Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Er masse skriverier om det på FB også. Shell har valgt og prise seg 4kr. Over 95, derfor man ønsker og boikotte Shell og tanke på Esso 😊

Nærmeste Esso er i Stryn, so ikkje lett å boikotte Shell for min del.. Fylte på Esso i helga påvei til Førde, 20kr/liter og full tank med 98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Så man må inn på app og planlegge drivstoffpåfyll i en fossilbil også altså 🤔

 

(les innlegget med et glimt i øyet :) )

Hehe..neida.. Er dette som er så fint med fossilbil, man må ingen ting. Man har friheten til å velge helt selv, og bilen tilpasser seg deg og dine behov. Tenk at ett stopp på kun 3 minutter kan gi deg nesten ubegrenset bevegelsesfrihet. Så kan du nyte turen på dine premisser, kjør så langt du vil, kjør så fort/sent du vil og kjør akkurat de rutene du vil. Det er fantastisk 👍

(må også leses med glimt i øyet 😀)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel litt tabu-emne på bimmers....men jeg må innrømme at JA, jeg er en av de som fyller 95 på "sportslige" og eldre biler for å spare penger. Får meg ikke til å toppe tanken til 21.85 pr liter hvis alternativet er 19.90 for 95.  Vet det høres gnient ut, men sånn er det.  Har ingen problemer med sinnssyke verkstedregninger, men det er noe mentalt ved pumpa. 

Har fylt mye 95 og E10 på 1980 911en uten problemer hittil. Har kjørt den 17000km de siste 16 mnd, og fylte kun 98 før den sto stille fra november til februar.  Forsvarer meg med at bilen(e) brukes såpass mye at motorer/slanger forhåpentligvis ikke tar skade. Men time will show :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Werther skrev:

Dette er vel litt tabu-emne på bimmers....men jeg må innrømme at JA, jeg er en av de som fyller 95 på "sportslige" og eldre biler for å spare penger. Får meg ikke til å toppe tanken til 21.85 pr liter hvis alternativet er 19.90 for 95.  Vet det høres gnient ut, men sånn er det.  Har ingen problemer med sinnssyke verkstedregninger, men det er noe mentalt ved pumpa. 

Har fylt mye 95 og E10 på 1980 911en uten problemer hittil. Har kjørt den 17000km de siste 16 mnd, og fylte kun 98 før den sto stille fra november til februar.  Forsvarer meg med at bilen(e) brukes såpass mye at motorer/slanger forhåpentligvis ikke tar skade. Men time will show :?

Jeg har fyllt 95 på sjuern de siste 10-15 årene uten problemer. Når jeg bruker den såpass mye så synes jeg ikke at jeg kan forsvare prisen på 98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder å time fyllingene hvis mulig.

Hopper jo over 5 kroner fra et sekund til det neste i verste fall.

Blir jo alikevel 4k i måneden i bensin for min del. Burde nok beholdt i3 som pendlerbil ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjørt Audi E-tron 50 ca 30 mil, en 2019 modell mener jeg. Manglet kun baksete klima og headup display, såvidt jeg kunne se.

TLDR: Stort sett en god bil, ikke noe å være misfornøyd med for de fleste, tror jeg. Ganske stillegående, selv med 265/50/21" dekk.

Et ganske hyggelig bekjentskap egentlig. Stort sett en fin bil, eller, den ser jo ganske bra ut, synes jeg. Kjører ganske bra, selv om den egentlig er litt for hard. Min egen E70 med adaptivt understell er mykere og har mer vandring på dempere, men kan samtidig bli stiv nok for de som ønsker det med sport knappen.

Det var noen ting som var grenseløst irriterende på e-tron, men som ikke nødvendigvis er spesifikk for denne bilen.

1. Lane keep assist/felt vingling er utrolig kjipt når man ikke har lyst på det og man ønsker å kjøre i svinger, på ganske rette veier uten dårlig asfalt er det sikkert fint. Veldig lett å slå det av da, men det går på ved hver oppstart.

