Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg tror du sliter veldig med og få gjennomslag for det selv om jeg også synes det var trivelig når det sto mye rart ute i gatene. 

Hvordan skal forslaget formuleres tror du? "Biler eldre enn 30 år bør få billigere gateparkering da det er så trivelig med mangfold i bilparken." Tror ikke man vinner mange stemmer på det.

Det er jo allerede innført differensierte satser for biler eldre enn 30 år med tanke på årsavgift samtidig som det allerede differensierte satser for elbiler med tanke på gateparkering, med andre ord er det en presedens i begge retninger her. Poenget er jo om man faktisk vil at folk skal ta vare på disse bilene (noe jeg antar med tanke på billigere årsavgift og lignende) og samtidig ønsker/erkjenner at folk bor stadig tettere med stadig dårligere parkeringsdekning, så burde man finne løsninger som muliggjør slikt bilhold i urbane strøk og.

Jeg personlig tror det ville vært relativt lett å få gjennomslag for det om man det faktisk ble jobbet for å få til noe lignende av det jeg skisserer. Problemet er heller at det ikke blir tatt opp. 

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Galro skrev:

Det er jo allerede innført differensierte satser for biler eldre enn 30 år med tanke på årsavgift samtidig som det allerede differensierte satser for elbiler med tanke på gateparkering, med andre ord er det en presedens i begge retninger her. Poenget er jo om man faktisk vil at folk skal ta vare på disse bilene (noe jeg antar med tanke på billigere årsavgift og lignende) og samtidig ønsker/erkjenner at folk bor stadig tettere med stadig dårligere parkeringsdekning, så burde man finne løsninger som muliggjør slikt bilhold i urbane strøk og.

Jeg personlig tror det ville vært relativt lett å få gjennomslag for det om man det faktisk ble jobbet for å få til noe lignende av det jeg skisserer. Problemet er heller at det ikke blir tatt opp. 

Jeg er helt enig, og f eks i London har de en ordning med at eldre biler slipper billig unna i "bommen". 

Men å gjennomføre dette i Oslo er en umulig oppgave med dagens bystyre. Ikke bare vil de stenge ute fossilbilene fra byen, men nå vil de jaggu meg hive ut elbilene også. Det er bilen i seg selv om er en torn i øyet på disse folkene, folk skal ikke kjøre bil…se skal gå, ta trikken eller sykle. Da tror jeg vi kan se langt etter noen lettelser for veteranbiler 😅

Vi får bare håpe at det sittende bystyret blir hivi ut ved kommunevalget neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tror det bildet der representerer den norske bilparken på 80 tallet ganske bra...Japser, Volvo 240 og Ford Sierra...samt en BMW som smyger seg med :D 

Ja det ser slik ut 😊. Mannen i frakk som står helt innerst ved vinduene og fyller tror jeg fyller på en Audi 80, jeg hadde en slik selv, en 1982 modell Audi 80 CL. Ser til og med som den har de originale stålfelgene med de originale små kromkapslene som skjulte hjulboltene 😊

Mint_1983_Audi_80_1.8_GL_(9901585426).thumb.jpg.922051e472bf7e3d3d370dda6018b17e.jpg

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flinke folk her inne som har eid hus lenge og kan hjelpe meg med et spørsmål? Vi har ikke vært huseiere så veldig lenge og dermed lite erfaring med tidene som har vært nå med lave renter som skal betydelig opp. Er det lurt å låse rentene nå? Vi har fått følgende tilbud på 3år/3,95% - 5år/4,05% - 10år/4,25%.

Vi har veldig lite bolig lån sett opp imot inntekt, så vi blir i liten grad berørt av de økte rentene som kommer, om rentene kommer opp på 4,5% så er det og noe som går veldig liten grad utover vår økonomi, er det slik da at det er mest økonomisk fornuftig å ha flytende renter pga vi har grei økonomi? Eller burde den låses for å vær på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med renter er et dilemma og et spørsmål som aktualiserer seg i disse tider, men en ting skal man alltid ha i bakhodet - banken gir deg ikke denne fastrenten fordi de ønsker å være grei. De tilbyr deg denne renten fordi de tror at de vil tjene på det (at renten vil være lavere i tidsrommet du binder den).

Det å se på historikken til styringsrenten bør også gi en viss pekepinne på hva man kanskje kan forvente seg fremover. La oss si utsiktene (slik det ser ut per nå) går mot en slags finanskrise vol 2, så er det i så fall ikke lang tid før styringsrenten skal ned igjen om vi ser på mønsteret rundt 2007-2012.

Binder man renten låser man også muligheten og fleksibiliteten i egen bolig mht. det å låne opp ekstra. Avsluttes fastrenten av en grunn, vil det bli beregnet over/underkurs, og du vil i de fleste tilfellene sitte igjen med en stor regning (bankens tap på at du bryter rentebindingen - banken havner stort sett aldri i den situasjonen der de skylder deg).

Jeg har vært inne på tanken selv med å binde renten, men dette er ene og alene fordi jeg har inntekt som står i samsvar med temperaturen i eiendomsmarkedet. Går renten opp er faren for at inntekten går ned. Likevel velger jeg å ikke binde renten og ser frem til rentenedgang om et halvannet/to år når renteoppgangene som er nå bremser den norske økonomien totalt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at om man binder renta for en gitt periode kan man risikere å måtte betale enten under eller overkurs om man må selge huset og innløse lånet i fastrente perioden. Så fasterente bør vel kun velges for en horisont man er ganske trygg på at man kommer til å bo i huset.

Selv tror jeg ikke det lønner seg å binde nå, men heller forberde seg på at man får en periode der rentene kan over 4-5%. Men vil overraske meg om vi får en langvarig periode med slik renter. 

Ellers så er det verdt å nevne at det historisk sett har lønt seg å gjøre det motsatte av hva jeg tror både mtp. aksjemarked og boligprisutvikling:)

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låst rente er kun enda et produkt banken selger, på samme måte som et strømselskap som tilbyr fastpris på strøm. De i sin tur må handle til de gjeldende prisene som er i markedet. Det betyr at de legger inn en margin slik at du som forbruker vil over lengre tid tape på ha slike produkter kontra å velge flytende/markedspris. Om det hadde vært motsatt så hadde både bankene og strømselskapene gått med underskudd og måtte henge kroken på døra. Når alt dette er sagt så kan låst rente være gunstig i perioder.

Har man grei økonomi og ikke alt for mye lån så hadde ikke jeg bekymret meg så mye for å binde renta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er med binding av boliglånsrente som med aksjer: Når du leser om det i avisen er det for sent.

Rentene banken selger deg nå er som tidligere talere nevner priset høyt. Det gir derimot forutsigbarhet. Dersom noe bankene ikke har forutsett skulle skje. Lite sannsynlig i mine øyne. Så man står igjen med forutsigbarhet, men det koster.

Hadde man bundet renten når styringsrenten var på 0 derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig og godt poeng @humpfy er inn på. Det er feil tidspunkt å binde renten når spørsmålet farer rundt i media.

Jeg tror perioden med 4-5% boligrente blir kort (om vi i det hele tatt kommer dit), og i denne perioden kan man i verste fall kjøre på med avdragsfrihet om det kniper ekstra hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...