Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

I følge en i Politiet jeg snakket med så er det kun gamle rykter at politet kjører rundt i trimma biler som går mye fortere enn alle andre. Dette er stort sett ett rykte som oppsto i USA hvor politibilene kom med såkalte Police Package med en større motor enn de vanlige bilene. 

For å få en i4 opp i 260 km/t, eller i det hele tatt noe mer enn 225 km/t så må det mest sannsynlig gjøres store forandringer i bilens grunn konstruksjon. Tenker da på ting som kjøling, motorer og batteri. Det er en grunn til at BMW har satt toppfarten så lavt. 

Det er dessverre ett voldsomt kappløp om å elektrifisere så mye som mulig i Norge om dagen. Vi oppfører oss som nyfrelste, og ender opp med en dårligere løsning enn før…ref de elektriske gravemaskinene som lader i 16 timer for å kunne jobbe i to timer 👍 

Vel, det er jo en kjent sak at de pimpet opp F11 520d, til tilsvarende 525d sine ytelser, med BMW sin velsignelse.

Det skjedde angivelig pga kostnadsspørsmål.

Utvilsomt mye voksesmerter ifbm drivlinje på ulike kjøretøy om dagen, enkelte nisjer er uegnet/ikke modne pr dagens tekniske nivå.
Veldig mange med begrenset kunnskap som kjøper ulike kinaløsninger også, her er det mye rufsete kvalitet. Så mange bransjer vil bite seg selv i halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Vel, det er jo en kjent sak at de pimpet opp F11 520d, til tilsvarende 525d sine ytelser, med BMW sin velsignelse.

Det skjedde angivelig pga kostnadsspørsmål.

Utvilsomt mye voksesmerter ifbm drivlinje på ulike kjøretøy om dagen, enkelte nisjer er uegnet/ikke modne pr dagens tekniske nivå.
Veldig mange med begrenset kunnskap som kjøper ulike kinaløsninger også, her er det mye rufsete kvalitet. Så mange bransjer vil bite seg selv i halen.

Når F11 ble valgt ble det benyttet 520d med powerkit under testing for å tilfredsstille kravet til Politiet. Dette var før hk-avgiften ble fjernet, så det ble litt mas i media.

Når F11 endelig ble valgt var N47 byttet ut med B47, og denne kunne ikke leveres med powerkit i begynnelsen, og dermed heller ikke tilfredsstille kravene. På grunn av dette var de første bilene 525d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, da ser det ut som det er Yale V2N eller L3 det blir. Det er jo så mange varianter ute og går av L3 for at de forskjellige butikkene ikke skal kunne sammenlignes på pris at det er ikke lett å skjønne helt hva de forskjellige inkluderer. Men såpass har Prisguiden gitt meg:

All inclusive inkluderer 2 sluttstykker og utbyggingsplater og 3 nøkkelbrikker

Flex inkluderer det samme men bare 1 nøkkelbrikke

Family inkluderer 1 sluttstykke og 3 nøkkelbrikker og 2 utbyggingsplater

Home inkluderer 1 av alt det nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte V2 før V2N kom(N står for ny, kom ny kodebrikke, låsen er ellers lik). Har hatt den siden høst 2015 uten en eneste feil. Batteriene varer i ca. et år, jeg bytter batteri når jeg hører "klikket" når man låser opp blir litt treigere, ikke når batterilampen lyser. Da hadde de sikkert vart lengre enn et år :) Har montert opp V2N til det som er av slekt og bor du nærme sjø så er den hvite den riktige å velge. Den hvite har bedre lakk og lakken mer motstandsdyktig mot vær og vind(salt i lufta) enn den sølv og svart. Selv har jeg svart og den er like fin enda, men likevel noe å tenke over. Det var snakk om at grå og svart skulle få samme type lakk, men så kom L3. Skal du utvide med appstyring osv. er der bare å kjøpe L3, sluttsummen blir lik fordi du må ha litt ekstra dill på V2N. 
EasyAccess hadde jeg styrt unna, en kundeservice som er/var i verdensklasse, men det hjelper lite når det er like nye feil som produkt de selger, nesten. Mange er fornøyd med EA, og de som har en fungerende lås klager jo ikke. Det skal sies EA har oppgradert låsekassen noen ganger, men med mindre EA står i døren ved kjøp av bolig så hadde jeg gått for Yale Doorman.

