Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Saltkjelen

Dette er helt sjokkerende, nesten så dette burde være en sak for media? Slik som dette går det jo ikke an å gi til barn!  

Som far til to små, ene fortsatt bare spedbarn men også ei på tre år som begynner å plukke opp litt ting så er jeg litt bekymret for dette. Vi har gitt klar beskjed i barnehagen at hun skal skånes for pride og miljø propaganda ut over det som er normalt (ikke kaste søppel i naturen og at det er helt greit å like samme kjønn). Heldigvis var tilbakemeldingen at dette er ett ønske fra de fleste foreldre og at barnehagen uansett baserer seg på lek og moro og lar samfunnsspørsmål ligge. Barn i barnehage alder skal ikke måtte ta stilling til miljøspørsmålet og kjønns debatten. 

Men min niese på 11 år lurte fælt på hvorfor jeg hadde så mange "eksosbiler". For slike biler var skadelige for miljøet. Da måtte jeg forklare så nyansert som mulig at de fleste nye "eksosbiler" i dag slipper ut så lite eksos at de ikke skader luftkvaliteten. Så dro jeg fingeren rundt innsiden på begge eksosrør på G30en og viste henne at fingeren min var helt ren. Faktisk ble fingeren først skitten av å dra den rundt utsiden av eksosrøret, skitt fra veien. Da virker det som om det gikk opp ett lite lys for henne, ting er ikke alltid en sannhet selv om voksene sier det. Dette hadde hun, oppvakt som hun er tatt med seg til læreren sin på skolen. Han hadde da moderert seg og foran klassen vist til forsikring som viser at nyere fossilbiler faktisk er ganske rene 😀 Da følte jeg at jeg hadde oppnådd noe…😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjoner og sivil ulydighet kan jo være for så mangt, trenger ikke kun være klima. Det står jo bare at det kan være nødvendig og aksjonere for en sak. Jeg vil si det var helt greit å bruke sivil ulydighet i Alta for 40 år siden. 

Folk som limer seg fast til asfalten tror jeg bare gjør saken en bjørnetjeneste, det hjelper ikke å gjøre andre sinte. Alle oppegående mennesker vet jo nå at forbruket og co2 utslippene må ned spørsmålet er bare hvordan vi skal gjøre det.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

@Marius2002 neida, jeg forstår de som kjøper en Model 3. Det er mye bil for pengene og sannsynligvis langt mer morsomt enn å ratte rundt i Toyota eller noe annet. 
—————-

Kom over denne her. Det er ikke rart det går rett vest med dagens unge når de klassene får en slik bok signert av byrådsleder og ordfører i Oslo kommune. Boken er skrevet av en MDGer og gir uttrykk for at det er greit å drive hærverk på bil og drive med sivil ulydighet. Denne klimakampen blir stadig mer og mer ekstrem og den indoktrineres hos de små. Galskap. 

 

 

63CDD7C4-5695-4708-BA6E-0B1A13954194.jpeg

AF0DD5D1-B1F4-4C7F-9D30-1848D0C459FF.jpeg

B6C61B60-2CA6-4487-89C1-46A4A76767DE.jpeg

5D024F6B-DD49-4683-B145-4A60E1859018.jpeg

0491C1A9-0018-4083-9D28-6BFB50310061.jpeg

Dette må jo fanges opp av VG o.l?? Det er jo helt krise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at VG, Dagbladet og den slags medium er venstrevridd og sånn sett med på all miljøvaskingen om dagen. Derfor er nok ikke dette interessante temaer å ta opp. Sivil ulydighet og demonstrasjon kan nok i sine tilfeller ha noe for seg, men når det gjelder den angjeldende boken hadde vel moren til hovedpersonen en dieselbil, så den sivile ulydigheten det refereres til går nok på teamet som omhandler klima. 

