Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

@Saltkjelen Dette USA kit for remote start, det er vel utelukkende for LCI? Har lenge vært interessert i det samme, men mener å huske at det kun var LCI det var mulig å montere på, tilegg til at jeg var usikker på om den var kompatibel med en bil som ikke er levert i det amerikanske markedet. 

Ja, det kan se ut til at det kun passer LCI (men mener å ha lest at pre-LCI har fått montert det, men da muligens biler etter 07/2012 med NBT og de nye oppdateringene der). Det er mulig å ettermontere dette i EU-biler, men det tilbys ikke i EU av lovmessige hensyn.

10 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette har vel ikke noe for seg på en moderne dieselmotor? Om bilen går på tomgang i 10 min så rekker den ikke en gang å flytte seg ut av det blå feltet på tempmåleren, jeg mener du må jo kjøre i flere km før den i det hele tatt rikker på seg. Videre så er tomgangskjøring ulovlig, sikkert ikke noe problem om du bor på landet dog. 

Klart det har noe for seg at bilen får ruslet i tomgang før en tar av i kuldegrader. Nå vet ikke jeg hvordan det er med din bil, men på min M550d med 842 Cold Climate version flytter temperaturnåla seg etter et-to minutters kjøring. Lovligheten av tomgangskjøring er noe annet, men jeg ser ikke helt argumentasjonen all den tid det må være bedre med en Euro6 motor på tomgang i 10 minutter enn en Webasto på samme tid. Uansett hindrer ikke det meg i å la bilen stå på tomgang før jeg reiser om morgenen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen lar du virkelig bilen stå på tomgang på vinteren? :o Ditt miljøsvin!

Jeg kan heller ikke se noe negativt at den får ruslet litt på tomgang å gå seg litt varm. Om den fortsatt er kald etter 15 minutt så går det kortere tid før den når driftstemp når en starter å kjøre enn om man starter å kjøre med en gang. Du kjører den sikkert varm og "blåst rent" innimellom. Webasto har forøvrig en elektrisk varmer som varmer motor og kupe og vedlikeholdslader batteriet samtidig. Minuset er jo at man er avhengig av kontakt, og ikke kan fyre opp varme "på vidda" eller på kjøpesenteret om man må stå ute. Pluss er jo nullutslipp i form av at bilen kan stå i en kald garasje og varmes opp.

043FCFE3-6CD3-4F40-B606-170C497EC7D6.thumb.jpeg.dcf15f14f96ba3f083cf39c8dc8652ba.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjøre som de vil, jeg lar aldri min bil stå lenge på tomgang av flere grunner. Det tar mye lenger tid før motor blir varm, særlig på en diesel. Det vil si lenger driftstid på kald motor. Det tar lenger tid før olje oppnår optimal smøring, som gir større slitasje på motorens innvendige deler. Kondens som danner seg i både motor og eksosanlegg. Kondens havner i olja og svekker dens smøreegenskaper, og kondens i eksos fremskynder korrigering  her. 

Det sagt så har jeg ikke behov for å starte motor å la den gå på tomgang. Har til en hver tid rundt 8-10 grader i garasjen så kaldstartene er ikke så ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det litt forskjell på kald driftstid da. En ting er om man kjører rett ut på en motorvei i løpet av to minutter fra oppstart og må rett opp i 100 km/t når det er -20 grader, en annen ting er å surre rundt på tomgang uten last. Det er også litt av grunnen til at nyere oljepumper på BMW styrer trykk og menge som en funksjon av last på motoren, ikke bare turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noe fakta å henvise til, så  har jeg ingen dårlig samvittighet ved å la bilen stå på tomgang i 10min nå som det er ned mot -20. De få gangene jeg ikke har gjort det så merker man at bilen er «seig» og treg. Unngår også stort sett varmgarasje nå om vinteren med mindre den er vasket grundig. Lar den heller stå kaldt. Saltet virket til å være meget effektivt i plussgrader kontra veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes! Opptil 10 min utgjør stor forskjell for min del når det er kaldt ute. Selvom de ti minuttene ikke utgjør mer enn 30-35 grader høyere temp på motor, så er det stor forskjell på å kjøre avgårde med 35 grader på kjølevannet og 5 grader. Merker mindre vibrasjoner, bilen girer finere og er rett og slett mye mer triveligere å kjøre etter 10 min på tomgang enn rett i drive fra første sekund starteren gir slipp. Kondens har aldri vært et tema, da bilen blir driftsvarm slik jeg kjører og oljen byttes etter 10 000 km. Hvis ikke, så kjører jeg Primera'n eller tar beina fatt :)

