Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Kvasi skrev:

Jeg har alltid likt Mazda. Ikke pga at alle er så fine å se på, men pga at når man setter seg bak rattet kjennes alt så riktig og kjent ut. Litt på samme måte som BMW, selv om bilen er fra 70tallet eller ny kjenner man at det er de samme folkene som har lagd den.

Her er jeg helt enig, jeg har også alltid likt Mazda i grunnen. Ikke bare fordi det er ett japansk merke som vet å designe skikkelige biler, men jeg synes Mazda har ganske kjøreglade biler. De er også flinke til å få til bra interiør som føles veldig premium. Har hatt både Mazda 6 og CX-5 som leiebiler og de har alltid etterlatt veldig gode inntrykk, særlig i 6ern fant jeg meg godt til rette. Jækla pen bil 😎 Er vel ganske holdbare biler også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvasi skrev:

Jeg har alltid likt Mazda. Ikke pga at alle er så fine å se på, men pga at når man setter seg bak rattet kjennes alt så riktig og kjent ut. Litt på samme måte som BMW, selv om bilen er fra 70tallet eller ny kjenner man at det er de samme folkene som har lagd den.

Den overasket. Gode materialer, digg ratt, jeg satt ok. Dette høres ut som humor, men flere seriøse testere har gitt den svært gode anmeldelser hva gjelder de tinga. Men - den er en håpløs elbil egentlig. Lader drit sakte og går kort. 

Endret av Hallgrim86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Jeg ønsket en bil med 300km rekkevidde til under 250k. Fant ut at I3 var tingen.. men gud bedre hvor skuffet jeg er, muligens p.g.a all skryten den høster.

Litt i samme båt som deg, venter fortsatt på den berømte i4’n som aldri kommer. Kona har jobb der hun kjører 50km tur/retur daglig. Sett for meg en bil med ca 300 i rekkevidde. I3 blir for kjipe/gamle på budsjettet jeg har satt. Skal jeg gå for i3 må det bli 2019 ++ og som i3S.

Ser faktisk ut som vi lander på Renault Zoe 😂. Grei bil, grei rekkevidde og grei pris. Eneste kjipe er lading men vi får trolig 400v3fas 22kWh ladere i sameiet i høst så da går lading unna så det spruter på Zoe. Frem til da blir det 10A med ladebøtte og ca 1mil i timen på lading.

 

Mazda 2 vi har er ok men herregud å den støyer og kan ikke si den går så «billig» lenger grunnet høy bensinpris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

@Skulebollen beklager, ikke forskjellige innstillinger på seter såvidt meg bekjent. Skinn eneste(se bilde jeg la ut over) Og navien er bedre, men slik jeg opplever det er det samme opplegget som du beskriver :) 

Kan forøvrig skryte på meg og vere høg, mørk og slank 😏😬 Er ikke mangel på sidestøtte som er plagsomt, derimot lårstøtte som savnes, muligens p.g.a mine 190cm  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Med all respekt og melde @saltkjelen. 

Er det mindre støy i en FC? Er setene bedre i en FC? 

Jeg forventer IKKE at stolene og kjøreegenskaper er som en GT3. 

Jeg ønsket en bil med 300km rekkevidde til under 250k. Fant ut at I3 var tingen.. men gud bedre hvor skuffet jeg er, muligens p.g.a all skryten den høster.

 

Jeg skrev også, for at du skulle slippe spydigheten med og forklare hvor jævla viktig senk og spacere var, at jeg vet spacere forbedrer egenskapene og dette skal kjøpes. Jeg synes dog det er ekstremt dårlig av Bmw og fortsette og produsere en bil som kjører SÅ ekstremt dårlig, og som ved spacere kjører fantastisk, uten og utbedre. Jeg har en 19mod 120ah. Innen den tid burde vel Bmw ha klart og slenge på noen litt bredere hjul? 

Jeg hadde konkrete spørsmål ang. Navi og seter. Og dette har jeg fortsatt ikke fått svar på. Er det forskjell på seter/innstillinger på I3 med og uten FC

 

Jeg vil også påpeke at jeg ba om tips til en pendlebil som skal gå nesten 200km for dag. Og mesteparten her kunne skryte i3 oppi skyene og anbefale den på det sterkeste. Tro det eller ei men støy er faktisk ett krav da...

 

Er faktisk også litt enig med f90, det er ikke måte på hvor i3 og e70 skrytes oppi skyene.. 

Men det er nå greit nok, syns forøvrig selv at f11 er en nydelig bil på alle områder 😁

Det er beklagelig om du oppfatter innlegget mitt som spydig, men du har vel fått en del tips gjennom forumet for hva du skal kjøpe - og har endt opp med å kjøpe alt annet enn det du har blitt anbefalt (?). 
 

Så for å være helt konkret med deg nå.

1. du kommer til å bli mer fornøyd med spacere, men mye av forskjellen ligger nok i den økte felg- og dekkbredden på en i3S / i3 med Sportspakke samt senk. Du kommer nok derfor til å bli skuffet over at forskjellen ikke var «så stor» som det blir skrevet. Jeg kan dog si at en i3S med spacere er noe helt annet enn en standard i3 med 155 og/eller 155/175-oppsett her. 
 

2. det er ingen forskjell i isoleringen på en i3. Du vil oppleve økt støy om du går for en i3S / i3 med Sportspakke ettersom disse har lavere profil og bredere gummi. Dog opplever jeg at dekkmerke har mye å si. Bridgestone er i mine øyne ikke et godt dekk. 
 

3. BMW fortsatte med disse dekkene fordi det gir bedre rekkevidde. Så enkelt er det. Hvasse kjøreegenskaper var rett og slett ikke fokuset på en bybil som i3. 
 