@Fredrik 90 Jeg er helt enig og jeg forstår deg godt. Jeg aksepterer at folk har ulike syn og at noen liker det samme kjønn, forelsker seg i gravemaskin og har seg med et tre, men å forsøke å normalisere at folk føler seg som ditten og datten og identifiserer seg som en giraff mener nå jeg er et tema for psykiatrien og er ikke noe vi skal forsøke å normalisere. Godt å høre at flere foreldre også hadde samme ønske og bekymring som dere! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Saltkjelen skrev:

 Jeg er helt enig og jeg forstår deg godt. Jeg aksepterer at folk har ulike syn og at noen liker det samme kjønn, forelsker seg i gravemaskin og har seg med et tre, men å forsøke å normalisere at folk føler seg som ditten og datten og identifiserer seg som en giraff mener nå jeg er et tema for psykiatrien og er ikke noe vi skal forsøke å normalisere. Godt å høre at flere foreldre også hadde samme ønske og bekymring som dere! :) 

Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor man skal problematisere alt så mye og hvorfor noen blir så sinte av slike spørsmål. Jeg kjenner folk av alle kategorier i spekteret som heter LHBT+. Noen homofile, andre som har skiftet skjønn og atter andre igjen som noen ganger liker å kle seg i kjole. Felles for de alle er at jeg vil si at de er stort sett normale alle sammen. Men jeg har sett at de som endelig bestemte seg for å skifte kjønn har blitt et mye mer tilfreds menneske etterpå.

Jeg vil si jeg er veldig tolerant på dette området og skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være noe problem når folk bare vil være som de er. Kanskje grunnen til min toleranse er at jeg selv er aseksuell og derfor ikke har noen preferanser i det hele tatt. Jeg mener det finnes mange pene jenter, men det stopper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor man skal problematisere alt så mye og hvorfor noen blir så sinte av slike spørsmål. Jeg kjenner folk av alle kategorier i spekteret som heter LHBT+. Noen homofile, andre som har skiftet skjønn og atter andre igjen som noen ganger liker å kle seg i kjole. Felles for de alle er at jeg vil si at de er stort sett normale alle sammen. Men jeg har sett at de som endelig bestemte seg for å skifte kjønn har blitt et mye mer tilfreds menneske etterpå.

Jeg vil si jeg er veldig tolerant på dette området og skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være noe problem når folk bare vil være som de er. Kanskje grunnen til min toleranse er at jeg selv er aseksuell og derfor ikke har noen preferanser i det hele tatt. Jeg mener det finnes mange pene jenter, men det stopper der.

Jeg tror ikke folk flest har et problem med at noen liker den eller det/de.
Men det er en større og større fokus fra enkelte i «pride» leieren på å korrigere unge og barn som er usikre, til å få de over på sin side. 
Og hvis man søker litt på hva pride og Fri står for og hva de vil og delvis også lykkes med i sin indoktrinering mot barnehage og skolebarn… så blir det endel stygge tilfeller. 
Det er vel også de som har konvertert kjønn som angrer, vanskelig å ta et slik valg og se konsekvensen av det når man er et barn.

La barn være barn!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at barn og ungdommer utredes for autismespekterforstyrrelser, eller, generelt andre psykiske vansker før diagnosen kjønnsinkongruens i det hele tatt vurderes, for å si det enkelt. 

Jeg måtte le her om dagen. Var ute og jobbet en ekstravakt i et tiltak, forebyggende arbeid med ungdom. Der var vi innom en ungdomsklubb, og snakka litt med lederen. En ivrig ildsjel som brenner for ungdommen. Han hadde søkt midler for diverse instrumenter, men saksgangen tok sin tid. Han slang inn en ny søknad, som skviset inn at han jobbet også med skeive ungdom. Etter noen dager, dukket det plutselig opp penger på kontoen.

