Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, tambur4 skrev:

Hvordan kan man finne ut hvor mange biler som finnes i Norge, av en spesifikk modell?

I dette tilfellet Fiat 124 Spider som kom i ca 2016 vel?

https://regnr.info/husker-ikke-hele-regnr?s1=&s2=&s3=&s4=&s5=&s6=&s7=&biltype=Fiat+124&farge=&type=&yrf=2016&yrt=&chassinr=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få av seg skylappene og bli tatt på senga ..

Forrige lørdag så var vi invitert på fest .

Greit nok det ,jeg legger merke til at i garasjen der vi skulle så stod der en flott svær Audi .

Var sønnen visstnok i huset som hadde den og jeg måtte jo ut og se autofil som jeg er 😊

Viste seg at dette var en A8 4,2 v8 diesel som var godt oppjustert kontra original .

Men dette er vel ikke noe for deg som kun driver Bmw sier eier .

Noe jeg fikk avkreftet med en gang ,elsker jo andre biler og .

Hvertfall fikk testet denne Gud bedre for en bil å kjøre folkens .

Her gikk det som et skudd ,lå klistret på veien og svevet var jo magisk .

Jeg kan forstå de som elsker Audi a8 for dette er pinadø meg bil dette også .

Samme type som på bilde jeg testet :

IMG_8385.thumb.jpeg.27e6cfb670a3e394a6ccd432c19ecf3c.jpeg

Det som imponerte meg var at på tomgang så hørte du den ikke og når du ruset den opp ,hørtes det ikke ut som noe diesel bil .

Mer lik v8 bensin .😊

Fryktelig morro bil dette og .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis

Min tante og onkel i Froland har en sånn A8 4,2 TDI V8, de tok den inn fra Tyskland kun ett år gammel i 2007 ish…og de har den faktisk ennå. Den bilen har opp igjennom kostet helt vanvittig mye penger å holde gående, alt av deler er dyrt og ca alt går i stykker på dem. Det har vel også vært årsaken til at de fortsatt kjører den, for de har opp igjennom åra brukt så mye penger på den at å selge ville blitt for galt. Er snakk om flere hundre tusen i verksted regninger opp igjennom åra 😂 Heldigvis har de solid økonomi og rygg til å bære det, men de innrømmer jo at det er galskap 😅

Men svevet i den er mektig, og den går godt…onkelen min er bilinteressert så han fikk den chippa en gang i tiden. I følge han selv så kjører han ifra alt med den. Er mange år siden jeg satt på i den nå men skyvet er sånn at du blir trøkka inn i seteryggen. Hver vinter kjører de til Østerrike med den og den er helt super på slike lange Autobahn strekk. Er litt derfor de også har den ennå, de mener den er like god å kjøre som en nyere A8 og med all påkostet så kan de like godt beholde den. 

Btw: For du som er Opel entusiast, samme onkel og tante hadde en sort Opel Calibra Turbo på 90 tallet. Ikke mange av de i Arendal på den tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

@sveigis

Min tante og onkel i Froland har en sånn A8 4,2 TDI V8, de tok den inn fra Tyskland kun ett år gammel i 2007 ish…og de har den faktisk ennå. Den bilen har opp igjennom kostet helt vanvittig mye penger å holde gående, alt av deler er dyrt og ca alt går i stykker på dem. Det har vel også vært årsaken til at de fortsatt kjører den, for de har opp igjennom åra brukt så mye penger på den at å selge ville blitt for galt. Er snakk om flere hundre tusen i verksted regninger opp igjennom åra 😂 Heldigvis har de solid økonomi og rygg til å bære det, men de innrømmer jo at det er galskap 😅

Men svevet i den er mektig, og den går godt…onkelen min er bilinteressert så han fikk den chippa en gang i tiden. I følge han selv så kjører han ifra alt med den. Er mange år siden jeg satt på i den nå men skyvet er sånn at du blir trøkka inn i seteryggen. Hver vinter kjører de til Østerrike med den og den er helt super på slike lange Autobahn strekk. Er litt derfor de også har den ennå, de mener den er like god å kjøre som en nyere A8 og med all påkostet så kan de like godt beholde den. 

