Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Nei men det er jo fint det da, at bilen din kan se.. Blir litt som Pelle Politibil og Sally (?), Pelle ville jo bare ha "Superbensin" tror jeg det var.. Tilsvarer det 98 i dag?

Dette vet jeg ikke, men en E34 535i slurper i seg gjennomsnitlig ca. 1,2 liter bensin pr. mil. Dette betyr minst 1,5 liter/mil med litt entusiastik kjøring og som best rundt 1 liter/mil på landeveier i konstant hastighet. På Autobahn i litt høyere hastigheter snakker vi rundt 2 liter/mil - eller litt under 50 kroner milen med dagens bensinpriser. 

Min tidligere Porsche 928 S hadde omtrent det samme forbruket, men den gangen på midten av 80-tallet kostet bensinen ca. 4 kroner pr. liter så med litt kronasje på innerlommen var det bare tut og kjør det remmer og seler kunne holde på Autobahn :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsyk aktivitet i denne tråden 😅 

 

Selvom dette er en diskusjon som er totalt meningsløs, jeg fortsetter!😬

 

Jeg elsker formel 1, jeg ser alle løp, kvalik, å om mulig følger jeg med på treninger.  Jeg leser f1 nyheter og er medlem av f1 grupper. Ønsker også og få med meg ett f1 løp i år, da selvsagt ett løp med F2 også. 

Jeg er m.a.o langt over snittet f1 interessert, og det man trygt kan kalle en ENTUSIAST. 

 

Det vil si at jeg og Atle Gulbrandsen er like, for han er også F1 entusiast. Likevel må jeg nok si at jeg personlig føler han er Mer entusiast enn meg. Selvom majoriteten her inne er relativt tydelig på at vi Begge er entusiaster, ferdig snakka. 

 

For og presisere. Jeg mener at kostnaden på kjøretøyet på ingen måte bestemmer entusiastgraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik skrev:

Dette vet jeg ikke, men en E34 535i slurper i seg gjennomsnitlig ca. 1,2 liter bensin pr. mil. Dette betyr minst 1,5 liter/mil med litt entusiastik kjøring og som best rundt 1 liter/mil. På Autobahn i litt høyere hastigheter snakker vi rundt 2 liter/mil - eller rundt 50 kroner milen med dagens bensinpriser. 

De er så tørste altså? Over 1 liter pr mil er vel egentlig definert som "mye".. Her er vi litt innom ett tema som er litt leit for tida med de høye drivstoffprisene, skal man feks kjøre Lindesnes-Nordkapp med en 535i da så må man beregne en månedslønn nesten bare til bensin.. Noe som er helt sprøtt egentlig

Ang bensin som kostet 4kr/L, ja det er jo et poeng. Men samtidig har jo lønningene steget i takt med prisene på ting (?) slik at 4kr den gang tilsvarer feks 15kr i dag eller noe.. Men bensinpriser på over 20kr/L er jo bare trist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GreenE36Cab skrev:

De er så tørste altså? Over 1 liter pr mil er vel egentlig definert som "mye".. Her er vi litt innom ett tema som er litt leit for tida med de høye drivstoffprisene, skal man feks kjøre Lindesnes-Nordkapp med en 535i da så må man beregne en månedslønn nesten bare til bensin.. Noe som er helt sprøtt egentlig

Ang bensin som kostet 4kr/L, ja det er jo et poeng. Men samtidig har jo lønningene steget i takt med prisene på ting (?) slik at 4kr den gang tilsvarer feks 15kr i dag eller noe.. Men bensinpriser på over 20kr/L er jo bare trist

4 kroner i 1985 tilsvarer ca. 11 kroner i dag, men det er også andre faktorer som spiller en rolle. Hadde man først råd til en Porsche 928 S på midten av 80-tallet var for å si det enkelt ikke bensinprisen et stort tema. En 928 S tilsvarte markedsmessig modeller som Panamera Turbo S og Taycan Turbo i dag.

Med store bevegelser og stor usikkerhet på de finansielle markedene (som vi opplever nå og som vi opplevde under den kalde krigen på midten av 80-tallet) vil forskjellene mellom folk utvilsomt bli større. De som virkelig har god råd (ikke belånt til pipen og ikke altfor eksponert mot aksjemarkedet) vil flyte over uten at de merker mye. Andre vil ganske sikkert måtte stramme inn livremmen - om ikke akkurat nå så helt sikkert senere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Skulebollen skrev:

Sinnsyk aktivitet i denne tråden 😅 

Ellevill stemning i thread, heter det 👍

---

Ok @Fredrik så da vet vi du hadde god råd den gang (også) :)

Altså uansett hvor mye penger man har så blir vel nesten prisen (iallfall disse ville prisene) på bensin en slags prinsippsak kan jeg tenke meg..

