Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, tennbrikket skrev:

Det der er jaggu risky… Nå skal de altså kun være avhengige av elektrisk salg og de facer ett merke som Tesla som helt uforutsett kan finne på å dumpe prisen med 150 000,-. Også må de hamle opp med Kina bilene også som stadig blir bedre. Men det virker som at når det gjelder elbiler så er alt mulig, viljen til å få til dette er så sterk at alt går. 

Men de skal fortsette å selge fossile nyttekjøretøy..hva er logikken i det? Da er det i allfall ikke miljø og bærekraft som er årsaken til dette de nå har gjort. 

Mens ute i Europa så stenger de ned produksjonen for ID bilene pga lav etterspørsel. De sier også opp en hel del arbeidere da de skal produsere mindre av disse bilene i fremtiden. Også lanserer de ny VW Passat og Tiguan uten ett elektrisk alternativ, to av Europas mest solgte biler. Bare noe å reflektere over her vi sitter i annerledes Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Å? Også kjente merker eller? 🤔

Enkelte utgaver av Irisbus (Iveco?) EuroRider har brukt E46 lykter.

Enkelte utgaver av MAN Noge Touring har brukt E36 og E46 lykter.

Har sett bilde av en Scania buss med E39 lykter også, men aner ikke hvilken modell det er.

Western Alpine RV (amerikansk bobil altså) bruker E39 lykter f.eks

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/18/2023 at 3:09 PM, Fredrik 90 said:

Jeg har alltid hørt at bensin kvaliteten er dårlig i USA. Men hva er det egentlig som gjør den så dårlig? Er det høy etanol innblanding, de har jo kjørt med 10% etanol siden 90 tallet. Eller er det lavt oktan tall, vet at de har noe som tilsvarer 87 oktan eller noe.

Tar bare utgangspunkt i spørsmålet her, men det er kanskje av interesse for flere.

Bensinkvaliteten er "dårlig" fordi man har et høyt svovelinnhold som stammer fra råoljen. Når råoljen destilleres så havner svovelet i både bensin og diesel. Bensin må riktignok tukles litt mer med for å få opp oktantallet til noe vettug, mens diesel er nærmest tut og kjør når man har destillert ferdig. Før man begynte å bry seg om folk som stryker med fordi de puster inn uheldige kjemikalier løste man problemet med oktantall veldig greit med å dumpe inn blyforbindelser i bensin. Da ble oktantallet passe høyt og alle var happy. Svovelet derimot visste man fra tidlig av at ikke var så heldig for motoren. Svovelet blir til svovelsyre ved forbrenning og det er jo ikke helt heldig at ting flyter i en sterk syre mtp. korrosjon, men det er bare å bytte olja "every 3000 miles" og ha nok additiver så kan du selge mer motorolje til folk. Da slipper man som drivstoffprodusent å bruke noe særlig peng på å fjerne svovelet fra drivstoffet. Så får kompisene dine som driver med stål solgt flere eksosanlegg når det ruster hull i disse på løpende bånd. Så kom det miljøhippier som ikke ville ha sur nedbør (og nå snakker ikke jeg om svenske i fallskjerm). Sur nedbør som bla. stammer fra svovelet i drivstoffet. Da måtte plutselig drivstoffprodusenter fiske ut det svovelet før det havnet på tanken hos folk. For diesel er ULSD et kjent begrep. Ultra low sulfur diesel. Så tilbake i tid og tilbake til motorene. Dieselblokker som kjører høy komp og har stålblokk tåler det "greit", mens fancy produsenter fra Europa begynte å lage lette alublokker i bensinmotorer. Der kan ikke du ha stempelringene gnikkenede rett mot alu og det nikasil-belegget som BMW lagde var ikke helt bueno mtp. høyt amerikansk svovelinnhold. Derav all problematikken. Alusil (som er et nyere type belegg for alu-blokk) har vel +/- løst dette problemet, men nå har også USA begynt å fjerne mer svovel fra drivstoff, så det kan hende at nikasil hadde greid seg bedre den dag i dag.

Når det gjelder oktantall så er det mulig å måle som RON eller MON. Det man trenger å vite om dette er at det er to tall som angir hvor mye kompresjon drivstoffet tåler før det selvantenner, det er bare målt litt forskjellig, men høyere = bedre. Du må fortsatt måle både RON og MON for å få begge tallene, men samtidig så er det i praksis slik at RON er "alltid" ca. 10 tallverdier over MON. Så i Norge bruker vi RON. 95 og 98. Hva bruker USA? Er det MON? Neida, de skal ha snitt av RON og MON. Så grovt sagt er pumpetallene man ser fra statene ca. 5 lavere enn det vi har i Norge, men bensinen er "den samme". Norge har ikke så mange biler på RON 92 og det finner du ikke på pumpene, mens i USA har du fort masse innefektiv ræl med stort slagvolum og lav kompresjon (som blir enda lavere oppe i fjellet pga lavere lufttetthet) så da gir det mening å selge RON 92, eller "87" som det heter der.

Og tilbake til kule X1-er. Jeg var meget fristet da jeg så denne ligge ute for en stund siden. Kul bil og ingen upris, så det finnes minst en slik i Norge også: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=254205446

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2023 den 1.17, E.C. skrev:

Og tilbake til kule X1-er. Jeg var meget fristet da jeg så denne ligge ute for en stund siden. Kul bil og ingen upris, så det finnes minst en slik i Norge også: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=254205446

Den er faktisk den eneste av sitt slag på norske skilter p.d.d 😅

Det samme gjelder xDrive25i. Kun én (LY69318) registrert på norske skilter p.d.d.

Så de som er sugen på X1 E84 med rekkesekser må virkelig være på vakt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eystein Ose skrev:

IMG_3234.thumb.jpeg.f93720a4dfc16120bd6dfbb1628b3a1c.jpeg

Kommer ikke som et sjokk. Håper dette kan åpne nye dører og muligheter, og at han klarer å levere neste år💪🏻

Er redd toget har gått 😕 Blir heftig neste år med Stenshorne i f3, hauger i f2 og i tillegg f1 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Skulebollen skrev:

Er redd toget har gått 😕 Blir heftig neste år med Stenshorne i f3, hauger i f2 og i tillegg f1 😅

Mest sannsynlig, men neste år kommer det nye biler. Er vi heldig klaffer både nytt team og bil 100% med Dennis, det gir et lite håp. Veldig spennende med Stenshorne, han har kjørt bra i år. 
 

Vi får håpe bane kjøringen klaffer med F1/F2/F3 helgene, jeg skal hvert fall få med meg alt som alltid. 
 

edit:
 

Har vært artig å være Redbull fan i år, men ikke mye spennende. Men McLaren og Mercedes sine steg i riktig retning gir håp for et spennende 2024 :) 3703447A-31F2-4468-BC7D-11A221825D59.thumb.jpeg.f7d909fe31cf7c04d3659aaf0da575b2.jpeg

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre redd tiden begynner å løpe ut for Hauger, det vil seg liksom ikke. Han er veldig god men hele tiden så er det akkurat ikke godt nok. Det hadde vært veldig moro å fått en nordmann inn i F1 sirkuset, det er mange år siden sist. 

Ellers så heier jeg jo på Red Bull men jeg må vel innrømme at de har gjort F1 litt kjedelig, Max er nesten for god. Jeg savner den spenningen som var når det var litt mer kniving om topp plassen. Men gøy at McLaren har fått opp farta, det er spennende :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 meter breie plasser på jobb.

Skremmende mange kunder klarer fortsatt å parkere langt utenfor strekene.

Evt rett foran kjøreport merket parkering forbudt.

Før de går rett inn døra merket "ingen adgang -kun for ansatte" ...

Folk ass...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...