E.C. Skrevet Desember 4, 2022 Share Skrevet Desember 4, 2022 @Marius2002: Jeg vasker på selvvask om det er et par minusgrader eller lar være å vaske. Det er mer grus, salt og støv som legger seg på lakken om vinteren så jeg begrenser berøring så mye som mulig for å unngå riper. Snøbørste kommer man ikke utenom når bilen må stå ute, men prøver å sette linjen der og ikke børste noe særlig under vindusnivået på siden. Rammeløse vinduer kan man hjelpe med silikonstift på gummipakninger (f.eks. på Model 3), mens på BMW skal du ha egen gugge for dørpakninger, husker ikke delenummer/navn i hodet. Dette hjelper dog kun til en viss grad. Selv om vinduet ikke fryser fast til pakningen så er det sånn på alle biler at det kan fryse pga. isen på utsiden. Da vil det f.eks. ikke greie å dra seg ned for myk åpning/lukking. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 4, 2022 Share Skrevet Desember 4, 2022 (endret) 3 timer siden, E.C. skrev: @Marius2002: Jeg vasker på selvvask om det er et par minusgrader eller lar være å vaske. Det er mer grus, salt og støv som legger seg på lakken om vinteren så jeg begrenser berøring så mye som mulig for å unngå riper. Snøbørste kommer man ikke utenom når bilen må stå ute, men prøver å sette linjen der og ikke børste noe særlig under vindusnivået på siden. Rammeløse vinduer kan man hjelpe med silikonstift på gummipakninger (f.eks. på Model 3), mens på BMW skal du ha egen gugge for dørpakninger, husker ikke delenummer/navn i hodet. Dette hjelper dog kun til en viss grad. Selv om vinduet ikke fryser fast til pakningen så er det sånn på alle biler at det kan fryse pga. isen på utsiden. Da vil det f.eks. ikke greie å dra seg ned for myk åpning/lukking. Ja, jeg har heldigvis forvarming og bilen står i garasje. Men da dropper jeg å prøve den MucOff på bilen og venter heller på plussgrader, er ventet første snøfall i morgen 🤷🏼♂️Silikonstift ser jeg går igjen, så da må jeg investere i det Jeg merker at på siste update så går alle vinduene litt ned og opp når jeg setter meg inn og lukker førerdøra, leste meg frem til at det var for å forhindre frost. Forøvrig ny kontaktløs service her i byen på Tesla. Jada, jeg kommer med ikke unna de typiske feilene. Garanti lenge leve. Uansett, Tesla merket at bilen var på området, så med en gang jeg parkerte visste de at bilen var tilstede(GPS-merket område) og koblet det til servicetimen i appen og det tikket inn en melding på Tesla-appen at alt ok osv. og jeg kunne bare gå. Da har Tesla full tilgang til bilen og jeg slipper å levere nøkler(key-card). Så når jeg skal hente den igjen så bare går jeg å henter bilen og taster inn en tilsendt PIN-kode. Noe så enkelt og kult, og ikke minst veldig skremmende Alt foregår via app og det er sømløst. Men, jeg savner likevel det å kunne prate med noen. Selv om ingen der nede har hatt særlig peiling på bil tidligere 🤷🏼♂️ Endret Desember 4, 2022 av Marius2002 Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 4, 2022 Share Skrevet Desember 4, 2022 Ja, det er litt skummelt hvor mye tilgang Tesla har. Selvkjørende biler med fjerntilgang over nett. Jeg har sett nok iRobot og Terminator til å være småskeptisk. Marius2002 og Dusy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Desember 5, 2022 Share Skrevet Desember 5, 2022 Og det er hovedgrunnen til at jeg kjører bensin/diesel så lenge jeg kan. Elbil har ekstremt mange fordeler for folk flest, men pr dags dato gir du fra deg alt av personlig frihet når du bruker det. Jeg skjønner at ikke alle har forståelse eller interesse for dette temaet, men personlig velger jeg fossil så lenge jeg kan på grunn av valgfrihet, og friheten til å eksistere og å kjøre bil uten å bli loggført av en app, banken din og myndighetene til enhver tid. Prebze, Fredrik 90, HakonLimseth og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 5, 2022 Share Skrevet Desember 5, 2022 33 minutter siden, Werther skrev: Og det er hovedgrunnen til at jeg kjører bensin/diesel så