Men det skal bli interessant å se fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GreenE36Cab skrev:

Ok @Fredrik så da vet vi du hadde god råd den gang (også) :)

Dette var ikke helt poenget, men hadde man råd til en E28 535i på 80-tallet eller en E34 535i på begynnelsen av 90-tallet da disse bilene var på markedet var ikke bensinprisen et sannsynlig tema. Alle disse bilene var temmelig dyre og med over 12% rente på lån så var hverken lånefinansiert bilkjøp eller leasing alminnelig for slike biler. I 1985 var gjennomsnitslønnen i Norge ca. 136000 kroner (ca. 360000 kroner i dag). En Porsche 928 S kostet over 1,5 milloner kroner i 1985 verdi, mens en godt utstyrt E34 535i kostet rundt 800000 kroner på begynnelsen av 90-tallet om ikke litt mer (ca. 1,5 millioner kroner i dagens pengeverdi).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Saltkjelen skrev:

@StigJ Basert på pengebruken og at voksen du bruker er av den billige sorten (for ordens skyld, jeg har ingen anelse om hva voksen du bruker koster), er du utvilsomt ingen entusiast. :D 

Altså! Nå ble jeg svett her! Jeg kan ikke la meg felle av en boks med billig lakkforsegling 😥

Så kan jeg få entusiast/galskapsstempelet tilbake nå eller?

IMG_20220301_185300.thumb.jpg.34486ebe902da7b9c7622fb47555a3d2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, StigJ skrev:

Altså! Nå ble jeg svett her! Jeg kan ikke la meg felle av en boks med billig lakkforsegling 😥

Så kan jeg få entusiast/galskapsstempelet tilbake nå eller?

IMG_20220301_185300.thumb.jpg.34486ebe902da7b9c7622fb47555a3d2.jpg

Oppe og nikker på level 1052 med den samlingen der - om ikke bildet er lånt fra en sjeik i Dubai. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik skrev:

Dette var ikke helt poenget

For å være ærlig (som er en morsom ting å si siden man da alltid skal være ærlig?), så skjønte jeg at det ikke var poenget.. Måtte bare nevne det når du først hadde hatt en 928 :P

Nei men iallfall, det å ha mulighet til å ha en artig bil slik som feks Porsche 928S eller E28/E34 535i, kan jeg tenke må ha vært en artig ting den gang.. Det er vel en artig ting nå også, men var vel litt extra når de var helt nye på markedet

 

8 minutter siden, StigJ skrev:

IMG_20220301_185300.thumb.jpg.34486ebe902da7b9c7622fb47555a3d2.jpg

Det er vel en slags holdbarhetsdato på disse voksene da, men å oppbevare dem i kjøleskap skal vel forlenge livet til voksene? Eller hva som er fordelen med å ha dem i kjøleskap..

Selv har jeg aldri hatt voksene mine i kjøleskap, men likevel så er feks ei krukke jeg har med voks fra 2007 fortsatt brukbar så det er jo litt gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GreenE36Cab skrev:

De er så tørste altså? Over 1 liter pr mil er vel egentlig definert som "mye".. Her er vi litt innom ett tema som er litt leit for tida med de høye drivstoffprisene, skal man feks kjøre Lindesnes-Nordkapp med en 535i da så må man beregne en månedslønn nesten bare til bensin.. Noe som er helt sprøtt egentlig

pendlet vinteren 17/18 med 90mod 535i 14 mil daglig, hadde 8000kr i bensinutgifter den vinteren.... GALSKAP

den hadde chip, kvasskam og portet topp, men topp var nyoverhalt hos toretopplokk og motor gikk som en drøm. den var råsterk og kvikk. 

 forbruket gikk aldri under 1.1liter på mila, ser for meg at en 100% frisk original 535i klarer såvidt å snike seg under litern.

 

dette kan kanskje @sveigis svare på.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vegard_ skrev:

Min 523i ligger på 9.5l per 100km :stupid: kjører dog mye bakker og mye er gå-stopp gjennom byen

Dette er faktisk helt fint for en E39 523i (sedan og med manuelt gear) som iht. BMW skal ha et gjennomsnitlig forbruk på 0,97 liter/mil. Du kjører pent og økonomisk med ditt forbruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Fredrik said:

Dette er faktisk helt fint for en E39 523i (sedan og med manuelt gear) som iht. BMW skal ha et gjennomsnitlig forbruk på 0,97 liter/mil. Du kjører pent og økonomisk med ditt forbruk :)

Oi, det visste jeg ikke, ble lurt av E39 Norge for lenge siden 😮 så bare haugevis av "bensin" biler som gjorde rundt 0,7 på lett kjøring. Da er jeg jo kjempefornøyd egentlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg også entusiast ? 8801AC3C-BD51-45F5-9CA9-4FEC533392FD.thumb.png.c9b0380d76b56b34cc1298735e26656a.png

 

ingen av mine biler ( utenom batteri bilen ) bruker under liter’n .X5’n er som regel på 1.5-1.7 å 525’n liger pent på 1.1 ca rundt her i området.
740’n klarte liter’n fra Stavanger sist. Alpina’n å M5’n har jeg faktisk fått under liter’n på langtur men dem å snitter somregel på 1.3 - 1.6 👌🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@liffi spørs hvor mye du fyller for om du klassifiseres som entusiast. Hjelper ikke å lufte grombilen et par ganger for en halv tusing i måneden. Må iallefall bikke 6000,- i månedlige drivstoffutgifter for å kalles entusiast, i tillegg må det være minimum 3-liter og minst 6 sylindre, med Audi godtas 5 sylindre. Bakhjulstrekk er å foretrekke, men firehjulstrekk godkjennes. Basic. 💁🏼‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...