Det er til å le av. Samtidig har vi et NAV system som er tregere enn alt annet, og som setter i kjepper hjulene på folk om de fyller ut et skjema feil. 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dusy skrev:

Samtidig har vi et NAV system som er tregere enn alt annet, og som setter i kjepper hjulene på folk om de fyller ut et skjema feil. 

Vel, hvor skal en begynne. Da første jenta vår var på vei så måtte vi fylle ut farsskapsattest(?) hos helsesøster. Fødselen var igang og sykehuset kunne ikke se at dwt var gjort så jeg måtte fylle inn enda en gang, ok greit nok. Det gikk tre uker så fikk jeg brev i posten fra NAV at farsskapet ikke var bekreftet så jeg måtte fylle ut en tredje gang. Halvannen måned gikk og vi fikk nytt brev i postkassen om å møte i rettsak for å bekrefte farsskap siden attesten ikke var mottatt. Kødder du liksom? Så da var det å ta seg fri fra jobb og stille seg i kø utenfor etaten. Ble tatt med til møtekontor og de ringte opp NAV i Mo i Rana(?), Brønnøysund(?) (usikker hvor de ringte). Det løste seg med at jeg fylte ut skjema en fjerde gang. Vel, noen måneder gikk og vi fikk aldri barnebidrag. Merkelig. Tenkte det var en feil og ringte inn til NAV for å høre om det var noe vi ikke skjønte. Joda, fruen flyttet hjemmefra da hun var 16 år og mistet derfor retten for barnebidrag på hennes egne unger og måtte søke om barnebidrag. Hvor i faen står dette og hvem i helvette kunne vite dette? Så da var det nytt skjema og ventetid. Okei, alt gikk i orden.

Er vi ferdig med NAV? Nei. Fruen ble permittert i Korona-tiden og måtte fylle inn skjema for å få tilbakebetalt lønn som staten skulle dekke(vi tok ikke ut forskudd). Vi trippelsjekket og sendte inn. Avslag. Hva faen igjen? Vel de hadde trykket 10% stilling med riktig årslønn istedenfor 100%. Altså stod det at hun hadde en rimelig bra lønn. Vi trippelsjekket igjen og ja, alt vi hadde skrevet var rett. Vi ringte inn og fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre noe, send klage. Så sa vi at det var bare å sjekke papirene vi sendte inn, de ligger på fruens profil og endre stillings-% i deres system. Enkelt tastetrykk.. og at feilen var gjort av NAV. men nei, sende inn klage. Klage og bevis sendt inn. Dagene gikk, ukene gikk og til slutt månedene. Vi purret og purret. 10 måneder senere kom det inn en sum. 

NAV i seg selv er bra, men system er ment for at man skal feile. 🙃

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg tror ikke folk flest har et problem med at noen liker den eller det/de.
Men det er en større og større fokus fra enkelte i «pride» leieren på å korrigere unge og barn som er usikre, til å få de over på sin side. 
Og hvis man søker litt på hva pride og Fri står for og hva de vil og delvis også lykkes med i sin indoktrinering mot barnehage og skolebarn… så blir det endel stygge tilfeller. 
Det er vel også de som har konvertert kjønn som angrer, vanskelig å ta et slik valg og se konsekvensen av det når man er et barn.

La barn være barn!

 

Jeg hadde aldri tenkt på denne problemstillingen før men for en 7-8 år siden så skjedde det noe som fikk meg til å skjønne at for noen så er det et problem. Skal prøve å anonymisere så godt det lar seg gjøre.

En bekjent av meg var leder i en forening for barn, alder 7-19 hvor jeg hjalp til noen ganger. Der begynte det en trivelig gutt som var der i mange år men vi merket at han begynte og bli veldig utilpass når han nærmet seg puberteten. Vi skjønte ingenting og foreldrene skjønte enda mindre men tilslutt så hadde foreldrene spurt hva som var galt og da kom det fram at han ville gå i skjørt akkurat som venninnene sine. De ble litt paffe men etter en stund så spurte de lederen hva de skulle gjøre, hen ble like forbauset men sammen så kom de fram til at det beste var å la gutten gjøre som han ville, han ville samtidig skifte navn. Når det var avklart så løsnet alt for han igjen og hun var atter en trivelig person men nå var hun jente. Det er noen år siden jeg snakket men henne siste men det siste jeg hørte var at hun ville prøve å bli skuespiller.