2. Pianolakk på interiør lister. Ble blendet av sola bak meg på venstre side, sykt!

3. Feilmeldinger på alt mulig rart; pre-sense, pre-diktivt, og skiltgjenkjenning i tide og utide. Aner ikke hvorfor, og noen ganger var det bare begrenset, andre ganger helt deaktivert. Det var ikke noe som skulle tilsi at det burde vært problemer, men det var problemer. Men det gikk noen minutter så fungerte ting igjen. Men veldig kjipt med teknologi som ikke fungerer. Samme problem på jobb Caddyen vår også.

4. Blinklys og regnsensor hendler. Saltkjelen er absolutt inne på noe med sin "masing" om hendler, men det føles faktisk litt gammeldags med ordinære hendler. Mest irriterende er nok regnsensor hendel, som må stå ett hakk opp hele tiden for å fungere, og dermed kan man ikke viske manuelt om man trenger å hjelpe sensoren litt, noe man gjerne må noen ganger. Og det at regnsensor faktisk er aktiv når man starter bilen og det kanskje er vinter! Grøss....

5. EL motor hvining. Absolutt hørbart og spesielt ved regenerering. Faktisk irriterende.

6. Volum justering på rattet er på høyre siden, noe som er litt pussig i mitt hode. For høyre hånden brukes jo til det meste, og da er jo venstre hånden igjen på rattet. Men dette er nok flisespikking for de fleste. Men jeg vet at VAG har dette på ganske mange biler.

7. Styringen er faktisk litt rar, akkurat som den kniper litt og har en superliten forsinkelse når rattet står i ro, og jeg vil gjøre mikro korreksjoner på landeveien. Føler at min egen styring er mykere og tåler mikro korreksjoner bedre og ikke "henger" litt igjen.

8. Speilene er for små! Men ryggekamera var veldig bra!

9. Altfor kort rekkevidde på landeveien og til småbruk, utenfor mitt nærområde.

Det var ikke bare sorgen, for her er de ting som er bra.

1. Dører som går helt ned over dørstokken, slik at buksebenet ikke blir skittent når man går ut og inn av bilen. Sikkert litt vanskelig med stigtrinn, som på min X5.

2. Fancy instrument panel bak rattet. Dog så savner jeg mer muligheter for å velge innhold selv. Det var litt tamt med info der. Batteriprosent vil jeg gjerne se mer tydelig feks. Og mer info samtidig. Men det er jo bagateller.

3.  Elektrisk drivlinje er flott! Behagelig og jevnt. Det som var litt rart var at regenerering slår seg av i tide og utide under kjøring, men jeg forstod ikle helt hvorfor og når....?

4. Ganske bra stereo anlegg! Mye bass om man vil det. Savnet mellomtone justering dog.

5. Ganske bra fotplass i baksetet, men litt trekk for svært høye vinduer!

6. Svært gode langlys!

7. Ryggekamera er veldig bra!

 

Jaja, dette var nå noen tanker fra min side. Totalt sett så er jeg ikke noe særlig fristet til å kjøpe en E-tron 50, da den faktisk har svært kort rekkevidde.
Jeg ser nå at dette ble kanskje mer negativt enn positivt, så det ble jo litt rart kanskje. Men dette er min ærlige mening om denne bilen, direkte sammenlignet mot min egen.
Jeg har ikke tatt med i beregningen at service kostander er lavere. Men husk at jeg har i tankene at min egen bil er nedbetalt og at den E-tron til feks 400-500k utgjør endel i måneden for meg, selv på 6-10 år låne lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne merkelige historien her dukka opp på Facebook feeden min. Vanskelig å si noe om dette er sant, men hadde det vært tilfelle så må jeg si at dette var et skikkelig trist syn.

