man står fast på noe kan man be om tlf nr til noen som har greie på problemet og få hjelp live.
Men føler ofte at man er til bry nå man "invaderer privatlivet" til ukjente med egne problemer men sånn tror jeg ikke noen syns at det er her.
Jeg for min del blir iallefall glad for å kunne hjelpe når jeg får PM med spm om råd og hjelp og det tror jeg gjelder de aller fleste her.

Og som @Otisholder jeg meg til brukernavn på forumet, men i den grad det føles naturlig å signere en PM bruker jeg fornavnet mitt. 

God jul  folkens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilke krav det er til FDV dokumentasjon? Vi fikk med en perm når vi kjøpte huset, men utbygger mener vi må ha masse serviceavtaler( som er greit nok isolert sett) men ingen av disse tingene står i FDV. Og nå vil ikke rørlegger utføre reklamasjonsarbeid/garanti siden sameiet ikke har serviceavtale 🤡.

Det morsomme er at ved overtakelse var FDV den hellige gral på drift av boligen, nå sier utbygger at det ikke er krav til at ting må stå der … 😵💫. Så prøver å finne ut hva som er definert som krav til FDV. Som ikke er så lett merker jeg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2021 den 2.12, Fredrik skrev:

@Kvasi Hehe... det begynner å bli noen år siden at Billy var så heldig å bli spilt på de aktuelle høyttalerne. Jeg synes at han snart burde legge inn årene, men han var kul nok på tidlig 80-tallet - det skal han ha. Det er imidlertid et annet 80-talls band (sent 80-tall) som i det siste har blitt spilt på høyttalerne og de synes jeg at holder seg ganske bra til å ha passert 60 år for de aller fleste i bandet (altså nogenlunde på samme alder som Billy). The Church er fra Australia og musikken på denne live konserten er utellukkende fra 1988. Det er ellers litt artig at Kilbey spiller på en Squier bass som jo er Fender's billigmerke. Marty spiller ellers stort sett på Rickenbacker gitar (og den lyder virkelig deilig) og Peter på en Fender.

Jeg vil imidlertid anbefale at man lytter til den originale platen "Starfish" fra 1988. Den er bedre og mer agil enn den aktuelle konserten 28 år senere i 2016. Når dette er nevnt spiller gutta etter min mening rimelig bra og fresh i dag også og det er ganske imponerende.

Dette er forøvrig en av de siste låtene Billy har utgitt og den kom for fire måneder siden. En helt grei poplåt etter gammel oppskrift med et fengende refreng og temmelig kommersiell (dog fint piano spill som en erstating for Steve Stevens fantastiske gitarspill). Videoen er klassisk Billy og alt bedre for dette. Jeg liker både låten og videoen og tenker tilbake til klassikere som f.eks Flesh for fantasy og ikke minst White Wedding samt To be a lover som ikke var hans egen, men en fabelaktig coverlåt - og selvfølgelig Mony Mony som heller ikke var hans egen, men igjen en fantastisk coverlåt.

 

Vedrørende Steve Stevens, som er Billy Idols faste gitarist siden begynnelsen av 80-tallet, så har han gjort mye interessant. Han spilte bl.a kjenningsmelodien for Top Gun filmen (den såkalte Top Gun Anthem) med en ung Tom Cruise i hovedrollen. Akkurat Top Gun filmen var fantatisk og det finnes ikke noe kulere fly enn Grumman F-14 Tomcat (hvis vi ser bort fra Supermarine Spitfire, men det er mest av historiske og nostalgiske årsaker).

F-14 Tomcat var et fantastisk jagerfly med en topphastighet på 2500 Km/t og det aller kuleste er at vingene kunne trekkes tilbake (som en falk) for å oppnå denne temmelig høye topphastigheten. Dagens Lockheed Martin F-35 Lightning II som bl.a det norske luftforsvaret har kjøpt har kun en topphastighet på ca. 2000 Km/t (uten at dette har betydning for stridsevnen). Poenget med F-14 i dag er at jagerflyet ser ekstremt kult ut og slår alt bortsett fra Lockheed SR-71 Blackbird fra den samme tiden (altså begynnelsen av 70-tallet) som hadde en topphastighet på hele 3550 Km/t. 