Men det flotteste var reaksjonen til de andre ungene, Da det endelig var bestemt så synes hen som var leder der at hen burde fortelle de andre ungene hvordan det lå an. Hen forberedte hva som skulle bli sagt i samarbeid med familien og jenta det gjaldt var også veldig nervøs. Etter at alt var forklart så ble det åpnet for spørsmål og det eneste som kom var. Skal vi ikke begynne på oppgavene snart. For ungene var det ikke noe spesielt i det hele tatt, det var vi voksne som var usikre. Noen måneder senere så leide vi en skole for en helg med svømmebasseng, da lurte jentene på hvorfor hun ikke kunne dusje sammen med de men fikk en egen garderobe. Det var allerede glemt at hun hadde vært gutt for et halvt år siden.

Derfor la barn være barn så ordner det seg som regel. Det er vi voksne som har lett for å se problemer der det ikke er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg hadde aldri tenkt på denne problemstillingen før men for en 7-8 år siden så skjedde det noe som fikk meg til å skjønne at for noen så er det et problem. Skal prøve å anonymisere så godt det lar seg gjøre.

En bekjent av meg var leder i en forening for barn, alder 7-19 hvor jeg hjalp til noen ganger. Der begynte det en trivelig gutt som var der i mange år men vi merket at han begynte og bli veldig utilpass når han nærmet seg puberteten. Vi skjønte ingenting og foreldrene skjønte enda mindre men tilslutt så hadde foreldrene spurt hva som var galt og da kom det fram at han ville gå i skjørt akkurat som venninnene sine. De ble litt paffe men etter en stund så spurte de lederen hva de skulle gjøre, hen ble like forbauset men sammen så kom de fram til at det beste var å la gutten gjøre som han ville, han ville samtidig skifte navn. Når det var avklart så løsnet alt for han igjen og hun var atter en trivelig person men nå var hun jente. Det er noen år siden jeg snakket men henne siste men det siste jeg hørte var at hun ville prøve å bli skuespiller.

Men det flotteste var reaksjonen til de andre ungene, Da det endelig var bestemt så synes hen som var leder der at hen burde fortelle de andre ungene hvordan det lå an. Hen forberedte hva som skulle bli sagt i samarbeid med familien og jenta det gjaldt var også veldig nervøs. Etter at alt var forklart så ble det åpnet for spørsmål og det eneste som kom var. Skal vi ikke begynne på oppgavene snart. For ungene var det ikke noe spesielt i det hele tatt, det var vi voksne som var usikre. Noen måneder senere så leide vi en skole for en helg med svømmebasseng, da lurte jentene på hvorfor hun ikke kunne dusje sammen med de men fikk en egen garderobe. Det var allerede glemt at hun hadde vært gutt for et halvt år siden.

Derfor la barn være barn så ordner det seg som regel. Det er vi voksne som har lett for å se problemer der det ikke er. 

Vel, jeg vet at jeg ikke ønsker at min datter (har også en sønn) skal dele garderobe med en som fysisk er en gutt, men som føler seg som en jente. 
Det er en helt ok historie du forteller, noen ender det bra med, andre stiller relativ hårete krav og gjør at samfunnet/elever blir skadelidende.

Sport er en annen ting, ved et tilfelle var det en gutt som følte seg som jente, denne spilte jo fletta av jentene.
De syntes ikke det var gøy, det ble jo en helt annen idrett, så flere sluttet.