Btw: For du som er Opel entusiast, samme onkel og tante hadde en sort Opel Calibra Turbo på 90 tallet. Ikke mange av de i Arendal på den tiden..

Morro å lese dette Fredrik .😊

Huff ja det er vel dyre biler å drifte dette ja om ting går i stykker ,dvs det vet jeg jo .

Men er der ikke sånne Audisjapper som vi har til Bmw som Koed feks ?

Ja var skyvet og draget som imponerte meg og ikke minst selve kjøreopplevelsen ,likte den godt .

De har tatt et klokt valg med bare å beholde den mtp påkost osv .😊🙏

Sier du det ja ?

Din familie har virkelig hatt biler jeg liker og den Calibraen du …Sånn hadde jo jeg og .

Største dumhet jeg har gjort var å selge den 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Men er der ikke sånne Audisjapper som vi har til Bmw som Koed feks ?

Har spurt litt rundt dette emnet, og det var faktisk planer om å opprette noe slikt. Dessverre ble det bare med tanken, da de ikke så nok profitt i det til å investere store penger i egen sjappe med nettside for delesøk osv. 

Har en følelse på at VAG i miljøet i Norge ikke når BMW miljøet opp til knærne hva selvskruing, modifisering og hobbyvirksomhet gjelder. Det støttes vel opp av at BMW også er såpass tilgivende å eie hvis man først ønsker å dykke litt dypere inn i det (ref gratis diagnoseprogram, online delekataloger, online verkstedmanualer, solide forumer etc). 

Vag-Com er dyrt for hva det faktisk er. ODIS kan fåes billig, men diagnoseinterfacen er mye dyrere enn en K-Dcan/ENET kabel. De få online delekatalogene man finner til VAG er tragisk dårlige iforhold til BMW. Ikke like åpent "samfunn" hva gjelder å dele informasjon og løsninger, kodinger osv som med BMW. Og lista kan bli enda lenger hvis man vil...

Når jeg diskuterer med kollegaer på jobb om BMW VS Audi, så står jeg på at selvom BMW ikke er feilfrie de heller, så er de jaggu meg herlige å jobbe på enn tilsvarende Audi. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg bruker til å skru på mine biler jobber til daglig med ett helt annet merke. Han sier at løsningene ofte er helt faktiske på BMW kontra andre merker. Særlig på de eldre modellene er det en fryd å skru så lenge ting ikke er rusta fast (noe det ofte er 😂). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og igjen med det inntrykket at å eie en Audi ,ja da må man jaggu ha lommeboken klar for ofring av dyre deler ,selv om de fleste sier de skjelden går i stykker ..

Er det da man kan ta et sånn utrykk ?🫡🫡😛:

IMG_8386.jpeg.f96921172688acffc0e8f6acccbf1f89.jpeg

 

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 540is skrev:

Og flyter man på den grønne bølge og er eier av en Tesla Model 3 som har kjørt over 100 000km og det er på tide for bytte knirkeforinger så er det bare å få tak i en sånn pakke, ingen løse deler å få ..20230928_100901.thumb.jpg.0b0827b086d8d05f16a06967b88cf74c.jpg

Merkelig hvordan dette skal være en del vår bærekraftige framtid... Er det slik at tesla har et monopol på delene, og alt av reparasjoner må gå igjennom dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Merkelig hvordan dette skal være en del vår bærekraftige framtid... Er det slik at tesla har et monopol på delene, og alt av reparasjoner må gå igjennom dem? 

De selger deler om man klarer å opprette kontakt med de, men bare komplette spindler. Sånn opplegg med komplette spindler er det også på div Forder, S-Max osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 540is skrev:

De selger deler om man klarer å opprette kontakt med de, men bare komplette spindler. Sånn opplegg med komplette spindler er det også på div Forder, S-Max osv

Merkelig at de får lov til å holde på slik? Ligger jo i en grå-sone der du faktisk får reservedeler til å utføre arbeidet selv, men er det virkelig verdt det når man må kjøpe en helt ny spindel, når det kun er foringen som er gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...