Alt over 10 min blir noe bortkastet av egen erfaring, da kjøring etter det gir mye fortere økning i motortemp enn å stå på tomgang. Som oftest må jeg skrape is eller børste snø, så de ti minuttene på tomgang blir "brukt opp" til noe. Hadde jeg dog hatt gleden av garasje med 10 grader, hadde tomgang vært unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

@Saltkjelen lar du virkelig bilen stå på tomgang på vinteren? :o Ditt miljøsvin!

Jeg kan heller ikke se noe negativt at den får ruslet litt på tomgang å gå seg litt varm. Om den fortsatt er kald etter 15 minutt så går det kortere tid før den når driftstemp når en starter å kjøre enn om man starter å kjøre med en gang. Du kjører den sikkert varm og "blåst rent" innimellom. 

Først er jeg gjerrigknark som kjører elbil, og så er jeg jaggu et miljøsvin av å gi motoren litt lunk før jeg raser ut på motorveien inn i mitt andre lovbrudd 20 km/t over fartsgrensen. Nei, verden står ikke til påske den nå.. :P 

43 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Folk får gjøre som de vil, jeg lar aldri min bil stå lenge på tomgang av flere grunner. Det tar mye lenger tid før motor blir varm, særlig på en diesel. Det vil si lenger driftstid på kald motor. Det tar lenger tid før olje oppnår optimal smøring, som gir større slitasje på motorens innvendige deler. Kondens som danner seg i både motor og eksosanlegg. Kondens havner i olja og svekker dens smøreegenskaper, og kondens i eksos fremskynder korrigering  her. 

Det sagt så har jeg ikke behov for å starte motor å la den gå på tomgang. Har til en hver tid rundt 8-10 grader i garasjen så kaldstartene er ikke så ille. 

Det er helt legitimt at du ikke lar din stå på tomgang - på samme måte som at andre velger å gjøre det. Selv forstår jeg ikke at bilen på tomgang i 10 minutter uten belastning gir større slitasje på motor enn om du raser opp i beskjedne 2-3000 o/min på iskald motor. En bil og motor som er i orden, har da mer enn høyt nok oljetrykk til å sørge for at alle bevegelige deler får den smøringen den skal ha. 

Jeg må forresten korrigere utsagnet mitt om temperatur etter "et-to minutters kjøring". Jeg tok M550en i stad etter at bilen har stått stille siden forrige onsdag, og satt likeså på stoppeklokke i det jeg startet. Etter 1:03 blåste det god varme fra varmeapparatet og på 2:07 begynte temperaturnåla å bevege seg. På 2:18 var nåla over blått merke og på 2:55 var nåla rett opp. :) 

6 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Støttes! Opptil 10 min utgjør stor forskjell for min del når det er kaldt ute. Selvom de ti minuttene ikke utgjør mer enn 30-35 grader høyere temp på motor, så er det stor forskjell på å kjøre avgårde med 35 grader på kjølevannet og 5 grader. Merker mindre vibrasjoner, bilen girer finere og er rett og slett mye mer triveligere å kjøre etter 10 min på tomgang enn rett i drive fra første sekund starteren gir slipp. Kondens har aldri vært et tema, da bilen blir driftsvarm slik jeg kjører og oljen byttes etter 10 000 km. Hvis ikke, så kjører jeg Primera'n eller tar beina fatt :)

Alt over 10 min blir noe bortkastet av egen erfaring, da kjøring etter det gir mye fortere økning i motortemp enn å stå på tomgang. Som oftest må jeg skrape is eller børste snø, så de ti minuttene på tomgang blir "brukt opp" til noe. Hadde jeg dog hatt gleden av garasje med 10 grader, hadde tomgang vært unødvendig. 