Så hvor skal man ta hensyn og hvor skal man dra grensen? 
Dette begynner å bli kompleks og ute av kontroll, folk må kline og surre med hvem de ønsker, men samtid må det være visse normer og regler i samfunnet Dessuten må skole/barnehage slutte å indoktrinere venstrevridde holdninger på barna våre, de får finne ut av ting selv og ha en dag med skeiv feiring, ikke en mnd - galskap!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor man skal problematisere alt så mye og hvorfor noen blir så sinte av slike spørsmål. Jeg kjenner folk av alle kategorier i spekteret som heter LHBT+. Noen homofile, andre som har skiftet skjønn og atter andre igjen som noen ganger liker å kle seg i kjole. Felles for de alle er at jeg vil si at de er stort sett normale alle sammen. Men jeg har sett at de som endelig bestemte seg for å skifte kjønn har blitt et mye mer tilfreds menneske etterpå.

Jeg vil si jeg er veldig tolerant på dette området og skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være noe problem når folk bare vil være som de er. Kanskje grunnen til min toleranse er at jeg selv er aseksuell og derfor ikke har noen preferanser i det hele tatt. Jeg mener det finnes mange pene jenter, men det stopper der.

Jeg føler ikke at jeg problematiserer forholdet eller blir sint for at noen føler seg som noe helt annet enn de er, men i mange tilfeller har dette gått over stokk og stein og det er på tide å ta en fot i bakken. Ei venninne til samboeren min er/var jente og veksler frem og tilbake med å være gutt, jente og ingen av delene. For min del må vedkommende gjøre hva en vil, men på et eller annet tidspunkt tenker jeg man må ta et standpunkt til hva man er. Biologisk sett er vedkommende en jente og bør derfor forbli dette frem til man eventuelt har gjort en kjønnskorrigering. Det er problematisk når disse menneskene (kanskje spesielt de som er biologisk gutt) den ene dagen er gutt, men neste dag er jente og krever tilgang til jentegarderoben. Eller vedkommende som var gutt og som nå er jente og konkurrerer i toppidrett for damelaget. Det ropes vel titt og ofte om at de kun ønsker å bli akseptert og skli inn i samfunnet, men jeg undrer derfor hvorfor det er samfunnet som skal endres for å imøtekomme deres stadig endrede tilstand og behov og ikke omvendt. Vi snakker om unisextoaletter - vel, det er et eneste stort tap for den kvinnelige andelen i samfunnet, for det er vel ikke en eneste person som med hånden på hjertet kan si at de foretrekker herretoaletter fremfor dametoaletter i det offentlige rom. Igjen - folk må få elske og like den en vil, være som en selv vil, men et samfunn vil aldri bli rettferdig og det er klin umulig å gjøre alle til lags. Derfor må vi ha en norm i samfunnet og i denne normen er det en del mennesker som av naturlige og unaturlige årsaker ikke passer inn i. Vi kan dessverre ikke snu om hele verden for at de som er utenfor normen skal kunne passe inn. Som handicappet må en akseptere at det kan være utfordrende og umulig å utføre flere sportsgrener og slik vil det dessverre være for de det gjelder. Det samme vil det være for de som også har et standpunkt som er utenfor det normale - for eksempel de som ikke identifiserer seg som et menneske.

Personlig synes jeg det er gått skremmende langt i både denne debatten og klimadebatten. Barn er vanvittig lett å manipulere og man må derfor være varsomme når barn eksponeres for dette. Setter man et barn i en klasse med 20 homofile er sannsynligheten stor for at det ene barnet også dras i denne retningen. Setter man et barn i en klasse med 20 utlendinger - ja, da snakker også ungen kebabnorsk og har et helt annet syn på ting enn andre med samme bakgrunn. Setter man et barn i en klasse med 20 BMW frelste gutter - ja, da har økningen gått fra 20 til 21. Uten å være fagmann på feltet, mener jeg mye av dette er en jobb for psykiatrien, først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...