Lurer på om han første eieren har fått med seg hva disse er verdt i dag..rart den fortsatt står der spør du meg 😅 

IMG_4199.thumb.png.4f9ef026e3d1c62b1561d0082ba001d5.png
IMG_4200.thumb.jpeg.c0b1895ed37b4ed72102885b26a21bd0.jpegIMG_4197.thumb.jpeg.9a517999aff99934121cade826015a9c.jpegIMG_4198.thumb.jpeg.bc68b0d3084d6d43a6c891924ae02fb8.jpegIMG_4201.thumb.jpeg.828ae69f922d34c92c65859a18674dcd.jpegIMG_4203.thumb.jpeg.c0408fa1f7631820cac17e72ac9a0105.jpeg

IMG_4202.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis interessant :) Jeg tror man må opp på E-Tron 55 for å få nogen lunde grei rekkevidde og power som føles rett i en slik bil. Det er iallefall min mening og opplevelse. Ikke for det, en 50 er mye bil for pengene idag. Jeg trenger egentlig hengerfeste på jobb og har sett litt på alternativ, det kreves elektrisk fra arbeidsgiver(og kunder!!) så har sett på både I-Pace og Polestar 2 som nå fås til ganske greie priser. I-Pace utgår etter jeg fant ut at den kun har max. 100kW lading, det utgår i 2023. Polestar 2 har jeg hatt på lån i fjor sommer og det er ikke til å stikke under en stol at det er mye bra bil for pengene. Men jeg ble aldri komfortabel med utformingen av førermiljøet. Mens andre elsker de. Jeg mener en Volvo C40 (som er samme bilen) er bedre utformet men dyrere. Likevel kan man klare å se vekk fra dette og faktisk ta bilen for det den er - rimelig og bra. Mustang Mach-E 4WD får man til rundt 500’ også nå, men de bilene klarer jeg ikke. Virkelig, de er oppriktig fæl. Det er ille å si det, men Tesla er alt for mye bil for pengene fortsatt i det prisleie - forbruk, rekkevidde, ladehastighet, motorkraft og multimedia/utstyr + ladenettverk. Så det er vanskelig å utelukke noe fra den kanten. Jeg har fått "kranglet" meg til at jeg slipper hengerfeste, og beholder min TM3 enda en stund. Tesla Molde har virkelig stått på også og aldri kranglet på noe og byttet deler uten å spør et spørsmål "kom an, we fix". Minuset utenom hardplast og "ok minus" kvalitet er alle eierne som tror de er kongen og skjeller ut andre på ladestasjoner fordi de tar opp 2 plasser pga. ladeluken på andre siden og alt for korte ledninger på Teslas ladere. Eller "feil side" som de sier. Det er flaut. Og hva enkelte Teslafolk skriver på Face og andre plasser er hårreisende. Istedenfor å heie fram så er det trykke ned… 

Jeg kan vurdere Audi E-Tron også, og har kjørt både Q4 og E-Tron(nå Q8), men det har ikke vært noe for meg som jeg skrev innledningsvis - men en Sportback i 55 hadde jo vært greit - men forbruket hører og så jeg var høyt. Kanskje folk som har en kan uttale seg mer enn jeg her da :) Men at det blir en i4 eller iX1 på sikt er ikke umulig. Jeg må nemlig tilbake til BMW etterhvert :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Werther skrev:

Dette er vel litt tabu-emne på bimmers....men jeg må innrømme at JA, jeg er en av de som fyller 95 på "sportslige" og eldre biler for å spare penger. Får meg ikke til å toppe tanken til 21.85 pr liter hvis alternativet er 19.90 for 95.  Vet det høres gnient ut, men sånn er det.  Har ingen problemer med sinnssyke verkstedregninger, men det er noe mentalt ved pumpa. 

Har fylt mye 95 og E10 på 1980 911en uten problemer hittil. Har kjørt den 17000km de siste 16 mnd, og fylte kun 98 før den sto stille fra november til februar.  Forsvarer meg med at bilen(e) brukes såpass mye at motorer/slanger forhåpentligvis ikke tar skade. Men time will show :?

Jeg tror ikke dette er noe problem på biler som kjøres regelmessig. Problemet oppstår på biler som står mye i ro, gjerne finværsbiler eller andre biler som mer eller mindre står mesteparten av tiden. Såkalte bruksveteraner kan nok kjøres på 95 så lenge de får 98 når de lagres. 