Enig! Alt virker bedre etter at bilen har fått surret litt på tomgang, og de 10 minuttene man eventuelt snakker om går fort til å kle på seg før en går ut, måke bil og/eller skrape siste rest av vinduer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Først er jeg gjerrigknark som kjører elbil, og så er jeg jaggu et miljøsvin av å gi motoren litt lunk før jeg raser ut på motorveien inn i mitt andre lovbrudd 20 km/t over fartsgrensen. Nei, verden står ikke til påske den nå.. :P 

Her får man høre det uansett hva man gjør :D Jeg regner med du skjønte jeg ikke mente det. Jeg husker da jeg hadde E36 og bilen ikke hadde garasje, da gikk jeg ut å fyrte den igang på morgenen så bar det inn å spise frokost og ut igjen til en varm bil en liten halvtime senere. :) På mine andre biler har jeg hatt garasje og derfor ikke mulighet til å fyre opp bilen tidlig eller starte dieselvarmeren som den ene hadde(Eberspacher). 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marius2002 skrev:

Her får man høre det uansett hva man gjør :D Jeg regner med du skjønte jeg ikke mente det. Jeg husker da jeg hadde E36 og bilen ikke hadde garasje, da gikk jeg ut å fyrte den igang på morgenen så bar det inn å spise frokost og ut igjen til en varm bil en liten halvtime senere. :) På mine andre biler har jeg hatt garasje og derfor ikke mulighet til å fyre opp bilen tidlig eller starte dieselvarmeren som den ene hadde(Eberspacher). 

Jeg leste ironien din og måtte bygge videre på den! :D 

Ja, det er jo straks mye hyggeligere for bilen, deg og samvittigheten ved å sette seg inn i en lunken/varm bil. Ellers enig i at man ikke starter opp motor eller webasto i en garasje. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg leste ironien din og måtte bygge videre på den! :D 

Ja, det er jo straks mye hyggeligere for bilen, deg og samvittigheten ved å sette seg inn i en lunken/varm bil. Ellers enig i at man ikke starter opp motor eller webasto i en garasje. :) 

En kollega startet webasto’n i Volvo’n, bilen hans står ute (på fastlandet, han bor på en øy) men det hadde snødd kraftig den natten og det hadde fonnet seg rundt bilen, slik at eksosen til websto’n gikk inn i kupe’en istedet.

Har svært blandet erfaring med Webasto selv, de av bilene jeg har eid som hadde dette, så var noen ustabile.

Andre tente sjelden eller aldri, dyrt er det også i innkjøp og rep. 

Virker det - så er det jo tipp topp, men usikker på driftsikkerheten.

Syns Defa funket bedre, men da må man frem med ledningen.

Ellers ble det som nevnt over, tomgangskjøring.

Da er det greit med elbil gitt, noen fordeler må man ha med denne drivlinjen også. Varme og kjøling er kanskje noen av dens viktige egenskaper? Kaldstart er også en ting man ikke trenger bekymre seg stort med.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Høres ut som vi har samme erfaringer vedrørende Webasto ja. Ironisk nok synes jeg Webasto i båt fungerer ypperlig (aldri opplevd problemer der), men det fungerer det vel en smule annerledes. Ellers helt enig hva gjelder elbil (og tildels hybrid). Verdens beste "Webasto" i form av oppvarming og kjøling. Om strømmen så skulle bli så dyr at det er samme kostnad med bensin/diesel/elektrisitet, så vil jeg nok fortsatt ha en elbil for dagligdags kjøring. Der er den blitt uunnværlig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Transporter som har gått 250k nå, siste 100 er det jeg som har kjørt.. Har aldri hatt tull med webasto, og jeg synes det fungerer gull. Der går også webasto som kjørevarmer. 

