Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, fupsaker skrev:

Ganske så off topic: NIO ET5 stasjonsvogn: 360kW eller drøyt 480hk og 700nm. Jeg må si jeg syntes den så ganske lekker ut. 

 

NIO ET5 Touring: Journey Ahead

Den var faktisk stilig, de har klart å få en bil uten grill til å se bra ut. Vanligvis ser biler som har tett grill eller ikke grill i det hele tatt litt noldus ut, se for deg ett fjes uten munn. Men denne så ikke så værst ut 😀 Jeg håper at Nordmenn kan gå litt tilbake til stasjonsvogn igjen, SUV og crossovere er så dølle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, fupsaker said:

Ganske så off topic: NIO ET5 stasjonsvogn: 360kW eller drøyt 480hk og 700nm. Jeg må si jeg syntes den så ganske lekker ut. 

 

NIO ET5 Touring: Journey Ahead

Den så slett ikke verst ut! Går an å drømme om stasjonsvognens renessanse 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, fupsaker skrev:

Ganske så off topic: NIO ET5 stasjonsvogn: 360kW eller drøyt 480hk og 700nm. Jeg må si jeg syntes den så ganske lekker ut. 

 

NIO ET5 Touring: Journey Ahead

Helt ærlig så synes jeg at det begynner å komme en del stilige kinesiske biler nå. Personlig kunne jeg aldri kjøpt en bil fra et slikt totalitært land, men designmessig så synes jeg likevel de begynner å få til noe. Jeg tror de snart vil gi mange vestlige fabrikanter en veldig hard konkurranse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20230617_144912.thumb.jpg.e42d8bd1127d091a5c918d20f0ef09d4.jpg

Hva tenker folk? Bobler, men greier ikke å trykke gjennom lakken/sprekke lakk med fingeren. Gir ikke etter. Har vært omlakkert, så kanskje noe dårlig jobb på hjørnet der? Pleier vel "vanligvis" å starte i falsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2023 den 13.25, laffe skrev:

Om man faktisk mener at alvorlighetsgraden er så høy burde jo man heller dømt til fengselsstraff eller samfunnstraff som faktisk straffer ganske likt uavhengig av lønn og formue (Men det er langt dyrerer for staten å gjøre det på den måten).

Helt enig med deg. Jeg synes ikke det er forholdsmessighet mellom lovbruddet og straffen, og vi vet at politiet i mange tilfeller gjør feil, noe som også resulterer i feil domfellelser. Ja til strengere bøter og fengselsstraffer, men automatisk inndragning av bil fører også til et annet problem, nemlig bilen som pantobjekt.

Veldig mange av oss har billån, og hva har banken førsteprioritets pant i? Jo, nemlig bilen. Og hva med leasing, hvem er det da som eier bilen og har den som sikkerhet for leasingen? Det er leasingselskapet. Så dersom vi implementerer en ordning der staten kan konfiskere bilen og selge den vil det gjøre at bank og leasingselskapene taper bilen som pantobjekt ved inndragning, og står igjen med krav mot enkeltpersoner som gjerne ikke et betalingsdyktige. Det risikopåslaget og kostnadene vil de spre ut over de som leaser eller har billån, så da blir det høyere renter på billån og høyere leasing. Dette er altså folkeopinionen veldig positive til, i en tid med galopperende inflasjon, svak krone og høy rente. Helt prima.

I tillegg tror jeg vi vil få et dramatisk høyere antall politijakter ved en slik ordning. Veldig mange vil heller prøve å kjøre fra politiet enn å få en bil inndratt, og er det noe som er enda farligere for uskyldige tredjeparter enn råkjøring, er det villmannskjøring med en politibil på slep.

Totalt sett synes jeg dette fremstår som et lite gjennomtenkt forslag preget av populisme. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uforholdsmessig før bilen er kostbar.. ikke sikkert det er det da eller. Vi har mange eksempler på steinhøye bøter for promillekjøring i Norge, og det er helt greit fordi du har høy inntekt? Faren er ikke noe større, men det er hele poenget med straff - det skal være preventivt. Har du mye å tape, så unngår du 200+ i Danmark. Veldig enkelt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ron788m skrev:

Det er ikke uforholdsmessig før bilen er kostbar.. ikke sikkert det er det da eller. Vi har mange eksempler på steinhøye bøter for promillekjøring i Norge, og det er helt greit fordi du har høy inntekt? Faren er ikke noe større, men det er hele poenget med straff - det skal være preventivt. Har du mye å tape, så unngår du 200+ i Danmark. Veldig enkelt 😉

Fremstillingen din utelater viktige nyanser og forutsetninger. Ved promillekjøring rammer boten den som faktisk kjører bilen - i tillegg er det mindre bevisusikkerhet om man faktisk har kjørt med ulovlig høy promille eller ei. Inndragning av bil vil også ramme bileier/panthaver, og dermed ikke bare den som kjører bilen. 200 km/t-grensen er enkel å forholde seg til, men det er betydelig høyere bevisusikkerhet omkring hva om er "villmannskjøring" eller ei. 