Selv så kjører jeg 98 på Alpina fordi den skal ha det, mens E34en har jeg nå gått over til 98 fordi den kan fort stå en uke uten bruk. Men den har gått på 95 med E5 i alle år uten å ta skade, men jeg finner det best å gi den 98 nå. Også fyller jeg 98 litt med tanken om å bidra til å opprettholde etterspørselen etter 98, jo flere som tanker dette jo flere stasjoner vil se at dette er ett etterspurt produkt. Jeg vet at Amcar jobber for at 98 skal bli sikringskvalitet, men dette er det liten politisk vilje til så tilgang på 98 bensin ligger i bransjens hender. Og da må vi bilentusiaster sørge for å holde etterspørselen oppe. Ja det hugger godt i lommeboka når jeg skal fylle 80 liters tankene på E39 og E34 med 98...ja jeg fyller helt opp da svettfylling gir økt fare for kondens i tank. Men alternativet er at man etter hvert ikke får tak i 98 her man bor, jeg ser på det som ett bidrag

@Dusy

Denne dukka opp hos meg også mens jeg kikka igjennom feeden under frokosten i dag. Ganske spesiell sak og jeg må si at jeg er veldig nysgjerrig på de bakenforliggende årsakene til at bilen bare har blitt stående. Man kan som du sier spørre seg om eier i det hele tatt er klar over hva denne bilen kan være verd. Høyre rattet begrenser kanskje verdien noe men vi snakker om en meget verdifull bil her. Bare det at den har stått inne er ett stort pluss, de kosmetiske skavankene kan man gjøre noe med.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Otis skrev:

@Marius2002 Dette med Tesla sitt ladernettverk, det stemmer vel ikke så mye lenger bare for Tesla? For Audien jeg brukte og mange andre får jo lov til å bruke Tesla sitt nettverk.

Vel. Mange ladedestinasjoner er åpnet for andre, men enda mange er låst til kun T. Men det åpnes opp fortløpende ser jeg. Grong f.eks. er fortsatt låst til T, men der har det poppet opp helt sinnsykt med ladere fra noen andre ila. siste året så det er ikke stress lengre :) Etterhvert kommer V4-ladere fra Tesla og da blir det lengre ledninger og forhåpentlig ingen voksenkrangling…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fascinerende at det blir voksenkrangling på ladestasjoner. Det er ingenting som tilsier at det er "venstrelading" på en ladestasjon fra Tesla, så at de har utformet stasjonene sine ugunstig får være et Tesla-problem. Jeg hadde i alle fall ikke flyttet meg av folk som mener de har førsterett fordi jeg har ladeluke på høyre side.

Ferge: Noen i Vestfold-traktene som vet om det stort sett er litt rush på Hirtshals-Larvik ferga og om ferge burde bli bestilt i god tid, eller holder det stort sett med "drop-in" en time eller to før avgang? Litt usikker på om jeg rekker 22:15 ferga, om det må bli dagen etter kl. 12:45 eller om det ender opp med båt over til Gøteborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er fascinerende at det blir voksenkrangling på ladestasjoner. Det er ingenting som tilsier at det er "venstrelading" på en ladestasjon fra Tesla, så at de har utformet stasjonene sine ugunstig får være et Tesla-problem. Jeg hadde i alle fall ikke flyttet meg av folk som mener de har førsterett fordi jeg har ladeluke på høyre side.

Ferge: Noen i Vestfold-traktene som vet om det stort sett er litt rush på Hirtshals-Larvik ferga og om ferge burde bli bestilt i god tid, eller holder det stort sett med "drop-in" en time eller to før avgang? Litt usikker på om jeg rekker 22:15 ferga, om det må bli dagen etter kl. 12:45 eller om det ender opp med båt over til Gøteborg.

Det får du svar på med en gang du sjekker på siden tilColorline, når jeg tok den i juni på lørdag var det bar 2/3 med biler på dekk. Lettere med plass på de sene avganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...