En kollega monterte ID Lock 150 og er veldig fornøyd, det gikk et rykte om at den var stillere enn Yale. For ja, låsekassen bråker, du klarer ikke snike deg inn etter ei natt på fylla med gutta. Men vi testet og klarte ikke finne nevneverdige forskjeller. Man lærer seg jo triks med å ha fingeren klar på døra ved åpnungen/låsekassa og dempe pinnen som spretter ut når man åpner døra. Og vi har skrudd av låsetonen/tastelyd som er valgfritt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng her @Marius2002. Appstyring og tilkopling til nett har jeg faktisk ikke sett som et behov da jeg ikke har smartstyring av noe annet i huset og kommer ikke til å prioritere det så lenge vi bor her vi bor. Det er mer ønsket om å gå bort fra nøkkelboks. Men for all del, det er jo komfortabelt å kunne sjekke inngangsdøra når en sitter på hytta eller på jobb, og at døra åpner seg når en nærmer seg så skal tenke litt på behovet for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan det er med tollgebyrer osv via DHL for tiden? Ser de bruker Posten i Norge men ingen info utover dette.

Fant meg et lite kaninhull på https://ck-modelcars.de og tenkte å bestille litt. 

Kan gjerne få tips til hvilke merker osv som er noe å samle på hvis det er noen som samler.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at jeg feiger ut på å tune bilen min hos et random «chiptuning» firma. TUV godkjenning eller ingenting, man vet jo aldri. Skal tro hva total prisen på dette ble, de nevner en motor på 560hk og da er det turbo S motoren og sikkert ganske kostbart. Forsikrings selskapet har jo og avdekket dette etter at eier har fjernet tuningen noe som er interessant. 
 

https://www.tv2.no/broom/loy-om-porsche-trimming-det-ble-radyrt/15486953/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Snagg30 skrev:

Dette er grunnen til at jeg feiger ut på å tune bilen min hos et random «chiptuning» firma. TUV godkjenning eller ingenting, man vet jo aldri. Skal tro hva total prisen på dette ble, de nevner en motor på 560hk og da er det turbo S motoren og sikkert ganske kostbart. Forsikrings selskapet har jo og avdekket dette etter at eier har fjernet tuningen noe som er interessant. 
 

https://www.tv2.no/broom/loy-om-porsche-trimming-det-ble-radyrt/15486953/

Problemet her var at det ikke var registrert hos SVV og forsikringsselskapet til vedkommende. Ergo gikk det rett vest, og spesielt det at de mente vedkommende hadde tunet den maks av hva som er forsvarlig. Så er det godkjent hos SVV og rapportert til forsikringsselskap, OG fra kvalifisert tuner som eventuelt leverer garanti osv er saken en helt annen. F.eks. ACS-tuning, DTE osv. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, fupsaker skrev:

Problemet her var at det ikke var registrert hos SVV og forsikringsselskapet til vedkommende. Ergo gikk det rett vest, og spesielt det at de mente vedkommende hadde tunet den maks av hva som er forsvarlig. Så er det godkjent hos SVV og rapportert til forsikringsselskap, OG fra kvalifisert tuner som eventuelt leverer garanti osv er saken en helt annen. F.eks. ACS-tuning, DTE osv. :)  

Var jo dette jeg sa i den opprinnelige posten. Aller fleste biler som er tunet er med tuning som ikke er godkjent og dermed ikke registret i vognkortet. Og problemet med dette tilfelle er nok at tuning fila er kjøpt for 5900,- og når dette gikk ordentlig til helvete reiste han hjem for å fjerne fila før han kontaktet forsikring selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Var jo dette jeg sa i den opprinnelige posten. Aller fleste biler som er tunet er med tuning som ikke er godkjent og dermed ikke registret i vognkortet. Og problemet med dette tilfelle er nok at tuning fila er kjøpt for 5900,- og når dette gikk ordentlig til helvete reiste han hjem for å fjerne fila før han kontaktet forsikring selskapet.