Flyene var forskjellige (noe som er viktig å påpeke) iom. at F-14 var et operativt jagerfly som bl.a kunne lande på hangarskip, mens SR-71 Blackbird var et rent spesialkonstruert spionfly for å kunne fly fra primært sovjetiske raketter og med suksess frem tom 1998 da flyet ble avviklet etter ca. 30 års service. Amerikanerne har aldri senere konstruert et fly som når opp til F-14 Tomcat og SR-71 Blackbird når det gjelder topphastighet.

Uansett så er filmen Top Gun fra 1986 rimelig kul og på mange måte et historisk dokument når det gjelder Grumman F-14 Tomcat. Så evig kult og et fantastisk vitnesbyrd vedr. hva man var istand til på 70-tallet i relasjon til bl.a overlydspassasjerflyet Concorde (som hadde en topphastighet på ca. 2200 Km/t), månelandingene og Porsche 917 med en topphastighet på 409 Km/t (917/30).

Sagaen om The Cars som spiller melodien på den andre videoen er for en annen dag, men de er definitivt der oppe sammen med Billy Idol på 80-tallet og de var enormt store. For min egen del likte jeg The Cars bedre enn Billy Idol og dette sier ikke så rent lite.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk film med mye kul filming av fly, samt passende musikk. For min del scorer kanskje "mighty wings" (cheap trick) hakket over danger zone. F14 er kanskje også det estetisk peneste flyet i nyere tid og uten tvil løftet til en uslåelig status av filmen. 

 

Når det er sagt tror jeg du prater om Navy fly mtp F14 som uslåelig på fart og air superiority? F14s "lodd i livet" var den gang stor/god radar, høy fart (som hjelper med rekkevidde på våpen) og evnen til å bære "Phoenix " missiler (aim 54). Den er relativt tung, hadde små motorer (noe utbedret på F14D, men var ikke så mange av de) - og blir generelt gjort hakkemat av i alle disipliner når sammenlignet med F15, med unntak av evnen til å jobbe fra hangarskip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

Når det er sagt tror jeg du prater om Navy fly mtp F14 som uslåelig på fart og air superiority? F14s "lodd i livet" var den gang stor/god radar, høy fart (som hjelper med rekkevidde på våpen) og evnen til å bære "Phoenix " missiler (aim 54). Den er relativt tung, hadde små motorer (noe utbedret på F14D, men var ikke så mange av de) - og blir generelt gjort hakkemat av i alle disipliner når sammenlignet med F15, med unntak av evnen til å jobbe fra hangarskip.

Du har helt rett og jeg vet ikke hvordan "air superiority" snek seg inn der for den egenskapen hadde F-14 Tomcat ikke selv om designet på flyet er det kuleste blandt de kule. Poenget med innlegget var ellers egentlig bare å fremheve at de kunne noen saker og ting for 50 år siden også (som en liten forlengelse av samtalene i min egen tråd). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kjennern skrev:

Noen som vet hvilke krav det er til FDV dokumentasjon? Vi fikk med en perm når vi kjøpte huset, men utbygger mener vi må ha masse serviceavtaler( som er greit nok isolert sett) men ingen av disse tingene står i FDV. Og nå vil ikke rørlegger utføre reklamasjonsarbeid/garanti siden sameiet ikke har serviceavtale 🤡.

Det morsomme er at ved overtakelse var FDV den hellige gral på drift av boligen, nå sier utbygger at det ikke er krav til at ting må stå der … 😵💫. Så prøver å finne ut hva som er definert som krav til FDV. Som ikke er så lett merker jeg 😂

Hei, de kan ikke nekte å utføre reklamasjon/garantiarbeid som er varslet i tide pga manglende serviceavtaler. Det er normalt å inngå serviceavtaler, men ikke et krav, hvis det ikke er et punkt i kjøpskontrakt.

FDV skal være et dokument som beskriver hvordan bygget skal vedlikeholdes og driftes, da skal all relevant dokumentasjon for å utføre dette være vedlagt i FDV, (forvaltning, drift og vedlikeholdsdokumentasjon).

https://dibk.no/no/verktoy-og-veivisere/andre-fagomrader/eiendomsforvaltning/

se også bustadoppføringsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-43

og TEK-17 kap-4: https://dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/

 

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...