4. setene er like på alle. Opp til og med 2018 har skikkelige skinnseter, mens 2019 og nyere har «vegan-skinn» eller en grovere type skinn. 
 

5. navi business - er som med alle andre «entry-systemer» hos BMW - den kjipeste sort. i3 kjører NBT EVO og NBT EVO ID6 på sine professional-systemer. Du hadde vel NBT EVO ID5 på din G11 om jeg ikke husker feil.

6. i3 er en god pendlerbil, men det er jo mange måter å vektlegge parameterne her. For min del skryter jeg i3 opp i skyene av følgende argumentasjon; lav vekt, tilnærmet vedlikeholdsfri, enkel om det skulle være karosseriskader, kjører bra, bakhjulsdrift, god interiørkvalitet (les: utstrakt bruk av skinn, stoff og eik), ekstremt billig i drift.

7. at biler som i3 og E70 «skrytes opp i skyene» som det så fint refereres til, skyldes vel dette at det ER gode biler til sin pris og sitt segment. Sammenlign f.eks E70 med sine respektive konkurrenter, så tror jeg det er vanskelig å finne noe som er bedre teknologisk og kvalitetsmessig sett. E70 kjører dessuten veldig bra. De bilene som er «skrytt opp i skyene» er for øvrig laget i en tid der BMW ikke kuttet ned på alt og alle. 
 

edit: 8. (ref. ditt siste ang lårstøtte). Skikkelig lårstøtte forsvant i forbindelse med F01/F10 LCI og F15. Skikkelig lårstøtte er på E-serie og de tidligste F-seriene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått oss en loaded MX-30 som firmabil/poolcar nå, og selv om jeg har bare et par km i den virker den som en sabla kjekk bil. Blir nok flere km i den etterhvert med byggeoppfølging på fjerntliggende verksted. Men personlig hadde jeg alltid valgt en FC i3S.
Liker også Mazda godt. Skulle jeg hatt noe annet enn BMW hadde Mazda stått øverst på lista tror jeg faktisk.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har laget/skal lage en range extender - ikke mer batteri, men en wankel-generator som er koblet til batteriet. Gir ingen økt effekt, men motoren skal være designet til å gjøre akkurat dette ekstremt effektivt. 

Edit:

https://cleantechnica.com/2022/04/28/mazdas-mx-30-with-rotary-range-extender-why-im-looking-forward-to-it-next-year/

Endret av Hallgrim86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Er vel ganske holdbare biler også?

Jeg har et Mazda verksted ikke så langt unna meg og ser hva Viking/NAF tauer dit. Etter hva jeg forstår må diesel motorene til Mazda de siste 10ish år være langt dårligere enn noen motor fra BMW med N benevnelse. Man er heldig om man klarer å kjøre 100 000km før oljelampa lyser pga tett oljesil til oljepumpa. Når lampa endelig lyser og føreren drar på verksted er det meste av motoren spist opp innvendig. Det positive er at Mazda strekker seg langt for å roe kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg faktisk savner en 2006 mazda 6 jeg hadde, kom seg fram over alt på vinterføre, billig i drift og ikke minst  veldig komfortabel. Blir nok en slik til vinters hvis jeg finner en som ikke er ihjelrusta, heller å ruste i stykker en mazda enn 523i'n. Ikke at en 16 år gammel bensinbil er sammenlignbart med en flunka ny elbil da 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, 540is skrev:

Det positive er at Mazda strekker seg langt for å roe kundene.

Det gjør/gjorde Toyota også. Jobbet tidligere for noen som eier flere Toyotasjapper og der fikk jeg høre at det var en (husker ikke hvilken) Toyota som hadde en ræva dårlig motor, så når kunder kom innom med problem med den fikk de ny og forbedret motor uten noen form for diskusjon. Kjører nok maange rundt i sånne biler uten å vite at de har ny motor under panseret.
Tenk så mye bedre rykte BMW hadde hatt hvis de hadde gjort det samme med disse registerproblemene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselmotorer nå i nyere tid iallfall har vel ikke Japanerene fått helt til virker det som. Dette var jo noe de motvillig måtte begynne med for å holde seg relevante på det europeiske markedet ut over 2000 tallet. Lexus var tidlig ute med å droppe diesel igjen, det var vel rundt 2010 tror jeg. Så noen år etterpå droppa Toyota diesel og satsa på hybrid, som de jo får til. Mitsubishi gjorde vel generaltabben ved å sette inn VAG motorer, 2007 Outlander med 2,0 diesel er vel den minst sjarmerende drivlinja som finnes 😂 Jeg trodde Mazda sine dieselmotorer var bra, men jeg kan ta feil. Den toliters boxerdieselen til Subaru er kleine greier har jeg hørt…

Ikke tvil om at de tyske premium merkene kan lage bra dieselmotorer, med noen unntak. BMW dreit seg ut med N47, og den motoren lot de surre å gå alt for lenge før de gjorde noe med den. M47 og B47 er heldigvis mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ikke tvil om at de tyske premium merkene kan lage bra dieselmotorer, med noen unntak. BMW dreit seg ut med N47, og den motoren lot de surre å gå alt for lenge før de gjorde noe med den. M47 og B47 er heldigvis mye bedre.

Jeg lurer på å kjøpe bil med N57 og det ser ut som den har arvet litt av problemene til småsøskene. Som i grunn er ganske rart. Man skulle jo tro produsenten lærte av tidligere feil og utgifter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på Mazda, den nye SUVen deres CX-60 kan jo fåes med Mazdas nyutviklede rekkeseksere som finnes i både 3.0l bensin og 3.3l diesel variant, begge mildhybrid.

Hva skal Mazda Norge ta inn?

2.5l rekkefirer plug-in hybrid 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...