Jeg synes derimot i3 aldri er skjikkelig god og varm om man bruker appen og setter den til avreisetid.. Noe som også irriterer meg er at man kan ikke skru på i3en, og la den gå på "tomgang" over tid. Da skrur den seg automatisk av. ( Mulig jeg har misforstått noe her? ) 

Ellers er vel bl.a Porsche kjent for og ikke skulle gå noe særlig på tomgang uten at jeg helt har skjønt greia. Er vel rettogslett fordi oljetrykket er for lavt, og det kanskje blir ekstra ille når motoren ligger på tvers? 

Eneste jeg er brennsikker på er at og kjøre en bil som brukes i salt inn i garasje med 7-8+ er det desidert værste man kan gjøre. Jeg parkerer aldri 7eren inne uten en særdeles grundig vask om den har gått på salta veier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Fredrik 90 said:

Dette har vel ikke noe for seg på en moderne dieselmotor? Om bilen går på tomgang i 10 min så rekker den ikke en gang å flytte seg ut av det blå feltet på tempmåleren, jeg mener du må jo kjøre i flere km før den i det hele tatt rikker på seg. Videre så er tomgangskjøring ulovlig, sikkert ikke noe problem om du bor på landet dog. 

Det er vel akkurat på en moderne dieselmotor dette har noe for seg :) temperaturnåla i vår F11 med N57 motor og kaldklimapakke beveger på seg likt som @Saltkjelen beskriver - et par min så er nåla godt på vei oppover. På F36’en derimot med B47 motor kjører jeg ofte i Sport mode (da ligger den konsekvent ett gir lavere) eller manuell mode når det er kaldt de 15 minuttene til/fra jobb for å få opp tempen i motoren litt fortere da den er sykt treig til å bli varm i forhold til N57’en. Det funker. Passer på å ikke belaste motoren, den går lett med lav belastning.

Er selv vokst opp på bygda der det var mer normalen å la bilen stå en halvtime på tomgang utenfor huset for at den skulle bli god og varm før avreise 😛 er nok ikke sosialt akseptabelt der jeg bor nå, men vi holder lokalavisene fra der vi kommer fra, og i lokalavisa der min kone er fra var det denne uka en artikkel der politiet ba folk om å slutte med tomgangskjøringen - folk setter fra seg bilene med motoren i gang mens de er inne å handler, leverer i barnehage osv 😛 ikke et ukjent fenomen i min oppvekst :D 

@Saltkjelen 

kunne godt tenkt meg et slikt bimmertech kit som jeg linket til, men mener det stod noe om at bilen stopper når du låser opp bilen ved hjelp av nøkkel eller bruk av Comfort Access? Som en safety measure? Er dette tilfelle på det originale også?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Ja, bilen vil stoppe når man tar i håndtaket eller låses opp med fjernkontroll. Dette er en sikkerhetsfunksjon som ikke er mulig å gjøre om på med koding. Rett og slett fordi det ikke skal være mulig å stjele bilen (eller at man skal glemme igjen nøkkelen hjemme). På det originale settet vil man i tillegg få et punkt i iDrive (samme sted man aktiverer Webasto) der man huker av på om man skal tillate fjernstart eller ikke. Ikke at det betyr så mye, men kjekt lell. I USA har man også muligheten til å kunne fjernstarte bilen med Conncted-appen (mulig også MyBMW appen?), så det hadde jo vært interessant om man kunne fått til det her også.

Et annet moment med fjernstart som foreløpig ikke har vært diskutert, er selvfølgelig at man om sommeren får nedkjølt bilen et par hakk før man setter seg inn. Det er jo en kjekk sak om sommeren når solen har fått steke bra inn i kupéen. For ikke snakke om hvis man har dyr i bilen og må en rask tur på butikken. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 530d som ikke har kaldklima pakken bruker heller ikke spesielt lang tid før nålen begynner å bevege seg oppover.

En F30 335d jeg lånte, brukte mye lengre tid på å få bevegelse i nålen og ikke minst opp til midten.

Men dette med temperaturnålen og hvor "ubrukelig" den egentlig er, har jo @///M-ini95 vært inne på før 😅 Kan i hvertfall ta den med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...