lenge jeg kan. Elbil har ekstremt mange fordeler for folk flest, men pr dags dato gir du fra deg alt av personlig frihet når du bruker det. Jeg skjønner at ikke alle har forståelse eller interesse for dette temaet, men personlig velger jeg fossil så lenge jeg kan på grunn av valgfrihet, og friheten til å eksistere og å kjøre bil uten å bli loggført av en app, banken din og myndighetene til enhver tid. Jeg er veldig enig med deg her. Akkurat det at produsenten har tilgang til bilen er noe som blir mer vanlig på fossilbiler også forøvrig. Alt skal gjøres via en app og det er bare å gjøre sånn og sånn. Jeg liker det ikke! Ingenting slår face to face kontakt når man skal overlate ens "pride and joy" til andre (verksted). Ellers så er det den totale mangelen på frihetsfølelse og forutsigbarhet som gjør meg skeptisk til elbiler. Å kjøre fossilt er bare….enkelt! Du velger selv hvor du vil stoppe og hvor lenge du må bli stående, ønsker du å kjøre hele natta for å komme frem så er det bare å kjøre. Det er som jeg sier, fossilbilen er alltid reiseklar…og er den mot formodning ikke det så er det tre minutter så er den klar. Elbil funker for de aller aller fleste, kunne også fint funket for meg. Men det er bare det at når det ikke funker, eller noe ikke går etter planen så sitter du der relativt hjelpesløs. Og dette stresser meg… Også må jeg jo si…når vi ser at Sveits vil bøte på strømkrisen ved å gi elbiler kjøreforbud. Nå skal jeg ikke gå helt "sølvfolie hatt" her men man er jo veldig i myndighetenes nåde. De kan jo i praksis bare flippe en strømbryter så kommer du ingen vei. Dette er utopi selvsagt, men er det noe de to siste åra har lært meg så er det at man skal aldri si aldri. Tilbake i 2019 så kunne vi ikke i vår villeste fantasi se hvor oss hva som vi nå ser og opplever i verden. Med pandemi, restriksjoner, krig i Europa og råvare mangel. Det er en grunn til at forsvaret kun ønsker å rekvirere fossilbiler ved en krisesituasjon. Fossilt drivstoff er så lett å transportere og energitettheten er så enorm. Med det du kan holde i hendene dine så kan du forflytte en stor familiebil fra den ene siden av landet til den andre. I en krise så vil jo også tilgangen på fossil drivstoff forsvinne, men ikke på ett blunk som med strøm. Man kan alltids tappe noe av en annen bil, finne noen slanter rundt forbi som man kan komme seg unna med. Hvis jeg ser sånn på det, så har jeg nok fuel stående "rundt meg" til å komme meg langt nedover i Europa. Har flere biler her, påhenger, gressklipper, pluss 400 liter diesel i båten. Nei, jeg er ikke en Doomsday Prepper men jeg er ganske sikkert på at de aller fleste av oss innerst inne har tenkt "Hva hvis?" Shattered, Fredrik og Werther reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 5, 2022 Share Skrevet Desember 5, 2022 (endret) Jeg skal ikke diskutere i det lange, for jeg vet vi kommer nærmere hverandre med ca. 0. Men jeg tror du misforstår det med Sveits, dette er foreløpig et forslag til en løsning de periodene det er strømkrise. Det skal likevel være lov til nødvendige kjøreturer som matvarehandel(skrives forskjellig på akkurat denne), sykehusbesøk osv.. Dessuten er dette på trinn 3/4, så trinn 1 og 2 skal testet først, hvis de må igamg med dette. Man kan sammenligne det med dieselforbudet i Oslo på de kaldeste dagene, bare det er pga. luftkvalitet og da får ingen kjøre Endret Desember 5, 2022 av Marius2002 fupsaker, Fredrik og Ron Jeremy reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Desember 5, 2022 Share Skrevet Desember 5, 2022 (endret) 19 minutes ago, Fredrik 90 said: Nei, jeg er ikke en Doomsday Prepper men jeg er ganske sikkert på at de aller fleste av oss innerst inne har tenkt "Hva hvis?" Nå må du ikke være redd for PK-politiet fra Bimmers som vil fortelle deg at du er en paranoid gærning. Folk som fordømmer andre slik er ofte mindre oppegående. Gjør det som føles riktig for deg, kona di og dattera di. Ikke la andre mennesker påvirke deg og