Dette illustrerer bare det som jeg har sagt i alle år. Har du ikke råd, tid eller lyst til og gjøre det ordentlig så la det være. Det gjelder uansett om det er tuning, senkesett eller andre modifiseringer av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2023 den 9.13, Lars89 skrev:

Noen som vet hvordan det er med tollgebyrer osv via DHL for tiden? Ser de bruker Posten i Norge men ingen info utover dette.

Fant meg et lite kaninhull på https://ck-modelcars.de og tenkte å bestille litt. 

Kan gjerne få tips til hvilke merker osv som er noe å samle på hvis det er noen som samler.

 

 

 

Ble visst prøvekanin her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snagg30 skrev:

Dette er grunnen til at jeg feiger ut på å tune bilen min hos et random «chiptuning» firma. TUV godkjenning eller ingenting, man vet jo aldri. Skal tro hva total prisen på dette ble, de nevner en motor på 560hk og da er det turbo S motoren og sikkert ganske kostbart. Forsikrings selskapet har jo og avdekket dette etter at eier har fjernet tuningen noe som er interessant. 
 

https://www.tv2.no/broom/loy-om-porsche-trimming-det-ble-radyrt/15486953/

Det er vell ikke det vanskeligste å finne ut av , han hadde nok hadd en sterkere sak vist han lot det være som det var og sa at det var sånn når han overtok bilen, vist ikke forrige eier har dokumentert dette i annonse heller kontrakt hadde nok tvile kommet vedkommet til gode.
Du skal kjenne en slik bil VELDIG gått for å kjenne at den chippet. Den går gått uansett:)  

men det kjipe er at verden er full av folk som tar den sjansen dessverre, og hvor mange er det ikke som kjøre bilen sin chippet i x antall år får så og laste inn oem software og selge den som aldri trimmet. 
det er fåtall mennesker som vill bruke tid og penger på sjekke om bilen har vert tunet. Så 99%slipper fri…🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fupsaker skrev:

Problemet her var at det ikke var registrert hos SVV og forsikringsselskapet til vedkommende. Ergo gikk det rett vest, og spesielt det at de mente vedkommende hadde tunet den maks av hva som er forsvarlig. Så er det godkjent hos SVV og rapportert til forsikringsselskap, OG fra kvalifisert tuner som eventuelt leverer garanti osv er saken en helt annen. F.eks. ACS-tuning, DTE osv. :)  

Det er rett at selskapet kan godta effektøkninger , fikk beskjed når spurte at man måtte melde i fra så fikk man beskjed om de aksepterte det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som har kjørt med tuning i bilene mine i alle år. Jeg har helt sikkert hatt flaks, men det har aldri bydd på problemer for meg. Men det har kanskje noe med hva slags tuning, hva slags motor man trimmer og hvordan man bruker bilen. Jeg har iallfall nytt veldig godt av den ekstra effektøkningen dette har gitt, økt kjøreglede. Har alltid opplyst i kontrakt ved salg at bilen er trimmet, det er på sin plass i disse dager hvor slikt lett kan finnes ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er en av dem som har kjørt med tuning i bilene mine i alle år. Jeg har helt sikkert hatt flaks, men det har aldri bydd på problemer for meg. Men det har kanskje noe med hva slags tuning, hva slags motor man trimmer og hvordan man bruker bilen. Jeg har iallfall nytt veldig godt av den ekstra effektøkningen dette har gitt, økt kjøreglede. Har alltid opplyst i kontrakt ved salg at bilen er trimmet, det er på sin plass i disse dager hvor slikt lett kan finnes ut av.

Absolutt! Men en motor kan ryke når den er original og, som da vil si at der alltid er en risiko for at noe kan oppstå og den er ikke mindre ved tuning. Og da er det veldig greit å alle papirer i orden :) I følge GS må jeg ut med 260.000,- for en ny motor, dette er en risiko jeg ikke påtar meg med å tune bilen uten godkjenning. Men stort sett går det nok bra, helt til det ikke gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...