Edit: Godt at EU-domstolen er på ball her og sørger for at denne danske loven ikke går ut over uskyldige tredjeparter: https://www.dr.dk/nyheder/politik/eu-kaep-i-regeringshjulet-goer-det-svaerere-snuppe-biler-efter-vanvidskoersel. Og da veier det opp for (deler av) mine innsigelser mot loven. Dette har imidlertid aldri blitt presisert i norsk media. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ron788m skrev:

Det er ikke uforholdsmessig før bilen er kostbar.. ikke sikkert det er det da eller. Vi har mange eksempler på steinhøye bøter for promillekjøring i Norge, og det er helt greit fordi du har høy inntekt? Faren er ikke noe større, men det er hele poenget med straff - det skal være preventivt. Har du mye å tape, så unngår du 200+ i Danmark. Veldig enkelt 😉

Nemlig. Man risikerer ikke at bilen blir konfiskert hvis man ikke i den grad bryter fartsgrensene eller på annen måte opppviser grov uforstand. Sagt på en litt firkantet måte kan du fint ta sjansen på å kjøre på en ordentlig måte i 160 Km/t uten å risikere en konfiskasjon av bilen bare du samtidig er forberedt på å evt. måtte betale 5900 DKK (ca. 9100 NOK) i bot hvis du blir tatt.

Eksempelet gjelder hvis du kjører på en motorvei der maksimal tillat hastighet er 110 Km/t. Boten blir 4900 DKK (ca. 7600 NOK) hvis tillat hastighet er 130 Km/t.

En annen forutsetning er at man har hatt førerkort i 3 år. Hvis man ikke har hatt førerkort i tre år vil man også få et kjøreforbud og må finne en annen til å kjøre bilen videre.

Vedr. EU dommen som @Walkabout refererer til og som legger vekt på at konfiskering av biler ikke skal ramme en uskyldig tredjepart (f.eks hvis bilen er lånt eller leaset) slår den også fast at dette kun gjelder for tilfeller der avtalen ble inngått før loven trådde i kraft (31. mars 2021).

Poenget her er at loven ikke kan ha en tilbakevirkende kraft fordi f.eks et leasingselskap før 31. mars 2021 ikke kunne ha hatt kjennskap til konsekvensene av loven. Dette var klart urimelig og viktig å få presisert. For leasingavtaler eller f.eks låneavtaler inngått etter denne datoen gjelder loven om konfiskering av biler.   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er mye enklere enn man klarer å teoretisere det til. Alle finansinstitusjoner / leasingselskap o.l har klausuler i sine kontrakter. Du skal ha kasko og sørge for at den den har en viss standard når du leverer den. Knuser du bilen i fylla evt, så kan du bli erstatningspliktig. Det vet alle.

Så må man legge til grunn at rettsstaten Danmark har tilsvarende moderne domstolsbehandling som Norge. Med samme type bevisførsel og vurderinger. Hadde blitt mer bekymret hvis det var et land som ligger «langt bak» våre skandinaviske venner, og som tok beslag i biler og solgte dem basert på ingenting.

Moralen er at hvis du har eller skal betale på noe av verdi, så må du ta deg sammen. Og bli voksen og ikke skylde på alle andre 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Noen hisser seg alltid kraftig opp over lover der myndighetene setter makt bak beslutningene. De føler at lovene krenker deres frihetsrettigheter, som om det å f.eks kjøre i 200+ Km/t er en rettighet man har i Danmark. Det blir ofte mange mindre modne kommentarer i slike diskusjoner.

Litt ved siden av så opplever jeg etter å ha bodd i Danmark i over 20 år at offentlige myndigheter samt mye annet er veldig likt som i Norge. Bemerkelsesverdig likt på mange områder og dette skyldes selvfølgelig historiske årsaker, men også at vi deler verdier, samfunnsyn og ikke minst språket. Vi ser dette spesielt innenfor rettsområdet, men også i militær sammenheng samt innenfor helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ikke nok tiltro til norsk (eller dansk) politi og rettsvesen til å være komfortabel med et regelverk som hjemler at en millionbil kan inndras og tvangsselges, ref. nylige eksempler som fetteren til Birgitte Tengs og Viggo Kristiansen, samt hvordan politiet dekket over hverandre i forbindelse med volden og maktmisbruken på Kongsberg. Men det er jo fint at mange andre fortsatt har barnelærdommen om at politiet alltid opptrer ryddig intakt.

Hadde det ikke vært for at EU-domstolen reagerte så ville altså danskene konfiskert og tvangssolgt en bil du lånte bort til en kompis, og som vedkommende uten din anelse råkjørte med. Helt på trynet, spør du meg.

Når det er sagt er jeg ikke imot kraftige bøter/inndragelse for de som driver med villmannskjøring, men det er ikke rimelig at det skal være betydelig mildere straff for å kjøre 199 km/t i tett trafikk på dagtid enn å kjøre i 201 km/t på motorveien uten trafikk nattestid bare fordi det er satt en «magisk grense» i lovgivningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...