hjernevaske deg til å tenke "korrekt". Selv har jeg 40 liter med diesel og 40 liter bensin stående, i tilfelle. Du vet aldri. Endret Desember 5, 2022 av Werther Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 5, 2022 Share Skrevet Desember 5, 2022 25 minutter siden, Marius2002 skrev: Jeg skal ikke diskutere i det lange, for jeg vet vi kommer nærmere hverandre med ca. 0. Men jeg tror du misforstår det med Sveits, dette er foreløpig et forslag til en løsning de periodene det er strømkrise. Det skal likevel være lov til nødvendige kjøreturer som matvarehandel(skrives forskjellig på akkurat denne), sykehusbesøk osv.. Dessuten er dette på trinn 3/4, så trinn 1 og 2 skal testet først, hvis de må igamg med dette. Man kan sammenligne det med dieselforbudet i Oslo på de kaldeste dagene, bare det er pga. luftkvalitet og da får ingen kjøre Grunnen til at jeg trakk frem det med Sveits er at det er ganske skremmende at de i det hele tatt tenker i de baner. Dette er ett såpass inngripende tiltak i folks bevegelsesfrihet at tanken skremmer. Kan man sammenlikne det med dieselforbud i Oslo? Både ja og nei vil jeg si. Dieselforbudet i Oslo omhandler ett såpass lite geografisk område sammenliknet med ett helt land som Sveits. Men ja, selv her så er dette ganske inngripende tiltak for de som er avhengig av å forflytte seg rundt i sentrum med dieselbil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KireS Skrevet Desember 6, 2022 Share Skrevet Desember 6, 2022 Skjønner absolutt hva dere tenker i denne diskusjonen. Selv har jeg nå to elbiler, men greier ikke ha de stående med lite batteri så sørger alltid for at de er på minst 70% på batteri. Er noe med den følelsen, hva om noe skjer? Innrømmer glatt at jeg savner følelsen med full tank på F11'en jeg hadde og vite at jeg kunne kjøre 120 mil! Aldri noe jeg gjør utenom ferien, men deilig å vite a man kan Sånn sett hadde en plug in hybrid passet meg topp. Og slik ting utvikler seg med kostnader på elbil er ikke det en umulighet. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Desember 6, 2022 Share Skrevet Desember 6, 2022 For å styre litt bort fra denne diskusjonen om hva, hvis osv: mslello, Maxmek, Marius2002 og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Desember 7, 2022 Share Skrevet Desember 7, 2022 Tips til duftpatroner som lukter godt til ambient air 😁? 7eren var tom når jeg kjøpte den, forrige hadde to stk. Jeg ikke husker navnet på derav kun den ene var god Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Desember 7, 2022 Share Skrevet Desember 7, 2022 På 6.12.2022 den 10.24, fupsaker skrev: For å styre litt bort fra denne diskusjonen om hva, hvis osv: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Desember 7, 2022 Share Skrevet Desember 7, 2022 12 minutter siden, Kvasi skrev: Veldig klar over opprinnelsen til den G84'en, gjerne fra Australia og kalt UTE osv. Kult at folk gjør slik okke som! Kvasi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Desember 8, 2022 Share Skrevet Desember 8, 2022 XC40 og C40 Recharge går lengre Pleier vanligvis ikke lime inn fra Broom, men spennende utvikling for XC40/C40, nå går de 10 mil lengre, større batterier, mer effektive motorer, sikkert bedre software, men også raskere lading (200kW) på største batteri. Det betyr at de pr nå koster ca 550k med 4WD (før mva og vekt), som gjør de ganske attraktive på markedet. Men de starter først produksjon Q2 2023. Og ta det helt med ro, hverken Porschen eller X2'n ryker til fordel for en slik. Men Volvo viser at de henger med fremover. Og lader opp til Polestar3/EX90. KireS, laffe og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Desember 8, 2022 Share Skrevet Desember 8, 2022 (endret) @fupsaker spennende at de også endrer til bakhjulstrekk på single-motor utgavene. Hvis dette også skjer for Polestar 2 blir innstegsmodellene deres i mine øyne langt mere interessant. Endret Desember 8, 2022 av laffe fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå